Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.444.418 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 700 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Precz upiory! Będę teraz mówił o człowieku, którego samo imię ma już moc egzorcyzmu, będę mówił o Immanuelu Kancie! Powiadają, że nocne mary pierzchają z przerażeniem, gdy ujrzą miecz katowski. Jakaż więc trwoga musi je ogarniać, gdy wyciągnie się ku nim dłoń uzbrojoną w Kanta "Krytykę czystego rozumu"! Księga owa to miecz, którym w Niemczech dokonano egzekucji na deizmie. (...) Immanuel..
 Kościół i Katolicyzm » Kościół i seksualizm

Sprawa Johna Doe 16 przeciw Stolicy Apostolskiej, Josephowi Ratzingerowi i innym [1]
Tłumaczenie: Dariusz Kot

Od Tłumacza

Przedstawiamy dokumentację, związaną z pozwem o oszustwo i ukrywanie molestowania seksualnego przez duchowieństwo, złożonym w dniu 22 kwietnia 2010 przeciwko Stolicy Apostolskiej, Josephowi Ratzingerowi, Tarciso Bertone i Angelo Sodano. [ 1 ] Poszkodowany, w pozwie oznaczony pseudonimem „John Doe 16", był jedną ze 100-150 nieletnich i niepełnosprawnych ofiar ks. Lawrence Murphy, dyrektora szkoły dla głuchych dzieci w Milwaukee w latach 1950-1974. Dokumentacja przedstawia czteroletnią, przegraną walkę Johna Doe, innych ofiar i duchowieństwa z diecezji Milwaukee o usunięcie ks. Murphy’ego ze stanu duchownego (lata 1994-1998).

Podobnie jak w przypadku wcześniej tłumaczonej dokumentacji sprawy ks. Kiesle chciałbym umożliwić polskiemu czytelnikowi samodzielne zapoznanie się ze źródłami i zdecydowanie, jaką rolę w sprawie odegrali najwyżsi dostojnicy Kościoła, obwinieni w pozwie. Tym bardziej, że włoski Il Foglio, a za nim Fronda rozpowszechniły informację, że „u podstaw takich oskarżeń" leży „mocno zniekształcone tłumaczenie z translatora Yahoo, które zrobił wikariusz diecezji". Chodzi tutaj o napisane po włosku sprawozdanie z konferencji w siedzibie Kongregacji Doktryny Wiary w sprawie ks. Murphy, która odbyła się w dniu 30 maja 1998 roku (zob. poniżej dokument 14).
Na podstawie kiepskiego tłumaczenia tego sprawozdania na język angielski — nowojorski New York Times miałby fałszywie oskarżyć kard. Bertone o chronienie ks. Murphy’ego.

W wersji włoskiej — podkreśla „Il Foglio", a za nim „Fronda" — jest wiele ważnych szczegółów, które podaje kard. Bertone, NYT zaś je skrzętnie pomija. — Jest wytłumaczone, że albo ks. Murphy wykaże „oznaki pokutowania za winy" albo proces kanoniczny będzie prowadzony do końca, włącznie z wyłączeniem go ze stanu duchownego. Kard. Bertone wprawdzie wstawił się za starym księdzem, by mógł umrzeć jako kapłan, ale jasno postawił mu ultimatum, że albo poprawi się w wyznaczonym czasie, albo podjęte zostaną wobec niego „bardziej rygorystyczne środki".

W prezentowanym poniżej dokumencie nr. 14 oparłem się nie na wersji z translatora, ale na tłumaczeniu profesjonalisty. Pozostawiam czytelnikom ocenę, czy kard. Bertone postawił wtedy ks. Murphy jakiekolwiek ultimatum, czy wręcz przeciwnie: starał się zniechęcić biskupów amerykańskich do kontynuowaniu ich działań przeciwko księdzu-pedofilowi. Warto także rzucić okiem na dokument 15. (Moim zdaniem wynika z niego jasno, że pierwszym, co zrobił biskup Weakland po powrocie z owej konferencji u kard. Bertone — było wstrzymanie procesu przeciwko Murphy’emu). W dokumentach znajdą Państwo także min. poufny list kardynała Bertone z 6 kwietnia 1998, który dodatkowo oświetla zajmowane przez niego stanowisko (dok. 11).

Raz jeszcze zachęcam do badania dokumentacji, a nie prasowych komentarzy (obojętnie, czy z tych NYT, czy tych z Il Foglio).

Dokumenty są przedstawione w porządku chronologicznym. Pierwsze cztery to listy „Johna Doe", reszta — to korespondencja wewnątrzkościelna.

