|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Antropologia kulturowa
Zasady Bushido a biznes [1] Autor tekstu: Katarzyna Soszyńska
Japonia
nadal bierze udział w wyścigu ku nowoczesności, a globalizacja i oddziaływania
Zachodu zmieniają styl życia Japończyków,
wpływają na ich moralność i obyczaje. Wydawać by się mogło, że w tym dążeniu
do jak największego upodobnienia się do Stanów Zjednoczonych i rozwiniętych
krajów Europy nie ma już miejsca na dawną Japonię. Nic bardziej mylnego.
Pomimo tych wszystkich przemian, w kraju tym nadal kultywuje się dawne
tradycje. Jedną z nich, choć nieco
zmienioną jest przestrzeganie zasad samurajskiego kodeksu moralnego.
Bushido ewoluowało na
przestrzeni wieków. Początkowo było przeznaczone wyłącznie dla klasy
wojowników, z czasem stało się wzorcem postępowania dla wszystkich obywateli.
Emocjonalne i duchowe zaangażowanie w każde działanie, intensywny trening,
nadzwyczajna pilność to kilka samurajskich wzorców, dzięki którym Japonia
osiągała i nadal osiąga sukcesy [ 1 ].
"Nauki i duch bushido przenikają nadal życie współczesnej Japonii" [ 2 ]. Dzisiejszy samuraj to nie wojownik z mieczami, specyficznie
uczesany i ubrany w charakterystyczne, szerokie spodnie, ale wewnętrzny
pokład osobowości zwykłego, współczesnego Japończyka.
Obecnie w Japonii bastionem bushido są szkoły walk i sztuk pięknych,
jednak nie wyłącznie one są przykładem żywej obecności samurajskiego
kodeksu i wojowników w Kraju Wschodzącego Słońca. Samurajami dwudziestego
pierwszego wieku [ 3 ] są
przedstawiciele świata biznesu — sarariman [ 4 ],
wojownik korporacji [ 5 ].
Do głównych zadań współczesnego samuraja należy służenie swoim klientom,
walka dla dobra swojej firmy, rozwijanie umiejętności zawodowe, dbanie o dobre imię i wiarygodność a przede wszystkim wywiązywanie się ze zobowiązań
względem swego pracodawcy i społeczeństwa [ 6 ]. "Umysły naszych najlepszych ludzi interesu zostały całkowicie
ukształtowane przez kodeks samurajski. Postępują oni w sposób
odpowiedzialny, nie uchylają się od osobistej odpowiedzialności, wyrażają
się w sposób jednoznaczny i szczery, dbają o swój honor, sprawiedliwie
traktują innych, są pełni zapału do pracy" [ 7 ].
W jaki sposób jednak dawne zasady samurajów korespondują z postępowaniem współczesnych korporacyjnych wojowników? Czy można kalkę
dawnego bushido nałożyć na dzisiejsze reguły działania i zachowania
Japończyków w biznesie? Można powiedzieć, że obecnie w Kraju Wschodzącego
Słońca funkcjonuje nowe bushido — dusza Japonii i droga do osiągnięcia sukcesu. Analizując szeroko rozumiane
metody biznesowe Japończyków, nietrudno doszukać się w nich nawiązania, a wręcz przełożenia tradycyjnych
zasad z samurajskiego kodeksu.
Obecnie wśród
Japończyków powszechne jest poczucie braku satysfakcji z własnych osiągnięć i jest ono wręcz obsesyjne. Nie jest to jednak żaden problem społeczno-psychologiczny,
ale zakorzenione w umysłowości japońskiej niekończące się dążenie do osiągania
coraz to nowych, wyższych celów, potrzeba robienia coraz
więcej i coraz lepiej. Tak
jak dawniej nie dopuszczalnym było uczeń zadowolony ze swoich osiągnięć, który
osiadł na laurach, tak i teraz Japończycy w każdej dziedzinie życia starają
się rozwijać i doskonalić swoje umiejętności. W ich mentalności nie
istnieje pojęcie wykonania czegoś w stopniu zadowalającym. Tego rodzaju
zachowania są szczególnie widoczne wśród pracowników głównych japońskich
przedsiębiorstw. Takie właśnie podejście sprawia, że mieszkańcy Kraju
Kwitnącej Wiśni dążą do perfekcji na każdym kroku.
