|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST
Gdzie było Ur chaldejskie? [1] Autor tekstu: Zbigniew Chorąży
Z określeniem „ziemia chaldejska" z czasów Abrahama spotykamy się w Biblii dwukrotnie: w Księdze Rodzaju i w Dziejach Apostolskich. W tym drugim
przypadku wspomina o niej Szczepan, wygłaszając płomienną mowę do Żydów w Jerozolimie (Dz 7/2-4):
„Słuchajcie bracia i ojcowie: 'Bóg chwały ukazał się ojcu naszemu,
Abrahamowi, gdy żył w Mezopotamii, zanim zamieszkał w Charanie. I powiedział do niego:
'Opuść ziemię swoją i rodzinę swoją, a idź do ziemi, którą ci wskażę'".
Wtedy wyszedł z ziemi chaldejskiej i zamieszkał w Charanie. A stąd po śmierci ojca przesiedlił
go [Bóg] do tego kraju, który wy teraz zamieszkujecie".
Co prawda Szczepan nie użył nazwy Ur chaldejskie, ale dał do
zrozumienia, że Bóg rozmawiał z Abrahamem (jeszcze wtedy Abramem) przed jego wędrówką
do Charanu. O tyle jest to istotne, że w Księdze Rodzaju znajdujemy informację
sprzeczną (Rdz 11/27 — 12/4):
„Terach był ojcem Abrama, Nachora i Harana, a Haran był ojcem Lota.
Haran zmarł jeszcze za życia Teracha, swego ojca, w kraju, w którym się urodził, w Ur chaldejskim. (...) Terach, wziąwszy ze sobą swego syna Abrama, Lota
syna Harana,
czyli swego wnuka i Saraj, swą synową, żonę Abrama, wyruszył z nimi z Ur chaldejskiego, aby się udać do kraju Kanaan. Gdy jednak przyszli do Charanu,
osiedlili się tam. Terach doczekał dwustu i pięciu lat życia i zmarł w Charanie. Jahwe
rzekł do Abrama: 'wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do
kraju, który
ci wskażę'. (...) Abram miał siedemdziesiąt pięć lat, gdy wyszedł z Charanu".
Z treści tego tekstu jasno wynika, że Bóg rozmawiał z Abramem po raz
pierwszy
dopiero w Charanie. Abram niezwłocznie wykonał polecenie Boga i opuścił
Charan.
Która zatem relacja wydaje się prawdziwa? Wiarygodność Szczepana
warto chyba sprawdzić na innych przykładach.
Szczepan w Dz 7/5 twierdził, jakoby Bóg nie dał Abrahamowi ani piędzi
ziemi w Kanaanie. Tymczasem według Rdz 23/9 Abraham stał się prawowitym
właścicielem pola z jaskinią Makpela. Pole to po prostu kupił od
Efrona Chetyty. Za chwilę Szczepan sam sobie zaprzecza, gdy w Dz 7/16 mówi, że Abraham
kupił kawałek pola w Sychem od Chamora. Ale według Rdz 33/18-19 i Joz 24/32
to pole w Sychem kupił od Chamora wnuk Abrahama, Jakub. Było to 87 lat po śmierci
Abrahama. Szczepan w Dz 7/22 twierdził, że Mojżesz był „potężny w słowie", a w Wj 6/12 czytamy, że „mówienie sprawiało mu trudność". W Dz
7/42-43
Szczepan posłużył się cytatem rzekomo z Księgi Proroków. Rzeczywiście
ten cytat
można znaleźć w Am 5/25-27, ale jego treść różni się w sposób
istotny.
Czy Szczepan może być wiarygodny, skoro treść jego wypowiedzi
sprzeczna jest z informacjami aż czterech ksiąg Starego Testamentu?
Bliższa prawdy jest zatem informacja z Rdz. Jest tylko problem, czy
treść Rdz 12/1
została dokładnie przetłumaczona. Poniżej mamy różne przekłady:
BG „Wynijdź z ziemi twej, i od rodziny twojej, i z domu ojca twego…"
BW podobnie
jak wyżej
BŚJ „Wyrusz
ze swej krainy i od swoich krewnych i z domu swego ojca…" BP „Wyjdź
ze swego kraju, spośród grona krewnych, z domu ojca…" [ 1 ] „Wyjdź ze swej
ziemi, z plemienia swego i z domu ojca…" [ 2 ] „Idź z ziemi twej, i z miejsca urodzenia twego, i z domu ojca…"
Wnioski nasuwają się oczywiste. Polecenie wyruszenia dotyczy Charanu,
gdyż tu był
dom Teracha, ojca Abrama. Ale w tej miejscowości Terach z Abramem
stosunkowo
krótko zamieszkiwali (14 — 20 lat), aby okolica Charanu mogła się
stać ziemią, krajem
Abrahama, czyli jego ojcowizną. Aby jednak była taką, musiał zaistnieć
warunek, że w niedalekiej odległości od Charanu było Ur chaldejskie. I wówczas
obie miejscowości leżały w jednej krainie, będącej ziemią ojczystą Abrama.
