|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Alfabetyzacja w Chińskiej Republice Ludowej [4] Autor tekstu: Anna Pietruszewska
Uzupełnieniem omówionego powyżej
prawodawstwa, była uchwała Rady Państwowej ze stycznia 1986 roku, w której
Rada Państwowa (czyli centralny rząd ludowy) zakazywała zatrudniania dzieci
objętych obowiązkiem szkolnym, czyli tych, które nie ukończyły 15 roku życia.
Ustawa ta gwarantowała też darmową oświatę oraz przewidywała pomoc
finansową dla uczniów pochodzących z biednych rodzin [ 71 ].
Należy jednak uściślić co oznacza stwierdzenie, że nauka początkowa jest
„bezpłatna". Znaczy to, że, tak jak w Polsce, od rodziców uczniów nie
wymaga się płacenia czesnego. Muszą oni jednak pokrywać część kosztów
związanych z nauką swoich dzieci, takich jak zakup podręczników i przyborów szkolnych,
przygotowywanie posiłków, czy też opłacanie rachunków za ogrzewanie i transport [ 72 ].
Choć kwoty te nie są duże, nie każdego stać na posłanie dziecka do szkoły.
Problem ten dotyczy przede wszystkim wsi, gdzie rodzice nie tylko nie mają
pieniędzy na edukowanie dzieci, ale
wręcz wolą je zatrzymać w domu, aby pomogły im w pracy.
I choć w 1995 roku z obowiązku
szkolnego nie wywiązywało się tylko 1,5% dzieci w wieku szkolnym [ 73 ], to jednak w liczbach
rzeczywistych jest to 1,829 miliona dzieci, pochodzących głownie z zacofanych
obszarów wiejskich. Należy pamiętać, że większość populacji Chin żyje
na wsi, gdzie znajduje się 95,2% wszystkich szkół podstawowych oraz 87,6% niższych
szkół średnich. [ 74 ] Dlatego też, aby wspomóc
upowszechnianie nauczania początkowego w środkowych i zachodnich częściach
Chin, a więc tam gdzie bieda jest największa, w 1995 roku Ministerstwo
Edukacji wespół z Ministerstwem Finansów rozpoczęło realizację pięcioletniego
Programu Edukacji Obowiązkowej na Ubogich Terenach, w całości finansowanego
ze źródeł publicznych [ 75 ]. Budżet Programu opiewał
na 11,6 miliarda RMB, czyli 1,434 miliarda USD [ 76 ],
co czyni go największym tego typu programem pomocowym w Chinach. O ile
wierzyć danym chińskim, w latach 1995-1997 program objął 383 gminy w 11
prowincjach, regionach autonomicznych oraz 1 miasto wydzielone (Chongqing). W latach 1998-2000 pieniądze powędrowały do 469 gmin położonych
na zachodzie kraju [ 77 ].
Zebrane środki zostały przeznaczone
na poprawę bezpieczeństwa budynków zajmowanych przez szkoły
podstawowe i średnie, a także na ich wyposażenie oraz na szkolenia dla
nauczycieli. Poza władzami państwowymi, także społeczeństwo okazało żywe
zainteresowanie problemem dostępności oświaty obowiązkowej. Zmiana zasad
finansowania oświaty i wyzbycie się przez rząd monopolu w tej dziedzinie w latach 80. i 90.
[ 78 ],
sprzyjało pojawianiu się różnych inicjatyw społecznych. Niektórym kręgom
społecznym [ 79 ] pozwolono na prowadzenie
własnych szkół, co miało zwiększyć dostępność edukacji bez dodatkowego
obciążania budżetu państwa. Zmiany prawa były też bodźcem dla powstawania
różnych fundacji wspierających rozwój edukacji. Przykładem mogą być
fundacje Project Hope
oraz Project Spring Bud, powołane
do życia w 1989 roku, których celem jest
wspieranie upowszechniania 9-letniego obowiązku szkolnego na terenach dotkniętych
przez biedę. Zadaniem Project
Hope, nadzorowanego przez Ogólnochińską
Fundację Młodzieżową ułatwienie kontynuowania nauki dzieciom, które z przyczyn finansowych opuściły szkołę przed ukończeniem 15 roku życia. Środki
zebrane w ramach Project Hope, przeznacza się na stypendia dla dzieci, na budowę i remont
budynków szkolnych, a także za zakup podręczników oraz przyborów szkolnych.
