|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Historia prawa » Prawo rzymskie
Rodzina w prawie rzymskim [1] Autor tekstu: Sławomir Jeżmański
Małżeństwa, związki małżeńskie i pozamałżeńskie
Prawo
rzymskie rozróżniało trzy rodzaje stosunków prawnych istniejących w ramach
małżeństwa. Były to: prawo małżeńskie, władza ojcowska(Patria
potestas) oraz prawo opiekuńcze. W samym kontekście związku i hierarchii,
rodzinę rzymską rozróżniano w dwóch formach: rodziny agnatycznej oraz
rodziny kognatycznej.
Rodzina agnatyczna opierała się na odmiennej zasadzie organizacji, niż
rodzina z jaką mamy do czynienia w czasach nowożytnych. Rodziną (familia) w tym znaczeniu, nie były osoby powiązane tylko ze sobą węzłami krwi oraz
naturalnym pokrewieństwem lecz wszystkie osoby, które podlegały władzy
jednego pana domu(pater famillias), czy to z natury (przez
urodzenie), czy przyłączone poprzez czynność prawną np. przysposobienie.
Na początku stosowania tego typu hierarchii rodzinnej władza ta, określana
jako manus, bez rozróżnienia dotyczyła żony, dzieci, niewolników
itd. Z biegiem czasu, gdy sytuacja prawna członków rodziny zaczęła się różnicować,
stworzono szereg nazw na określenie statusu względem pana domu. Określenie manus
pozostało dla określenia władzy nad żoną, władza nad dziećmi określana
była jako patria potestas, władza nad niewolnikami nosiła nazwę (dominica)
potestas, natomiast władza na osobami wolnymi, sprzedanymi mancypacyjnie
[ 1 ]
przez pana domu innej osobie, nosiła nazwę mancipcium. Osoby wolne należące
do jednej rodziny łączył ze sobą stosunek agnacyjny (były one agnatami,
krewnymi agnatycznymi). Proces agnacji powstawał wyłącznie przez więzy w linii męskiej, gdyż wynikało to z faktu, że pater familias mógł być
tylko i wyłącznie mężczyzna. Agnatami natomiast byli jednak zarówno
kobiety, jak i mężczyźni jeśli tylko podlegali wspólnej władzy w rodzinie
[ 2 ].
Wejście żony pod władzę i do rodziny męża nie było jednak zawsze
tożsame z zawarciem małżeństwa. Kobieta zamężna mogła zostawać poza obrębem
rodziny agnatycznej swojego męża, podlegając wówczas lub nadal władzy swego
pater familias (jeśli była nadal alieni iurisis [ 3 ]).
Zachodziło wtedy małżeństwo sine manu. Mogła też wejść pod władzę
(manus) swego męża jako głowy rodziny (małżeństwo cum manu).
Wchodziła wówczas do rodziny również jako alieni iurisis. Jeśli mąż
był alieni iurisis, wchodziła pod władzę jego pater familias. Małżeństwa
takie, określane jako conventio in manum dochodziło do skutku przez czynności
prawne. Wejście pod władzę (manus) męża mogło nastąpić trzema
sposobami:
-
confarreatio — wymagało użycia formy sakralnej,
-
coemptio — polegało na pozornej sprzedaży mancypacyjnej
kobiety pod władzę męża,
-
usus — roczny okres trwania małżeństwa, po którym żona z mocy prawa wchodziła pod władzę męża (mogła temu przeszkodzić opuszczając
na trzy kolejne noce dom męża [ 4 ]).
Małżeństwo cum manu było
charakterystyczne dla wczesnych okresów państwa rzymskiego.
Głową
rodziny (pater familias) była osoba płci męskiej, mająca faktycznie
lub tylko potencjalnie pełnię władzy nad rodziną (nie podlegał w rodzinie
żadnej władzy). Termin ten praktycznie w prawie rzymskim oznaczał przede
wszystkim sytuację prawną osoby, niekoniecznie zaś jej faktyczne stosunki
rodzinne. W najdawniejszym prawie pater familias posiadał władzę
absolutną nad wszystkimi członkami rodziny [ 5 ]
oraz był wyłącznym podmiotem praw majątkowych. Władza ta była jedynie
ograniczona przez względy sakralne, zwyczaje oraz w późniejszym czasie przez
wpływ opinii publicznej. Z biegiem czasu, na skutek zmian gospodarczo-społecznych,
następowała zmiana pojęć prawnych dotyczących stosunków rodzinnych.
Efektem tego był zanik typowej rodziny agnatycznej, na rzecz uzyskiwania przez
jej członków znacznej swobody osobistej i majątkowej.
