Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.444.792 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 700 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Anatol France - Kościół a Rzeczpospolita
Artur Patek, Jan Rydel, Janusz J. Węc (red.) - Najnowsza Historia Świata tom 4 1995-2007
Julio VALDEÓN BARUQUE, Manuel TUŃÓN DE LARA, Antonio DOMINGUEZ ORTIZ - Historia Hiszpanii

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Jednym z najbardziej odpychających skutków ubocznych mieszania dobra moralnego z "duchowością" jest fakt, iż umożliwia to ogromnej liczbie ludzi zwykłe wałkonienie się kosztem cudzej ofiarności i pracy, ukrywane pod niewypowiedzialnie świętą (..) maską pobożności i głębi moralnej.
 Tematy różnorodne » PSR » Konferencje

Ku europejskiemu modelowi rozdziału Kościoła i państwa - dyskusja

Zbliża się ważna dla całej Republiki Francuskiej rocznica i święto - setna rocznica uchwalenia ustawy z 9 grudnia 1905 r. o rozdziale Kościoła i państwa. Obok Pierwszej Poprawki do Konstytucji Stanów Zjednoczonych ustawa ta jest jednym z głównych symboli rozdziału państwa i Kościoła oraz ruchu laickiego. Nam Polakom trudno ocenić jak wielkie znaczenie ma dla Francuzów zasada rozdziału państwa i religii, a jest ona fundamentem wartości republikańskich.

Z tej okazji Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów zaprasza swoich członków i sympatyków na dyskusję panelową "Ku europejskiemu modelowi rozdziału Kościoła i państwa", która odbędzie się w Klubie Le Madame w Warszawie.

Jednym z naszych celów jest postulat-idea rozdziału Kościoła i państwa, neutralności światopoglądowej państwa. Ale czy wiemy co przez to rozumiemy? W krajach Zachodu funkcjonuje co najmniej kilka modeli takich relacji. Nierzadko to, co w jednym państwie uważane jest za rozdział, w innym będzie uznane za jego naruszenie. Na poziomie języka z ideą rozdziału Kościoła i państwa zgadzają się niemal wszyscy, włącznie z b. papieżem Janem Pawłem II, który w liście z 11.2.2005. na 100-lecie ustawy o rozdziale Kościoła i państwa we Francji pisał m.in.: „Zasada laickości, do której tak bardzo jest przywiązany wasz kraj, jeżeli jest dobrze pojmowana, należy także do Nauczania Społecznego Kościoła". Na poziomie faktów, działań i poglądów natomiast — w zasadzie brak jednolitego rozumienia takich pojęć jak „rozdział" czy „neutralność" w odniesieniu do Kościoła i Państwa. Z pewnością nie ma również wspólnej wizji tego wśród wolnomyślicieli. Niektórzy za najlepszy uważają model francuski, inni holenderski, jeszcze inni — amerykański. Każda opcja ma swoje zalety i wady.

Jako wolnomyśliciele stawiamy sobie trzy ważne pytania:

Marianna — symbol francuskiej republiki1. Czy istnieje model rozdziału Kościoła i Państwa najlepszy z punktu widzenia wolnomyślicieli, a jeśli tak, to jaki? Z pewnością modele tych relacji są w dużej mierze nie tyle wynikiem dążenia do jakichś abstrakcyjnych wzorców neutralności światopoglądowej państwa, lecz efektem szeregu czynników historycznych danego kraju. Jeśli jednak można uznać, że istnieje pewien ogólny model idealny z naszego punktu widzenia, i że stosunki wyznaniowe w danym kraju nie są związane determinizmem historycznym czy geopolitycznym, to możemy sformułować pewną wspólną wizję neutralności światopoglądowej państwa na rzecz której możemy działać.

2. Czy istnieje model optymalny dla Europy jako takiej, czy UE może odegrać tutaj jakieś znaczenie integrujące w tym zakresie?

3. Jakie są perspektywy rozwoju w Polsce jakiegokolwiek modelu rozdziału państwa i Kościoła i czy możemy uchronić się przed państwem wyznaniowym?

W zależności od aktywności uczestników będzie to skrzyżowanie dyskusji panelowej z dyskusją okrągłego stołu albo czysta dyskusja panelowa.

Data: 11 grudnia 2005 r.

Wśród zaproszonych gości-dyskutantów spoza PSR są m.in.: Andrzej Dominiczak z Towarzystwa Humanistycznego, Czesław Janik ze Stowarzyszenia Neutrum, dr Jerzy Kolarzowski z wydziału prawa UW.

Zainteresowanych udziałem w spotkaniu prosimy o kontakt: psr@racjonalista.pl

*

Strony okolicznościowe:
Laicité 2005

Laicité 2005 Pons

Francuski ruch laicyzacyjny:
Laicite-laligue.org

Comité Laicité République

Europe & Laicité

Laiques & Connectčs

Laic.info

Observatoire Laicité

Mouvement laique québécois

Club Laicité


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Rozdział Kościoła od państwa
Zasada rozdziału kościoła od państwa w polskim prawie i praktyce politycznej

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (1)..   


« Konferencje   (Publikacja: 30-11-2005 Ostatnia zmiana: 05-12-2005)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4495 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365