W świecie biznesu funkcjonuje pojęcie kaizen
[ 8 ],
które oznacza ciągłe doskonalenie się. Kaizen nie jest wyłącznie
ideą wykorzystywaną w zarządzaniu firm, ale jest bardzo ważną częścią
kultury japońskiej. W odniesieniu jednak do biznesu koncepcja ta pomaga w rozwinięciu u wszystkich pracowników, nie zależnie od szczebla, odpowiedniego
podejścia do wykonywanej pracy. Kaizen uczy by nieustannie poszukiwać
nowych, bardziej doskonałych metod pracy, by być stale zaangażowanym oraz
kreatywnym. Kajzen jest obecne w wielu
aspektach życia japońskiego społeczeństwa. Wyrosło ono na gruncie
zasad bushido i jest
jednym z najważniejszych sekretów osiągania przez Japończyków sukcesów
nieomalże w każdej dziedzinie działalności.
"Dziś muszę zwyciężyć tego człowieka, którym byłem wczoraj",
to japońskie powiedzenie najlepiej obrazuje wiarę tego narodu w możliwość
ciągłego doskonalenia się i rozwoju, przełamywania barier oraz pokonywania własnych
słabości [ 9 ].
Równie żywa we współczesnej Japonii jest koncepcja giri
[ 10 ], a zwłaszcza chusei shin [ 11 ]. Lojalność jaką Japończycy wykazują wobec swoich
kolegów z pracy, szkoły i znajomych jest dla przeciętnego
przedstawiciela cywilizacji Zachodu trudna do pojęcia [ 12 ]. Postępowanie takie jest wyrazem szacunku, zakorzenienia dawnych
tradycji, ale również odzwierciedleniem specyficznego charakteru społeczeństwa
japońskiego. W czasach samurajów wierność i lojalność były
fundamentem treningu przyszłych wojowników. Bushido na pierwszym
miejscu stawiało wierność wobec władcy, przedkładało państwo ponad
jednostkę i nakazywało żyć, a w razie potrzeby i umierać dla dobra japońskiego
narodu [ 13 ].
Według bushido interes jednostki jest równoznaczny z interesem
ogółu. Charakterystycznym aspektem kultury japońskiej, który także ma swoje
źródło w bushido, jest porównywanie
wytrzymałości, wytrwałości pomiędzy jednostkami, ale też całymi grupami.
Japończycy nie tolerują przegranej, a żeby do niej nie dopuścić zrobią
niemal wszystko. Dlatego też do prób wytrzymałości dochodzi na prawie
wszystkich płaszczyznach życia, w pracy, szkole, w sporcie, czy nawet przy
jedzeniu lub piciu kawy, albo herbaty. Biorący udział w negocjacjach japońscy
politycy, dyplomaci, lub przedsiębiorcy uważają, że biorą udział właśnie w takich „pojedynkach". W ich trakcie walczą z całych sił i całkowitym
oddaniem, niczym dawni samurajowie, nawet gdy ich pozycja wydaje się być całkowicie
beznadziejna i stracona. Biznesmen prowadzący rozmowy ze swoim oponentem, będzie
je traktował właśnie jak próbę wytrwałości i będzie się starał by to
do niego należało ostatnie zdanie.
Bushido wyznacza sztywne reguły.
Samuraj może wygrać, lub przegrać, kodeks nie akceptuje półśrodków. Tak
samo przedstawia się sytuacja w biznesie, w którym liczy się duch walki, a sukces jest zasadniczym celem [ 14 ]. Japończycy dążą do osiągnięcia perfekcji, a zasady bushido wskazują im ku temu drogę, podkreślając wagę
precyzyjności w działaniu, walki ze wszelkimi niepowodzeniami oraz
brzydzenia się słabościami. Przestrzegając tych prostych zasad można osiągnąć
powodzenie w biznesie.
Tradycyjny japoński duch przejawia się w świecie biznesu
również poprzez gotowość do znoszenia tego, co wydaję się być niemożliwe
do zniesienia. Pojęcie to należy jednak rozumieć jako powściągliwość w postępowaniu, wytrwałość w działaniu i cierpliwość, ale także jako
dążenie do osiągnięcia zamierzonych celów.
Wszystkie te cechy odpowiednio wykorzystane pomogły Japończykom w osiągnięciu
spektakularnych sukcesów i odrodzeniu się gospodarki po kryzysie ekonomicznym.
Kodeks bushido nadal jest wyczuwalny w sposobie myślenia i zachowania Japończyków. Dawniej od samuraja oczekiwano ofiarności i poświęcenia
wobec swego pana, państwa, społeczności oraz rodziny. Dziś jest to wewnętrzny
imperatyw każdego Japończyka, ale najsilniej widać go właśnie wśród
przedstawicieli świata biznesu. I dyrektor, i szeregowy pracownik, choć w odmiennym stopniu, poświęcają się dla dobra firmy, czy organizacji, w której
pracują. Najwyraźniejszym przykładem takiej ofiarności są długie godziny
spędzane w pracy oraz wyjątkowa pilność i skrupulatność przy jej
wykonywaniu.
