|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: Nauka jest wielką republiką z wieczystem liberum veto, wedle którego głos jednego uczonego, gdy słuszny, zmusza do posłuchu wszystkich, naturalnie nie zaraz, ale ostatecznie zawsze. Więc w imię tych praw owej wielkiej republiki naukowej, stojącej ponad narodami, państwami, autorytetami, trzeba być cierpliwym. To nie oświata, to nauka. To nie popularyzacja lecz badanie. Jeśli ktoś mniema, że nie ma.. | |
| |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
W kręgu wartości katolicko-narodowych [1] Autor tekstu: Marian Dziwisz
Od Redakcji:
Publikujemy fragment II
części raportu „Pomiędzy tolerancją a dyskryminacją" , zatytułowaną Demokracja,
Tolerancja, Sprawiedliwość i Wolność w systemie oświaty.
Prezentowane są w niej m.in. wyniki
badania podręczników do nauczania języka polskiego pod względem występowania w nich treści kształtujące kompetencje obywatelskie i anydyskryminacyjne,
takie , jak: wolność i prawa człowieka; demokracja, demokratyczne państwo
prawne; równość, sprawiedliwość.
Analizie poddano 39 podręczników do gimnazjum, 30 do szkół
ponadgimnazjalnych oraz 8 „Książek nauczyciela"
W raporcie czytamy:
Ze
względu na zawartość treści antydyskrymianacyjnych i stwarzających możliwość
kształtowania postaw obywatelskich; oraz tych, które uczyłyby przezwyciężać
stereotypy i fobie; sprzyjały podejmowaniu problemów własnej tożsamości związanej
na przykład z płcią, rasą, pochodzeniem etnicznym, religią czy też
orientacją seksualną; przygotowywałyby do porozumiewania się z rówieśnikami
zintegrowanej Europie poprzez otwartość na inne kultury, religie, przemiany
społeczne i obyczajowe, analizowane podręczniki można podzielić na cztery
grupy:
1)
najbliższa wymogom sformułowanym w Podstawie
programowej i zapisanej w niej hierarchii wartości w znaczniej mierze
„skorelowana" z katechezą Kościoła Katolickiego; przekazująca i utrwalająca
tradycyjne wyobrażenia i postawy takie, jak: Polak — katolik, rycerz gotów
oddać życie w obronie wiary i Ojczyzny, bez względu na skuteczność swojej
ofiary; kobieta — wybranka serca, żona, matka, babcia; wiara jako motywacja
działania; historia jako spełnianie się planu opatrznościowego itp. Podręczniki o takiej zawartości najczęściej są przeznaczone dla gimnazjum, chociaż
pojawiają się także sporadycznie dla szkół ponadgimnazjalnych.
2)
bliska sformułowanej w Podstawie hierarchii
wartości, ale otwarta także na niektóre zagadnienia antydsykryminacyjne oraz
wartości humanistyczne niekoniecznie wypływające z tradycji chrześcijańskich.
3)
Traktująca wartości chrześcijańskie
na równi z innymi otwartymi na potrzebę rozwijania dialogu z różnymi społecznościami w Europie i świecie; kształtowanie postaw obywatelskich;
życzliwości i tolerancji wobec innych a także postawę otwartości i dialogu wznoszącą się
ponad uprzedzenia i stereotypy.
4)
dominująca wśród podręczników dla
szkół ponadgimnazjalnych o bogatej zawartości treściowej — znacznie
przekraczającej zarówno wymogi programowe, jak i możliwości percepcyjne
uczniów; teksty kultury, podobnie jak literackie, krytyczno literackie czy też
fragmenty tekstów filozoficznych uporządkowane chronologicznie zgodnie z epokami literackimi; bardziej przypominająca podręczniki akademickie niż do
nauczania w szkole średniej.
Poniżej publikujemy wyniki
analizy podręczników i książek
nauczyciela zaliczonych przez dr Mariana Dziwisz — autora tej części
raportu — do grupy pierwszej, pozostającej:
W kręgu wartości
katolicko-narodowych
W podręcznikach
zaliczonych do grupy pierwszej dominuje układ motywów usystematyzowanych wg wartości.
