|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Etyczne spojrzenie na charakter człowieka jest bardzo jednostronne. To prawda, że takie cechy jak prawdomówność, odwaga, uczciwość, sprawiedliwość, życzliwość, skromność, pracowitość, wspaniałomyślność są godne podziwu, ale nie powinny one przesłaniać nam innych – również doniosłych – choć zazwyczaj nie włączanych do moralności cech osobowości ludzkiej takich jak umiłowanie muzyki,.. | |
| |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo
Psychologia Powiększenia [3] Autor tekstu: Paulina Wojtasik
Co gorsza
prawdziwy dramat bohatera polega na tym, że instrument dający mu władzę, który
nigdy go nie zawodził, tym razem odmówił mu posłuszeństwa i został użyty
przeciwko niemu. Pewnego rodzaju dosłownym tego dowodem jest scena, w której
Thomas ogląda zwłoki w parku i słysząc dziwny dźwięk (robienia zdjęcia,
skradania, czy może pracy kamery), obraca się a następnie czując się
obserwowany, odchodzi.
„Powiększenie" można potraktować jako próbę powrotu do przeszłości,
szukanie trudnych do przywołania wydarzeń i wspomnień, które z kolei
pojawiają się wciąż, jako oderwane od całości fragmenty dezorganizujące
życie i uniemożliwiające normalne funkcjonowanie. Ostatnia scena,
budząca najwięcej wątpliwości, potwierdza jedynie ostateczną klęskę
Thomasa. Wzięcie udziału w meczu tenisowym z nieistniejącą piłeczką, gdzie
wyraźnie zaznaczone zostaje to, co nieobecne, jest definitywnym podpisaniem
aktu kapitulacji przez bohatera. * BIBLIOGRAFIA:
- Arlow Jacob, recenzja Blowup, ze strony:
www.psychoanalysis.net/IPPsa/Arlow/II-3
- Dyer Richard, Nie patrz teraz: niestałość męskich
fotografii, „Konteksty" 1997, nr3-4.
- Eberwein Robert T., Tekst wzorcowy „Powiększenia",
[w:] Wiesław Godzic (red) Interpretacja dzieła filmowego: antologia przekładów,
Kraków 1993, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Godzic Wiesław, Film i psychoanaliza. Problem widza
filmowego, Kraków 1991, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Helman Alicja, Feministki o kinie, "Film na Świecie"1991,
nr 384.
- Metz Chrystian, Pragnienie i jego brak, „Film na
Świecie" 1989, nr 369.
- Mulvey
Laura, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, [w:] A. Helman (red) Panorama
współczesnej myśli filmowej, Kraków 1992, Universitas.
- Sontag Susan, O fotografii,
Warszawa 1986. WAiF.
1 2 3
« Filmy i filmoznawstwo (Publikacja: 22-09-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4363 |
|