Kultura » Antropologia kulturowa
Antropologia kulturowa "Integracja ludzkich instynktów — współpracy i współzawodnictwa — stonowana, lecz silna pogoń za prestiżem, a więc bodziec do pomysłowości — to wszystko było już oczywiste, zanim pojawiła się teoria Darwina, aby wytłumaczyć powód istnienia tych cech. W osiemnastym wieku Immanuel Kant zauważył „aspołeczną towarzyskość" ludzi, kładąc specjalny nacisk na „aspołeczność" i ironiczne tego konsekwencje.
„[Człowiek][...] gnany ambicją, żądzą władzy lub bogactwa, dąży do zdobycia sobie pozycji wśród bliźnich, których nie może znieść, ale bez których nie może się też obyć".
Poprzez tę pogoń za statusem społecznym „zostaje dokonany pierwszy prawdziwy krok od barbarzyństwa do cywilizacji, która w istocie polega na społecznej wartości człowieka". W ten sposób człowiek zmierza ku „postępującemu oświeceniu", ponieważ "zaczynają się stopniowo rozwijać wszelkie talenty, wykształca się smak"
"Bez tych cech aspołecznych (chociaż same w sobie nie są one bynajmniej przyjemne) [ludzie żyliby] w jakiejś arkadyjskiej społeczności pasterskiej, w której panowałaby całkowita harmonia, skromność i miłość wzajemna, wszystkie talenty pozostałyby na zawsze ukryte w zarodku; ludzie, łagodni jak wypasane przez nich owieczki, przywiązywaliby do swej egzystencji znaczenie niewiele większe niż do egzystencji swych zwierząt. Tacy ludzie nie mogliby wypełnić pustki stworzenia z uwagi na jego cel, jako przyroda rozumna. Toteż dzięki niechaj będą przyrodzie za niezgodę, za zawistną rywalizację próżności, za nigdy niezaspokojoną żądzę posiadania, a nawet władzy"
Robert Wright, Nonzero — Logika ludzkiego przeznaczenia « Dział nadrzędny
|
Logowanie.. Nowości działu:
| Natura w świetle kultury Igor Mencel (04-09-2013) | New Age, ekologia głęboka, neopogaństwo, sztuka ziemi
postrzegają świat przyrody w sposób bliski spojrzeniom przednowoczesnym, nieodczarowanym.
Trudno próbować przedstawić ludzką historię jako bezustanny proces postępu,
nie da się też nadać jej cyklicznego charakteru. Nowe spojrzenia na planetę, ..» Do tekstu..
| |
| Wpływ roślin psychoaktywnych na ewolucję czło.. Michał Zinowik (30-04-2013) | Terence
McKenna w swoje hipotezie, nazwanej "The stunned ape theory" (teoria
odurzonej małpy) prezentuje interesujący scenariusz katalicznego wpływu
spożywania grzybów, zawierających psylocybinę, na wykształcenie u części
hominidów modyfikacji na poziomie postrzegania, aktywności reprodukcyjnej ..» Do tekstu..
| |
| Obsydian jako kronika pradawnego handlu Matt Ridley (24-03-2013) | Obsydian
był kiedyś jednym z najbardziej poszukiwanych przez ludzi surowców. To czarne szkło
wulkaniczne dzieli się na niesłychanie ostre, twarde ostrza, które przetrwały
nawet wynalezienie brązu. Ponieważ
źródła obsydianu są rzadkie i rozrzucone, przedmioty wykonane z obsydianu
uważa się za jedne z ..» Do tekstu..
| |
| Pożegnanie mitu szlachetnego dzikusa Matt Ridley (04-02-2013) | Niedawne badania potwierdziły, że w małych,
przedpaństwowych społecznościach
śmiertelność z powodu przemocy jest bardzo częsta,
zarówno dzisiaj, jak w przeszłości. Niemal jedna trzecia ludzi w tych społecznościach
ginie w najazdach i walkach, a liczba zbitych jest dwukrotnie wyższa wśród mężczyzn
niż ..» Do tekstu..
| |
| Geneza magii w ujęciu antropologów i etnograf.. Iwona Drzewiecka (02-10-2012) | Magia
była nieodzownym elementem tak zwanych społeczeństw archaicznych. Jako
zjawisko powszechne, występowała w mniejszym lub większym natężeniu niemal
we wszystkich kulturach. W zależności od rozwoju, stanów emocjonalnych,
perypetii egzystencjonalnych, towarzyszyła człowiekowi w najważniejszych ..» Do tekstu..
| |
| Magiczna moc słów, czyli małe co nieco o antr.. Krzysztof Nowakowski (21-06-2012) | Nie da się jednak ukryć, iż nie tylko mowa zamierzchłych
kultur skażona jest myśleniem magicznym. Współczesny język potoczny nosi
znamiona takich przekonań. Szczególnie uwypukla to przykład litanii, gdzie poprzez
wielokrotne powtórzenie zwiększone ma zostać prawdopodobieństwo spełnienia
się życzenia. ..» Do tekstu..
| |
Zobacz inne streszczenia
|