Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.014.912 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Wiedza bez logiki nie jest nic warta."
 Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia

W kręgu wartości katolicko-narodowych [3]
Autor tekstu:

Niektóre z poleceń mają wprost charakter katechetyczny, np. wyuczenia się na pamięć modlitw i wierszy (zob. Książka nauczyciela, kl. V szkoły podstawowej, str. 184-191; 159-161; kl. 1 gimnazjum, s. 219; kl. 2 gimnazjum, s. 248).

Ministranci w klasie są traktowani, jako asystenci — pomocnicy nauczyciela, np.:

• Uczniowie obserwują fragment zaprezentowany przez ministranta (lektora) z klasy ( 1 gimnazjum, s. 240)

• [Dla zrozumienia wiersza E. Stachury Confiteor] Prosimy trzech ministrantów (lektorów), a na pewno znajdą się tacy w klasie, o przygotowanie i wygłoszenie na początku lekcji dwu tekstów liturgicznych; fragmentu aktu pokuty (spowiedzi powszechnej) z obrzędów wstępnych mszy świętej — „Spowiadam się Bogu wszechmogącemu i wam, bracia i siostry, że bardzo zgrzeszyłem myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem: moja wina, moja wina, moja bardzo wielka wina" oraz z Ewangelii według św. Mateusza fragmentu przedstawiającego wizję Sądu Ostatecznego (Mt, 25, 34-40): ( 2 gimnazjum, s. 174).

Projektując naukę rozumienia tradycji w wymiarze patriotycznym, autorki/ autorzy książek nauczyciela zdecydowanie wiążą to co narodowe z chrześcijańskim a ściślej mówiąc rzymskokatolickim, podkreślając, że:

Odcięcie od korzeni, amputacja interesującej nas tu strefy pamięci zbiorowej oznacza kalectwo duchowe i brak dostępu do istotnej możliwości samookreślenia [ 20 ]. Stąd też ulokowane teksty w sekwencji „Kiedy historia zamienia się w legendę" przerzucają istotne pomosty w czasie i przestrzeni między tym, co charakterystyczne dla całego kręgu kultury śródziemnomorskiej i dla Polski. Poprzez fragmenty utworów Sienkiewicza i Wyspiańskiego rysuje się tu ciąg powiązań z greckim antykiem. Heroizm bohaterów umierających za ojczyznę ukazany jest jednak poprzez związki z chrześcijaństwem [bold MD] i łączyć go trzeba z wzorcem poznanym podczas lektury „Pieśni o Rolandzie" [ 21 ].

Realizacja „projektu" nauki patriotyzmu poczynając od IV klasy szkoły podstawowej - [program nauczania oraz pomoce dydaktyczne dla uczennic/uczniów oraz nauczycielek/nauczycieli, zatytułowane To lubię obejmują wszystkie typy szkoły] — do III gimnazjum został opisany we wprowadzeniu do omawianego kręgu tematycznego [ 22 ]

Przykładem sposobu wdrażania treści narodowo-katolickich mogą być zaproponowane zadania dla uczennic/uczniów, tak np. do lektury powieści H. Sienkiewicza Hektor Kamieniecki:

Najpierw głośna lektura. Tu widzę dwie możliwości: albo czyta nauczyciel, albo grupka uczniów, która w tajemnicy przed resztą klasy wcześniej przygotowuje pod kierunkiem nauczyciela udramatyzowane czytanie na role. W trakcie takiego czytania w stosownych momentach mogłyby być prezentowane wielkie plansze z napisami: BÓG — HONOR — OJCZYZNA — PIERWSZY RYCERZ RZECZPOSPOLITEJ — WÓDZ I WZÓR - RYCERZ DOBRY I SPRAWIEDLIWY — HEKTOR KAMIENIECKI [ 23 ]
3. Dokonaj zestawienia znaków uświęcających śmierć Rolanda i Michała Wołodyjowskiego [ 24 ].

Po lekturze wiersza J. Słowackiego Sowiński w okopach Woli proponuje się wyprowadzenie następujących wniosków ze zgromadzonych obserwacji tekstu: odwołując się do chrześcijańskiej, religijnej edukacji uczniów:

(...) — ołtarz jest stołem ofiarnym, powtarza się na nim ofiara Chrystusa, przemiana zwykłego w najświętsze, ofiara generała nabiera w tym miejscu cech świętości, szpada świadczy i jego rycerskim rzemiośle, drewniana noga jest jak podstawa krzyża. * Oceniamy zachowania adiutantów Paszkiewicza: najwyraźniej uznają świętość ofiary, skoro padają na kolana przed wrogiem [ 25 ].

