|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Alfabetyzacja w Chińskiej Republice Ludowej [5] Autor tekstu: Anna Pietruszewska
5. Wnioski
Uczynienie alfabetyzacji jednym z priorytetów władz państwowych ChRL było
spowodowane chęcią zbudowania Nowych Chin, czyli odnowy skostniałego,
postfeudalnego społeczeństwa, w którym wiedza była przywilejem nielicznych,
co skutkowało zacofaniem kraju. Szerzenie oświaty stało się także jednym z haseł oficjalnej propagandy, dzięki której nowa komunistyczna władza chciała
zyskać i utrzymać legitymizację swoich rządów. Piśmienne społeczeństwo i powszechne nauczanie początkowe były również warunkiem przyśpieszenia
wszechstronnego, w tym gospodarczego, rozwoju państwa, który stał się głównym
celem władz komunistycznych, szczególnie po 1978 roku. W samych działaniach alfabetyzacyjnych widoczna jest pewna ciągłość:
założyciele ChRL korzystali z dorobku oświatowców z czasów Republiki Chińskiej
(1912-1949), natomiast nowe elity, które doszły do władzy po upadku Rewolucji
Kulturalnej (1966-1976), wprowadziły na nowo zasady, na których alfabetyzacja
opierała się w pierwszych 17 latach istnienia ChRL. Znamienne jest to, iż
pomimo zmian u steru rządów, niezmiennym pozostało zdecydowane poparcie dla
walki z analfabetyzmem i popularyzacji oświaty początkowej. Sukces kampanii alfabetyzacyjnej nie jest całkowity, o czym świadczy
chociażby istnienie swoistej przepaści edukacyjnej między rozwiniętymi
prowincjami wschodnimi a upośledzonym zachodem, analfabetyzm w dalszym ciągu będący udziałem 10% społeczeństwa
chińskiego oraz nieobjęcie
nauczaniem obowiązkowym wszystkich dzieci. Mimo to nie powinniśmy wątpić, iż problemy te zostaną
ostatecznie przezwyciężone, jako że rządzący doskonale zdają sobie sprawę,
iż system kształcenia jest jednym z wyznaczników pozycji państwa w świecie
[ 94 ], a także przekłada się bezpośrednio
na stan gospodarki, której szybki rozwój nie jest możliwy bez
wykwalifikowanej siły roboczej. Determinację Chińczyków w walce z analfabetyzmem doskonale pokazało
niewiele ponad pół wieku istnienia Chińskiej Republiki Ludowej. W tym
relatywnie niedługim okresie udało się bowiem objąć nauczaniem elementarnym
90% społeczeństwa, bądź to w formie szkolnictwa powszechnego, bądź też w ramach edukacji dorosłych. Wynik ten należy uznać za bezapelacyjny sukces chińskiego
rządu, zważywszy na fakt, że jeszcze 50 lat temu czytać i pisać w tym jednym z najtrudniejszych języków świata umiało zaledwie 20%
mieszkańców Państwa Środka. Nie zapominajmy również, że Chińczycy
stanowią piątą część mieszkańców globu. Pomyślne przeprowadzenie
procesu alfabetyzacji w Chinach należy więc uznać za sukces całej
ludzkości.
1 2 3 4 5
Przypisy: [ 94 ] E. Haliżak, op. cit., s. 61. « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 04-03-2007 )
Anna Pietruszewska Studentka Stosunków Międzynarodowych na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych na Uniwersytecie Łódzkim. Należy do Międzywydziałowego Koła Naukowego Azji Wschodniej i Pacyfiku na WSMiP. Pisze pracę magisterską na temat współpracy Łodzi z ChRL. Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Gdybym był Rosjaninem | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5289 |
|