Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST
Ezdrasz i Nehemiasz [2] Autor tekstu: Zbigniew Chorąży
Według Ne 3/1 Nehemiasz przybył do Jerozolimy, w której arcykapłanem
był Eliaszib.
Nehemiasz spotyka w Judzie namiestnika perskiego w Samarii, Sanballata
Choronitę
(Ne 2/10). Według Flawiusza (DDI 11/312,325) ten Sanballat zmarł w wieku już
zaawansowanym, w krótkim czasie po rozmowach z Aleksandrem Wielkim w sprawie
budowanej świątyni na górze Garizzim.
Można zatem przypuszczać, że Sanballat zmarł około roku 332 p.n.e. w wieku około
90 lat. To pozwala sądzić, że mając około 32 lat, czyli około roku
390 p.n.e., mógł
objąć urząd w Samarii. W roku 445 p.n.e. Nehemiasz nie miałby możliwości
spotkania Sanballata. Gdyby Nehemiasz przybył do
Jerozolimy w roku 445 p.n.e. i powtórnie w roku 421 p.n.e. (Ne 13/7), nie mógłby wygonić Manassesa
za
poślubienie córki Sanballata (Ne 13/28), ponieważ Manasses urodził się w roku 410
p.n.e. jako syn arcykapłana Jochanana.
W tej sytuacji przybycie Nehemiasza do Judy w roku 445 p.n.e. jest
wykluczone.
W przypisie 73 do Flawiusza DDI 11/159 Jan Radożycki twierdzi, jakoby
Nehemiasz
przybył do Jerozolimy w roku 445 p.n.e. Rzekomo taki pogląd potwierdzają
teksty z Elefantyny z roku 408 p.n.e. Tylko że wtedy znów wiele biblijnych
informacji zostaje
zakwestionowanych. I o tym Jan Radożycki już się nie wypowiada.
Według Ne 6/15 Judejczycy odbudowali mury Jerozolimy w ciągu 52 dni.
Jednak
według Flawiusza (DDI 11/179) odbudowa murów trwała 2 lata i 4 miesiące.
Biorąc
pod uwagę w jakim zagrożeniu (Ne 4/1-23) Judejczycy pracowali, rację
należy
przyznać Flawiuszowi. Wystarczy uświadomić sobie, że ówczesny mur
Jerozolimy miał
około 5 km długości. Przy 45 dniach
(7dni to sabaty) Judejczycy musieliby naprawiać
około 110 metrów muru w ciągu każdego dnia, nie licząc naprawy bram.
Było to
niewykonalne. Czas podany przez Flawiusza pozwalał na naprawę ośmiu
metrów muru
dziennie i pozostawało jeszcze 170 dni na naprawianie bram.
Po odbudowaniu murów Nehemiasz postanowił uzupełnić spisy rodowodowe.
W trakcie czynności z tym związanych znalazł zapisy dotyczące
repatriantów
przyprowadzonych przez Zorobabela. Nehemiasz nie znalazł jednak listy
repatriantów,
którzy przybyli z Ezdraszem. A była to przecież grupa licząca 1555 mężczyzn o określonych rodowodach. Stąd oczywisty wniosek, że Ezdrasz przybył
do
Jerozolimy po Nehemiaszu, w siódmym roku panowania Artakserksesa III (Ezd 8/1-20).
Flawiusz w DDI 11/158 twierdzi, że Ezdrasz po wypełnieniu swojej misji w Jerozolimie zmarł tuż przed objęciem urzędu arcykapłana przez
Eliasziba, czyli
około roku 468 p.n.e. Ale Flawiusz sam sobie przeczy, ponieważ w DDI
11/147
podaje informację o Joannesie (Jochananie synu Eliasziba), którego w tym czasie
jeszcze nie było na świecie.
Według Flawiusza (DDI 11/135 i 11/168) Ezdrasz i Nehemiasz zostali wysłani
do
Jerozolimy przez tego samego króla Kserksesa. Jest to zupełnie
niezrozumiałe.