Wprowadzanie młodzieży w krąg mitów narodowych, ich utrwalanie oraz kreowanie nowych nie kończy się na gimnazjum. Jest kontynuowane w szkołach ponadgimnazjalnych. W klasie pierwszej liceum/techników w części 3 podręcznika noszącej tytuł „A to Polska właśnie" podzielonej na dwa trzy rozdziały: Swoich portret własny; Przed moralnym trybunałem i Wobec obcych. W pierwszym z nich centralne miejsce zajmuje obrona Częstochowy z Potopu Henryka Sienkiewicza, której towarzyszą dwa obrazy Jana Matejki: Kordecki na murach Częstochowy błagający o pomoc Bożą oraz Matka Boska na Jasnej Górze jako królowa Polski. W drugim Rozdziobią nas kruki wrony Stefana Żeromskiego oraz teksty wprowadzające do dyskusji na temat szlachta i chłopi oraz inteligencja na ziemiach polskich. Trzeci koncentruje się wokół tekstów związanych z dyskusją na temat swoi i obcy zgodnie z tezą:

Każdy naród ma własne „świętości", własne mity i stereotypy, w tym również na temat „obcych". Wiążą się one zawsze z narodową tożsamością i są z reguły dla „obcych" kompletnie niezrozumiałe. [...]
Narodowe stereotypy ożywają szczególnie wtedy, gdy jakaś społeczność czuje się poniżona, lekceważona czy izolowana lub gdy czuje się zagrożona utratą tożsamości w ogóle [ 26 ]

Problematyka jest kontynuowana aż po współczesność w klasie trzeciej, szczególnie w rozdziale „Chocholi taniec" — „W kręgu mitów polskich", zamkniętym tekstem J. Tischnera „Kryzys nadziei" oraz trzeciej części podręcznika: „Nastała gęsta ciemność" [ 27 ]

Taka kompozycja treści posiada swoje uzasadnienie w tym, że dwa pierwsze rozdziały traktują o wojnie i konfliktach, w których tożsamość narodowa i stosunek do obcych odgrywa zasadniczą rolę. Pełna i rzetelna analiza oraz ocena treści zawiązanych z problematyką patriotyczną tekstów kultury i literackich, eseistyki oraz tekstów metodycznych, zgromadzonych w sześciu tomach dla gimnazjum i ośmiu dla szkół pogimnazjalnych (średnio 300 stron na tom) w antologiach dla uczennic/uczniów oraz w Książkach dla nauczyciela, wielokrotnie przekracza zakres określony w Podstawie programowej oraz w standardach wymagań maturalnych.

Nie można jednak nie postawić pytania: jak ukazywani są swoi i obcy w chwilach historycznej próby? Czy też: na ile omawiane doświadczenia historyczne pozwalają wyciągać wnioski z historii dla budowania klimatu zrozumienia, tolerancji i współpracy między narodami z zjednoczonej Europie i w świecie? W tym celu warto sięgnąć przynajmniej do niektórych przykładów, które niekoniecznie muszą odnosić się do całości kształtowania procesu wychowania patriotycznego. Po dokonaniu analizy i interpretacji dwóch obrazów J. Matejki autorki/autorzy książki nauczyciela proponują:

Kolejnym ważnym punktem działań lekcyjnych może być bliższe przyjrzenie się „obcym", którzy targnęli się na „święty przybytek". W jaki sposób Sienkiewicz przedstawia Szwedów?

Warto zauważyć, że już w samym sformułowaniu zadania jest zawarta intencja, poprzez przeciwstawne kategorie: obcy — święty przybytek oraz orzeczenie targnęli się, która nie pozwala na zracjonalizowaną i chłodna ocenę. Po tak, jak wyżej sformułowanym zadaniu dla uczniów dodany jest komentarz, wskazujący na jakie treści powinni zwrócić uwagę uczący:

W ich obrazie trudno znaleźć choć jeden pozytywny akcent: są heretykami, barbarzyńcami atakującymi niewinnych i prawie bezbronnych obrońców miejsca kultu, nie twierdzy. Żadni też z nich rycerze, gdyż dają się zaskoczyć nawet zwykły polskim chłopom [...] Na nic też zdała się ich heretycka wiara — „ministrowie luterscy" nie przekonali żołnierzy, którzy widząc siłę katolickiego Boga, z bojaźnią szeptali: „Nie wasza moc, nie wasza potęga". Wizerunek Szwedów uzupełnia poseł Śladkowski opowiadając o ich gwałtach, mordach, profanacjach, oszustach i rozpuście.

Całość raportu można przeczytać na stronie Fundacji na Rzecz Różnorodności POLISTREFA.


1 2 3 
 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (17)..   


 Przypisy:
[ 20 ] M. Jędrychowska i inni, To lubię. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 1 gimnazjum. Książka nauczyciela. Op. cit. s. 174.
[ 21 ] Ibidem, s. 175.
[ 22 ] Ibidem, s. 174-175.120.
[ 23 ] Ibidem, s. 175.
[ 24 ] Ibidem, s. 177.
[ 25 ] Ibidem, s. 181.
[ 26 ] Zofia Agnieszka Kłakówna, Piotr Kołodziej, Waldemar Martyniuk, Iwona Steczko, Janusz Waligóra, To lubię! Podręcznik do języka polskiego . Książka nauczyciela. Klasa I, część 1, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum Wydawnictwo Edukacyjne Kraków 2002, s. 269.
[ 27 ] Z. A. Kłakówna, P. Kołodziej, E. Łubieniweska, W. Martyniuk, I. Steczo, J. Waligóra, To lubię! ..., kl. III, s. 123-152; 184-295.

« Młodzież, szkoła, studia   (Publikacja: 15-12-2012 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Marian Dziwisz
Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego"

 Liczba tekstów na portalu: 3  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Ponad uprzedzeniami i stereotypami
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 8570 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365