W Księdze Judyty 5/6-9 czytamy o Izraelitach:
„Naród ten to potomkowie Chaldejczyków. Najpierw byli przybyszami w Mezopotamii, ponieważ nie chcieli iść za bogami swoich przodków, którzy
mieszkali w ziemi chaldejskiej. Oni odstąpili od drogi swoich przodków i oddawali cześć Bogu nieba, Bogu, którego uznali. A gdy ich wypędzono sprzed
oblicza bogów swoich, uciekli do Mezopotamii i mieszkali tam przez wiele dni. A ich Bóg
polecił im wyjść z tego miejsca zamieszkania i udać się do ziemi Kanaan".
Podobnie informuje Flawiusz w DDI 1/154:
„...na rozkaz Boży opuścił Chaldeję i przeniósł się do krainy
chananejskiej".
a wcześniej w DDI 1/151 Flawiusz pisze o Haranie (Aranie), ojcu Lota:
„umarł w krainie chaldejskiej, w mieście zwanym Ur Chaldejczyków;
jeszcze dziś pokazują tam jego grób".
Flawiusz pisząc te słowa nie miał na myśli Ur chaldejskiego,
odkopanego przez
Woolleya w Mezopotamii południowej. W czasach Flawiusza to Ur
chaldejskie już
od czterystu lat było pustkowiem. A zatem Flawiusz Ur chaldejskie z grobem Harana
lokował w okolicach Charanu, w północnej Mezopotamii.
Ponadto Flawiusz w DDI 1/157 pisze, że Abraham zaczął głosić wiarę w innego Boga.
Jego sąsiedzi — Chaldejczycy wymusili, aby się wyniósł z ich kraju.
Dlatego Abraham
wywędrował
na południe, do Kanaanu.
Apokryficzna Księga Jubileuszów również podaje szereg informacji o Abrahamie.
Z tych źródeł wyłania się dosyć ciekawa historia. Abraham zerwał z religią swojej rodziny i zaczął wierzyć w Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi.
Jego ojciec Terach, trudniący się wyrobem bożków, jak też bracia Nachor i Haran
nie dali się przekonać i pozostali przy starej wierze. Pewnej nocy Abraham podpalił
rodzinny dom bożków. W pożarze tym zginął Haran. Rodzina i sąsiedzi wymusili
ucieczkę Abrahama z Ur chaldejskiego. Abraham zabrał żonę Sarę oraz
usynowionego Lota i wyniósł się do pobliskiej krainy. Brat Abrahama, Nachor pozostał w Ur. Terach wiedział, co grozi Abrahamowi ze strony Nachora. Podjął decyzję, że
opuści Ur razem z Abrahamem. Uznał, że jego obecność przy pierworodnym synu
zapewni mu bezpieczeństwo. W bezludnej okolicy zbudowali dom, a miejsce w intencji
nieżyjącego Harana, nazwali Charan. Księga Jubileuszów podaje, że
pobyt w Charanie trwał czternaście lat, do śmierci Teracha (z analizy
danych biblijnych wynika 20 lat). Na uroczystości pogrzebowe po śmierci Teracha przybył
do Charanu Nachor z liczną rodziną. Skończył się dla Abrahama czas bezpieczny.
Po pogrzebie musiał szybko opuścić
Charan i wędrować tym razem daleko, do Kanaanu. Przez
resztę swego życia Abraham bał się spotkania z Nachorem i jego rodziną.
Brak osobistych kontaktów obu rodów trwał aż 162 lata (nie licząc poślubienia
Rebeki przez Izaaka).
Warto zwrócić uwagę na pewien aspekt, wykluczający zamieszkiwanie
rodu Teracha w Ur, w Mezopotamii południowej. Odległość tego Ur od Charanu wynosiła
około 910 km (w linii prostej). Po odejściu Teracha z Abramem do Charanu, brat Abrama,
Nachor pozostał w Ur. Aby mógł przybyć do Charanu na pogrzeb ojca,
musiał być o tym powiadomiony. Przebycie tak dużej odległości przez posłańca i podróż Nachora do Charanu musiały w tamtych czasach trwać kilka miesięcy. Pogrzeb
Teracha tak długo czekać nie mógł.
W Mari (zniszczone w roku 1757 p.n.e.), miejscowości nad środkowym
Eufratem, archeolodzy odkopali ruiny starożytnego miasta — państwa, [ 3 ] które
stanowiło południową część huryckiego imperium zwanego Mitanni. Jego
stolicą była Urfa, miasto blisko Charanu.
