|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
W kręgu wartości katolicko-narodowych [3] Autor tekstu: Marian Dziwisz
Niektóre z poleceń mają wprost charakter katechetyczny, np. wyuczenia się na pamięć
modlitw i wierszy
(zob. Książka nauczyciela, kl. V szkoły podstawowej, str. 184-191; 159-161;
kl. 1 gimnazjum, s. 219; kl. 2
gimnazjum, s. 248).
Ministranci
w
klasie są traktowani, jako asystenci — pomocnicy nauczyciela, np.:
• Uczniowie
obserwują fragment zaprezentowany przez ministranta (lektora) z klasy ( 1
gimnazjum, s. 240)
• [Dla
zrozumienia wiersza E. Stachury Confiteor] Prosimy trzech ministrantów (lektorów), a na pewno znajdą się
tacy w klasie, o przygotowanie i wygłoszenie na początku lekcji dwu tekstów
liturgicznych; fragmentu aktu pokuty
(spowiedzi powszechnej) z obrzędów wstępnych mszy świętej — „Spowiadam
się Bogu wszechmogącemu i wam, bracia i siostry, że bardzo zgrzeszyłem myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem: moja
wina, moja wina, moja
bardzo wielka wina" oraz z Ewangelii według św. Mateusza fragmentu
przedstawiającego wizję Sądu Ostatecznego (Mt,
25, 34-40): ( 2 gimnazjum, s. 174).
Projektując
naukę rozumienia tradycji w wymiarze patriotycznym, autorki/ autorzy książek
nauczyciela zdecydowanie
wiążą to co narodowe z chrześcijańskim a ściślej mówiąc
rzymskokatolickim, podkreślając,
że:
Odcięcie od
korzeni, amputacja interesującej nas tu strefy pamięci zbiorowej oznacza
kalectwo duchowe i brak dostępu
do istotnej możliwości samookreślenia [ 20 ].
Stąd też ulokowane teksty w sekwencji „Kiedy
historia zamienia się w legendę" przerzucają istotne pomosty w czasie i przestrzeni między tym, co charakterystyczne
dla całego kręgu kultury śródziemnomorskiej i dla Polski. Poprzez fragmenty
utworów Sienkiewicza i Wyspiańskiego rysuje się tu ciąg powiązań z greckim antykiem. Heroizm
bohaterów umierających za ojczyznę
ukazany jest jednak poprzez związki z chrześcijaństwem [bold MD] i łączyć
go trzeba z wzorcem poznanym podczas lektury „Pieśni o Rolandzie" [ 21 ].
Realizacja
„projektu" nauki patriotyzmu poczynając od IV klasy szkoły podstawowej -
[program nauczania oraz
pomoce dydaktyczne dla uczennic/uczniów oraz nauczycielek/nauczycieli, zatytułowane
To lubię
obejmują wszystkie typy szkoły] — do III gimnazjum został opisany we
wprowadzeniu do omawianego kręgu tematycznego [ 22 ]
Przykładem
sposobu wdrażania treści narodowo-katolickich mogą być zaproponowane zadania
dla
uczennic/uczniów, tak np. do lektury powieści H. Sienkiewicza Hektor
Kamieniecki:
Najpierw głośna
lektura. Tu widzę dwie możliwości: albo czyta nauczyciel, albo grupka uczniów,
która w tajemnicy
przed resztą klasy wcześniej przygotowuje pod kierunkiem nauczyciela
udramatyzowane czytanie na role. W trakcie takiego czytania w stosownych momentach mogłyby być prezentowane
wielkie plansze z napisami: BÓG — HONOR — OJCZYZNA — PIERWSZY RYCERZ RZECZPOSPOLITEJ — WÓDZ I WZÓR -
RYCERZ DOBRY I SPRAWIEDLIWY — HEKTOR KAMIENIECKI [ 23 ]
3. Dokonaj
zestawienia znaków uświęcających śmierć Rolanda i Michała Wołodyjowskiego
[ 24 ].
Po lekturze
wiersza J. Słowackiego Sowiński w okopach Woli proponuje się wyprowadzenie
następujących wniosków ze
zgromadzonych obserwacji tekstu: odwołując się do chrześcijańskiej,
religijnej edukacji uczniów:
(...) — ołtarz
jest stołem ofiarnym, powtarza się na nim ofiara Chrystusa, przemiana zwykłego w najświętsze, ofiara generała
nabiera w tym miejscu cech świętości, szpada świadczy i jego rycerskim
rzemiośle, drewniana noga
jest jak podstawa krzyża. * Oceniamy zachowania adiutantów
Paszkiewicza: najwyraźniej uznają świętość
ofiary, skoro padają na kolana przed wrogiem [ 25 ].
Wprowadzanie młodzieży w krąg mitów narodowych, ich utrwalanie oraz kreowanie nowych nie kończy się
na gimnazjum. Jest kontynuowane w szkołach ponadgimnazjalnych. W klasie
pierwszej liceum/techników w części 3 podręcznika noszącej tytuł „A to Polska właśnie"
podzielonej na dwa trzy rozdziały:
Swoich portret własny; Przed moralnym trybunałem i Wobec obcych. W pierwszym z nich centralne
miejsce zajmuje obrona Częstochowy z Potopu Henryka Sienkiewicza, której
towarzyszą dwa obrazy
Jana Matejki: Kordecki na murach Częstochowy błagający o pomoc Bożą oraz Matka
Boska
na Jasnej Górze jako królowa Polski. W drugim Rozdziobią nas kruki
wrony Stefana Żeromskiego oraz teksty
wprowadzające do dyskusji na temat szlachta i chłopi oraz inteligencja na
ziemiach polskich.
