Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST
Ezdrasz i Nehemiasz [3] Autor tekstu: Zbigniew Chorąży
W Ne12/22 czytamy:
„Za dni Eliasziba, Jojady, Jochanana i Jadduy zostali spisani naczelnicy
rodów
kapłańskich w kronice prowadzonej aż do panowania Dariusza
perskiego".
Chodzi oczywiście o Dariusza III, który zaczął panować w roku 336 p.n.e.
Nehemiasz nie mógł być autorem tej informacji, ponieważ Nehemiasza już
nie było w Jerozolimie, kiedy Jaddua obejmował urząd arcykapłański w roku 351
p.n.e.
Okoliczności powtórnego przybycia Nehemiasza do Jerozolimy wyjaśnia
Flawiusz w DDI 11/298-309. Otóż Joannes czyli biblijny Jochanan miał brata o imieniu Joszua.
Ten był przyjacielem Bagosesa, namiestnika Judy. Bagoses obiecywał
przyjacielowi
urząd arcykapłana. Ufny w tę obietnicę Joszua wdał się w awanturę z bratem,
arcykapłanem Jochananem. W wyniku tej zwady Jochanan zabił Joszuę w zaciszu
świętego przybytku w świątyni. Bagoses dowiedział się o tym i wykorzystał ten fakt
do
nasilenia prześladowań Żydów. Był to rok 367 p.n.e.
Drugi naganny fakt zdarzył się w roku 362 p.n.e. Manasses, syn arcykapłana
Jochanana, pojął za żonę córkę Sanballata Choronity, Samarytanina.
Na wieść o tych zdarzeniach, Nehemiasz w roku 360 p.n.e. przybył
do Jerozolimy.
Wyrzucił z miasta Manassesa, który zmuszony był uciekać do swego teścia.
Wyrzucił
też z terenu świątyni Tobiasza Ammonitę, któremu uprzednio
przydzielono tu izbę. Ukrócił też prześladowania Żydów przez Bagosesa. Nie udało mu się
jednak
przeciwdziałać zawieraniu obcoplemiennych małżeństw przez Judejczyków.
Dokonał
tego dopiero później Ezdrasz.
Misja Ezdrasza
Do dzisiaj toczy się spór egzegetów o to, czy
Ezdrasz i Nehemiasz, dwie ważne
osoby po niewoli babilońskiej, były sobie współczesne, czy też działały w różnych
okresach.
W Ezd 7/1-5 (w tym wypadku z pominięciem BT) autor
Księgi (tylko według
tradycji izraelskiej Ezdrasz) podał rodowód Ezdrasza, zupełnie
przypominający
rodowód z 1 Krn 5/29-41. Dlatego tylko przypominający, gdyż nie
wiadomo z jakich
powodów pominął sześciu kolejnych potomków Aarona między Merajotem i Azariaszem. W środku tych sześciu
był Sadok, arcykapłan w czasach Salomona.
Możliwe, że był to błąd jakiegoś skryby, przepisującego tekst
zwoju. Ciekawsza jest
informacja, że Ezdrasz był synem Serajasza (Ezd 7/1). Należy oczywiście
słowo „syn"
rozumieć w znaczeniu
potomka.
Niestety, z tego rodowodu nie ma żadnego pożytku dla znalezienia daty
pojawienia się
Ezdrasza w Jerozolimie. Czy Biblia zawiera jakąś informację, która byłaby
przydatna?
Okazuje się, że tak. Bardzo niepozorna informacja w 1 Krn 3/19-22 podająca
rodowód Chattusza. A Chattusz według Ezd 8/2-3 był synem Szekaniasza z rodu
Dawida. Był on naczelnikiem (Ezd 8/1-2) rodu w grupie repatriantów
prowadzonych
przez Ezdrasza. Jako naczelnik musiał mieć około 50 lat w roku
przybycia Ezdrasza
do Jerozolimy. A kiedy mógł przybyć Ezdrasz do Jerozolimy? Według Ezd
7/1 w siódmym roku panowania Artakserksesa. I tu mamy trzy możliwości:
458 p.n.e. |
siódmy
rok panowania Artaksersesa I |
398 p.n.e. |
siódmy
rok panowania Artakserksesa
II |
351 p.n.e. |
siódmy
rok panowania
Artakserksesa III |
Ponieważ Artakserkses I wstrzymał odbudowę świątyni, nie mógł wysłać
Ezdrasza.
