|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
W kręgu wartości katolicko-narodowych [1] Autor tekstu: Marian Dziwisz
Od Redakcji:
Publikujemy fragment II
części raportu „Pomiędzy tolerancją a dyskryminacją" , zatytułowaną Demokracja,
Tolerancja, Sprawiedliwość i Wolność w systemie oświaty.
Prezentowane są w niej m.in. wyniki
badania podręczników do nauczania języka polskiego pod względem występowania w nich treści kształtujące kompetencje obywatelskie i anydyskryminacyjne,
takie , jak: wolność i prawa człowieka; demokracja, demokratyczne państwo
prawne; równość, sprawiedliwość.
Analizie poddano 39 podręczników do gimnazjum, 30 do szkół
ponadgimnazjalnych oraz 8 „Książek nauczyciela"
W raporcie czytamy:
Ze
względu na zawartość treści antydyskrymianacyjnych i stwarzających możliwość
kształtowania postaw obywatelskich; oraz tych, które uczyłyby przezwyciężać
stereotypy i fobie; sprzyjały podejmowaniu problemów własnej tożsamości związanej
na przykład z płcią, rasą, pochodzeniem etnicznym, religią czy też
orientacją seksualną; przygotowywałyby do porozumiewania się z rówieśnikami
zintegrowanej Europie poprzez otwartość na inne kultury, religie, przemiany
społeczne i obyczajowe, analizowane podręczniki można podzielić na cztery
grupy:
1)
najbliższa wymogom sformułowanym w Podstawie
programowej i zapisanej w niej hierarchii wartości w znaczniej mierze
„skorelowana" z katechezą Kościoła Katolickiego; przekazująca i utrwalająca
tradycyjne wyobrażenia i postawy takie, jak: Polak — katolik, rycerz gotów
oddać życie w obronie wiary i Ojczyzny, bez względu na skuteczność swojej
ofiary; kobieta — wybranka serca, żona, matka, babcia; wiara jako motywacja
działania; historia jako spełnianie się planu opatrznościowego itp. Podręczniki o takiej zawartości najczęściej są przeznaczone dla gimnazjum, chociaż
pojawiają się także sporadycznie dla szkół ponadgimnazjalnych.
2)
bliska sformułowanej w Podstawie hierarchii
wartości, ale otwarta także na niektóre zagadnienia antydsykryminacyjne oraz
wartości humanistyczne niekoniecznie wypływające z tradycji chrześcijańskich.
3)
Traktująca wartości chrześcijańskie
na równi z innymi otwartymi na potrzebę rozwijania dialogu z różnymi społecznościami w Europie i świecie; kształtowanie postaw obywatelskich;
życzliwości i tolerancji wobec innych a także postawę otwartości i dialogu wznoszącą się
ponad uprzedzenia i stereotypy.
4)
dominująca wśród podręczników dla
szkół ponadgimnazjalnych o bogatej zawartości treściowej — znacznie
przekraczającej zarówno wymogi programowe, jak i możliwości percepcyjne
uczniów; teksty kultury, podobnie jak literackie, krytyczno literackie czy też
fragmenty tekstów filozoficznych uporządkowane chronologicznie zgodnie z epokami literackimi; bardziej przypominająca podręczniki akademickie niż do
nauczania w szkole średniej.
Poniżej publikujemy wyniki
analizy podręczników i książek
nauczyciela zaliczonych przez dr Mariana Dziwisz — autora tej części
raportu — do grupy pierwszej, pozostającej:
W kręgu wartości
katolicko-narodowych
W podręcznikach
zaliczonych do grupy pierwszej dominuje układ motywów usystematyzowanych wg wartości.
Najczęściej tekstem otwierającym motyw jest fragment zaczerpnięty z Biblii,
chociaż niekiedy także z antyku, jak np. przy motywie Bóg — honor — Ojczyzna sięga się do pieśni
Tyrtajosa Rzecz to
naprawdę piękna… czy też pojedynku Hektora z Achillesem, po to by ukazać
bohaterskie cnoty Hektora i przygotować młodzież do rozmowy na temat Rolanda a następnie śmierci
Michała Wołodyjowskiego,
kończąc na poległych w Powstaniu Warszawskim. Układ motywów i nasycenie ich
treściami
biblijnymi znalazł uznanie wśród proponujących korelację nauczania języka
polskiego z katechezą katolicką.