Drugim typem rodziny była rodzina kognatyczna tj. oparta na więzach
krwi. Znaczenie jakie posiadała agnacja (zwłaszcza w kwestiach spadkowych czy
opiekuńczych) sprawiły, że kognacja mogła być jedynie przeszkodą małżeńską
lub wynikały z niej obowiązki natury wyłącznie moralnej [ 6 ].
Pierwszy istotny wzrost znaczenia rodziny kognatycznej nastąpił w I
w. p.n.e.
gdy pretor powołał do dziedziczenia również krewnych kognatycznych. W tym
czasie również stworzono przepisy umożliwiające pozywanie matki przez dzieci
bez zezwolenia pretora, a później również nakładające obowiązek
alimentacyjny na matkę i jej ascendentów. W II w. n.e. wprowadzone zostało
także cywilne dziedziczenie pomiędzy matką, a dziećmi.
W ramach pokrewieństwa kognatycznego w starożytnym Rzymie rozróżniano:
pokrewieństwa w linii prostej (między osobami pochodzącymi od siebie tj.
krewni wstępni, ascendenci oraz krewni zstępni, descendenci) oraz pokrewieństwa w linii bocznej (od osób pochodzących od wspólnego przodka). Stopień pokrewieństwa
oznaczano wedle zasady: ile urodzeń tyle stopni [ 7 ].
Wyżej wymienione zasady pokrewieństwa nie dotyczyły osób będących krewnymi
kognatycznymi jednego małżonka w stosunku do drugiego. Taki stosunek określony
został jako powinowactwo (affinitas) i powstawał tylko na skutek małżeństwa.
Małżeństwo mogło być
poprzedzone zaręczynami (sponsalia), czyli przyrzeczeniem stron co od
zawarcia małżeństwa. W pierwszej formie prawo nakazywało, aby umowę taką
zawierali werbalnie ojcowie narzeczonych, ewentualnie ojciec narzeczonej i narzeczony. W późniejszych
czasach była to nieformalna umowa pomiędzy samymi narzeczonymi. Ze względu na
fakt, iż małżeństwo opierało się na wolnej woli stron, odstąpienie jednej
ze stron od chęci zawarcia małżeństwa nie pociągało za sobą skutków
prawnych. Jednak w prawie późnego cesarstwa wprowadzono instytucję zadatku zaręczynowego
(arra sponsalicia), który dawał narzeczony narzeczonej. Jeśli od zaręczyn
odstąpiła narzeczona, zwracała ona zadatek w poczwórnej (później podwójnej
wysokości), jeśli od zaręczyn
odstąpił narzeczony, tracił on zadatek na rzecz narzeczonej.
MAŁŻEŃSTWO
Małżeństwo w świetle prawa
rzymskiego było prawnie uznaną, trwałą wspólnotą życia mężczyzny i kobiety, która powinna zapewnić posiadanie prawego potomstwa. Do dzisiejszych
czasów zachowały się dwie definicje małżeństwa; jedna autorstwa prawnika
Modestyna, druga zawarta w Instytucjach Justyniańskich. Według Modestyna małżeństwo
jest związkiem mężczyzny i kobiety oraz wspólnotą całego życia,
zespoleniem prawa boskiego i ludzkiego. [ 8 ]
Natomiast druga definicja określa
małżeństwo
jako związek mężczyzny i kobiety, obejmujący niepodzielną wspólnotę życia.
[ 9 ] Obie definicje podkreślają
trwałą formę związku małżeńskiego, nie określając jednak stosunku
prawnego wynikającego z jego zawarcia. W prawie przedklasycznym, jak i klasycznym występuje bardziej jako rodzaj instytucji społecznej.
Podstawą małżeństwa był
wyrażony i trwałe kontynuowany konsens
małżeński (zgodna wola zawarcia
małżeństwa), prowadzenie wspólnego życia i wzajemnego traktowania się jak
małżonkowie (affectio maritalis) [ 10 ]. W prawie poklasycznym,
pod wpływem pojęć chrześcijańskich, pojawiły się początki koncepcji małżeństwa
jako stosunku prawnego, wynikającego z zawartej umowy małżeńskiej.
Aby małżeństwo mogło być
zrealizowane musiały zostać spełnione trzy przesłanki:
-
Dojrzałość fizyczna — u mężczyzny ukończenie 14. roku życia, w przypadku kobiety 12.
-
Conubium — tj. prawna możność zawarcia ważnego małżeństwa
(istniała ona z reguły między obywatelami rzymskimi, wyjątkowo Latyni
[ 11 ] i peregryni [ 12 ]
mogli otrzymać ius
conubii jako przywilej}.