Mimo to Kościół katolicki twierdzi, że Ezdrasz przybył do Jerozolimy w roku 458 p.n.e. W przypadku tej daty Chattusz musiałby urodzić
się w roku 508 p.n.e.
Sprawdźmy zatem teraz rodowód Chattusza w BP:
|
Zorobabel urodz. 570 p.n.e. |
|
Chananiasz |
|
Izajasz |
|
Refajasz |
|
Arnan |
|
Obadiasz |
|
Szekaniasz |
|
Szemajasz |
|
Chattusz urodz. 508 p.n.e. /urodz. 401 p.n.e |
Aby ten rodowód „zaistniał", Zorobabel i jego potomkowie musieliby płodzić
synów
będąc w wieku około siedem i pół roku. W świecie racjonalistycznym
taki wynik jest
nie do przyjęcia. Po prostu czysty absurd. Co innego w świecie
katolickim. Taki cud
przyjmuje się bez żadnych oporów. Komentator BP w przypisie do 1 Krn
3/22 pisze
dodatkowo, że Szemajasz współpracował z Nehemiaszem (w Ne 3/29).
Rzeczywiście
znajdujemy tam informację, że Szemajasz, syn Szekaniasza naprawiał
mur.
Ta informacja sugeruje, jakoby Ezdrasz też tu był, skoro ojciec
Chattusza pracował
przy murze. Jednak jest to tylko pozór. Wcześniej już innymi dowodami
wykluczyłem
obecność Ezdrasza w czasie misji Nehemiasza. Natomiast
powtarzający się układ
takich samych imion ojciec-syn zdarza się dość często. Wystarczy
spojrzeć na
kapłański rodowód w 1 Krn 5/29-41. Tu występuje układ nawet potrójny
dziadek -
ojciec — syn: Amariasz — Achitub — Sadok. Taki układ występuje tu dwa
razy w różnym czasie. I nie jest to wcale pomyłka. Komentator BP podał więc
nieprawdę, jakoby Szemajasz, ojciec Chattusza, „współpracował z Nehemiaszem
około roku 444".
Możliwość z rokiem 398 p.n.e. też należy odrzucić. Artakserkses II
nie wysłałby
Nehemiasza do Jerozolimy, skoro trzynaście lat wcześniej wysłał
Ezdrasza. Ezdrasz
otrzymał tak duże uprawnienia, wobec których misja Nehemiasza byłaby
zbędna.
Pozostaje jedyna realna możliwość z rokiem 351 p.n.e. Wówczas
Chattusz musiałby
się urodzić w roku 401 p.n.e. W takiej sytuacji wiek prokreacyjny
potomków
Zorobabela wynosi około 21 lat. I to jest realny wynik.
Ezdrasz z całą pewnością przybył do Jerozolimy w roku 351 p.n.e. W Ezd 7/10 czytamy:
„Ezdrasz bowiem mocno postanowił badać i wykonywać prawo Jahwe oraz
uczyć w Izraelu ustawy i ładu".
Ezdrasz urodził się w Babilonie w rodzinie kapłańskiej prawdopodobnie w szóstej
generacji po Serajaszu (Ezd 7/1). Jego rodzina przechowywała własną
literaturę
hebrajską: zwój Jahwisty, zwój Elohisty oraz zwój Zakonu Mojżeszowego
(2Krl 22/8). Ezdrasz uzyskał w Babilonie wysokie wykształcenie i miał
nieograniczony
dostęp do literatury babilońskiej. Sam lub w grupie innych mędrców żydowskich
dokonał redakcji posiadanej literatury i stworzył tzw. Pięcioksiąg
Mojżesza. Nowym
dziełem Ezdrasza była tylko „Księga Kapłańska", gdyż Księga Powtórzonego
Prawa
to przeredagowany zwój Zakonu Mojżeszowego, wspomnianego wyżej.
Do dzisiaj Ezdrasz traktowany jest jako wielki reformator religijny,
drugi po Mojżeszu i jako rzeczywisty twórca i ojciec judaizmu.
Zaopatrzony w Torę (Pięcioksiąg Mojżesza) i odpowiednie pełnomocnictwa
od króla
perskiego przybył do Jerozolimy, aby tu wdrażać Prawo Mojżeszowe.
