|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Historia Kościoła » Mroczne karty historii KK
Imperium św. Piotra Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
"Nie pozwalajcie się nazywać przewodnikami, gdyż
jeden jest przewodnik wasz, Chrystus. Kto zaś jest
największy pośród was, niech będzie sługą waszym, A kto się będzie wywyższał, będzie poniżony, i a kto się będzie poniżał, będzie wywyższony" Jezus, uważany za założyciela Kościoła
(podane za:
Ewangelia św. Mateusza, 23,10n) Pierwotnie najwyższe zwierzchnictwo nad Kościołem posiadał
cesarz rzymski, tym niemniej bywały okresy w których dominowała władza
duchowieństwa. Później, na kilka wieków, rozgorzała rywalizacja.
„Wikariusze Chrystusa" nierzadko wychodzili zwycięsko z owych bojów o wpływy,
papieże strącili z tronów co najmniej sześciu królów, kilkunastu obłożyli
ekskomunikami. We wczesnym Średniowieczu Karol Wielki (742-814) sam
uregulował sprawy kościelne, osądził papieża, rozstrzygał nawet, niczym dawni cesarze rzymscy, sprawy doktrynalne Kościoła. W czasie pontyfikatu Mikołaja I (858-867) papiestwo stało się potęgą. Sam
Mikołaj rozkazywał władcom, „tak jakby był panem całego globu" (Deschner). W X w., w czasie odrodzenia się cesarstwa rzymskiego (choć
narodu niemieckiego), papieże zostali podporządkowani cesarzom. Papiestwo
znalazło się na dnie upadku. Cesarz Henryk III (1017-1056), ojciec
upokorzonego w Canossie Henryka IV, pozbawił rzymskie stronnictwo
arystokratyczne wpływu na wybór papieża, złożył z urzędu trzech papieży i mianował trzech papieży Niemców. Próba wyrwania się Kościoła spod władzy świeckiej
doprowadziła do otwartego sporu pomiędzy papieżem Grzegorzem VII
(1073-1085), a cesarzem Henrykiem IV w roku 1075. Jeszcze kilka lat wcześniej
Grzegorz miał dalekosiężne plany osobistej wyprawy na niewiernych. Jego
marzeniem było samodzielne poprowadzenie wielkiej krucjaty dla odbicia
Jerozolimy. Proponował nawet Henrykowi IV, aby ten pod jego nieobecność
kierował sprawami świata chrześcijańskiego, aż do czasu kiedy papież wróci
ze Wschodu. Plany te wkrótce runęły i krucjaty musiały zostać odłożone na
kilkadziesiąt lat, bowiem papież rozpoczął wielki konflikt z cesarstwem
znany pod nazwą tzw. sporu o inwestyturę, w związku z tym, że był
rozniecony wokół praktyki wręczania przez króla nowo mianowanemu biskupowi
pierścienia i pastorału jako symbolu nadawanego mu biskupstwa. Papież
Grzegorz uznał to za zbyt daleko idącą ingerencję władzy świeckiej w sprawy władzy duchowej. Grzegorz był niewątpliwie osobą o usposobieniu
autokratycznym. Arcybiskup Bremy, Liemar pisał o nim: "Ten
niebezpieczny człowiek pozwala sobie rozkazywać biskupom niczym swoim
ekonomom". Kiedy zaognił się spór o mianowanie biskupstwa mediolańskiego
papież wydał dokument zwany Dictatus Papae, który określał absolutną
władzę papieża nad światem, cesarzem i innymi władcami. 24 stycznia 1076 r. synod niemieckich biskupów w Wormacji z inspiracji Henryka IV specjalnym oświadczeniem złożył Grzegorza z urzędu
papieskiego. Pisał wówczas cesarz do papieża: „Wyrokiem wszystkich naszych
biskupów i nas samych jesteś potępiony, uniż się, zejdź z papieskiego
tronu, do którego rościłeś sobie prawo. Pozwól innemu zasiąść na
Piotrowym tronie — temu, który nie będzie maskował gwałtu udawaną
religijnością, lecz będzie nauczał czystej doktryny św. Piotra. Ja, Henryk, z Bożej łaski król, razem ze wszystkimi naszymi biskupami mówię ci: uniż
się, uniż się!" Dumny Grzegorz oczywiście ani o tym myślał. W reakcji na to
podjął rękawicę. Niezwłocznie sporządził wówczas i ogłosił podniosłe
wezwanie, w którym pisał: „Jest mi powierzona… od Boga dana moc związywania i rozwiązywania w niebie i na ziemi. Wsparty tym zaufanie, za cześć i w
obronie Kościoła..., w imieniu Wszechmogącego Boga Ojca i Syna i Ducha Świętego...,
zabraniam królowi Henrykowi… występującemu z niesłychaną zuchwałością
przeciw Twemu Kościołowi, sprawowania rządów w całym królestwie niemieckim i we Włoszech, a wszystkich chrześcijan zwalniam z więzów przysięgi..., nakładam
na niego w Twoim zastępstwie pęta klątwy". Cała te retoryka bardzo przemówiła do wyobraźni biskupom, z których wielu rychło pognało przez Alpy, paść na kolana i prosić o wybaczenie. Aby uzyskać odpowiednie wsparcie dla swoich idei supremacji
nad cesarzem, papież utworzył krąg sprzymierzeńców Stolicy Apostolskiej.