-
Konsens małżeński — określane przez zasadę, iż małżeństwo
powstaje nie poprzez wspólne życie, lecz przez zgodne oświadczenie woli.
[ 13 ]
Wykluczone były jednak zawarcie
małżeństwa, gdy zachodziły tzw. przeszkody małżeńskie. Zaliczały się do
nich: bigamia (tj. pozostawanie winnym
ważnym związku małżeńskim przez jedną z osób), małżeństwo pomiędzy
krewnymi (zawsze w linii prostej oraz w linii bocznej początkowo do szóstego, a w późniejszym czasie do trzeciego stopnia) [ 14 ] oraz pokrewieństwo wynikające z adopcji
lub powinowactwa.
Istniały także przeszkody o charakterze społecznym: zakaz małżeństw pomiędzy patrycjuszami a plebejuszami [ 15 ],
pomiędzy osobami wolno urodzonymi a wyzwoleńcami [ 16 ],
zakaz zawierania małżeństw przez żołnierzy w czasie pełnienia służby
wojskowej oraz urzędników rzymskich w prowincjach z mieszkankami tych
prowincji.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Mancypacja — akt symbolicznego kupna za jednego sesterca, mająca
szerokie zastosowanie w starożytnym Rzymie. [ 2 ] Więzy krwi nie wystarczały do powstania agnacji np. matka była tylko
wtedy agnatką swoich dzieci, jeżeli sama zawierając małżeństwo weszła pod
władzę swego męża (pater familias). Stawała się wtedy agnatycznie siostrą
swoich dzieci ( w przeciwnym razie nie należała w ogóle do rodziny swego męża,
nie była agnatką swoich dzieci, a wręcz osobą obcą). Syn rodzony,
emancypowany, wychodził spod władzy ojcowskiej, przestawał być agnatem ojca i jego krewnych agnatycznych. [ 3 ] Alieni
iurisis były to osoby podlegające władzy w rodzinie (dzieci podległe władzy
ojcowskiej, dalsi zstępni, dzieci adoptowane oraz żona wchodząca pod władzę
męża.) [ 4 ] Usurpatio trinoctis [ 5 ] W ramach tej władzy mógł
np. nie przyjąć do rodziny nowonarodzonego dziecka, oddać syna w mancipium,
względnie sprzedać go do niewoli, zastawiać i sprzedawać majątek. [ 6 ] Pokrewieństwo w linii żeńskiej tj. z matką i przez matkę, było zawsze pokrewieństwem
kognatycznym. Dzieci zrodzone z tej samej matki (nawet poza małżeństwem) były
spokrewnione pomiędzy sobą, z matką i jej krewnymi. Ta sama zasada obowiązywania
kognacji istniała także w linii męskiej niezależnie od agnacji. [ 7 ] Rodzice z dziećmi są
wedle tej zasady spokrewnieni w pierwszym stopniu, dziadkowie z wnukiem w drugim, stryj z bratankiem w trzecim itd. [ 8 ] Nuptiae sunt conuction maris et
feminae et consortium omnis vitaem divini et humanis iuris communicatio. [ 9 ] Nuptiae autem sive matrimonium est viri et muliers coniunction,
individuam consuetudinem vitae contines. [ 10 ] Jak długo wola istniała,
istniało faktyczne małżeństwo. Gdy wola zanikała, nie było małżeństwa. [ 11 ] Nazwą tą określano kilka grup mieszkańców państwa rzymskiego.
Tzw. Latyni dawni byli pierwotnymi mieszkańcami Lacjum. Po rozszerzeniu
obywatelstwa rzymskiego na całą ludność Italii kategoria ta przestała
istnieć. Odrębną kategorią byli tzw. Latinii coloniarii tj.
niektórzy mieszkańcy kolonii rzymskich oraz lex Iunia Norbana, którą
tworzyli nieformalnie wyzwoleńcy. [ 12 ] Cudzoziemska ludność
terytoriów podbitych przez Rzym i włączonych do imperium rzymskiego. [ 13 ] Nuptias non concubitus, sed consensus facit. [ 14 ] Pożycie między krewnymi
stanowiło kazirodztwo (incestum) i było karane. [ 15 ] Zniesione przez lex Canuleia w 445 r. n.e. [ 16 ] Dopuścił je częściowo
cesarz August, ograniczając częściowo zakaz do wolno urodzonych osób stanu
senatorskiego. « Prawo rzymskie (Publikacja: 11-04-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4696 |
|