Dariusz Kot

Spis dokumentów:

UWAGA! Dokumenty 1 i 2 zawierają drastyczne opisy aktów pedofilii.

1) List Johna Doe w związku z planami wytoczenia procesu o molestowaniem w St. John School in Milwaukee (Wisconsin, USA)
Adresat listu: arcybiskup Rembert Weakland
Data: 7 listopada 1994
2) List Johna Doe, opisujący molestowanie głuchych dzieci z St. John School in Milwaukee
Adresaci listu: ks. Lawrence Murphy, arcybiskup Rembert Weakland, papież Jan Paweł II
Data: 12 lutego 1995
3) List Johna Doe z prośbą o ekskomunikowanie ks. Lawrence Murphy przez papieża Jana Pawła II
Adresat listu: kardynał Angelo Sodano
Data: 5 marca 1995
4) List Johna Doe w związku z brakiem odpowiedzi kardynała Angelo Sodano
Adresat listu: kardynał Angelo Sodano
Data: 10 maja 1995
5) List arcybiskupa Remberta Weaklanda w związku ze sprawą ks. Lawrence Murphy’ego
Adresat listu: kardynał Joseph Ratzinger, prefekt Kongregacji Doktryny Wiary
Data: 17 lipca 1996
6) List arcybiskupa Remberta Weaklanda w związku ze sprawą ks. Lawrence Murphy’ego
Adresat listu: kardynał Gilberto Augustonii, prefekt Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej
Data: 10 Marca 1997
7) Odpowiedź kardynała Tarcisio Bertone z Kongregacji Doktryny Wiary, sugerująca użycie tajnej instrukcji Crimine solicitationies
Adresat listu: arcybiskup Rembert Weakland
Data: 24 marca 1997
8) „Kodowany" list wikariusza sądowego ks. Thomasa Brundage z prośbą o konsultację
Adresat listu: Msgr. Punderson
List nie jest datowany.
9) Powiadomienie o wszczęciu procesu kanonicznego, podpisane przez ks. Thomasa Brundage
Adresat listu: ks. Lawrence Murphy
Data: 6 stycznia 1998
10) List ks. Lawrence Murphy, podważający podstawy prawne procesu
Adresat listu: kardynał Joseph Ratzinger, prefekt Kongregacji Doktryny Wiary
Data: 12 stycznia 1998
11) Poufny list kardynała Tarcisio Bertone z Kongregacji Doktryny Wiary, nakazujący przed podjęciem decyzji o procesie użycie „pastoralnych metod" wymierzenia sprawiedliwości.
Adresat listu: biskup Raphael M. Flis, biskup Superioru, ks. Thomas T. Brundage
Data: 6 kwietnia 1998
12) Odpowiedź biskup Raphaela M. Flisa, odrzucająca sugestie Kongregacji
Adresat listu: kardynała Tarcisio Bertone z Kongregacji Doktryny Wiary, ks. Thomas T. Brundage
Data: 13 maja 1998
13) Fragment kalendarium sprawy ks. Lawrence Murphy’ego
Autor: nieokreślony
Okres: 8 lutego 1996 — 22 lipca 1998
14) List Thomasa Brundage, zawierający sprawozdanie ze spotkania biskupów w sprawie ks. Lawrence Murphy’ego w siedzibie Kongregacji Doktryny Wiary
Adresat listu: biskup Raphael M. Fliss
Sprawozdanie po włosku nadesłała: Kongregacja Doktryny Wiary
Tłumaczenie sprawozdania na angielski: Lori Pieper
Data spotkania: 30 maja 1998
Data na liście: 15 sierpnia 1998
15) List arcybiskupa Remberta Weaklanda, powiadamiający o wstrzymaniu procesu i podjęciu działań "metodami pastoralnymi"
Adresat listu: kardynał Tarcisio Bertone z Kongregacji Doktryny Wiary
Data: 19 sierpnia 1998
16) List arcybiskupa Remberta Weaklanda, powiadamiający o śmierci i uroczystym pogrzebie ks. Lawrence Murphy’ego
Adresat listu: kardynał Tarcisio Bertone z Kongregacji Doktryny Wiary
Data: 2 września 1998

Źródła:

Victimletters (dokumenty 1-4)
Murphy.pdf (dokumenty 5-16)
Resume spotkania w siedzibie Kongregacji Doktryny Wiary 30 maja 1998, stanowiące drugą część dokumentu 14

Dokument 1

Arcybiskup Rembert Weakland
Archidiecezja of Milwaukee
3501 South Lake Drive
Milwaukee, Wisconsin 53207-0912

