Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.444.755 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 700 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Anatol France - Kościół a Rzeczpospolita
Artur Patek, Jan Rydel, Janusz J. Węc (red.) - Najnowsza Historia Świata tom 4 1995-2007
Julio VALDEÓN BARUQUE, Manuel TUŃÓN DE LARA, Antonio DOMINGUEZ ORTIZ - Historia Hiszpanii

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Ani w życiu prywatnym, ani w moich pracach nigdy nie ukrywałem, że jestem zdeklarowanym niewierzącym".
 Tematy różnorodne » PSR » Inicjatywy społeczne

Kampania 'Etyczna szkoła'
Autor tekstu:

Etyczna szkoła to, według nas, taka, która nie dyskryminuje uczniów stanowiących mniejszość światopoglądową. Etyczna szkoła jest wolna od przemocy intelektualnej i symbolicznej. To szkoła, która rozwija wiedzę i kulturę intelektualną a nie daje uprawnienia do udziału w rytuałach. Obecna sytuacja jest nie do zaakceptowania zarówno jeśli idzie o stan faktyczny jak i prawny. Stan ten jest jednak scementowany kilkunastoletnią złą praktyką. Jego zmiana nie jest łatwa i wymaga dużej mobilizacji, ażeby zaczęła się zachodzić w rozsądnym tempie. Chcielibyśmy taką mobilizację napędzać.

Kampanię tę zamierzamy realizować w pewnej współpracy z IHEYO, licząc na szerokie zaangażowanie innych podmiotów społecznych, w szczególności nauczycieli i uczniów. Będziemy w przyszłym roku występowali o grant na ten projekt.

Głównymi celami naszej kampanii jest:

  1. doprowadzenie do tego, by uczniowie niezainteresowani katechezą mogli uczestniczyć w interesujących zajęciach alternatywnych;
  2. promocja i podniesienie jakości i atrakcyjności owych alternatywnych zajęć. Aby nie były tylko dla niewierzących, lecz aby przyciągnęły również wierzących, czyli faktyczna marginalizacja katechezy. Wynika to ze stanowiska naszego stowarzyszenia, iż szkoła nie jest miejscem dla katechezy, nie mamy jednak zamiaru walczyć bezpośrednio z rugowaniem katechezy, bo to walka która z różnych względów nie daje przy obecnym stanie świadomości społecznej szans na powodzenie.

Dziś owa alternatywa jest zasadniczo fikcyjna.

Jak konkretnie chcielibyśmy realizować te cele?

Jednym z głównym elementów kampanii jest stworzenie wielofunkcyjnego portalu etycznego pod adresem etyka.org, który aktualnie jest programowany. Składać się on będzie z różnych modułów wspierających realizację celów kampanii.

1. Budowanie grup etycznych. Poczynając od grup wirtualnych oraz potencjalnych. Każdy zainteresowany, zarówno uczeń, rodzic, jak i nauczyciel, będzie mógł złożyć swoją elektroniczną deklarację zainteresowania, określając jakiej szkoły lub jakiego rejonu zainteresowanie dotyczy. Internet może być doskonałym medium pośrednim w kreowaniu zwłaszcza grup szkolnych. Jeśli w danej szkole bądź rejonie zgłosi się wystarczająco duża liczba zainteresowanych, aby z niej sformować grupę etyczną, która może formalnie wyegzekwować swoje prawo w tym zakresie, serwis nasz oraz stowarzyszenie będzie między sobą komunikowało osoby zainteresowane, które będą mogły przejść do kolejnego etapu wprowadzania alternatywnych zajęć.

Dla mniej jak 7 osób apelowanie do dyrektorów, aby też jednak wprowadzali.

Grupy międzyszkolne nie bardzo nas zadowalają. Chcielibyśmy je czymś zastąpić (elearning)

Po wystarczającej liczbie zgłoszeń — tworzymy grupę i ewentualnie pomagamy jej pokonać problemy.

Dla grup klasowych głównie pomoc z problemami, lecz niekoniecznie komunikacja.

2. Rozszerzenie alternatywy na m.in. religię i filozofię. Projekt badawczy stworzenia syntezy przedmiotów. Programy z innych przedmiotów, jak religioznawstwo. Szkolenia dla nauczycieli, pomoc w uzyskaniu uprawnień.

3. Podnoszenie jakości i atrakcyjności zajęć alternatywnych.

Nauczyciele i osoby zainteresowane muszą sobie zdawać sprawę z tego, że te przedmioty nie mogą być wyrobnictwem czy rzemiosłem, lecz sztuką. Przy obecnej skali problemów głównie jakością możemy zdynamizować rozwój alternatywy. Prowadzenie zajęć nudnych, nie nastawionych na dialog, lecz na nudne przekazywanie informacji jest, rzec by można, szkodliwe dla wolności sumienia w polskiej szkole.