W pewnym okresie dziejów uzyskało ono przewagę nawet
nad Asyrią. W tym Mari znaleziono bogaty zbiór glinianych tabliczek, z których odczytano nazwy miejscowości typowo semickie: Turachi, Sarugi, Peliga,
Abam-Ram i Nachur. Słowa te zupełnie przypominają imiona Teracha, Seruga,
Pelega, Abrama i Nachora. Można sądzić, że Terachidzi uzyskali w Chaldei wysoką
pozycję, skoro od ich imion nazywane były miasta. [ 4 ]
Siegfried Horn [ 5 ] wspomina odkrycie przez archeologów miasta Ebla,
odległego ok. 220 km od Charanu w kierunku południowo-zachodnim, na terenach
syryjskich (obecnie Tell Mardich). Zostało zniszczone przez króla Akadu, Naramsina
(2254 — 2218 p.n.e.). Znaleziono tu ogromne ilości glinianych tabliczek z końca
III tysiąclecia p.n.e. Większość z nich ma pismo wczesnokananejskie. Na wielu
tabliczkach wymienione są imiona podobne do biblijnych, np. Abramu (Abram), Ismailu (Izmael),
Israilu (Izrael). Jeden z sześciu królów Ebli miał imię Ebrum
(Eber). To wydaje się niezaprzeczalnym dowodem, że biblijni patriarchowie swoją ojczyznę i korzenie mieli w północnej Mezopotamii. [ 6 ]
Dzisiaj coraz więcej badaczy jest przekonanych, że biblijne Ur to
miasto Urfa blisko Charanu.
Następnym biblijnym dowodem, że ziemie Charanu i Ur (Urfy) były od
dawna
ojczyzną rodu Teracha, jest wypowiedź Jozuego (Joz 34/2-3):
"Tak mówi Jahwe, Bóg Izraela: 'Po drugiej stronie Rzeki mieszkali wasi
przodkowie od starodawnych czasów: Terach, ojciec Abrahama i Nachora, którzy służyli
bogom cudzym, lecz Ja wziąłem ojca waszego Abrahama z kraju po drugiej
stronie Rzeki i przyprowadziłem go przez całą ziemię Kanaan'".
Jozue wypowiadał te słowa, będąc w Kanaanie. I miał na myśli ziemie
Aram — Naharaim, które rzeczywiście leżały po drugiej stronie Eufratu. Nie mógł
mieć na myśli Ur chaldejskiego w południowej Mezopotamii, leżącego po tej
stronie Eufratu.
To znaczy, że Eufrat opływał Ur od strony północnej. Archeolodzy nie
znaleźli żadnych śladów płynięcia Eufratu na południe od Ur.
Abraham po upływie 65 lat od opuszczenia Charanu (Rdz 24/2-4) mówi do
swego sługi:
„...pójdziesz do kraju mego rodzinnego i wybierzesz żonę dla mego
syna Izaaka".
Sługa Abrahama nie udał się do Ur w Mezopotamii południowej, lecz
„...wyruszył do Aram — Naharaim, do miasta, w którym mieszkał Nachor".
(Rdz 24/10, 27/43, 28/10 )
Aram-Naharaim
to nazwa krainy w Mezopotamii północnej według źródła J [ 7 ].
Jest ona tożsama z nazwą Paddan-Aram (Rdz 28/2) według źródła P [ 8 ]. Przy
połączeniu źródeł J i P, redaktor zmuszony był wstawić do tekstu
Rdz15/7 w J nazwę
Ur chaldejskie, aby zgadzało się z wcześniejszym tekstem źródła P w Rdz11/28-32.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Artur Sandauer,
Bóg, Szatan, Mesjasz i...?, Kraków 1977, s. 35. [ 2 ] Richard E. Friedman, Księga
ukryta w Biblii, Warszawa 2000, s. 82. [ 3 ] Michael Roaf,
Mezopotamia, Warszawa 1998, s. 119, 132, 135. [ 4 ] Zenon Kosidowski, Opowieści
biblijne, Warszawa 1976, s. 99. [ 5 ] S.H. Horn, Z archeologią przez kraje biblijne,
Warszawa 2000, s. 218-219. [ 6 ] W.Tyloch, Dzieje ksiąg Starego Testamentu,
Warszawa 1985, s. 22-26. [ 7 ] źródło J — według opinii badaczy biblistów składowa część treściowa pierwszych
ksiąg ST, nieznanego autora, nazwanego Jahwistą i pochodzącego z Judy. Więcej
informacji zawiera Księga ukryta w Biblii R.E. Friedmana. [ 8 ] źródło
P — według opinii badaczy biblistów składowa część treściowa pierwszych
ksiąg ST, nieznanego autora, nazwanego Kapłanem, wyznawcy judaizmu. « Analizy egzegetyczne ST (Publikacja: 31-10-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5091 |
|