Bushi — no nasake {P:15|I.
Nitobe, op. cit., s. 36} w kodeksie samurajskim jest jedną z bardziej istotnych zasad życia i postępowania wojownika. To dzięki niej surowy charakter bushido nabrał
łagodnych rysów. Współcześni samurajowie również muszą się odznaczać
czułością, współczuciem i altruizmem. W świecie biznesu przejawia się to w niezwykłych staraniach pracowników firm by podtrzymać dobre stosunki pomiędzy
stowarzyszonymi przedsiębiorstwami, kooperantami, producentami, ale również
pomiędzy poszczególnymi pracownikami. Bardzo często taki poziom stosunków
pomiędzy podmiotami biznesu jest
osiągany kosztem wolnego czasu i przy nie lada wysiłku ze strony pracowników, którzy z oddaniem i ogromnym zapałem pracują na dobre imię swojej firmy. Jednak nie tylko ze strony
szeregowych pracowników widoczny jest altruizm i współczucie. Aby korporacja
dobrze funkcjonowała, a pracownicy czuli satysfakcję z wykonanych zadań również
na szczeblu kierowniczym konieczne jest okazywanie bushi — no nasake. "Przywódca
bez współczucia nie przynosi żadnych owoców. Taki lider traci władzę i nikogo
nie jest w stanie do niczego przekonać — kto chciałby za nim pójść?"
[ 16 ].
Jednym z filarów bushido była filozofia zen. Celem
jej był osiągnięcie stanu oświecenia, wyzbycie się wszelkich
egocentrycznych cech, dążenie do zespolenia się z niebytem. Dzięki zen
każdy samuraj był pogodzony ze swoim losem. Nie bali się oni śmierci, nie
dbali o doczesne zbytki, kroczyli „drogą Pustki". Przy pomocy zen chciano w Japonii
stworzyć altruistyczne społeczeństwo.
Bezinteresowność miała się przejawiać zarówno na płaszczyźnie biznesowej
jaki i w życiu prywatnym. Jednak nie udało się Jończykom osiągnąć tego
idealnego stanu. Czy w ogóle było to możliwe? Przesiąknięta na wskroś
egocentryzmem kultura Zachodu wpłynęła destruktywnie na postępowanie współczesnych
mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni. Jedna z ważniejszych cech filozofii zen,
pogarda dla bogactwa, całkowicie dziś zanikła. Niegdyś Japończycy z niechęcią
patrzyli na zachodnich biznesmenów bogacących się kosztem cudzej krzywdy. Dziś dążenie
do powiększania swojego majątku i zachodni egocentryzm przeniknęły całkowicie
do japońskiej kultury [ 17 ].
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] B. L. De Mente, Samuraje a współczesny
biznes, Bellona, warszawa 2006r., s.22 [ 2 ] Ibidem,
op. cit., s.22 [ 4 ] sarariman to wyraz
zaczerpnięty z języka angielskiego i dokładnie oznacza salary man. [ 6 ] B.
L. De Mente, op. cit., s.22
[ 7 ] Ibidem, op. cit., s.22 [ 8 ] Nazwa kaizen pochodzi od dwóch wyrazów: kai — zmiana oraz
zen -
dobry. Jest to filozofia, w myśl której jakość sprowadza się do stylu życia.
Podstawą jest ciągłe zaangażowanie i chęć podnoszenia jakości firmy i produktu. Filozofia kaizen znalazła podatny grunt na Zachodzie. Więcej
patrz: Kaizen [ 9 ] Ibidem, op. cit., s.33 [ 10 ] Słowo to oznacza zobowiązanie, sprawiedliwość, obowiązek. Oznacza również
dożywotnie zobowiązanie jakie ma każdy wobec rodziny, siebie samego,
pracodawców, nauczycieli, słowem wszystkich, którzy mieli pozytywny wpływ na
nasze życie. [ 11 ] Słowo to oznacza lojalność
do samego końca. [ 13 ] I. Nitobe, op.
cit., s.60 [ 14 ] B.
Diffenderffer, Lider. Kodeks Bushido w życiu przywódcy,
Helion, Gliwice 2007r., s.62 [ 16 ] B. Diffenderffer, op.
cit., s. 83 [ 17 ] B.
L. De Mente, op. cit., s. 37 « Antropologia kulturowa (Publikacja: 05-07-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5955 |
|