Tak np. Kazimierz Skoczylas, dokonując oceny wybranych programów nauczania i podręczników
do gimnazjum zauważa:
Wydaje się, że
realizacja programu języka polskiego może pośrednio przyczynić się do
silniejszego uświadomienia
chrześcijańskich korzeni kultury oraz wzmocnić motywację zaangażowania się
na katechezie w poznawanie
swojej wiary [ 1 ].
[...] Odwołujące się do tekstów biblijnych lekcje języka polskiego mogą również
rozbudzać zainteresowania tematyką religijną. Stąd konieczna jest bliska współpraca
katechety i polonisty.
Taka współpraca może nie tylko lepiej służyć zaspokajaniu ciekawości
intelektualnej, ale także pomagać w coraz wyraźniejszym krystalizowaniu się przekonań światopoglądowych młodzieży
[ 2 ]
Dominującymi
kręgami tematycznymi w tej grupie podręczników są: Strzec Boga, honoru i Ojczyzny; z rozwinięciem
na tematy: w obronie: 1) honoru, wiary, ojczyzny. Wprowadzenie w problematykę stanowią następujące
teksty: Homer Iliada (fragment Pojedynek Hektora z Achillesem); Opowieści
Okrągłego
Stołu (fragmenty: Król Artur, Okrągły Stół, Lancelot); L. Schiller
Rękawiczka; H. Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski
(fragment Wysadzenie twierdzy w Kamieńcu); Legenda o śpiących
rycerzach; K.I. Gałczyński,
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte; J. Kaczmarski, Zbroja (fragment)Szukać
drogowskazów: Biblia, Stary
Testament (Tablice przykazań); A. Świderkówna Prawie wszystko o Biblii
(fragment); Przemówienie
Jana Pawła II do młodzieży (fragment); J. Gaarder , Świat Zofii (fragment o Sokratesie); N. Kleinbaum,
Stowarzyszenie Umarłych Poetów (fragment); L. Kołakowski Charyzmatyczny przywódca;
Tekstami z Biblii inspirowane są i takie, jak: Być dla innych; Nowy Testament (Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie);
Nie
ulegać złudzeniom: Stary Testament (Wygnanie z Raju)95.
Gdyby dla tej
grupy podręczników zastosować klucz kategoryzacyjny użyty przez M. Pawłęgę i M. Chustecką
w Wielkiej nieobecnej [ 3 ],
dla
zbadania treści związanych z edukacją antydyskryminacyjną, to
wyniki niewiele by się zmieniły. Nabycie, w oparciu o treści zawarte w tych
podręcznikach i proponowane
zadania, kompetencji antydyskryminacyjnych jest niemal niemożliwe.
Zdarza się,
że niektóre z programów nauczania, lub nawet niektóre z podręczników
poprzez ogólnie sformułowane
hasła lub zadania, wskazują na otwartość na treści mogące kształtować
postawy wolne od
ksenofobii. Z tych powodów program To lubię! został zaliczony do bardziej
przyjaznych dla treści
antydskryminacyjnych. Podobnie mogłoby być z podręcznikami z tej serii, gdyż
niektóre z zadań zamieszczonych w nich na to wskazują. Np. W kl. 1 gimnazjum: Część 4."Przez stulecia
po Kainie...":
(plansza:
Helena Łuczak, Behind the view) (s.141); Adam Mickiewicz: Dziady. Część
II (s.142); Adam
Mickiewicz: Lilije. Ballada (s.146); Konstanty Ildefons Gałczyński:
Teatrzyk „Zielona Gęś" przedstawia:
Balladę «Lilie» i Śliczne «Lilie» (s.151); Juliusz Słowacki: Balladyna
(s. 152); Josif Brodski: Piosenka o Bośni
(s.160); Kazimierz Wierzyński: Biały dzień (s. 160); Z prasy: Kij w tornistrze
(s.161); Jan
Lechoń: Święty Antoni (s.161); Anna Kamieńska: Kain i Abel (s. 162);
zostało sformułowane Zadanie
dla Was (s.164):
1.