Trzeci koncentruje się wokół tekstów związanych z dyskusją na temat swoi i obcy zgodnie z tezą:
Każdy naród
ma własne „świętości", własne mity i stereotypy, w tym również na
temat „obcych". Wiążą się
one zawsze z narodową tożsamością i są z reguły dla „obcych"
kompletnie niezrozumiałe. [...]
Narodowe
stereotypy ożywają szczególnie wtedy, gdy jakaś społeczność czuje się
poniżona, lekceważona czy izolowana
lub gdy czuje się zagrożona utratą tożsamości w ogóle [ 26 ]
Problematyka
jest kontynuowana aż po współczesność w klasie trzeciej, szczególnie w rozdziale „Chocholi
taniec" — „W kręgu mitów polskich", zamkniętym tekstem J. Tischnera
„Kryzys nadziei" oraz trzeciej
części podręcznika: „Nastała gęsta ciemność" [ 27 ]
Taka
kompozycja treści posiada swoje uzasadnienie w tym, że dwa pierwsze rozdziały
traktują o wojnie i konfliktach, w których tożsamość narodowa i stosunek do obcych odgrywa
zasadniczą rolę. Pełna i rzetelna analiza oraz ocena treści zawiązanych z problematyką patriotyczną
tekstów kultury i literackich,
eseistyki oraz tekstów metodycznych, zgromadzonych w sześciu tomach dla
gimnazjum i ośmiu dla
szkół pogimnazjalnych (średnio 300 stron na tom) w antologiach dla
uczennic/uczniów oraz w Książkach
dla nauczyciela, wielokrotnie przekracza zakres określony w Podstawie
programowej
oraz w
standardach wymagań maturalnych.
Nie można
jednak nie postawić pytania: jak ukazywani są swoi i obcy w chwilach
historycznej próby? Czy też:
na ile omawiane doświadczenia historyczne pozwalają wyciągać wnioski z historii dla budowania
klimatu zrozumienia, tolerancji i współpracy między narodami z zjednoczonej
Europie i w świecie? W tym celu warto sięgnąć przynajmniej do niektórych przykładów, które
niekoniecznie muszą odnosić
się do całości kształtowania procesu wychowania patriotycznego. Po dokonaniu
analizy i interpretacji dwóch obrazów J. Matejki autorki/autorzy książki
nauczyciela proponują:
Kolejnym ważnym
punktem działań lekcyjnych może być bliższe przyjrzenie się „obcym",
którzy targnęli się na „święty
przybytek". W jaki sposób Sienkiewicz przedstawia Szwedów?
Warto zauważyć,
że już w samym sformułowaniu zadania jest zawarta intencja, poprzez
przeciwstawne kategorie:
obcy — święty przybytek oraz orzeczenie targnęli się, która nie pozwala
na zracjonalizowaną i chłodna
ocenę. Po tak, jak wyżej sformułowanym zadaniu dla uczniów dodany jest
komentarz, wskazujący na
jakie treści powinni zwrócić uwagę uczący:
W ich obrazie
trudno znaleźć choć jeden pozytywny akcent: są heretykami, barbarzyńcami atakującymi
niewinnych i prawie bezbronnych obrońców miejsca kultu, nie twierdzy. Żadni
też z nich rycerze, gdyż dają się
zaskoczyć nawet zwykły polskim chłopom [...] Na nic też zdała się ich
heretycka wiara — „ministrowie
luterscy" nie przekonali żołnierzy, którzy widząc siłę katolickiego
Boga, z bojaźnią szeptali: „Nie wasza moc, nie
wasza potęga". Wizerunek Szwedów uzupełnia poseł Śladkowski opowiadając o ich gwałtach, mordach,
profanacjach, oszustach i rozpuście.
Całość raportu można przeczytać na stronie Fundacji na
Rzecz Różnorodności POLISTREFA.
1 2 3
Przypisy: [ 20 ] M. Jędrychowska i inni, To lubię. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 1 gimnazjum. Książka
nauczyciela. Op. cit. s. 174. [ 22 ] Ibidem, s.
174-175.120. [ 26 ] Zofia
Agnieszka Kłakówna, Piotr Kołodziej, Waldemar Martyniuk, Iwona Steczko,
Janusz Waligóra, To lubię! Podręcznik do języka
polskiego . Książka nauczyciela. Klasa I, część 1, liceum ogólnokształcące,
liceum profilowane, technikum Wydawnictwo
Edukacyjne Kraków 2002, s. 269. [ 27 ] Z. A. Kłakówna,
P. Kołodziej, E. Łubieniweska, W. Martyniuk, I. Steczo, J. Waligóra, To lubię!
..., kl. III, s. 123-152; 184-295. « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 15-12-2012 )
Marian Dziwisz Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego" Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Ponad uprzedzeniami i stereotypami | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8570 |
|