Darowizny spływają nie tylko z Chin, ale także z zagranicy, co stało się możliwe dzięki otwarciu Chin na świat zewnętrzny
po roku 1978 [ 80 ]. Według szacunków chińskich
fundacja umożliwiła powrót do szkoły blisko 2,3 miliona dzieciom, a także
pomogła w wybudowaniu 7812 szkół podstawowych [ 81 ]. Z kolei Ogólnochińska Federacja
Kobiet inicjując Projekt Spring Bud chciała
umożliwić powrót do szkoły dziewczętom, które przerwały naukę ze względu
na złą sytuację finansową rodziny. Do końca 2000 roku w ramach tego
programu zebrano ponad 300
milionów RMB, które pozwoliły zorganizować zajęcia szkolne dla 1,05 miliona
dziewcząt. [ 82 ] Pierwsze 20 lat reform zapoczątkowanych przez Deng Xiaopinga okazało się
być bardzo owocnymi na polu walki z analfabetyzmem. W 1997 roku 132,025 miliona
dzieci, czyli 98,9% realizowało obowiązek szkolny, co jest wzrostem o 3,4% w porównaniu z rokiem 1978. Natomiast odsetek absolwentów szkół podstawowych
podejmujących naukę w niższej szkole średniej wynosił odpowiednio 87,7% w 1978 roku, czyli 20,06 miliona dzieci, i 93,7% w roku 1997, czyli w sumie 18,365
miliona [ 83 ]. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że spadek liczby uczniów był wynikiem
wprowadzenia tak zwanej polityki jednego dziecka. Zapoczątkowany przez władze
po 1979 roku program kontroli przyrostu ludności, narzucający zasadę
jednodzietności w rodzinach [ 84 ],
spowodował spadek tempa przyrostu naturalnego z 12 promili w 1978 roku, do 5,87
promili w 2004 roku [ 85 ]. W wyniku nowej polityki ludnościowej liczba urodzeń spadła, co oznaczało
zmniejszenie się liczby potencjalnych uczniów szkół podstawowych, którym
trzeba będzie zapewnić dostęp
do edukacji początkowej. Po 1978 roku po raz pierwszy można było zaobserwować
wyraźne zmniejszenie się liczby dzieci uczęszczających do szkoły. I choć
liczba uczniów szkół podstawowych spadła z 146,24 milionów w 1978 roku do
122,414 milionów w roku 1990,
to w tym samym czasie liczba dzieci w wieku szkolnym objętych nauczaniem, wzrosła o 2,3% [ 86 ]. O realizacji zadań kształcenia początkowego i powszechnego nauczania
dzieci w szkołach świadczą także malejące liczby osób obejmowanych kursami dla
analfabetów. Jak podaje Józef Półturzycki, o ile w 1980 roku w szkołach i na kursach nauki początkowej kształciło się 16,461 miliona [ 87 ] dorosłych i młodzieży, którzy nie ukończyli nauki w szkole początkowej, to w 1997 roku liczba dorosłych uczniów szkół podstawowych zmniejszyła się do
6,161 miliona [ 88 ]. Na początku XXI wieku obserwujemy w ChRL dalszy, stopniowy spadek liczby
analfabetów oraz postępujące upowszechnianie nauki początkowej. Według chińskich
danych z lutego 2006 roku, odsetek analfabetyzmu pośród ludności w wieku
produkcyjnym spadł
do 5%, natomiast 9-letni obowiązek szkolny jest egzekwowany na 90%
zamieszkanych obszarów kraju, przy czym realizuje go 98,9% dzieci kwalifikujących
się do nauczania w szkole podstawowej, oraz 94,1% dzieci w grupie wieku niższej szkoły średniej
[ 89 ]. Pomimo tak dobrych wyników, nic nie wskazuje na to, aby kampania
alfabetyzacyjna miała się ku końcowi. W dalszym ciągu jest na tym polu wiele
do zrobienia. Nadal część dzieci, zwłaszcza na wsi, nie uczęszcza do szkoły, a prawie co dziesiąty Chińczyk jest analfabetą, przy czym odsetek
analfabetyzmu w poszczególnych częściach kraju jest bardzo zróżnicowany, co
doskonale ilustrują dane z 2004 roku. Obszarem z najmniejszym odsetkiem
analfabetów była wtedy prowincja Jilin, gdzie niepiśmienni Chińczycy
stanowili 3,85% mieszkańców, natomiast dwa obszary administracyjne o największym
odsetku analfabetów
to Qinghai (22,08%), oraz Tybet, gdzie prawie połowa ludności to analfabeci
(44,03%)
[ 90 ]. Aby poprawić tę sytuację należy wyraźnie zwiększyć środki
przeznaczane
na finansowanie oświaty, gdyż pomimo stałego ich wzrostu, Chiny wydają na
edukację
2,5-krotnie niższy odsetek PKB niż Polska [ 91 ].
