|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
CHINESE PIE czyli Chiny a Zachód [3] Autor tekstu: Piotr Napierała
Chiny
dostarczały natchnienia europejskim i francuskim artystom XVIII wieku (rokoko
opiera się w dużym stopniu na uwielbieniu orientalnych wzorów), stanowiły
też źródło natchnienia i wzór do naśladowania dla teoretyków ustroju. Zwłaszcza
nauki Konfucjusza, z jego afirmacją życia i unikaniem tematu śmierci („jeśli
nie rozumie się, życia, to jak można zrozumieć śmierć"), stoicyzmem i dystansem wobec duchów i bogów, był inspirujący. Stad tak wiele ciepłych słów o nim i o Chinach w powiastkach filozoficznych Voltaire’a i innych. Fizjokraci z François'em Quesnay (1692-1774) na czele podziwiali chiński
nacjonalistyczny (Chiny znały czysty nacjonalizm wieki wcześniej niż Europa)
despotyzm. U Quesnay’a, który odrzucał demokrację (ignorancja mas) i „rząd angielski" (stały konflikt, między władzami) i pozostawał
przy monarchii absolutnej, widzimy też pewne sympatie do chińskiego
despotyzmu [ 14 ]
(władza realizująca „oczywiste" interesy narodu, popierając rolnictwo)
[ 15 ]
O tym jak
idealizowano Chiny może świadczyć ta antyfrancuska wypowiedź hr.
Chesterfielda, który jak wielu innych brytyjskich autorów osiemnastowiecznych, nie dostrzegał specjalnych różnic miedzy europejskim
absolutyzmem a azjatyckim
despotyzmem, mimo iż wolę królów Francji ograniczały; ordonanse ich
poprzedników, zwyczaje polityczne i ciała pośredniczące (list z 29 III
1750):
"...W
Chinach cesarze, choć rządzący absolutnie, mają w zwyczaju rządzić
sprawiedliwie i z umiarem [ 16 ],
inaczej niż w innych orientalnych monarchiach, gdzie władcy są okrutni i gwałtowni.
Król Francji, choć tak samo
absolutny jak oni, jest zgodnie ze zwyczajem łagodniejszy; nie znam żadnych
konstytucyjnych barier dla jego woli. Anglia jest dziś jedyną monarchią świata, o której z pewnością można rzec, iż posiada konstytucję [ 17 ];
gdyż prawa ludu są zabezpieczone prawami; co zaś się tyczy Szwecji czy
Polski, to trudno ich władców nazwać monarchami, jako, że ich władza nie
przekracza tej, jaką posiada doża wenecki… [ 18 ].
Wychodziło
więc na to, że Chiny są w swej polityce mądrzejsze od Francji. Mądrość
Chin była jednym z aksjomatów epoki oświecenia.
1756 pamiątka z podróży wykonana dla załogi
holenderskiego okrętu, który
odwiedził Kanton w 1756 roku.
W
XIX wieku Chiny definitywnie przestały być obiektem admiracji Europejczyków i Amerykanów, ponieważ nie szanuje się krajów słabszych i zacofanych. Jeszcze w 1820 roku Chiny produkowały ok. 30 % światowego PKB [ 19 ],
ale w latach 40. miała przyjść zmiana. W początkach XIX wieku rząd chiński
ograniczył handel z zagranicą do kilku
monopolistycznych organizacji kupieckich, znajdujących się pod ich nadzorem.
Protestowali przeciwko temu kupcy europejscy, zwłaszcza brytyjscy i francuscy.
Kupując herbatę,
jedwab, ryż i wytwory rzemiosła, musieli płacić srebrem, z braku zgody na wwóz do Chin własnych towarów. Dla zrównoważenia bilansu
płatniczego, kupcy angielscy zaczęli do Chin dostarczać w dużych ilościach
opium z Indii. Szkodliwy nałóg palenia opium tak się rozpowszechnił w Chinach, że zaczęto szmuglować wielkie jego ilości. Na polecenie cesarza
Daoguanga, jego wysłannik w Kantonie, Lin Zexu, nakazał blokadę faktorii
angielskich i zniszczył 20.000 skrzyń z zarekwirowanym opium topiąc je (przez
22 dni). Brytyjczycy wszczęli wojnę (1839-42),
zajęto Kanton i Szanghaj. Chiny
skapitulowały przed nowocześniejszym
uzbrojeniem, któremu Chińczycy nie potrafili się przeciwstawić. Jedną ze
zdobyczy wojny był Hongkong [ 20 ]. W latach 1856-1860 Brytyjczycy wykorzystali zatrzymanie statku
„Arrow" ( należącego do Chińczyka, z chińską załogą, lecz
pod banderą brytyjską , zarejestrowany był w Hongkongu)
pod zarzutem przemytu opium i piractwa, by znów upokorzyć Chińczyków.
