Tematy różnorodne » PSR » Publikacje
Racjonaliści [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Kolejna niezwykle istotna sfera aktywności to działalność
edukacyjno-tożsamościowa. Działania mające na celu propagowanie w społeczeństwach
światopoglądu racjonalistycznego oraz — a może nawet przede wszystkim -
jego umacnianie wśród członków i sympatyków. W ramach tego organizuje się konferencje,
publiczne debaty, wydaje książki i broszury, prowadzi setki stron
internetowych. Edukacja prowadzona jest na każdym szczeblu — od okresu
przedszkolnego do studiów. Jeśli idzie o nauczanie początkowe to w szczególności w USA powstają tzw. szkółki niedzielne dla dzieci ateistów. Ideą
tego jest nie tylko przekazanie podstaw humanistycznego systemu wartości, ale i przekazanie wiedzy pozwalającej się bronić przed religijną presją
otoczenia. Jest to więc jakby edukacyjna samoobrona ateistów przed religijną
presją na ich bezbronne intelektualnie dzieci. Takie szkółki prowadzi m.in.
Humanist Community Center w Palo Alto, w Kaliforni — od 2004 r. Podobne zajęcia
są w Phoenix, Albuquerque, Portland, a w kolejnych miastach są już
przygotowywane. Inną formą edukacji młodzieży są obozy letnie, takie
jak Camp Quest organizowane przez Radę Świeckiego Humanizmu (Council
for Secular Humanism) od 1996. Jeśli idzie o dzieci w wieku szkolnym podstawowym i średnim,
to w niektórych krajach organizowane są specjalne zajęcia poświęcone światopoglądowi
humanistycznemu, np. w Belgii czy w Norwegii. Istnieje wreszcie humanistyczna wyższa uczelnia — Uniwersytet
Humanistyczny w holenderskim Utrechcie. Uniwersytet ten
nie jest wielki, pobiera w nim naukę ok. 350 studentów. Został powołany w roku 1989 i wywodzi się ze Związku Humanistycznego. Zajęcia odbywają się po
holendersku, częściowo w języku angielskim. Koncentruje się na filozofii,
etyce, socjologii, kulturoznawstwie, religioznawstwie i teorii nauki. Jeśli idzie o batalię o równouprawnienie ze wspólnotami
religijnymi, to oczywiście jest to różne w różnych krajach i organizacjach. Takiej kwestii w zasadzie nie ma we Francji, bo tam wspólnoty
wyznaniowe nie mają szczególnych praw. W większości jednak innych krajów
pozycja stowarzyszeń wolnomyślicielskich jest upośledzona względem związków
wyznaniowych. Po wprowadzeniu równouprawnienia wyznań w okresie Oświecenia to
jest kolejny etap batalii na rzecz równouprawnienia światopoglądów. Nie ma
dziś podstaw do tego, aby wspólnoty wyznaniowe religijne traktować lepiej niż
inne wspólnoty światopoglądowe. Z tym jednak wiążą się często
nieporozumienia. Np. uważa się, że ateiści w ten sposób dążą do tego,
aby stać się religią. I faktycznie czasami tak się dzieje, ale nie w wyrazie
przekonania, iż humanizm jest religią tylko jako wybieg wobec prawa, które
jest ślepe na niereligijne związki światopoglądowe. Tak się stało np. w Indiach, gdzie Science and
Rationalists' Association of India doprowadziło do
prawnego uznania humanizmu za religię a tym samym za zrównanie w prawach związków
religijnych i humanistycznych. Poniekąd paradoksem jest, że udało im się
tego dokonać, podczas gdy nie udało się to bardzo mocnej organizacji
religijnej z Indii — Misji
Ramakryszna. I tak członkowie ruchu Ramakryszna
nie mogą w urzędowych rubrykach „religia" wpisywać swego wyznania, zaś
humaniści mogą... W zakresie uznawania humanizmu za formę religii jest wśród
humanistów wyraźny podział. O ile jedni, zwłaszcza dla uzyskania lepszych
praw, byliby skłonni uznać się za religię, o tyle inni — zdecydowanie nie. W zakresie równouprawnienia ze związkami wyznaniowymi
chodzi nade wszystko o takie kwestie jak edukacja światopoglądowa w szkołach
publicznych, czas antenowy w publicznych mediach, partycypowanie w dotacjach
publicznych na zasadach podobnych do związków wyznaniowych. No i wreszcie
kwestia ochrony uczuć religijnych. Wolnomyśliciele chcą, aby zniesiono tutaj
szczególną ochronę dla religii albo rozciągnięcie jej także na przekonania
filozoficzne. Taka formuła obowiązuje w niektórych państwach zachodnich, np. w Niemczech. Czy ruch wolnomyślicielski jest polityczny?
Poniekąd jest, ponieważ jest zaangażowany na rzecz
umacniania i rozwijania demokracji. Czasami wolnomyśliciele chcą mówić także
— jako wolnomyśliciele — o bezpieczeństwie socjalnym jako czynniku gwarantującym
harmonijny rozwój istoty ludzkiej a tym samym będącym jakby warunkiem
humanizmu. To lokowałoby humanizm raczej po lewej stronie sceny politycznej i faktycznie często on ku lewej stronie sceny ciąży. Co więcej istnieje coś takiego jak
„Międzynarodówka
humanistyczna", czyli organizacja skupiająca lewicowe partie określające się
mianem humanistycznych i odwołujących się do tzw. nowego
humanizmu, czyli
humanizmu wzbogaconego o postulaty społeczno-polityczne, na czele z pacyfizmem i antydyskryminacjonizmem. Międzynarodówka ta została powołana w 1989 r. we
Florencji przez czterdzieści Partii Humanistycznych z całego świata. Partie
humanistyczne istnieją w większości krajów europejskich. Poza typowymi
postulatami humanistycznymi głoszą m.in. budowę konkurencyjnego systemu
gospodarczego dla neoliberalizmu. Zaangażowanie polityczne wolnomyślicieli jest jednak
sprawą dość kontrowersyjną, gdyż grozi ono sprowadzeniem społecznych
postulatów wolnomyślicieli do postulatu politycznego, do związania ich z konkretną opcją lub orientacją polityczną, a nie jako standard nowoczesnej
demokracji.
