Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.442.725 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 700 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Prawda w kwestiach religijnych to po postu pogląd, który przetrwał.
 Społeczeństwo » Społeczeństwo informacyjne

Społeczeństwo informacyjne

Ostatnie kilkanaście lat to nie tylko transformacja ustrojowo-gospodarcza, ale i społeczna, w tym zwłaszcza kształtowanie się nowego typu społeczeństwa, tzw. informacyjnego (johoka shakai), które związane jest z niezwykłym rozwojem techniki, w tym zwłaszcza związanej z komunikowaniem, obiegiem i przetwarzaniem informacji. "Jest to społeczeństwo, w którym nie kontakty bezpośrednie (...), ale kontakty zapośredniczone przez media są dominującą formą kontaktów społecznych. (...) Dla nowego pokolenia, jak wynika z badań Japończyków, komunikowanie medialne, zwłaszcza on-line, jest wygodniejszym sposobem porozumiewania się niż komunikowanie osobowe, bezpośrednie" (T. Goban-Klas). Pojęcie społeczeństwa obywatelskiego jest generalnie ahistoryczną perspektywą-postulatem określającym pożądane modele partycypacji, aktywizacji, świadomości jednostek w życiu społecznym i kształtowaniu struktur państwowych. Pojęcie społeczeństwa informacyjnego jest z kolei ujęciem przede wszystkim historycznym, deskryptywnym, określającym charakterystyczne cechy stosunków społecznych związane z rozwojem cywilizacyjnym (e-generacja).

Wraz z pojęciem społeczeństwa informacyjnego pojawia się czasami pojęcie społeczeństwa wiedzy (knowledge based society). Istota tego pojęcia bliższa jest jednak pojęciu społeczeństwa obywatelskiego niż informacyjnego — jest to bowiem również ujęcie postulatywne. Oba te postulaty są ze sobą bardzo ściśle związane w tandem wzajemnie się warunkujących substancji, które winny wypełniać demokratyczną formę. O ile bowiem w określonych warunkach historycznych brak lub niedorozwój społeczeństwa obywatelskiego może być determinowany przede wszystkim np. brakiem dostatecznej ilości swobód obywatelskich, o tyle w obecnych warunkach historyczno-kulturowych braki społeczeństwa obywatelskiego związane są przede wszystkim z brakiem społeczeństwa wiedzy. W dobie społeczeństwa informacyjnego, w warunkach zalewu informacyjnego i stopnia komplikacji stosunków społecznych, budowanie podstaw społeczeństwa wiedzy jest najważniejszą przesłanką dla ukształtowania społeczeństwa obywatelskiego. Uznając, że rozwój społeczeństwa wiedzy oznaczać będzie także ukształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego (społeczeństwa udziału i aktywności), rzec by można, iż społeczeństwo wiedzy to społeczeństwo obywatelskie w dobie społeczeństwa informacyjnego. Należy jednak mieć świadomość dystynkcji między trzema powyższymi pojęciami.

Choć Internet od swego początku postrzegany był jako coś zdecydowanie kuszącego, to jednak można zaryzykować tezę, iż w pracach socjologicznych i socjologizujących znacznie więcej dotąd powstało takich, które snuły wizje i proroctwa utrzymane w kasandrycznych nastrojach, ogniskujące się bardzo często na jego negatywnych skutkach społecznych: atomizacja społeczna, ucieczka od rzeczywistości, „wirtualizacja" doznań i relacji międzyludzkich, kreowanie świata fikcji, hipertrofia informacyjna, demoralizacja, powstanie nowej klasy „wykluczonych" (digital divide), cyberterroryzm, cyberprzestępczość, itd.