1 sierpnia 1860 wojska brytyjskie i francuskie wylądowały na północ od ujścia
Hai He, koło Beitang, a 7 października,
pokonując słaby opór Chińczyków, dotarły do Pekinu, opuszczonego przez dwór
cesarski. Pałac cesarski został następnie splądrowany przez okupantów.
Splądrowanie i spalenie Pałacu letniego Yuanmingyuan (którym
zachwycał się m.in. Victor Hugo), stanowi symbol urażonej dumy narodu chińskiego i jednocześnie nie plamę na jego honorze. Brytyjki autor Mark Leonard, nazywa
Yuanmingyuan wręcz "chińskim; Ground
Zero [ 21 ]".
Pisze on o tym, że niedawno bo w 2006 roku chiński awangardowy dramaturg Zhang
Guangtian wystawił sztukę pt: Yuanmingyuan, w której przedstawia scenę Z 1860 roku. Chłopi narzekają na cesarza, który
ich zdaniem niewiele się interesuje ich losem, napotkanego żołnierza brytyjskiego zachęcają do szturmu na pałac, w którym jest co plądrować. Guangtian zrzucał winę na spalenie pałacu
(dziś można oglądać tylko makiety i fragmenty) na samych Chińczyków,
który porzucali chińskie idee, a naśladowali zachodni styl myślenia (jak dwóch
członków ruchu: „Nauka i Demokracja" z 1919 w innej scenie sztuki)
[ 22 ].
Traktat nankiński — traktat stanowiący zakończenie I wojny opiumowej
pomiędzy Wielką Brytanią
a Chinami.
Podpisany został 29 sierpnia 1842
roku na pokładzie cumującego w porcie Nankin
angielskiego statku „Cornwallis". Na jego mocy Chiny musiały otworzyć
pięć dużych portów dla europejskich statków i zlikwidować gildię kohong,
Hongkong został
odstąpiony Wielkiej Brytanii po wsze czasy, oraz przyznane zostały
prawa eksterytorialne dla Brytyjczyków (tym samym Chiny pozwoliły na obcą jurysdykcję na
swoim terytorium). Ponadto państwa europejskie zwolnione zostały z obowiązku
trzykrotnego klękania i dziewięciokrotnej czołobitności. Anglia,
USA, Francja, a potem
i Rosja, wymusiły
na Chinach liczne ustępstwa, w tym ustanowienie portów traktatowych, gdzie
Chiny miały prawo tylko do 5-procentowego cła wwozowego, zaś resztę zysków
mieli cudzoziemcy. Traktaty o zbliżonej treści zostały podpisane również z Francją i USA. Francuzi
uzyskali dodatkowo pozwolenie na prowadzenie w Chinach działalności misyjnej
przez Kościół katolicki.
Traktat
gwarantował otwarcie portu w Szanghaju dla międzynarodowego handlu. Kolejne traktaty zapewniły Wielkiej
Brytanii, Francji, USA i Japonii eksterytorialne koncesje
[ 23 ].
Po wojnach domowych i z mocarstwami Chiny zrozumiały konieczność
unowocześnienia gospodarki, zreformowania armii i rezygnacji z izolacji wobec
świata zewnętrznego. W Pekinie powołano wtedy specjalny urząd, którego
zadaniem było nawiązanie stosunków gospodarczych i naukowych z zagranicą
(studenci) oraz przeprowadzenie reform. Katastrofy naturalne (susza 1876-1879) i powódź (1887)oraz państwa
zachodnie przeszkadzały w reformach. Polityka
„samoumacniania"
oznaczał, że w okresie 1861-1894 wykształceni
przedstawiciele lokalnych władz (m.in. Zeng Guofan, Li Hongzhang, Liu Mingchuan)
wprowadzali nowoczesne instytucje rozwoju
przemysłu, transportu i komunikacji. Mark
Leonard wyraźnie podkresla, że już w XIX wieku Chińczycy postanowili
wykorzystać zachodnią „wiedzę funkcjonalną" (yong),
do utrzymania chińskiej „istoty" (ti) [ 24 ].