Dlaczego Kserkses po wysłaniu w siódmym roku swego panowania Ezdrasza,
pełnomocnika z najwyższymi uprawnieniami (Ezd 7/26), miałby po upływie
trzynastu
lat wysyłać Nehemiasza z uprawnieniami dużo mniejszymi (Ne 2/7-10)?
Według
Ezd 7/1 i 8/1 Ezdrasza wysłał Artakserkses, choć też nie wiadomo który.
Poniższa chronologia zdarzeń oparta o informacje biblijne i pozabiblijne pozwala
umieścić czas misji Nehemiasza i Ezdrasza:
424 — 405 |
Dariusz II
królem perskim |
Ezd 4/24 |
423 |
zgoda Dariusza na odbudowę świątyni w Jerozolimie |
Ezd 6/1-12 |
419 |
ukończenie odbudowy świątyni |
Ezd 6/13-15 |
408 |
Bagoses (w wieku 30 lat) zarządcą Judy |
przypis 144 do DDI 11/297 |
404 — 358 |
Artakserkses
II królem perskim |
Ezd 4/7 |
390 |
Sanballat (w wieku 32 lat) zarządcą Samarii |
Ne 2/10 |
384 |
Nehemiasz przybywa do Jerozolimy (po raz pierwszy) |
Ne 2/1 |
380 |
śmierć Eliasziba — Jojada, syn Eliasziba, arcykapłanem |
DDI 11/297 |
376 |
ukończenie odbudowy murów Jerozolimy |
Ne
6/1, 7/1 |
372 |
Nehemiasz wraca do Persji |
Ne 13/6 |
370 |
śmierć Jojady — Jochanan, syn Eliasziba, arcykapłanem |
DDI 11/297 |
367 |
Jochanan zabija swego brata Jozuego |
DDI 11/299 |
367 |
Bagoses (71 lat) bezcześci świątynię |
DDI 11/297 |
362 |
Sanballat
(60 lat) oddaje córkę Manassesowi za żonę |
Ne 13/28 |
360 |
Nehemiasz przybywa do Jerozolimy (powtórnie) |
Ne 13/7 |
|
wyrzuca Manassesa i Tobiasza z terenu świątyni |
Ne 13/7-9, 28 |
358 — 338 |
Artakserkses
III królem perskim |
Ezd 7/1 |
351 |
Ezdrasz przybywa do Jerozolimy |
Ezd
7/8 |
|
usuwa Jochanana z urzędu arcykapłana |
Ezd 10/6 |
|
Jaddua, syn Jochanana, arcykapłanem |
|
336 — 331 |
Dariusz
III królem perskim |
|
336 |
Sanballat (86 lat) zarządcą Samarii i Judy |
|
|
zakończenie misji Ezdrasza |
|
335 |
Manasses (75 lat), syn Jochanana, arcykapłanem w Garizzim |
|
333 |
Aleksander Macedoński wydaje zgodę na budowę świątyni w Garizzim |
|
332 |
śmierć Sanballata (90 lat) |
DDI 11/312, 324-325 |
Warto wiedzieć, że pierwotny tekst hebrajski zawierał połączoną treść
dzisiejszych ksiąg Ezdrasza oraz Nehemiasza i nazywany był zwojem Ezdrasza. Taki układ
zachował się do dzisiaj w Septuagincie. Dopiero później żydowscy
redaktorzy
dokonali podziału księgi, zmieniając przy tym
porządek chronologiczny niektórych
wersetów. Przykładowo rozdziały 8 i 9 z Księgi Nehemiasza powinny
należeć do
Księgi Ezdrasza.
Efektem tego błędnego podziału jest w czasach współczesnych błędna
ocena okresów
działalności Ezdrasza i Nehemiasza. Istnieje oficjalny pogląd, że
obaj działali w Jerozolimie razem.