Tworzyły go kraje, które uznały zwierzchność papieża. Należała do nich również
Polska. Papież odszukiwał w archiwach watykańskich dokumentów, które dawały
jakiekolwiek przesłanki, do tego, aby dany kraj uznało się lennikiem
papieskim (np. dawne nadania, płacenie świętopietrza i in.). I tak pisał
Grzegorz do władców europejskich: "Od ludzi starszych twojej ojczyzny mogłeś wiedzieć,
że królestwo węgierskie jest własne świętego Kościoła rzymskiego,
od króla niegdyś Stefana świętemu Piotrowi ze wszelkim prawem i władzą
oddane. Ty jednak, i w innych sprawach od zacności i obyczajów królewskich
odstępując, uszkodziłeś prawo i cześć św. Piotra, ile od ciebie zawisło,
gdy — jako słyszymy — przyjąłeś jego królestwo jakoby lenno króla
niemieckiego. I nie odzyskasz łaski św. Piotra ani naszej przychylności
inaczej, jak chyba gdy naprawiwszy swój błąd uznasz, że to berło, które
trzymasz jest lennem Majestatu Apostolskiego, a nie królewskiego" (do
Salomona, 28 grudnia 1074 r.) "Sądzę, iż jest Ci wiadome, że królestwo węgierskie,
jako też inne przezacne królestwa, powinno istnieć o własnej swobodzie, a nie podlegać królom innych królestw, lecz tylko świętej i powszechnej
Matce, Kościołowi rzymskiemu, która swoich poddanych nie ma za sługi, lecz
wszystkich jako synów podejmuje" (do Gejzy, 23 marca 1075 r.) "Chcemy, aby Wam było wiadome, co dla Waszej chwały
nie tylko przyszłej, ale i teraźniejszej jest bardzo przydatne, że wedle
dawnych ustanowień królestwo hiszpańskie jest nadane św. Piotrowi i św. Kościołowi rzymskiemu na własność, co jednak przeszłych czasów
niepokoje i niejaka naszych poprzedników niedbałość przyćmiła..." (do
"królów, komesów i innych panów Hiszpanii", 28 czerwca 1077
r.) Podobnież pisał do władców Anglii i Danii.
Ponadto obdarował koronami królewskimi władcę Polski — Bolesława i władcę chorwacko-dalmatyńskiego — Dymitra Swinimira. Ten ostatni składał
taką oto przysięgę koronacyjną: "Ja, Dymitr Wojewoda, przez Ciebie (legata
papieskiego) umocowanego chorągwią, berłem, mieczem i koroną inwestowany i do rządzenia królestwem postanowiony, obiecuję wypełnić wszystko, co mi
Jego Świętobliwość poleci, tak iż cokolwiek Stolica Apostolska jako też
jej legaci w tym królestwie uchwalili albo uchwalą, tego nieodwołalnie
dopilnuję; dwieście bizantów trybutu rocznego płacić postanawiam; (...) Ja,
Dymitr, z Bożej łaski i z daru Stolicy Apostolskiej król, świętemu Piotrowi i panu memu papieżowi Grzegorzowi, i jego następcom będę wierny" (1076
r.). Świeccy wrogowie Henryka upatrzyli w klątwie papieża szansy
dla siebie na obalenie króla. „Książęta niemieccy z radością powitali
tak nieoczekiwane uświęcenie swego buntu, a jesienią mieli już przyjemność
sądzić Henryka na zjeździe w Triburze" (Ch. Brooke). Dostał wówczas
alternatywę: albo uzyska od papieża absolucję albo zostanie pozbawiony tronu. W początkach roku 1077, zagrożony na wschodzie przez Bolesława Śmiałego i obłożony papieska klątwą, cesarz Henryk, przeciw któremu zbuntowali się
poddani — czołgał się na kolanach u wrót zamku Canossa, błagając papieża o zdjęcie anatemy. Pierwszy etap sporu papiesko-cesarskiego, zapoczątkowanego
przez Grzegorza VII, zakończył się konkordatem wormackim. Utorował on drogę
prawu elekcji biskupów przez kapituły katedralne. Wywołał doniosłą
zmianę w położeniu Kościoła i stanu duchownego w Niemczech. Sama elekcja