Drogi Arcybiskupie,

Nazywam się (tekst wymazany) i jestem głuchy. Wychowałem się (tekst wymazany) byłem dobrym, pobożnym katolikiem, który został nauczony i głęboko wierzył w Dziesięć Przykazań, niebo i piekło. Pierwszą komunię otrzymałem z rąk ojca (tekst wymazany) Wtedy znalazło się dla mnie miejsce w St. John School for the Deaf w Milwaukee (tekst wymazany) Wróciłem do St. John School for the Deaf i byłem jak sparaliżowany (tekst wymazany) byłem samotny i całkowicie zagubiony. Szukałem drugiego ojca, bo potrzebowałem kogoś, z kim mógłbym być związany. Zobaczyłem ojca Murphy, który był wśród dzieci bardzo popularny. Wydawało się, że lubią go. Chciałem, aby zwrócił na mnie uwagę. Zwrócił uwagę.

Kiedy miałem około dwunastu lat onanizowałem się i byłem bardzo, bardzo wystraszony, gdyż przekonano mnie, że to grzech śmiertelny i będę się wiecznie smażyć w piekle. Tak bardzo obawiałem się umrzeć w grzechu śmiertelnym! Z opowieści księży i zakonnic dowiedziałem się o grzechu śmiertelnym i piekle, i ogniu, i diabłach i te obrazy były bardzo wyraźne w mojej głowie.

Nie chciałem trafić do piekła, więc wyznałem wszystko ojcu Murphy podczas spowiedzi. Wierzyłem mu jak Bogu i wysłannikowi Jezusa. Ojciec Murphy chciał się ze mną spotkać w swoim biurze.

Poprosił mnie, abym spuścił spodnie. Byłem wstrząśnięty, ale on był księdzem, zdjąłem więc spodnie i majtki. Obejrzał mój penis i dotknął go. Zaniósł mnie do swojej sypialni, położył na łóżku i masował mój penis. Miałem wytrysk, oczyściłem się i wyszedłem z sypialni. Byłem zdumiony i odetchnąłem z ulgą, że nie byłem grzesznikiem, skoro on był księdzem. Molestował mnie przez wiele lat. Wierzyłem, że nie było to grzeszne, gdyż on był księdzem, a księża nigdy nie grzeszą.

Później ukończyłem (tekst wymazany) College. Odwiedziłem ojca Murphy w Boulder Junction. To tam wcześniej opiekował się mną i molestował mnie. Chciał znów to zrobić, a ja powiedziałem „Nie". Był bardzo rozgniewany.

Czuję niesmak i czuję się winny, gdyż nigdy nie wyjawiłem prawdy o ojcu Murphy. Kiedyś mój bliski przyjaciel powiedział mi, że Murphy molestował go, ale za bardzo się wstydziłem, aby przyznać, że i mnie to spotkało. Mój przyjaciel popełnił samobójstwo. Przez dwadzieścia kilka lat żyłem w przekonaniu, że jego śmierć to moja wina, że mogłem go powstrzymać, gdybym mu powiedział. Miałem teraz śmierć na sumieniu.

Nieco wcześniej inny z moich przyjaciół także powiedział mi, że ojciec Murphy go molestował. Trafił potem do szpitala psychiatrycznego na wiele lat. Uważałem, że to także moja wina. Obaj mogli zostać uratowani, gdybym opowiedział im mój obrzydliwy sekret.

Byłem pewny, że czeka mnie piekło, tak jak uczy tego Kościół Katolicki. Moja dusza nie należała do Boga. Ojciec Murphy mi to zrobił.

Czy Arcybiskup wie, że ojciec Murphy i ojciec (tekst wymazany) z St. Rita's School for the Deaf byli w zmowie, jeśli chodzi o molestowanie dzieci? Byli zawsze bardzo poruszeni, gdy się spotykali. Ojciec Murphy molestował dzieci ze szkoły podstawowej i wysyłał je do St. Rita's School for the Deaf i ojciec (tekst wymazany) mógł się nacieszyć, molestując je. Kto uwierzyłby w to wtedy, nawet gdybym o tym opowiedział?


1 2 3 4 5 6 7 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Generator nieprawdopodobieństwa
Pakistański szejk wydaje fatwę przeciwko terroryzmowi

 Zobacz komentarze (13)..   


 Przypisy:
[ 1 ] Pozew 2:10-cv-00346-RTR, Sąd Wschodniego Dystryktu Wisconsin, USA, (John Doe 16 przeciwko Stolicy Apostolskiej, Josephowi Ratzingerowi, Tarciso Bertone i Angelo Sodano)

« Kościół i seksualizm   (Publikacja: 01-05-2010 Ostatnia zmiana: 02-05-2010)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 7274 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365