Warto sobie w tym miejscu uświadomić, że Żydzi pełne Prawo Mojżeszowe
czyli
Pięcioksiąg Mojżesza po raz pierwszy poznali dopiero tuż po roku 351
p.n.e. Gdyby byłoby inaczej, Ezdrasz nie byłby oceniany jako twórca i ojciec
judaizmu.
W Ezd 9/9 czytamy :
„Ale w niewoli naszej nie opuścił nas Bóg nasz, lecz dał nam znaleźć
względy u królów
perskich, pozwalając nam odżyć, byśmy mogli wznieść dom Boga
naszego i odbudować jego ruiny — oraz dając nam ostoję w Judzie i Jerozolimie".
To powiedział Ezdrasz po ujrzeniu Jerozolimy. Zobaczył mur obronny
odbudowany
przez Nehemiasza, ale nie zachwycił go widok świątyni. Przecież o jej
wyglądzie
wyraził się już Aggeusz w roku 520 p.n.e. w Ag 2/3:
„Czy jest między wami ktoś, co widział ten dom w jego dawnej chwale? A jak się on
wam teraz przedstawia? Czy nie wydaje się wam, jakby go w ogóle
nie było?".
Polecam ten werset wszystkim, którzy twierdzą, że świątynia została
odbudowana na
przyzwoitym poziomie w roku 516 p.n.e. Ezdrasz zobaczył bowiem świątynię z roku
419 p.n.e. jako mizerną namiastkę świątyni Salomona.
W Ezd 10/6 czytamy:
„Potem odszedł Ezdrasz od domu Bożego i udał się do komnaty
Jochanana, syna Eliasziba, i tam spędził noc: chleba nie jedząc i wody nie pijąc, gdyż
smucił się z wiarołomstwa wygnańców".
Warto dobrze wczytać się w ten tekst i wyciągnąć prawidłowe
wnioski. Po pierwsze,
komnatę w zabudowaniach świątynnych mógł mieć
tylko dorosły kapłan. To znaczy,
że Jochanan, drugi syn Eliasziba, urodzony w roku 439 p.n.e. był już
człowiekiem
dorosłym, który to fakt wyklucza wcześniejsze przybycie tu Ezdrasza.
Mało tego. Ten
Jochanan piastował już urząd arcykapłana i w ocenie Ezdrasza nie był
właściwym
człowiekiem na tym urzędzie.
Ezdrasz na pewno wiedział o jego zbrodni, czyli zamordowaniu brata na
terenie
świątyni (fakt opisany wcześniej). Ezdrasz wiedział też, że syn Jochanana,
Manasses,
okazał się wiarołomcą. Ezdrasz nie po to miał najwyższe uprawnienia
(Ezd 7/25-26), aby tolerować taki stan rzeczy. Po nocy spędzonej z Jochananem, ten
stracił swój
urząd, a pewnie też i życie z wyroku Ezdrasza. Na miejsce Jochanana
Ezdrasz
mianował arcykapłanem Jadduę.
Ezdrasz nakazał Judejczykom pozbycie się obcoplemiennych żon.
Judejczycy
zastosowali się do tych
nakazów, nie chcąc się narazić na surowe kary.
Biblia nie podaje, jak długo trwała działalność Ezdrasza. Można
jednak być pewnym,
że nie dłużej niż 15 lat, czyli do roku 336 p.n.e., kiedy na tronie
perskim zasiadł
Dariusz III. Według Flawiusza ten król przekazał zarząd nad Judą
Sanballatowi,
dotychczasowemu namiestnikowi Samarii. To oznaczało, że przynajmniej
administracyjne i sądownicze uprawnienia Ezdrasza zostały cofnięte. W tej sytuacji
misja Ezdrasza praktycznie zakończyła się.
Ten fakt potwierdza przecież Ne 12/22 o zakończeniu pisania kroniki rodów
kapłańskich na Jaddui do czasu panowania Dariusza.
Użyte skróty:
BG -
Biblia Gdańska
BP -
Biblia Poznańska
BŚJ -
Biblia świadków Jehowy = Biblia w przekładzie Nowego Świata
BT
— Biblia Tysiąclecia
BW -
Biblia Warszawska
DDI -
Józef Flawiusz , Dawne Dzieje Izraela
NT -
Nowy Testament
1 2 3
« Analizy egzegetyczne ST (Publikacja: 12-10-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5059 |