Za mało jednak eksponuje się, a tym samym stymuluje, pozytywny potencjał możliwości Sieci, które określić można „prospołecznymi": nie atomizacja, lecz budowanie nowych więzi, integracji, zrzeszeń, społecznej samoorganizacji i synergii. Howard Rheingold, „ojciec duchowy" wirtualnych społeczności i czołowy badacz zajmujący się tym problemem, w książce Inteligentne masy. Następna rewolucja społeczna przekonuje, że twierdzenie, jakoby Internet alienował i oddalał ludzi od siebie jest błędne. Przeciwnie wręcz, to właśnie w normalnym życiu dochodzi często do zaniku ważnych relacji interpersonalnych, które w Sieci mogą zostać odbudowane. „Internet przywraca więzi, daje poczucie uczestnictwa we wspólnocie". „Internet, właściwie wykorzystywany, może stać się potężnym narzędziem sprzyjającym rozwojowi wspólnot, gdyż umożliwia on to, co jest dla ich istnienia najważniejsze - współdziałanie ludzi. Jedną z zalet Internetu jest możliwość tworzenia wspólnot niezależnie od geografii. Wystarczy, żeby ludzie mieli podobne zainteresowania i żeby się odszukali. (...) Nie jest on tylko źródłem informacji — umożliwia on również ludziom samoorganizację" (E. Dyson, Wersja 2.0: przepis na życie w epoce cyfrowej).

Wydaje się, że Internet może zrewolucjonizować nasze życie, jest on bowiem nową formą komunikowania społecznego, która kreuje nową sferę życia społecznego, „globalną przestrzeń społeczną" (J. P. Barlow, Deklaracja Niepodległości Cyberprzestrzeni), „niewidzialną przestrzeń rozumienia, wiedzy i siły intelektu, wewnątrz której rozkwitać będą i mutować nowe jakości bytu i nowe sposoby kształtowania społeczeństwa" (P. Lévy), z nowymi zjawiskami społecznymi, grupami, społecznościami czy nawet quasispołeczeństwami (cyberpaństwa), których opisem i analizą zajmują się już socjologowie, psychologowie i filozofowie. Niewątpliwie jest to sfera skazana na ekspansję. Mówiąc inaczej, coraz więcej społecznej aktywności, życia jednostek, będzie się realizować w wymiarze wirtualnym, który jest nie tylko sprawczy (realny) sam w sobie, ale i coraz intensywniej oddziaływać będzie na pozawirtualny wymiar społecznej egzystencji.

Mariusz Agnosiewicz

Czytaj też: Libertarianizm a Rewolucja Informacyjna (Mać Pariadka, 5/97)


  
 Tytuł stronyAutor
Budowanie (w) cyberprzestrzeniJakub Ciećwierz
Chłód na forach internetowychJacek Tabisz
Cyberterroryzm, cyberprzestępczość – wirtualne czy realne zagrożenie?Monika Sadlok
Cyfrowy rynek pracy – szanse i zagrożeniaKatarzyna Matus
Dwadzieścia jeden lat transmisji danych w PolsceWojciech Terlecki
Dyplomacja publiczna i świat wirtualnyMonika Sadlok
Facebookowo – twitterowa sfera polityczna w służbie kampanii wyborczejMonika Sadlok
Generacja RPG, czyli czego uczą nas gry komputeroweMateusz Kukla
Haktywizm – zabawa w obywatelski protest?Monika Sadlok
Homo irretitus – indywidualista czy członek społeczeństwa obywatelskiego?Monika Sadlok
Internet w służbie oświeceniaIrridius
Kompleks HerostratesaLucjan Ferus
Kultura WEB 2.0 - rewolucja czy upadek?Magdalena Wasąg
Miłość, seks i zdrada w mediach społecznościowychMaciej Twardowski
Nieświęte internetowe ploteczkiMirosław Kropidłowski
Nowe media – nowa sfera publiczna?Monika Sadlok
O potrzebie budowy informacyjnych podstaw trwałego rozwojuLesław Michnowski
Obraz statystyczny i jego błędyKarolina Paradysz
Odkładając ACTA ad actaMirosław Woroniecki
Pamiętnik zagubiony w sieciMarcin Matuzik
Rewolucja w zaganianym świecieJacek Sochan
Siedem mitów InternetuMarcin Matuzik
Sztuka w cyfrowej przestrzeni publicznejPaweł Jankiewicz
Tajemnice InternetuAndrzej S. Przepieździecki
Trwały wpływ mediów elektronicznych na społeczeństwo obywatelskiePhilip N. Howard
Viva Révolution? Viva Internet?Monika Sadlok
Wirtualne aspekty nauki i technikiAndrzej Jarynowski
Wirtualne państwoMonika Sadlok
Wyzwanie dla Polski: gospodarka oparta na wiedzyMichał Kleiber
Wzburzona cyberprzestrzeńMonika Sadlok
Zagubieni bo zaczatowani, zaczatowani bo zagubieniKatarzyna Bocheńska

