|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Ponad uprzedzeniami i stereotypami [2] Autor tekstu: Marian Dziwisz
Chrześcijaństwo
kształtowało się zatem na przecięciu różnych wpływów. Najważniejsza była
oczywiście tradycja biblijna, zaraz za nią jednak szła grecka tradycja
filozoficzna, a także rzymska tradycja prawna. W tej sytuacji bardzo trudno było
oddzielić to, co zgodne z wiarą, od tego, co mogło być tylko wpływem
kultury. Stąd rodziła się nieufność nie tylko wobec herezji, ale i wobec
obyczajów czy sposobów wyrażania przeżyć religijnych, które mogłyby sie
wiązać z pogaństwem. Chrześcijanie przejmowali wiele ze starej kultury, ale
zarazem wiele jej pozostałości gwałtownie zwalczali. Efektem było na przykład
niszczenie posągów, zamknięcie Akademii Platońskiej, zakaz odbywania
igrzysk olimpijskich, potępienie teatru [ 9 ].
We
wprowadzeniu do analizy Pieśni o Rolandzie uczennice/uczniowie przeczytają:
„Pieśń o Rolandzie" ukazuje wojnę Franków z Saracenami, chrześcijan z muzułmanami, przy czym narracja prowadzona jest z perspektywy chrześcijańskiej. Muzułmanie opisywani są w sposób
jednoznacznie negatywny — jeśli imponują, to co najwyżej swoją walecznością
lub uzbrojeniem (wyrażana jest wówczas „profesjonalna" fascynacja
narratora-rycerza). Informacje o Saracenach pełne są fałszu, przesądów,
uprzedzeń, stereotypów (utrwalonych, lecz nieprawdziwych poglądów na jakiś
temat) i anachronizmów (błędnych przedstawień osób i zdarzeń w czasie i miejscu, gdzie nie mogłyby się znaleźć).
Wynika to z podporządkowania utworu funkcji perswazyjnej. Celem opowieści nie
jest obiektywizm, lecz pokierowanie emocjami odbiorcy, który powinien niechęcią
darzyć mahometan. Nie zapominajmy, że „Pieśń o Rolandzie" swój
ostateczny kształt uzyskała w czasie wojen krzyżowych.
W ćwiczeniach i zadaniach
proponuje się: DO PRZEMYŚLENIA:
We współczesnej kulturze też możesz
znaleźć przykłady
funkcjonowania podobnych stereotypów i anachronizmów. Podaj przykłady.
Gdzie najczęściej pojawiają się stereotypy? W jakich sytuacjach są szczególnie
żywotne? Kiedy powstają? Jak można się przed nimi bronić?
Dla przemyśleń może być przydatna
informacja: Islam jest
religią, która narodziła się w Arabii w VII wieku po Chrystusie. Jej twórcą
był prorok Mahomet (567 lub 572-632). Wbrew zawartym w „Pieśni o Rolandzie" sądom,
nie jest to religia pogańska (czyli politeistyczna). Muzułmanie, czyli
wyznawcy islamu, nie tylko nie czczą Apollina ani żadnego innego greckiego bożka (jak sugeruje
utwór), ale wyznają jedynego
Allacha, a słowo to oznacza Boga. Islam to religia monoteistyczna. Podobnie
jak judaizm i chrześcijaństwo, jest religią Księgi. Księgą
Mahometa, zawierającą jego naukę i prawo, jest Koran.
Słowo
„islam" oznacza posłuszeństwo. Według Mahometa, człowiek jest co prawda
wolny, jednak tak słaby, że bez pomocy miłosiernego Allacha nie jest w stanie
osiągnąć szczęścia wiecznego. Drogą do zbawienia jest bezgraniczne posłuszeństwo,
poddanie się woli wszechmocnego Boga. Religia wskazuje pewną i bezpieczną
drogę do nieba. Dlatego wypracowuje prawo, które reguluje wszystkie dziedziny
życia, aby wyznawca nie błądził. Rezultatem tego jest ścisłe związanie
religii z państwem, które służy Allachowi i jego dążącym do raju
wyznawcom. