|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Idee i ideologie
Konserwatywne wątki w poglądach Machiavellego [2] Autor tekstu: Łukasz Siciński
Ustrój panujący w republikańskim Rzymie jest najlepszym z możliwych, dlatego też, według
Machiavellego, trzeba go przywrócić, wrócić do chlubnych tradycji republiki
rzymskiej. W ten sposób znów zapanują czasy wspaniałych podbojów, wolności,
wielkości i siły, czasy panowania cnoty i waleczności. Zagadnienie
powrotu do przeszłego porządku wiąże się w poglądach autora Księcia
nie tylko z konkretną sytuacją Włoch XVI wieku, ale jest poruszane także w szerszym kontekście. Jak pisze Machiavelli, „...najlepiej są ukonstytuowane i najdłużej trwają te organizmy, które za pomocą swych ustaw często mogą
się odnawiać, lub te, które niezależnie od swych ustaw powracają do
pierwotnych porządków dzięki jakiemuś przypadkowi. Jasne jest jak słońce,
że jeśli do odnowy takiej nie dojdzie, organizmy owe długo nie pożyją"
[ 11 ].
Co ciekawe, autor Księcia przez „organizmy" rozumie nie tylko królestwa i republiki, ale również religię. Także ona wymaga od czasu do czasu
swoistej odnowy, powrotu do podstaw.
ANTYINDYWIDUALIZM
Jak już zaznaczałem, autor Księcia krytykuje
moralność chrześcijańską przeciwstawiając jej moralność pogańską. Naczelne
wartości świata pogańskiego są diametralnie różne od wartości, jakie
niesie moralność chrześcijańska z jej miłosierdziem, litością i pogardą
dla świata doczesnego. System wartości
moralności pogańskiej, o której pisze Machiavelli, ma dla niego wymiar wyłącznie
społeczny. Tylko ten system może uczynić z ludzi jednostki silne, ambitne,
zdyscyplinowane, pracujące dla dobra ogółu. Jak pisze autor Księcia
„...nie prywata, lecz dobro publiczne stanowi o wielkości państw" [ 12 ].
Owe dobro jest tu najważniejsze, poświęcenie kilku jednostek na rzecz całości
społecznej jest czymś normalnym i Machiavelli nie widzi w tym żadnego
problemu.
Prymat całości nad poszczególnymi jednostkami, moralności społecznej
nad jednostkową jest tu wyraźny. Wszystko jest podporządkowane celom społecznym,
które to cele są wartościami najwyższymi. Wartości i cele jednostki maja
swe znaczenie tylko gdy wpisują się w cele ogółu, gdy się z nimi
identyfikują. Jednostka ludzka dopiero wtedy staje się wartościowa, gdy staje
się częścią większej całości, na rzecz której pracuje.
ZAKOŃCZENIE
Autor Księcia głosi w swoich dziełach swoistą apologię przeszłości,
nawołuje do powrotu do niej, do kontynuacji zapomnianych tradycji. Wychodząc
od pesymistycznej wizji natury ludzkiej dostrzega on konkretne urządzenia i mechanizmy społeczne mogące z człowieka stworzyć jednostkę dobrą, uspołecznioną.
Określone prawa, ustrój, charakter religii i moralności z nią związanej
powodują, że człowiek przestaje być egoistą i zaczyna pracować na rzecz ogółu,
tak jak miało to miejsce kiedyś, w przeszłości. Przeszłość jest tu wzorem, który trzeba wskrzesić — stąd
nawoływanie Machiavellego do zmiany. Wszystko to, jak sądzę, nosi wyraźne
znamiona konserwatyzmu.
*
Bibliografia:
- I. Berlin, Oryginalność Machiavellego, przeł.
Z. Dorosz, „Literatura na Świecie", 1986/6.
- K. Grzybowski, Wstęp do: N. Machiavelli, Książę;
Rozważania, przeł. W. Rzymowski, K. Żaboklicki, Warszawa 1993.
- N. Machiavelli, Książę; Rozważania, przeł.
W. Rzymowski, K. Żaboklicki, Warszawa 1993.
- M. Maneli, Machiavelli, Warszawa 1968.
- A. Podgórecki, Socjotechniczne
wątki w twórczości Machiavellego, [w:] A. Tomasiak-Brzost (red.), Niccolò
Machiavelli. Paradoksy losów doktryny, Warszawa 1973.
- R. Skarzyński, Konserwatyzm, Warszawa 1998.
- L. Strauss, Czym jest filozofia polityki,
[w:] tenże, Sokratejskie pytania, przeł. P. Maciejko, Warszawa
1998.
- J. Szacki, Użytki historii w doktrynie
politycznej Machiavellego, [w:] A. Tomasiak-Brzost (red.), Niccolò
Machiavelli. Paradoksy losów doktryny, Warszawa 1973.
1 2
Przypisy: [ 11 ] N. Machiavelli, Rozważania,
III, 1, dz. cyt., s. 301. « Idee i ideologie (Publikacja: 23-01-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4563 |
|