|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Społeczeństwo informacyjne
Budowanie (w) cyberprzestrzeni [2] Autor tekstu: Jakub Ciećwierz
Novak sam siebie nazywa „transArchitektem" nawiązując do jego własnej
koncepcji „transArchitektury", którą opisuje: "Nowa
domena rozszerzona, by przyjąć lokalną, odległą i wirtualną przestrzeń,
jako nowe kontinuum; … techniki projektowania w tym nowym kontinuum wymagają
algorytmicznego ujęcia architektury, modelując ją bezpośrednio z danych przy
pomocy nowych technik takich jak szybkie prototypowanie, przetwarzanie
mechaniczne, oswajanie jej interaktywnie, okupowanie teleprezentacyjne i bezszwowe łączenie do wirtualnej przestrzeni, gdzie stosuje równolegle
struktury konceptualne i poetyckie"
[ 3 ]. W skrócie, „transArchitektura" jest skrzyżowaniem informacji w formie
algorytmów i świata wirtualnego, jako cyfrowych, matematycznych prototypów.
Jest przenikaniem się architektury i mediów, kombinacją projektu i maszyny/komputera.
Novak stworzył też pojęcie dla zdematerializowanej architektury ery
komputeryzacji — „płynne architektury cyberprzestrzeni". Pojęcie „płynne
architektury" odnosi się do nieobiektowej rzeczywistości, gdzie kompozycja
przestrzeni jest rzeczywistością obiektu i wynika z konstrukcji umysłu
jednostki. Rzeczywistość obiektu, w tym wypadku, to cyberprzestrzeń. W cyberprzestrzeni
umysł jednostki decyduje, co postrzegać, jako realne. Następuje połączenie
umysłu i ciała, wirtualnego z rzeczywistym. Ta nierozerwalność jest narzędziem
konstruowania rzeczywistości służącej spełnieniu celów jednostki. Umysł
kontroluje symulowane ciało. "Cyberprzestrzeń
jest płynna. Płynna cyberprzestrzeń, płynna architektura, płynne miasta. Płynna
architektura jest czymś więcej niż architektura kinetyczna, mechaniczne czy
architektura gotowych elementów i różnorodnych połączeń. Płynna
architektura jest architekturą oddychającą, pulsującą, zmieniającą się z jednej formy w drugą. Płynna architektura jest architekturą, której formy są
ściśle związane z intencjami i interesami widza.; jest architekturą, która
otwiera się, żeby mnie przywitać i zamyka się, by mnie ochronić; jest
architekturą bez drzwi i korytarzy gdzie kolejny pokój jest zawsze tam, gdzie
chcę, żeby był i jest zawsze taki, jakim go chcę. Płynna architektura tworzy
płynne miasta, miasta zmieniające swoją formę, gdzie goście z różnymi
historiami widzą różne krajobrazy(...)." [ 4 ]
Warto teraz w dużym uproszczeniu opisać sam proces powstawania i przetwarzania algorytmów do postaci „płynnej architektury". Algorytm, jako
konstrukt matematyczno-logiczny jest zbiorem liczb i poleceń, uzyskanie z niego formy plastycznej, geometrycznej nie jest zadaniem łatwym, ale tu w sukurs twórcy przychodzi oprogramowanie i komputer. Wszystkie opisane poniżej
procesy są wykonywane, powstają w cyberprzestrzeni. Kompozycje te są głównie
tworzone przez przetworzenie graficznych przedstawień algorytmów za pomocą
superimpozycji (modyfikacji figur do uzyskania podobieństw geometrycznych),
maskowania i filtrowania. Po zakończeniu tych procesów Novak łączy otrzymane
powstałą kompozycję ze skanowanymi danymi. W przypadku jednej z prac pod tytułem
„Eduction: The Alien Within"
danymi tymi były fragmenty ludzkiego genomu, DNA. Skanuje on te dane w poszukiwaniu wzorców, które pozwalają budować
architekturę. Obcość lub Obcy, pojawiający się w tytule realizacji, według
Novaka oznacza pewną kondycję wirtualności, w której nie ma różnicy pomiędzy
przestrzennymi a czasowymi fenomenami. Tendencja wirtualności leży w jej
transformacji, którą jednostka rozpoznaje, jako znajomą, ale też obcą.
Novak rozpoznaje obie i odkrywa zmieniające się wartości zmysłowych
modulatorów. Nazywa je „formami kierowanymi przez dane". Po kolejnych
procesach przetwarzania obrazu otrzymuje on nowe wariacje kompozycji. Wreszcie
przetworzoną kompozycję mapuje w trzecim wymiarze i umieszcza obiekt w cyberprzestrzeni,
żeby stworzyć „płynną architekturę" poprzez łączenie dwóch lub więcej
algorytmów mapowanych trójwymiarowo do nowych struktur w wirtualnej
rzeczywistości. Formy te są następnie poddawane wielokrotnym przetworzeniom
według ścisłych, matematycznych reguł podporządkowanych twórczej,
artystycznej wizji artysty/architekta. [ 5 ]
Tak w dużym skrócie powstaje jedno z ciekawszych, ale zarazem najbardziej
oryginalnych zjawisk cyberprzestrzeni. Novak wymyślił nie tylko nowe, dość
adekwatne nazwy dla swoich obiektów w cyberprzestrzeni, ale także dość
solidnie osadził je w postmodernistycznej, multimedialnej i interaktywnej
rzeczywistości. Nadał głębszy sens wielu tego typu realizacjom i poprzez
to pozwala nieco inaczej spojrzeć na proste konstrukcje cyfrowe odwzorowujące
rzeczywistość materialną w grach komputerowych czy na zwykłą rzeczywistość
wirtualną tworzoną na ekranie monitora podczas pisania chociażby tego tekstu.
Dlatego warto obserwować rozwój zarówno wirtualnej rzeczywistości w kontekście
rozwoju nowych form ekspresji, w tym także architektury, jak i samej
cyberprzestrzeni, jako świata równoległego, lecz wcale nie uboższego.
1 2
Przypisy: « Społeczeństwo informacyjne (Publikacja: 11-04-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5829 |
|