|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Antropologia kulturowa
Zasady Bushido a biznes [4] Autor tekstu: Katarzyna Soszyńska
Rozwiniętą formą ma jest chinmoku. Zwrot ten również
oznacza ciszę, jednak wynika ona z powściągliwości oraz małomówności. W Kraju Kwitnącej Wiśni małomówność
jest cnotą, jakże żywe wydaje się być w tym kraju przysłowie, że „milczenie
jest złotem". Dawniej młodzi wojownicy uczeni byli, że milczenie jest
cenniejsze niż mowa, a cisza potężniejsza niż gwar rozmów. Współcześni
samurajowie prezentują przekonanie,
że milczenie jest podstawą zachowania porządku oraz harmonii oraz nakłania
do głębokich przemyśleń.
W chinmoku wyraża się także hierarchiczna budowa
społeczeństwa japońskiego. Japończycy
postępują zgodnie z zasadami, w myśl których zwracając się do osoby zajmującej
wyższe miejsce w hierarchii społecznej należy używać odpowiedniego języka.
Stosując niewłaściwe słowa można okazać komuś brak szacunku. Dlatego też
dalece bezpieczniej jest zachować milczenie niż nie okazać grzeczności
osobie starszej lub wyższej rangą [ 39 ]. Często
zdarza się, że Japończycy wyrażają się niejasno, nie mówią wprost, zwłaszcza
podczas negocjacji lub rozmaitych ceremonii. Bardzo rzadko też używają oni słowa
„nie", a to dlatego, że nie chcą ranić ludzkich uczuć, być nieuprzejmym
lub co gorsza by ich wypowiedź nie została odebrana jako atak na rozmówcę.
Aby zrozumieć chinmoku, które stosują japońscy
biznesmeni, przedstawiciele różnych organizacji a nawet rządu, a które może
oznaczać naprawdę wiele, należy dokładnie zgłębić japońska kulturę.
Milczenie ze strony firmy może na przykład oznaczać brak zainteresowania
przedstawiona propozycją, ale także może oznaczać, że w tym czasie
podejmowane są istotne decyzje [ 40 ].
Rozwinięta w samurajskich szkołach walki tradycja
nauczania w układzie mistrz — uczeń przetrwała do dnia dzisiejszego i widoczna jest w systemie szkoleniowym japońskich przedsiębiorstw. Regułą
jest już, że nowy pracownik jest oddelegowany pod opiekę starszego, bardziej
doświadczonego pracownika. Zazwyczaj rolę opiekunów pełnią kierownicy,
technicy oraz inżynierowie, których zadaniem jest przede wszystkim przyuczanie
do zawodu, ale także zapoznanie młodego pracownika z filozofią oraz zasadami
obowiązującymi w danym przedsiębiorstwie [ 41 ].
Nowi
pracownicy, podobnie jak dawniej samurajscy uczniowie, uczeni są rozumienia
oraz szacunku dla narzędzi pracy. Samuraje traktowali swoje miecze jak
relikwie, jak miejsce, w którym ukryta jest ich dusza, dawały im one poczucie
pewności oraz odpowiedzialności. W firmach, które silnie kultywują dawne tradycje, szkolenie i opieka nad nowymi
pracownikami obejmuje nawet sposób bycia czy ubierania się. System przyuczania
na zasadzie mistrz — uczeń jest traktowany bardzo poważnie zarówno przez
adeptów jaki i ich mentorów.
Jedną z ważniejszych reguł bushido był obowiązek
prawego postępowania. Prawdziwy samuraj musiał zawsze postępować właściwie,
to z kolei oznaczało właściwe zachowanie, nieskazitelność moralną, zdrowy
rozsądek oraz sprawiedliwe osądy. Przez wiele lat to właśnie postępowanie
samurajów było wyznacznikiem prawego zachowania, które całkowicie przejęły
pozostałe klasy japońskiego społeczeństwa. Surowe zasady kodeksu etycznego
wojowników wniknęły w każdą dziedzinę życia Japończyków. Również i dziś większość z nich reaguje odruchowo zgodnie z samurajskim
pojęciem prawego postępowania. Dla współczesnych Japończyków podobnie jak i dla dawnych samurajów bardzo ważną
zasadą jest ukrywanie emocji, zwłaszcza tych negatywnych.
Otwarte okazanie swoich emocji, frustracji czy też zniecierpliwienia
oraz utrata panowania nad sobą prowadzą bezpośrednio do utraty honoru. Japończycy
żyją w kulturze wstydu, która nie pozwala im na najmniejszą rysę na ich
dobrym imieniu. Wstyd jest moralnym
kręgosłupem społeczeństwa japońskiego [ 42 ], który dyscyplinuje i zapobiega grubiańskim zachowaniom.
Lęk przed utratą godności umacnia współczesnych wojowników w przekonaniu,
że w biznesie nie miejsca na emocje, bo to one nie pozwalają myśleć jasno i dokonywać trzeźwych ocen. Prawdziwy samuraj wie, że poddanie się uczuciu
zawiści, gniewu, lub też chciwości sprowadzają go na grząski grunt
ignorancji i zwykłej głupoty [ 43 ].
Współczesny biznes jest swoistą wojną. Przedsiębiorcy
walczą o zdobycie swojego miejsca na rynku, o utrzymanie się na nim oraz o klientów. Początkujący oraz doświadczeni biznesmeni szukają
recepty na odnoszenie sukcesów. Częściową
odpowiedzią na te poszukiwania jest bushido.
Aplikowanie zasad kodeksu samurajskiego w biznesie wymaga całkowitego
zaangażowania się oraz podporządkowania się zawartym w nim regułom i wartościom.
Tak też postępują japońscy biznesmeni. Właśnie dzięki bushido są
oni niemal nieustraszeni, niezwykle pewni, podchodzą kreatywnie do pracy i są
otwarci na wszelkie zmiany.
Wrośnięty w mentalność Japończyków samurajski kodeks
rozwinął w nich tak istotne cechy jak pracowitość i samo zdyscyplinowanie,
wewnętrzny przymus walki do upadłego i nieustającą potrzebę
samodoskonalenia się. Choć bushido
jako kodeks samurajów, dawnych wojowników, kojarzy się całkowicie ze sztuką
walki to błędem jest przypisywanie go do tak wąskiej i wyłącznie agresywnej
dziedziny. Bushido dalece wykracza poza te ramy i obejmuje sposób myślenia
oraz postępowania w ogóle. Samurajski kodeks zawiera liczne wskazówki na
drodze do zwycięstwa, na które jest tak silnie nastawiony. Biznesmeni
wojownicy — sararimani, są
bez reszty przeniknięci tą samurajską filozofią zwycięstwa. Zaś
zawarte w bushido zasady oraz umiejętności, których uczy stają się
dla biznesmenów samurajów doskonałymi narzędziami pomagającymi osiągnąć
życiowy sukces.
1 2 3 4
Przypisy: [ 39 ] E.Potocka, Trudna sztuka negocjacji
nie tylko z Japończykami, [w:] Współczesna Japonia, mocarstwo na
rozdrożu, pod red. E. Potockiej, M . Pietrasiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
Łódź 2004r.,s. 33 [ 40 ] B. L. De Mente., Samuraje a współczesny
biznes, Bellona, Warszawa 2006 r., s.166 [ 41 ] Ibidem, op., cit., s. 181 [ 42 ] Ibidem, op., cit., s. 181 [ 43 ] B. Diffenderffer, Lider. Kodeks Bushido w życiu przywódcy, Helion, Gliwice 2007r., s. 240 « Antropologia kulturowa (Publikacja: 05-07-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5955 |
|