|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Racjonalizm
Ludzkie próby zrozumienia świata – początki [2] Autor tekstu: Jacek Kozik
Największe wpływy w ówczesnych społeczeństwach
Hellady miały trzy grupy twórców: mędrcy (sophos),
mężowie stanu (politikos) i poeci (poietes).
Ci ostatni opisując to, co najlepsze w człowieku i co dzieli on z bogami, nie
zapominali też o jego słabościach, cierpieniach i chorobach. Ich dramaty
oddają z tak współczesną dla nas aktualnością ludzkie problemy i zawiłości
uczuć. W rzeźbie Hellenowie mieli niezwykłą, jak na owe
czasy, zdolność do realistycznego przedstawiania ludzkiego ciała. Gdy
spojrzymy na dzieła ówczesnych artystów innych cywilizacji zauważymy, że w żadnej z nich nie potrafiono oddać właściwie proporcji ludzkiej postaci.
Grecy pierwsi zrozumieli powszechne prawa budowy ciała człowieka. Ich posągi
czy to zwycięzców olimpijskich, czy bogów były wyrazem tego, jak pojmowali
oni godność i wzniosłość ludzi szlachetnych ciałem i duchem. Wszystko to
wzięło się z umiejętności dostrzegania prawidłowości tkwiących w każdej
rzeczy. Wpisali oni je we wszystkie dziedziny życia, a może najdobitniej w swoje najniezwyklejsze osiągnięcie — filozofię. W tej ostatniej analizowali i utrwalili — jak już wspomnieliśmy — ład leżący u podłoża wszystkich
zjawisk zachodzących w świecie przyrody. Według tego samego ładu
organizowali ludzki świat, gdyż było dla nich oczywistym, że to, co
powszechne w przyrodzie musi obejmować również człowieka, który jest jej częścią.
Jeżeli chodzi o receptę na szczęśliwe życie, to Hellenowie wymyślili
prawie wszystko. Późniejsze systemy etyczne były zazwyczaj modyfikacjami ich
wcześniejszych pomysłów. Dzięki zupełnie
nowemu sposobowi myślenia, który ukształtował się w społeczeństwie nie
skażonym wszechwiedzącymi i wszechmocnymi bóstwami, Grecy zyskali niespotykaną
dotąd w historii ówczesnych ludów wolność. Dzięki wymyśleniu demokracji
stali się równymi sobie obywatelami. Osiągnęli tak zwaną krytyczną świadomość,
którą stosowali do świata i samych siebie. Są to niewątpliwie wielkie
zdobycze rozumu ludzkiego. Niosą one jednak i pewien dyskomfort. Żyjąc według
nakazów boskich człowiek zyskiwał poczucie bezpieczeństwa, ponieważ wierzył,
że prawa te nadali mu nieomylni bogowie. Żyjąc natomiast według reguł
ustanowionych przez ludzi, człowiek zasiał w sobie ziarno wątpliwości
wynikające ze świadomości ludzkiej omylności. Wraz z wolnością przyszła w parze utrata bezpieczeństwa i jednocześnie wzrosło poczucie odpowiedzialności.
Człowiek musiał nauczyć się ponosić konsekwencje własnych czynów, co, na
dłuższą metę przyniosło więcej pożytku niż szkody. Uczyło skromności i jednocześnie zachęcało do ciągłych poszukiwań, jak najlepszych rozwiązań. W historii świata Grecy zajmują
niezwykłe miejsce. Ich kulturę, w porównaniu z kulturami innych wielkich
cywilizacji, cechuje niebywały krok naprzód. Dotąd wszystkie ludy zamieszkujące
ziemię patrzyły na świat przez pryzmat rządzących tym światem duchów czy
bogów. Bojąc się im narazić, starały się im przypodobać organizując życie
według boskich zaleceń. Hellenowie natomiast tworzyli społeczeństwo, które
miało służyć przede wszystkim jego członkom. Jesteśmy szczęściarzami gdyż
Hellada jest duchowym źródłem naszego miejsca w świecie. Wprawdzie od czasów
Jezusa chrześcijaństwo stopniowo zaczęło przenikać do kultury europejskiej
hamując ten postęp i przyczyniając się do częściowego zmienienia kierunku
jej rozwoju, jednak dzięki silnym wpływom antycznej Grecji, które po Średniowieczu
wszechwładnie panującego chrześcijaństwa, po raz pierwszy przebiły się na
powierzchnię w czasach Odrodzenia, nie udało się do końca zdławić niezależności
myślenia zaszczepionego naszej kulturze przez greckich
prekursorów.
1 2
« Racjonalizm (Publikacja: 18-01-2007 )
Jacek KozikUr. 1955. Ukończył studia na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Na łamach prasy zadebiutował blokiem wierszy w 1982, w „Przeglądzie Tygodniowym”. Swoje wiersze drukował także w „Tygodniku Kulturalnym”, „Miesięczniku Literackim”, „Literaturze” i „Poezji”. Jednocześnie jego poezje pojawiły się w drugim obiegu, w warszawskim „Wyzwaniu” i wrocławskiej „Obecności”. Zbiory wierszy: „Tego nie kupisz” (1986), „Matka noc” (1990), „Ślad po marzeniu” (1995). Jego słuchowiska i wiersze były emitowane także na antenie Polskiego Radia. Uczył w szkołach podstawowych i gimnazjum, dla którego ułożył program „Korzenie kultury europejskiej”. Uczył także w liceum etyki i filozofii. Jego artykuły ukazywały się w specjalistycznych periodykach „Edukacji Filozoficznej”, „Filozofii i Sztuce” oraz w „Filozofii w Szkole”. Mieszka w Nowym Jorku Więcej informacji o autorze Liczba tekstów na portalu: 15 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Duszne niedouczenie | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5217 |
|