Wydaje się, iż elity chińskie doskonale zdają sobie sprawę z problemów, którym
trzeba stawić czoło, a co więcej deklarują taką wolę. Plany rządowe w dziedzinie edukacji elementarnej przewidują podniesienie jej poziomu, tak aby w 2010 roku był on porównywalny do tego, jakim odznaczają się kraje średnio
rozwinięte [ 92 ]. Z kolei długofalowy plan Ministerstwa Edukacji ChRL przewiduje,
iż do roku 2020 odsetek analfabetów i półanalfabetów w społeczeństwie
spadnie poniżej 3%, natomiast czas pobierania nauki w szkole przypadający na
jednego mieszkańca wydłuży się do prawie 11 lat, z dzisiejszych 8
[ 93 ].
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 73 ] The Development of the People's Republic of China
over the Past 50 Years: A Collection of Charts, s. 240. [ 75 ] Su Xiaohuan, op. cit., s. 36. [ 78 ] Ibidem, s. 168. Do lat 80. XX wieku, finansowanie oświaty było wyłączną
kompetencją rządu centralnego. Środki budżetowe okazały się być jednak
niewystarczające na pokrycie wszystkich potrzeb oświaty, dlatego też podjęto
decyzję o prawnym umożliwieniu wykorzystania do tego celu innych źródeł. [ 79 ] Ibidem, s. 174-175. Do grup społecznych, którym umożliwiono
prowadzenie szkół zaliczono przedsiębiorstwa państwowe, organizacje społeczne,
kręgi akademickie oraz specjalnie upoważnione do tego jednostki. Pierwsze
regulacje określające status takiego typu edukacji, zwanego edukacją minban,
pochodzą z 1997 roku. Wtedy to decyzją Rady Państwowej wprowadzono zasadę,
że szkolnictwo minban, obejmujące wszystkie szczeble edukacji, ma
stanowić uzupełnienie szkolnictwa państwowego. Dwa lata później, w 1999
roku, status obu typów szkół został formalnie zrównany, choć w dalszym ciągu
to państwo chińskie w głównej mierze zapewnia dostęp społeczeństwa do
nauczania początkowego. [ 80 ] Ibidem, s. 178. Szacuje się, iż do końca 1999 roku, na
konto fundacji z zagranicy wpłynęło ponad 1,8 miliarda RMB. [ 83 ] The Development of the People's Republic of China over the
Past 50 Years: A Collection of Charts, s. 240. [ 84 ] E. Kajdański, op. cit., s. 117.
Wprowadzenie planowej kontroli urodzin tłumaczono ograniczoną możliwością
wyżywienia lawinowo zwiększającej się liczby ludności. W świetle nowych
zasad, chińscy mieszkańcy miast mogli posiadać tylko jednego potomka, podczas
gdy na wsi można było mieć dwójkę dzieci, choć i tam zalecało się
posiadanie jednego dziecka. Mniejszościom narodowym oraz małżeństwom
mieszanym umożliwiono posiadanie dwójki dzieci. [ 86 ] The Development of the People's Republic of China over the Past
50 Years: A Collection of Charts, s. 229, 240. [ 87 ] J. Półturzycki,
op. cit., s. 88. [ 88 ] The Development of the People's Republic of China over
the Past 50 Years: A Collection of Charts, s. 242. [ 91 ] W. Chamala, Blaski i cienie
chińskiego sukcesu, (w:) „Dziś. Przegląd Społeczny" 2006, nr 3, s. 40. [ 92 ] China 2003, op. cit., s. 185. « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 04-03-2007 )
Anna Pietruszewska Studentka Stosunków Międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych na Uniwersytecie Łódzkim. Należy do Międzywydziałowego Koła Naukowego Azji Wschodniej i Pacyfiku na WSMiP. Pisze pracę magisterską na temat współpracy Łodzi z ChRL. Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Gdybym był Rosjaninem | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5289 |
|