Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.012.747 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Nawet najbogatsi mogą cierpieć z powodu nędzy umysłowej."
 Filozofia » Filozofia kultury

Cywilizacja jako podstawowa kategoria historiozoficzna [5]
Autor tekstu:

Wizje końca historii i końca człowieka wydają się więc jedynie żonglerką patetycznymi tytułami. W praktyce następuje „koniec końców", historia wszak wkracza w nową fazę — w stadium kreacji oraz redefinicji tożsamości cywilizacyjnej różnych narodów. Cywilizacja islamska wraca do korzeni, Zachód traci wpływy w dawnych koloniach i przestaje oddziaływać ideologicznie. W międzyczasie do głosu dochodzi państwo-cywilizacja, jakim są Chiny, stając się nowym mocarstwem. Afryka dopiero buduje swoją tożsamość, w długiej perspektywie posiada potencjał, umożliwiający przeobrażenie się w cywilizację. Nowy ład światowy znajduje się właściwie in statu nascendi. Ta nowa faza nie jest końcem, zarówno historii i człowieka, jak również końcem cywilizacji. Jest erą, w której cywilizacyjna inność oraz dynamika dziejowa jawią nam się w najwyraźniejszej jak dotąd postaci. Enigma i niezrozumienie komplikują dialog polityczny między skonfliktowanymi cywilizacjami, perspektywa zimnowojenna dzieląca świat na dwa odrębne bloki zdezaktualizowała się i nie posiada wartości naukowej. Uwiąd, będący syndromem niezrozumienia dotyczy więc zarówno działań politycznych, jak i myśli naukowej. S.P. Huntington doskonale zdawał sobie z tego sprawę. Tworząc swoją koncepcję pisał: „Jeżeli mamy jednak poważnie myśleć o świecie, w którym żyjemy, i skutecznie w nim działać, niezbędna jest uproszczona mapa rzeczywistości, jakaś teoria, koncepcja, model, czy paradygmat." [ 45 ] Oto podwójny, praktyczny i teoretyczny wymiar przydatności odmiennej perspektywy oglądu rzeczywistości kulturowo-politycznej, jakiej dostarcza, postulowany przez Huntingtona paradygmat cywilizacyjny. Niniejsza praca, oddzielając znaczeniowo pojęcia kultury i cywilizacji stara się więc pokazać, że historiozofia może być dziedziną naukową (wartościową teoretycznie), jak również nieocenioną praktycznie perspektywą badawczą stosunków międzynarodowych i międzycywilizacyjnych współczesnego świata.

BIBLIOGRAFIA:

  • A. Atkinson, Zaginione cywilizacje, Warszawa 2007.
  • E. Angehrn, Filozofia dziejów, Kety 2007.
  • J. Bańka, Filozofia cywilizacji. Tom I. Cywilizacja diatymiczna czyli świat jako strach i łup, Katowice 1986.
  • R. Benedict, Wzory kultury, Warszawa 2008.
  • F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.
  • S. Bukowska, Filozofia polska wobec problemu cywilizacji. Teoria Feliksa Konecznego, Katowice 2007.
  • M. Eliade, Sacrum a profanum, Warszawa 2008.
  • F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2008.
  • F. Fukuyama, Koniec historii, Poznań 1996.
  • J. Hartman(red): Słownik filozofii, Kraków 2004.
  • G. W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, Warszawa 1958.
  • S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2007.
  • I. Kant, Rozprawy z filozofii historii, Kęty 2005.
  • R. Kapuściński, Ten inny, Kraków 2007.
  • F. Koneczny, O wielości cywilizacyj, Warszawa 2002.
  • Z. Kuderowicz, Filozofia dziejów, Warszawa 1983.
  • B. Malinowski, Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958.
  • J. Mathiex, Wielkie cywilizacje, Warszawa 2008.
  • A. Mencwel(red): Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005.
  • J. Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005.
  • R. Piotrowski, Problem filozoficzny ładu społecznego a porównawcza nauka o cywilizacjach, Warszawa 2003.
  • K.R. Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, Warszawa 2006.
  • J. Skoczyński, Koneczny, Teoria cywilizacji, Warszawa 2003.
  • O. Spengler, Zmierzch Zachodu, Warszawa 2001.
  • J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2006.
  • A. Toynbee, Cywilizacja w czasie próby, Warszawa, 1991.
  • J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 2001.

 


1 2 3 4 5 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Rybki czyściciele karzą oszustów, którzy znieważają ich klientów
Wywiad z Christopherem Hitchensem, Część II

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (9)..   


 Przypisy:
[ 45 ] S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2007, s. 24.

« Filozofia kultury   (Publikacja: 17-01-2010 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Marcin Hylewski
Student filozofii na Uniwersytecie Śląskim oraz Prawa i Socjologii (w ramach MISH) tegoż uniwersytetu.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 7086 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365