|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Ponad uprzedzeniami i stereotypami [1] Autor tekstu: Marian Dziwisz
W drugim fragmencie cytowanego już
raportu Fundacji na Rzecz Różnorodności POLISTREFA odnajdujemy przykłady możliwości
kształtowania, w procesie dydaktycznym, klimatu tolerancji. Taką szansę, do
czasu wejścia w życie Podstawy
programowej wprowadzonej przez Ministra Edukacji Narodowej Katarzynę Hall
rozporządzeniem z 23 grudnia 2008 r., dawały podręczniki do języka
polskiego zaliczone do grupy trzeciej.
***W trzeciej grupie znajdują się opisane różnymi tytułami podręczniki
dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych Do
Itaki — ZNAK dla Szkoły [ 1 ]. I trudno zaleźć inne, które do tej grupy można zaliczyć.
Treść
niektórych z nich została wprawdzie niekiedy zmieniona, w stosunku do omówionego wcześniej programu, ale nie zostały zmienione
metody dydaktyczne i otwartość na potrzebę
rozwijania dialogu z różnymi społecznościami w Europie i w świecie.
Zmiana dotyczy klasy drugiej gimnazjum, w którym powinien pojawić się Motyw „Nauczyciele"
(Problematyka:
potrzeba i konieczność posiadania oraz tworzenia wzorców i autorytetów
moralnych (duchowych przewodników); prezentacja
wielkich nauczycieli ludzkości w różnorodnych kulturach, tradycjach i religiach: Budda, Sokrates, myśliciele żydowscy, Chrystus, Dietrich Bonhoffer,
Jan Paweł II) [ 2 ].
Jednak rozdział III, w który miał być wymieniony motyw, został zastąpiony przez Mądrości i wolności, w którym niestety, ale nie pojawili się wymienieni "Nauczyciele"
poza Sokratesem, Jezusem i Janem Pawłem II. Zostały też zmienione tytuły
oraz zmodyfikowane treści pozostałych rozdziałów [ 3 ]. W konsekwencji podręcznik dla klasy drugiej stał się filarem dla wpajania
uczniom wartości chrześcijańskich, czego dowodzą już same tytuły rozdziałów:
I. Pycha i… pokora; II Wiara, nadzieja,
miłość, III Mądrość i wolność. Pomimo to w podręcznikach
Do Itaki zwraca się uwagę na
dostrzeganie
związków własnej tożsamości z tradycją cywilizacji europejskich i światowych oraz
na kształtowanie
postawy obywatelskiej i patriotycznej uczennic/uczniów
na gruncie wartości humanistycznych.
Prezentowanym wartościom chrześcijańskim nadawana jest tonacja franciszkańska i jest obecna troska o zachowanie zasady ekumenizmu. Zwraca się też uwagę na
umacnianie postawy dialogu i tolerancji oraz
postawy sprzeciwu wobec agresji i przemocy.
Każdy z podręczników otwiera reprodukcja obrazu Paula Gauguina (1848-1903) Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy ukazując ludzi o różnych kolorach skóry i różne sposoby zachowań, wprowadza klimat do
refleksji nad różnorodnością ludzkiej wspólnoty. Podręcznik dla klasy 1
gimnazjum otwierają rozdziały Dom oraz
Szkoła. Przypomniane są prawa ucznia
z Regulaminu szkoły, będącego Załącznikiem
do zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej a w nim wyeksponowany przez wytłuszczenie
pkt. e) głoszący, że uczeń ma prawo do swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w
szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych — jeśli nie narusza tym dobra innych osób. Słowa znanej piosenki Zaproście
mnie do stołu, powiedzcie otwarcie, co serdecznie boli są wstępem do
rozmowy o czym można porozmawiać przy stole z kolegami, a notatka 14 letniego
Kamila Gdy myślę o szkole kończy się słowami: Szkoła powinna także, a może przede wszystkim, dać nam poczucie własnej
godności, zapewnić bezpieczeństwo, wskazać własne miejsce w świecie. Bo
szkoła winna nie tylko uczyć, ale także kształcić i przygotować do
samodzielności. W szkole powinniśmy
nauczyć się, jak żyć z innymi ludźmi w zgodzie i przyjaźni [ 4 ] (bold
MD).