Zorganizujcie
dyskusję pod hasłem „Przeciwko obojętności" Przygotowania warto rozpocząć
od analizy
sytuacji w najbliższym środowisku. Potem zgromadźcie odpowiednie materiały z prasy (reportaże, wywiady,
anonse, fotografie). Oceńcie własne możliwości działania. W następstwie
zaprojektujcie serię różnorakich
akcji (np. wystawa gotowych plakatów, które wstrząsają sumieniem albo własnych
prac; koncert słowno-muzyczny, z którego dochód przeznaczycie na pomoc komuś bardzo potrzebującemu itp.)
[ 4 ]
Wszystkie
tekst zgromadzone w 4 części podręcznika są dobrane do kręgu tematycznego Kainowej
zbrodni
i
istotnie są dobrem punktem wyjścia do dyskusji, jak przeciwstawiać się złu,
zbrodni i przemocy. A jednak uczennice/uczniowie, którzy tak zrozumieją zadanie mogą znaleźć się w pułapce.
Podobnie jak
nauczyciel korzystający z uczniowskiego podręcznika. Seria podręczników To
lubię! poczynając
bowiem od szkoły podstawowej na ponadgimnazjalnej kończąc, jest zbiorem
antologii różnych
tekstów poukładanych w cykle tematyczne kończące się pozornie prostymi do
wykonania zadaniami. To
jednak nie decyduje o tym, co ma być, lub jest na lekcjach języka polskiego.
Po to by wiedzieć, jak
wykorzystać teksty do pracy z uczennicami/uczniami, nauczycielki/ nauczyciele
muszą skorzystać z podręczników opatrzonych tym samym tytułem To lubię! Podręcznik do języka
polskiego kl. ..., (szkoła).
Książka nauczyciela.
Zarówno uczący,
jak też uczniowie po zapoznaniu się z tekstami mogą nabyć słusznego
przekonania, że problemy, o których będą dyskutować posiadają charakter moralny — należą do
zagadnień etyki. Nic bardziej
mylnego, gdyż z książki nauczyciela wynika, że chodzi o wychowanie
estetyczne młodego pokolenia, gdyż:
Świat otaczający
dzieci oraz świat przedstawiony w dziełach nie jest jednoznaczny. Jawi się
najczęściej jako splot
komplikacji, zagrożeń, starcia dobra ze złem. Tę odwieczną walkę ukazuje
większość arcydzieł naszej kultury.
[...] Takim najtragiczniejszym zagubieniem człowieka są zbrodnie [ 5 ].
I nic z tego,
że teksty dostarczają gorzkiej prawdy o przemocy i zbrodniach człowieka. Że
twórcy piszą o karze
za przemoc i zbrodnie (Dziady cz. II Adama Mickiewicza), o ludzkiej obojętności i niekiedy o utracie
nadziei. Głównym celem lekcji są:
(...) dwa nurty
oglądów teksów — problemowy i przynoszący wiedzę o jakości dokonań twórczych — ściśle [one]
wiążą się z sobą, sprzyjając przeżyciu moralnego oczyszczenia
(katharsis), przy równoczesnym wzbogaceniu świadomości
kulturowo-literackiej dzieci [ 6 ].
Jednak by być
obiektywnym należy wskazać, że autorki książki nauczyciela proponują pracę
nad poruszeniem
sumień i uruchomieniem działania w ślad za Piosenką o Bośni Josifa
Brodskiego, piętnującej obojętność
wobec bratobójstwa:
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Kazimierz Skoczylas, Biblia
na lekcjach języka polskiego w gimnazjum a katecheza. web.diecezja.wloclawek.pl/TTN/, Tom_3/skoczylas.rtf, s. 5 [ 3 ] M. Pawłęga, M. Chustecka, Analiza podręczników i podstawy
programowej — przedmiot język polski [w:] Wielka nieobecna. Op. cit., s. 123-156. [ 4 ] M. Jędrychowska i inni, To
lubię! Podręcznik do języka polskiego. Kl.
1 gimnazjum. Wydawnictwo
Edukacyjne, Kraków 2001 [strony w cytacie]. [ 5 ] M. Jędrychowska, Z. A. Kłakówna, H. Mrazek, m. Potaś, I.
Steczko, To lubię! Podręcznik
do języka polskiego. Kl. 1 gimnazjum. Książka
nauczyciel. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 200 1,
ss. 184, 185. « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 15-12-2012 )
Marian Dziwisz Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego" Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Ponad uprzedzeniami i stereotypami | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8570 |
|