Wielka Brytania, Niemcy,
Rosja i Japonia
dzielą „chiński
placek" — chinese pie. Przyglada
się temu
Francja i przerażone Chiny,
źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:China_imperialism_cartoon.jpg
W 1872 roku
Japończycy anektowali wyspę
Okinawę, a w 1875
rozpoczęli zbrojną interwencję na Półwyspie Koreańskim.
Natomiast Francja, po krótkiej wojnie z Chinami w 1884-1885
przejęła pod swój protektorat prowincję Tonkin w północnym
Wietnamie.
Podobnie w 1886 roku, po
wyparciu wojsk chińskich z Birmy na półwyspie Indochińskim, kraj ten wcielony został do Imperium
Brytyjskiego. Z kolei w latach 1894-1895
doszło do wojny chińsko-japońskiej.
Japonia rozgromiła słabe wojska chińskie w północnej Korei i w południowej
Mandżurii, zdobyła półwysep Liaodong i po wymuszonym pokoju przejęła, na mocy traktatu z Shimonoseki,
wyspę Tajwan,
zaś Korea została
uniezależniona od Chin, które zobowiązane zostały też do zapłacenia dużej
kontrybucji na rzecz Japonii. To „oskubywanie" Cesarstwa Chińskiego
trwało aż do początków XX w. W 1905
r. Japonia objęła protektorat nad Koreą i Mandżurią. Wcześniej, w 1900r., Mandżuria znalazła się w strefie wpływów Rosji, co trwało 5 lat do
czasu przegranej przez nią wojny z Japonią. Równocześnie przez całe drugie
półwiecze XIX stulecia rozszerzały się wpływy państw europejskich i USA w Chinach, przejmowały one porty, terytoria na wybrzeżach, uzyskiwały koncesje
na wydobywanie kopalin i coraz szersze przywileje handlowe. Do grona okupantów
dołączyły też w 1897
r. Niemcy, których wojska obsadziły Półwysep Szandong
nad Morzem Żółtym (zamordowanie 2 niemieckich misjonarzy posłużyło jako
pretekst). Wilhelm II wygłosił do niemieckich żołnierz słynną
„mowę huńską", która nawiązywała do odwiecznych wrogów Chińczyków, a przylgnęła głównie do samych Niemców.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 14 ] Quensay był zwolennikiem upraszczania modelu społeczeństwa
krytykującym specjalny status szlachty, a absolutyzm uważał za najlepszą rękojmię
rządów tego wyrównywania, a także „obiektywnych" (nie-partyjniackich) rządów
zgodnie z interesem narodu, vide: J. Zagórski, Ekonomia
Franciszka Quesnaya, Warszawa 1963, s. 215-234. [ 15 ] Quensay był zwolennikiem upraszczania modelu społeczeństwa krytykującym
specjalny status szlachty, a absolutyzm uważał za najlepszą rękojmię rządów
tego wyrównywania, a także „obiektywnych" (nie-partyjniackich) rządów
zgodnie z interesem narodu, vide: J. Zagórski, Ekonomia
Franciszka Quesnaya, Warszawa 1963, s. 215-234.. Mably polemizował z Quensayem i innymi fizjokratami twierdząc iż rozumny despotyzm (wg. fizjokratów
„legalny", bo realizujący „oczywisty" interes narodu, może w każdej
chwili stać się despotyzmem arbitralnym skupionym tylko na sobie i garstce
wiernych dworaków, vide: M. Blaszke, Mably
między utopią a reformą, Ossolineum Wrocław 1985, s. 94-97. [ 16 ] Jak pamiętamy, podobną sympatię do Chin żywił Quesnay i inni fizjokraci. [ 17 ] konstytucję rozumianą jako ustrój
konstytucyjny, a nie jako dokument, jak chcieliby Jefferson czy La Fayette. [ 18 ] Ph.
Chesterfield, The Letters of Philip Dormer
Stanhope, Earl of Chesterfield in four volumes, London 1847, vol
II, s. 2. [ 19 ] M. Leonard, Zrozumieć
Chiny, Media Lazar/ Nadir Warszawa 2009, s. 161. [ 20 ] W późniejszym czasie Hongkong powiększył swój obszar o tzw. Nowe Terytoria. W 1898
podpisano umowę 99-letniej „dzierżawy" tych terytoriów przez Wielką
Brytanię. [ 21 ] M. Leonard, Zrozumieć
Chiny, s. 55-57. [ 24 ] M. Leonard, Zrozumieć
Chiny, s. 63. « Historia (Publikacja: 11-09-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8331 |
|