III. Organizacje racjonalistyczne
Istnieje przynajmniej kilkaset organizacji wolnomyślicielskich
na całym świecie, zrzeszających kilka milionów ludzi. Z tego wynika wniosek,
że jedynie niewielka część wolnomyślicieli jest związana ze zrzeszeniami
światopoglądowymi. Nie jest to konkluzja zaskakująca, gdyż ruch wolnomyślicielski
jest trudniej organizowalny niż ruch religijny. Wolnomyśliciele mniej chętnie
podporządkowują się grupie, znacznie więcej tam indywidualistów. Niemniej
kilka milionów osób to też całkiem spora wspólnota o zasięgu ogólnoświatowym. Nie będę oczywiście wymieniał tych organizacji, bo nie
ma to większego sensu. Wspomnę jedynie o federacjach zrzeszających
organizacje wolnomyślicielskie oraz o największych i najciekawszych
organizacjach zrzeszających indywidualnych wolnomyślicieli. Nie ma tutaj nic podobnego do Kościoła katolickiego ani
niczego takiego jak wśród organizacji wolnomularskich, gdzie istnieje kilka
najważniejszych kształtujących standardy pozostałych organizacji
wolnomularskich. Ruch wolnomyślicielski nie jest scentralizowany a jego
federacje przypominają bardziej protestantyzm z jego organizacyjnym
rozdrobnieniem. Za najstarszą organizację humanistyczną uznaje się
brytyjskie South Place Ethical Society, założone w 1793 r. Pierwszą
federacją była Światowa Unia Wolnomyślicieli założona w 1880 w Brukseli. Jednym z jej ostatnich przewodniczących był Bertrand Russell. Światowa Unia Wolnomyślicieli za swój symbol
przyjęła kwiat bratka, który do dziś wiele organizacji zachowuje w swoich
logach (zob. np. tutaj).
Fioletowy bratek to mąciciel myśli: fiolet to symbol buntu, niepokory, zaś bratek (z franc.
pensée) znaczy myśl. Zatem fioletowy bratek to idealny symbol
wolnomyślicielstwa. Najwięcej organizacji zrzesza obecnie IHEU
czyli Międzynarodowa
Unia Etyczno-Humanistyczna. Została założona w Amsterdamie w roku 1952.
IHEU uważa się za reprezentację ponad 3 mln wolnomyślicieli zrzeszonych w ponad 100 organizacjach działających w ponad 40 krajach. Duża ich część
działa w krajach Trzeciego Świata. Kongresowi założycielskiemu IHEU
przewodniczył Julian Huxley, pierwszy dyrektor UNESCO. IHEU organizuje Światowe
Kongresy Humanistyczne oraz wydaje biuletyn International Humanist News.
Organizacja zajmuje się walką o prawa człowieka i prawa humanistów w szczególności.
Poza celami reprezentacyjnymi chce wspierać rozwój zorganizowanego ruchu
humanistycznego w każdym zakątku ziemi, aby tworzyć silną i efektywną
globalną organizację humanistyczną. Ostatnim dokumentem ideowym jaki przyjęło
IHEU była Deklaracja Amsterdamska z 2002 r. Dziś IHEU ma główną siedzibę w Londynie, status organizacji konsultanckiej w ONZ, UNICEF i Radzie Europy. W latach 1975-1996 na czele organizacji stało trzech współprzewodniczących, w tym m.in. Paul Kurtz. Od 1996 na czele IHEU stoi prezes. Ostatni trzej prezesi
to Levi Fragell, Roy Brown oraz Sonja Eggerickx. IHEU przyznaje Międzynarodową Nagrodę Humanistyczną.
Jej laureatami byli m.in. radziecki laureat pokojowej Nagrody Nobla Andriej
Sacharow (1988), czechosłowacki polityk Alexander Dubček (1990), indyjski
ekonomista Amartya Sen (2002), IHEU wspiera takie święta humanistyczne jak
Dzień
Darwina (12 lutego), HumanLight (23 grudnia), Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka
(10 grudnia). Symbolem organizacji jest „happy
human".
Pełni członkowie IHEU: - IHEYO
- Amerykańskie
Stowarzyszenie Humanistyczne
- Amerykańska Unia Etyczna
- Stowarzyszenie
Racjonalistyczne Indii
- Indyjski
Instytut Renesansowy
- Indyjskie Stowarzyszenie Racjonalistyczne
- Indyjskie
Radykalne Stowarzyszenie Humanistyczne
- Indyjska Unia Humanistyczna
- Stowarzyszenie
Racjonalistyczne (UK)
- Brytyjskie Stowarzyszenie Humanistyczne
- Norweskie
Stowarzyszenie Humanistyczne
- Związek
Humanistyczny Holandii
- Niemieckie Stowarzyszenie Humanistyczne
- Liga
Nauczania (Fr)
- Francuscy
Wolnomyśliciele
- Unia
Stowarzyszeń Liberalnych (Belgia)
- Centrum Akcji Laickiej (Belgia)
- Rada
Australijskich Towarzystw Humanistycznych
1 2 3 Dalej..
« Publikacje (Publikacja: 24-05-2008 Ostatnia zmiana: 29-05-2008)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5903 |