Najczęściej tekstem otwierającym motyw jest fragment zaczerpnięty z Biblii,
chociaż niekiedy także z antyku, jak np. przy motywie Bóg — honor — Ojczyzna sięga się do pieśni
Tyrtajosa Rzecz to
naprawdę piękna… czy też pojedynku Hektora z Achillesem, po to by ukazać
bohaterskie cnoty Hektora i przygotować młodzież do rozmowy na temat Rolanda a następnie śmierci
Michała Wołodyjowskiego,
kończąc na poległych w Powstaniu Warszawskim. Układ motywów i nasycenie ich
treściami
biblijnymi znalazł uznanie wśród proponujących korelację nauczania języka
polskiego z katechezą katolicką.
Tak np. Kazimierz Skoczylas, dokonując oceny wybranych programów nauczania i podręczników
do gimnazjum zauważa:
Wydaje się, że
realizacja programu języka polskiego może pośrednio przyczynić się do
silniejszego uświadomienia
chrześcijańskich korzeni kultury oraz wzmocnić motywację zaangażowania się
na katechezie w poznawanie
swojej wiary [ 1 ].
[...] Odwołujące się do tekstów biblijnych lekcje języka polskiego mogą również
rozbudzać zainteresowania tematyką religijną. Stąd konieczna jest bliska współpraca
katechety i polonisty.
Taka współpraca może nie tylko lepiej służyć zaspokajaniu ciekawości
intelektualnej, ale także pomagać w coraz wyraźniejszym krystalizowaniu się przekonań światopoglądowych młodzieży
[ 2 ]
Dominującymi
kręgami tematycznymi w tej grupie podręczników są: Strzec Boga, honoru i Ojczyzny; z rozwinięciem
na tematy: w obronie: 1) honoru, wiary, ojczyzny. Wprowadzenie w problematykę stanowią następujące
teksty: Homer Iliada (fragment Pojedynek Hektora z Achillesem); Opowieści
Okrągłego
Stołu (fragmenty: Król Artur, Okrągły Stół, Lancelot); L. Schiller
Rękawiczka; H. Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski
(fragment Wysadzenie twierdzy w Kamieńcu); Legenda o śpiących
rycerzach; K.I. Gałczyński,
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte; J. Kaczmarski, Zbroja (fragment)Szukać
drogowskazów: Biblia, Stary
Testament (Tablice przykazań); A. Świderkówna Prawie wszystko o Biblii
(fragment); Przemówienie
Jana Pawła II do młodzieży (fragment); J. Gaarder , Świat Zofii (fragment o Sokratesie); N. Kleinbaum,
Stowarzyszenie Umarłych Poetów (fragment); L. Kołakowski Charyzmatyczny przywódca;
Tekstami z Biblii inspirowane są i takie, jak: Być dla innych; Nowy Testament (Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie);
Nie
ulegać złudzeniom: Stary Testament (Wygnanie z Raju)95.
Gdyby dla tej
grupy podręczników zastosować klucz kategoryzacyjny użyty przez M. Pawłęgę i M. Chustecką
w Wielkiej nieobecnej [ 3 ],
dla
zbadania treści związanych z edukacją antydyskryminacyjną, to
wyniki niewiele by się zmieniły. Nabycie, w oparciu o treści zawarte w tych
podręcznikach i proponowane
zadania, kompetencji antydyskryminacyjnych jest niemal niemożliwe.
Zdarza się,
że niektóre z programów nauczania, lub nawet niektóre z podręczników
poprzez ogólnie sformułowane
hasła lub zadania, wskazują na otwartość na treści mogące kształtować
postawy wolne od
ksenofobii. Z tych powodów program To lubię! został zaliczony do bardziej
przyjaznych dla treści
antydskryminacyjnych. Podobnie mogłoby być z podręcznikami z tej serii, gdyż
niektóre z zadań zamieszczonych w nich na to wskazują. Np. W kl. 1 gimnazjum: Część 4."Przez stulecia
po Kainie...":
(plansza:
Helena Łuczak, Behind the view) (s.141); Adam Mickiewicz: Dziady. Część
II (s.142); Adam
Mickiewicz: Lilije. Ballada (s.146); Konstanty Ildefons Gałczyński:
Teatrzyk „Zielona Gęś" przedstawia:
Balladę «Lilie» i Śliczne «Lilie» (s.151); Juliusz Słowacki: Balladyna
(s. 152); Josif Brodski: Piosenka o Bośni
(s.160); Kazimierz Wierzyński: Biały dzień (s. 160); Z prasy: Kij w tornistrze
(s.161); Jan
Lechoń: Święty Antoni (s.161); Anna Kamieńska: Kain i Abel (s. 162);
zostało sformułowane Zadanie
dla Was (s.164):
1.