W dalszej części zaproponowana jest rozmowa na temat praw dziecka, wstępem
do której są wybrane myśli Janusza Korczaka. Rozdział II Spadkobiercy
wskazuje uczennicom/uczniom drogę jaką przeszła ludzkość od czasów kultury
czarowników w Afryce poprzez jaskinię Lascaux świątynie greckie
łącznie z Akropolem, tradycję judaistyczną symbolem, której u nas są
synagogi. Zamieszczono: reprodukcję dwóch witraży z Synagogi
Tempel w Krakowie; Psalm 149;
fragment z tekstu Alana Untermana Synagoga,
anonimowy tekst ze wschodniej ściany synagogi w Tykocinie z 1698 r.
O Boże, wzywałem Cię… będący
modlitwą poranną odmawianą natychmiast po wejściu do synagogi.
Marginesy
stron z tekstami o judaizmie oznaczono menorą. Rozdział zamykają teksty związane z katedrą oraz liczne ćwiczenia, a wśród nich: "Jestem obywatelem Ziemi, dziedzicem nie tylko Greków i Rzymian, ale
prawie nieskończoności" — napisz,
jak rozumiesz słowa Zbigniewa Herberta. Potraktuj je jako swoje życiowe przesłanie;
Porozmawiajmy i Posłuchajmy: Na
podstawie przeczytanych tekstów wyjaśnij, co to jest synagoga. * Jakie panowały w niej zwyczaje. * Czy w Twojej miejscowości lub w najbliższej okolicy znajdują
się jakieś miejsca związane z Żydami? Co to za miejsca, jak wyglądają -
opisz je [ 5 ].
Jest to pierwszy kontakt uczennic/uczniów z tradycją i kulturą
judaistyczną i obecnością społeczności żydowskiej wśród nas, ale
bynajmniej nie ostatni. W starszych klasach gimnazjum, a później w szkołach
ponadgimnazjalnych powraca się do niego.
Uczennice/uczniowie
pracując z podręcznikami Do Itaki,
mają możliwość zetknięcia się nie tylko z judaizmem, ale także z innymi
religiami i to często „niespostrzeżenie", poprzez tekst będący rozmową
np. wyznawców islamu [ 6 ],
bądź też opowieść o wierzeniach i obrzędach różnych społeczności. W obcowaniu z tekstami, w rozmowach i ćwiczeniach przezwyciężane są stereotypy
określania nie katolików, nie chrześcijan nazwaniami: „poganie",
„innowiercy", „heretycy" itp. Każda społeczność jest traktowana ze
zrozumieniem i szacunkiem, a pomagają w tym bądź to informacje o życiu tych
społeczności, bądź też teksty religioznawcze. Warto wskazać przynajmniej
na dwa przykłady. Okazją do ukazania, że Dziady
opisane przez A. Mickiewicza, to nie obrzędy
pogańskie pomieszane z wyobrażeniami
religii chrześcijańskiej, jak
on sam napisał w wstępie do dramatu, ale rzeczywiste świadectwo religijności
wspólnot ludzkich, zamieszkałych w północnej Litwie, Łotwie, Białorusi,
staje się tekst Ryszarda Przybylskiego Cierpienie,
współczucie, miłość poświecony opisowi misterium „dziadów" z punktu widzenia religioznawcy [ 7 ].
Można się z niego między innymi dowiedzieć, że:* jak w czasach
pierwotnych wypowiadane formuły przez chór i mistagoga
(człowieka, który wprowadza innych w tajemnicę, misterium, przewodzi jakiemuś
obrzędowi) mądrości są ujęte w formę
rytmicznej gnomy poprzez co Pod
stropem kaplicy brzmi więc już wspaniała muzyka obrzędowa słowa, równie
porywająca jak muzyka greckiej tragedii; * poprzez powtarzaną gnomę:
"Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,// Co to będzie, co to będzie, Obrzęd
Dziadów zaczyna się sprowadzeniem świata do pierwotnej ciemności i pierwotnego milczenia; * Rytm łączy
więc kategorię przestrzeni z kategorią czasu poprzez powtarzające się i rymujące z sobą słowa "będzie",
„wszędzie"; * Rozmowa
nadprzyrodzona uczy tę gromadę, jak ma postępować w życiu, że Czas
człowieka nie wypełniony cierpieniem, współczuciem i miłością jest czasem
zmarnowanym. Tekst A. Mickiewicza, fragmenty z Dziadów cz. II oraz wypowiedzi R. Przybylskiego są powodem do
rozmowy, refleksji, wykonania szeregu zaproponowanych ćwiczeń łącznie z próbą
przygotowania inscenizacji obrzędu.