Nehemiasz i Ezdrasz nie mogli być sobie współcześni. Częściowo
uzasadniłem to już
wcześniej. W rozdziale dziesiątym Księgi Nehemiasza dowiadujemy się o bardzo
ważnej umowie spisanej z inicjatywy Nehemiasza. Tę umowę musiały
podpisać
wszystkie najważniejsze osoby ze społeczności judejskiej. Ale Ezdrasza
tu nie było.
Wiadomo, że Ezdrasz po przybyciu z Babilonu do Jerozolimy, pozostał tu
do końca
życia. Gdyby przybył przed Nehemiaszem i jeszcze był przy życiu,
musiałby podpisać
wspomnianą
wyżej umowę.
Musiałby też zostawić listę repatriantów przyprowadzonych z Babilonu
do Judy. Było
to istotne dla sprawy rodowodów. Jednak Nehemiasz nie znalazł takiej
listy. Znalazł
tylko listę osób
przyprowadzonych wcześniej przez Zorobabela.
W Ne 11/11-19 wymienione zostały ważniejsze osoby z rodu Lewiego, które
po
powrocie zamieszkały w Jerozolimie. Wszystkich Lewitów było 284.
Ezdrasz, jeden z najważniejszych uczonych potomków Aarona nie został tu wymieniony.
Co prawda w Księdze Nehemiasza pojawia się imię Ezdrasz (poza wspomnianym już
rozdziałem
ósmym) w Ne 12/1, 33 i 36. Był to jednak kapłan Ezdrasz, który przybył w grupie
Zorobabela. Był pisarzem, ale nie był uczonym tej klasy, co późniejszy Ezdrasz,
przyrównywany potem przez rabinów do Mojżesza.
W rozdziale ósmym Księgi Nehemiasza, który
prawidłowo powinien być w Księdze
Ezdrasza, występuje Ezdrasz w towarzystwie namiestnika Nehemiasza i wysokiej rangi
kapłanów, umiejących objaśniać Prawo (Zakon). Żaden z tych ważnych
kapłanów
nie pojawia się jednak wśród ważnych kapłanów podpisujących umowę z Ne 10/1-14.
Natomiast Nehemiasz nie był wysyłany do Jerozolimy jako namiestnik.
Namiestnikami
króla perskiego w Samarii i w Judzie byli Sanballat i Bagoses. Nigdzie nie ma
informacji o cofnięciu im ich pełnomocnictw. Nehemiasz jechał do
Jerozolimy z małym
zakresem uprawnień w czasie tylko dwunastu lat. Listy od króla przekazał
prawowitym
namiestnikom (Ne 1/9-10). Nehemiasz był tytułowany Tirszatą. Był to
perski tytuł honorowy typu „szanowny" lub „wielebny". Tak więc Nehemiasz z Ne 8/9
wcale nie
musiał być tym samym Nehemiaszem z Ne 1/1 i 10/2. W dużym
stopniu za taką
sytuację odpowiedzialny jest sam Nehemiasz, lubiący się przechwalać i przypisywać
sobie rolę większą niż miał. Przykład tego mamy w Ne 5/14-19.
W Księdze
Nehemiasza nie spotykamy opinii o świątyni odbudowywanej przez
Zorobabela i jego następców. Jednakże Flawiusz w DDI 11/166 przytacza
wypowiedź Nehemiasza do króla perskiego przed podróżą do Jerozolimy:
„Uczyń mi więc łaskę, abym mógł tam pójść, podźwignąć mur i dokończyć
budowy świątyni".
Widocznie doniesiono Nehemiaszowi, w jakim stanie jest świątynia w roku
384 p.n.e.,
rzekomo skończona i poświęcona w roku 419 p.n.e., albo w 516 p.n.e. — jak chcą
współcześni egzegeci.
1 2 3 Dalej..
« Analizy egzegetyczne ST (Publikacja: 12-10-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5059 |