Zorganizujcie
dyskusję pod hasłem „Przeciwko obojętności" Przygotowania warto rozpocząć
od analizy
sytuacji w najbliższym środowisku. Potem zgromadźcie odpowiednie materiały z prasy (reportaże, wywiady,
anonse, fotografie). Oceńcie własne możliwości działania. W następstwie
zaprojektujcie serię różnorakich
akcji (np. wystawa gotowych plakatów, które wstrząsają sumieniem albo własnych
prac; koncert słowno-muzyczny, z którego dochód przeznaczycie na pomoc komuś bardzo potrzebującemu itp.)
[ 4 ]
Wszystkie
tekst zgromadzone w 4 części podręcznika są dobrane do kręgu tematycznego Kainowej
zbrodni
i
istotnie są dobrem punktem wyjścia do dyskusji, jak przeciwstawiać się złu,
zbrodni i przemocy. A jednak uczennice/uczniowie, którzy tak zrozumieją zadanie mogą znaleźć się w pułapce.
Podobnie jak
nauczyciel korzystający z uczniowskiego podręcznika. Seria podręczników To
lubię! poczynając
bowiem od szkoły podstawowej na ponadgimnazjalnej kończąc, jest zbiorem
antologii różnych
tekstów poukładanych w cykle tematyczne kończące się pozornie prostymi do
wykonania zadaniami. To
jednak nie decyduje o tym, co ma być, lub jest na lekcjach języka polskiego.
Po to by wiedzieć, jak
wykorzystać teksty do pracy z uczennicami/uczniami, nauczycielki/ nauczyciele
muszą skorzystać z podręczników opatrzonych tym samym tytułem To lubię! Podręcznik do języka
polskiego kl. ..., (szkoła).
Książka nauczyciela.
Zarówno uczący,
jak też uczniowie po zapoznaniu się z tekstami mogą nabyć słusznego
przekonania, że problemy, o których będą dyskutować posiadają charakter moralny — należą do
zagadnień etyki. Nic bardziej
mylnego, gdyż z książki nauczyciela wynika, że chodzi o wychowanie
estetyczne młodego pokolenia, gdyż:
Świat otaczający
dzieci oraz świat przedstawiony w dziełach nie jest jednoznaczny. Jawi się
najczęściej jako splot
komplikacji, zagrożeń, starcia dobra ze złem. Tę odwieczną walkę ukazuje
większość arcydzieł naszej kultury.
[...] Takim najtragiczniejszym zagubieniem człowieka są zbrodnie [ 5 ].
I nic z tego,
że teksty dostarczają gorzkiej prawdy o przemocy i zbrodniach człowieka. Że
twórcy piszą o karze
za przemoc i zbrodnie (Dziady cz. II Adama Mickiewicza), o ludzkiej obojętności i niekiedy o utracie
nadziei. Głównym celem lekcji są:
(...) dwa nurty
oglądów teksów — problemowy i przynoszący wiedzę o jakości dokonań twórczych — ściśle [one]
wiążą się z sobą, sprzyjając przeżyciu moralnego oczyszczenia
(katharsis), przy równoczesnym wzbogaceniu świadomości
kulturowo-literackiej dzieci [ 6 ].
Jednak by być
obiektywnym należy wskazać, że autorki książki nauczyciela proponują pracę
nad poruszeniem
sumień i uruchomieniem działania w ślad za Piosenką o Bośni Josifa
Brodskiego, piętnującej obojętność
wobec bratobójstwa:
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Kazimierz Skoczylas, Biblia
na lekcjach języka polskiego w gimnazjum a katecheza. web.diecezja.wloclawek.pl/TTN/, Tom_3/skoczylas.rtf, s. 5 [ 3 ] M. Pawłęga, M. Chustecka, Analiza podręczników i podstawy
programowej — przedmiot język polski [w:] Wielka nieobecna. Op. cit., s. 123-156. [ 4 ] M. Jędrychowska i inni, To
lubię! Podręcznik do języka polskiego. Kl.
1 gimnazjum. Wydawnictwo
Edukacyjne, Kraków 2001 [strony w cytacie]. [ 5 ] M. Jędrychowska, Z. A. Kłakówna, H. Mrazek, m. Potaś, I.
Steczko, To lubię! Podręcznik
do języka polskiego. Kl. 1 gimnazjum. Książka
nauczyciel. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 200 1,
ss. 184, 185. « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 15-12-2012 )
Marian Dziwisz Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego" Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Ponad uprzedzeniami i stereotypami | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8570 |
|