biskupia wpłynęła na pewne uniezależnienie się biskupów od króla. Następnie
inwestytura biskupia nabrała znamion podobnych do znamion świeckiej
inwestytury wasali korony. Uposażenia biskupie stały się bowiem w Niemczech
terytoriami o charakterze podobnym do świeckich terytoriów książąt
terytorialnych. Biskupi niemieccy stali się władcami w księstwach
biskupich, książętami Rzeszy. Przestaną być odtąd posłusznym jak
dawniej narzędziem władzy monarszej — obok świeckich książąt walczyć będą o uzyskanie pełnego władztwa terytorialnego, staną się wraz z nimi
czynnikami rozbicia jedności kraju. Formowanie przez Hildenbranda (Grzegorza VII) obozu
antycesarskiego kontynuowali jego następcy. Pod berłem papieskim znalazły się
kolejne kraje: Szwecja, Krzyżacy, Portugalia, Bułgaria, Litwa, i in.
Oczywiście wraz z podległością wasalną należało papieżowi uiszczać
odpowiedni „podatek", niektórzy się z tym ociągali, jednak zawsze
ostro napominano opornych. Hadrian IV (1154-1159) pisał do króla Szwedów:
"Umiłowani synowie etc. już bez wątpienia Twoja miłość wie, że królestwo
Gotów od momentu, kiedy poznano w nim imię Chrystusa zostało poddane władzy
Księcia Apostołów i jego następców, a Goci swoje berła bogobojnie poddają
pod stopy św. Piotra, któremu odtąd co roku płacą trybut. Pouczamy tedy
waszą miłość i przypominamy, byś bez zwłoki przysłał to, co świętej i powszechnej Matce słusznie się należy…".Również papież Aleksander
III (1159-1181) strofował króla Szwecji: "Król ten spóźnia się z płaceniem regularnego podatku, chociaż dobrze wie, że to królestwo jest własnością
Matki — Kościoła świętego i powszechnego". W XII-XIV w. Włochy podzielone są na dwa obozy: stojących
po stronie papieża (Gwelfowie — Guelfi — od saskiego rodu Welfów, wówczas
głównych rywali cesarza w Niemczech) oraz cesarza (Gibellini -
Ghibellini — od Waiblingen, zamku niemieckiej dynastii cesarskiej Hohenstaufów).
Najaktywniej podział ten zaznaczył się w XIII w. W 1202 Innocenty III (1198-1216) wydaje sławną bullę,
która kontynuuje myśl o zwierzchniej władzy świeckiej Kościoła: "Nie
tylko w Państwie Kościelnym nad którym mamy pełnię władzy w sprawach
doczesnych, ale i na innych obszarach — co do niektórych spraw — pełnimy
jurysdykcję w sprawach doczesnych w porządku przyczynowym — (dodaje): są
trzy rodzaje spraw (sądów): pierwsze między krwią a krwią, przez które
rozumie się sprawy kryminalne, ostatnie między trądem a trądem, przez które
rozumie się sprawy kościelne i pośrednie przez które rozumie się sprawy między
sprawą a sprawą, które odnoszą się do obu: kościelnych i cywilnych. Jeśliby w tych sprawach coś było trudne lub dwuznaczne należy uciec się do
rozstrzygnięć Stolicy (Apostolskiej)". Innocenty III zasłynął z podporządkowania sobie Anglii, którą król zmuszony został oddać w papieskie lenno.
W 1245 roku papież Innocenty IV (1243-1254) „zdymisjonował"
cesarza i odsądził od korony cesarskiej całą dynastię Hohenstaufów. Był
to koniec konfliktu, który wybuchł na początku XIII wieku między papieżem
Innocentym III (1198-1216) a cesarzem Fryderykiem II. Był to największy upadek
cesarstwa, a zwłaszcza dynastii Hohenstaufów, stanowił on preludium ponad
dwudziestoletniego tzw. Wielkiego Bezkrólewia w Niemczech.
« Mroczne karty historii KK (Publikacja: 10-06-2002 Ostatnia zmiana: 05-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 456 |
|