  • Uczniowie będą mogli na stronie etyka.org komentować zajęcia jakie mają prowadzone, zwłaszcza po to, aby wyławiać najciekawsze i przekazywać je innym nauczycielom.
  • Nagrody dla najlepszych
  • Forum wymiany myśli i doświadczeń dla nauczycieli tych przedmiotów

4. Baza nauczycieli zainteresowanych nauczaniem tych przedmiotów. Jeśli jakiś dyrektor będzie miał problem ze znalezieniem nauczyciela dl swojej szkoły nasz portal mu w tym łatwo pomoże. Swoje zgłoszenia więc będą wypełniać także sami nauczyciele.

5. Opracowanie programów nauczania. Dla etyki, religioznawstwa i filozofii. Kwestia legalizacji programu.

6. Wydawanie podręczników i książek edukacyjnych dla młodzieży z zakresu tematycznego związanego z kwestiami światopoglądowymi w szkole. Chodzi o książki przede wszystkim do etyki, religioznawstwa i filozofii dla młodzieży. Książki, które mogą być przede wszystkim podręcznikami, ale także i materiałami edukacyjnymi do lektury w domu dla osób zainteresowanych, które jeszcze nie mają odpowiednich zajęć w szkole. Najlepiej, aby te książki były opracowane na podstawie programów nauczania: obecnych i opracowanych w przyszłości. Można oczywiście skorzystać z podręczników zagranicznych, przełożyć je i ewentualnie adaptować na polskie warunki, lecz najlepiej byłoby zgromadzić grupę najwybitniejszych osób zajmujących się tym tematem w szkole i stworzyć takie podręczniki „siłami krajowymi".

7. Przygotowanie ulotek informacyjnych i promocyjnych dot. zajęć alternatywnych kolportowanych w szkołach.

8. Stworzenie kursów i lekcji wirtualnych, czyli odwołanie się do wsparcia systemu e-learningowego. Te lekcje wirtualne mogą być z znacznie szerszej gamy przedmiotów, których brak upatrujemy jako problemy edukacyjno-światopoglądowe. Oczywiście byłaby to etyka, religioznawstwo i filozofia, poza tym mogłyby to być także: wiedza o kulturze, edukacja seksualna, logika, prawo, ideologie itd. System e-learningowy mógłby rozwiązywać problem braku tych zajęć w wielu szkołach, ale i może byłby czymś dużo lepszym niż zmuszanie uczniów do brania udziału w zajęciach międzyszkolnych.

9. Organizowanie kursów lub studiów podyplomowych dla nauczycieli. Wsparcie w podnoszeniu kwalifikacji i zdobyciu uprawnień.

10. Interwencje PSR w indywidualnych sprawach. Jako organizacja pozarządowa mamy często większe możliwości egzekwowania naruszeń wolności sumienia niż indywidualne jednostki. Nasze stowarzyszenie chce reprezentować interesy mniejszości światopoglądowych w naszym społeczeństwie i wspierać realizację ich praw. Chcemy reprezentować jednostki i grupy osób przed władzami publicznymi w zakresie ich wolności sumienia w szkole. Prosimy o zgłaszanie do nas wszelkich problemów z tym związanych.

11. Monitorowanie skali problemów, sporządzanie raportów o wolności sumienia w polskiej szkole, w szczególności o problemie obecności alternatywy dla katechezy. Raporty będą następnie przekazywane władzom, mediom i społeczeństwu.

Aby realizacja tych celów była możliwa kluczowe jest oczywiście szerokie zaangażowanie zainteresowanych. Jednak wymieniając adresatów naszej dzisiejszej konferencji zapomnieliśmy o niezwykle istotnym - o mediach. Jeśli bowiem media, które mają ambicję realizowania także misji społecznej, podzielą założenia naszego projektu i włączą się w tę kampanię, wtedy zakończy się ona sukcesem. Bez wsparcia mediów będziemy się z tymi problemami szamotali jeszcze długo.

Zapraszamy do współpracy z nami w zakresie tej kampanii! psr@racjonalista.pl


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Niech Będzie Pochwalony Jezus Chrystus!
Czym jest ślub humanistyczny?

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (4)..   


« Inicjatywy społeczne   (Publikacja: 17-12-2007 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 952  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 5  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: Oceanix. Koreańczycy chcą zbudować pierwsze pływające miasto
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 5657 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365