Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.416.742 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 697 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Sursum corda, ale nie wyżej mózgu."
 Filozofia » Filozofia religii

Rozpacz w filozofii Sorena Kierkegaarda [3]
Autor tekstu:

Podsumowując refleksje duńskiego myśliciela nad problematyką rozpaczy i wiary można dostrzec, iż opozycja chrześcijańska jest opozycją pomiędzy rozpaczą i wiarą, która, co Kierkegaard nieustannie podkreśla, jest przeciwieństwem rozpaczy. Na zakończenie chciałbym odnieść się do podtytułu dzieła Bojaźń i drżenie -chrześcijańsko-psychologiczne rozważania dla zbudowania i pobudzenia, sugerującego kojący charakter omawianej pracy. Wydaje się, że Kierkegaard w chrześcijaństwie preferuje raczej cierpienie niż radość, jakkolwiek medytuje nad radością w chrześcijańskim cierpieniu, którego źródłem jest naśladowanie Chrystusa. Warto tu wspomnieć o innym, opublikowanym dwa miesiące przed Chorobą na śmierć dziele, którego ośrodkiem jest pojęcie radości, któremu Duńczyk nadał tytuł Lilie polne i ptaki niebieskie, będące pochwałą ciszy, posłuszeństwa i radości. Obecność dla siebie samych w radości relacji z Bogiem wydaje się być po prostu innym sposobem sformułowania definicji wiary niż ta podana w Chorobie na śmierć, traktująca wiarę w opozycji do rozpaczy — w stosunku do siebie samego „ja" swoje źródło posiada w Bogu i „spoczywa" w nim w ciszy, posłuszeństwie i radości [ 36 ]. Takie spojrzenie prowadzi do zaskakującej konkluzji, w myśl której warunkiem myślenia o rozpaczy jest radość (co jest konsekwencją następujących przesłanek sylogizmu: warunkiem możliwości myślenia o rozpaczy jest wiara, a wiara jest rozpaczą). Zatem, aby w pełni zrozumieć zjawisko rozpaczy, należy posiadać prawdziwą, nowotestamentową wiarę i trwać w radości [ 37 ]. Natomiast odkrycie najgłębszych treści osobowości, na konieczność czego, jako nieodłącznego celu każdej egzystencji duński myśliciel nieustannie wskazywał, może być osiągnięte wyłącznie w izolacji od świata, co sugeruje zdeprecjonowanie wartości mieszczańskiego świata i wiedzie do samotności jako jedynej rozsądnej alternatywy, godnej autentycznego chrześcijanina. Dlatego inni, bliźni, stanowią zagrożenie dla ukonstytuowania się jaźni, zatracając swój osobowościowo twórczy charakter [ 38 ].


1 2 3 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Sorena Kierkegaarda rozumienie paradoksu wiary
Koncepcja prawdy subiektywnej i egzystencjalnej w filozofii Kierkegaarda

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (4)..   


 Przypisy:
[ 36 ] Czym jest radość, czym jest bycie radosnym? To bycie naprawdę obecnym dla siebie samych. Jednak bycie naprawdę obecnym dla siebie jest „dziś", jest byciem, byciem naprawdę dziś. Im bardziej jest prawdą, że jesteś dziś, im bardziej jesteś całkowicie obecny dla siebie samego w byciu dziś, tym bardziej dzień nieszczęścia, czyli jutro, nie istnieje dla ciebie. Radość jest czasem obecnym z całym patosem: czasem teraźniejszym. Dlatego Bóg jest błogosławiony, On, który mówi wiecznie: dziś. On, który wiecznie i nieskończenie jest obecny dla siebie samego w byciu dziś. (Kierkegaard, Lilie polne i ptaki niebieskie, s. 50)
[ 37 ] Rocca Ettore, Rozpacz..., s. 115
[ 38 ] Toeplitz K., Nieuchronność rozpaczy, s. 58

« Filozofia religii   (Publikacja: 22-04-2008 Ostatnia zmiana: 23-04-2008)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Konrad Szocik
Doktorant Instytutu Filozofii UJ.

 Liczba tekstów na portalu: 15  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Państwo i etyka bez Boga. O konieczności sekularyzacji i szkodliwości religii
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 5844 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365