« Dział nadrzędny




Logowanie..
Wyszukaj

Indeks artykułów
Książka: Racjonalista
Napisz do nas
Newsletter
Nowości działu:
Dwadzieścia jeden lat transmisji danych w Pol..
Wojciech Terlecki
(22-11-2013)
W mowie potocznej często posługujemy się hasłami. Jednym z nich jest: "Rewolucja Informatyczna". Jest to jedna z rewolucji, które odbyły się bezkrwawo, nie przyniosły ofiar, a same korzyści. Ta rewolucja zmieniła również nasz świat. Jeżeli miałbym wskazać drugą tego typu, to niewątpliwie będzie poprzedzająca ..»
Do tekstu..
Kompleks Herostratesa
Lucja Ferus
(22-12-2012)
Za sprawą trolli, haterów, grieferów, flamerów, ranterówi innych nienawistników w Internecie, który jeszcze niedawno był przystanią przyjaznego dyskursu, plantacje nienawiści rozrosły się po horyzont. To, co niegdyś było samotną, ironiczną prowokacją, przerodziło się w nagonkę, publiczne znęcanie się ..»
Do tekstu..
Obrażanie i obnażanie duszy - szczerość onlin..
Matt Ridley
(21-02-2012)
Nasza psychika nie odbiera napisania wściekłej krytyki czyichś poglądów online jako konfrontacji, podczas gdy tak właśnie odbieramy powiedzenie tego samego przez telefon lub twarzą w twarz. Brak wszystkich sygnałów, które ostrzegłyby nas przed zemstą za zbytnią szczerość. To zjawisko ma nazwę: ..»
Do tekstu..
Odkładając ACTA ad acta
Mirosław Woroniecki
(10-02-2012)
W licznych publikacjach prasowych poświęconych sporom o ACTA dominują zasadniczo dwie narracje. Jedna to krytyczna postawa wobec żądań tzw. wolnego Internetu, która często porównuje wolność w sieci do wolności piractwa na morzach i oceanach ukróconego dopiero przez flotę Imperium Brytyjskiego. Od Tortugi ..»
Do tekstu..
Chłód na forach internetowych
Jacek Tabisz
(07-11-2011)
Pobyty na forum, gdzie panuje za dużo agresji (bo dopadły klawiatur małpoludy, którymi w dużej mierze nadal jesteśmy) zamieniają się w tanie wakacje. Radykalni i pewni siebie, starannie zakryci maskami, bawimy się wtedy w pewnych siebie rewolucjonistów i nie znoszących sprzeciwu znawców, aby po odejściu ..»
Do tekstu..
Viva Révolution? Viva Internet?
Monika Sadlok
(23-10-2011)
Haktywizm, protesty online, to pojęcia bez których trudno wyobrazić sobie współcześnie jakąkolwiek rewolucję. O sile internetu świadczy determinacja jaką władze niektórych państw wkładają w możliwość kontroli dostępnych za jego pomocą informacji, możliwości błyskawicznej komunikacji.
Do tekstu..
Zobacz inne streszczenia

7 polecanych witryn:
SI Team. Społeczeństwo informacyjne
Terminal. internetyki
Observatory on the Information Society: UNESCO-CI
Information Society Commission
iFixit
Elektroniczna platforma usług administracji publicznej
Socjologia internetu
Zgłoś swoją propozycję
Promocja Racjonalisty

Racjonalista w Facebooku
Tag Cloud
ateizm biblia chrześcijaństwo demokracja etyka ewolucja filozofia historia islam izrael jezus kościół kultura moralność nauka papież państwo polityka polska prawo racjonalizm religia seks społeczeństwo szkoła terroryzm wiara wojna wolność śmierć
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)