W
rozdziale Bógtegoż samego podręcznika zachęca się uczennice/uczniów do dyskusji na
wiele pytań dotyczących Boga, między innymi: 1. W jaki sposób współczesny człowiek wyobraża sobie Boga?; 2. Czym różni się
ten obraz od wyobrażeń z minionych epok? Odwołaj
się do zamieszczonych w podręczniku ikonografii. 3. Są religie, na przykład islam czy judaizm (bod MD), które
kategorycznie zabraniają sporządzania jakiegokolwiek wizerunku Boga. Czy
potrafisz uzasadnić taką doktrynę? [ 8 ].
Dobrym przykładem
przezwyciężania stereotypów jest przygotowanie uczennic/uczniów do
rozumienia narodzin i rozwoju chrześcijaństwa w klasie pierwszej
liceum/technikum. Przytoczenie obszernego fragmentu teksu jest tu niezbędne dla
ukazania rzetelności w nauczaniu:
Przyjęcie chrześcijaństwa przez
Greków i Rzymian, a później przez wszystkie zamieszkujące Europę narody,
nie było aktem jednorazowym. Był to długotrwały proces, który obejmował
przewartościowanie postaw, wyobrażeń o świecie i o człowieku, nade wszystko
zaś zmianę rozumienia tego, kim jest Bóg. Wczesne chrześcijaństwo przynosiło
wiarę, jednak nie zawsze zaspokajało wyobraźnię i potrzeby intelektualne
nawróconych. Toteż w ciągu stuleci religia asymilowała z tradycji poszczególnych
ludów i kultur to wszystko, co zawierało się w ich mentalności, a co mogło
nową wiarę objaśnić i przybliżyć (dziś ten proces nazywamy inkulturacją,
czyli „wchodzeniem w kulturę").
Gdy Grecy, naród filozofów, przyjęli
chrześcijaństwo, odczuwali potrzebę zrozumienia nowej wiary. Toteż stworzyli
" teologię"
(z gr. — refleksja o Bogu, której
celem jest racjonalne uzasadnienie i wyjaśnienie doktryny religijnej).
Teologia chrześcijańska (i szerzej: filozofia) pierwszych wieków nosi nazwę
"patrystyki",
czyli nauki Ojców Kościoła (z łac. patres -
ojcowie).
Tworzenie podstaw chrześcijańskiej teologii nie odbywało się w spokoju.
Przez pierwsze cztery stulecia chrześcijanie nie tylko napotykali na swej
drodze pogan, którzy podważali prawdziwość nowej religii, ale także zmagali
się z prawdziwymi wrogami, którzy toczyli z nimi krwawe wojny. Równocześnie
próby stworzenia rozumowych podstaw wiary prowadziły do gwałtownych sporów
między samymi chrześcijanami. Powstawało wiele poglądów, które nie zyskiwały
akceptacji Kościoła, a które w tamtym czasie zwykło się określać mianem
"herezji"
(z gr. hairesis — wybór, wybrana
nauka). Ortodoksję Kościoła określało nauczanie soborów powszechnych,
czyli zebrań wszystkich biskupów.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Opis wymienionych w dołączonym w Raporcie wykazie analizowanych podręczników. [ 2 ] Zuzanna Dziuba, Gabriela Olszowska, Tadeusz Garstka,
Do Itaki; program nauczania
języka polskiego dla klas I — III gimnazjum. Op. cit. s. 26 [ 3 ] Tadeusz Garstka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska, Do
Itaki. Z Panem Cogito, kształcenie literacko-kulturowe, 2 klasa gimnazjum. ZNAK
DLA SZKOŁY, Kraków 2000 [ 4 ] Tadeusz Garstka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska, Do
Itaki. Z XX i XXI wieku. 1 klasa gimnazjum. Język polski. ZNAK DLA SZKOŁY,
Kraków 1999, s. , s. 21, 25, 26 [ 6 ] Włodzimierz Paźniewski, Trzy słowa.
Fragment książki Życie i inne
zajęcia [w:] T. Garstka, Z. Grabowska, G.
Olszowska, Do Itaki. Z Panem Cogito., op.
cit., s. 70 [ 7 ] [w:] T. Garstka, Z. Grabowska, G. Olszowska, Do
Itaki. Z Panem Cogito., op. cit., s. 175 — 176 « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 19-12-2012 )
Marian Dziwisz Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego" Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: W kręgu wartości katolicko-narodowych | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8582 |
|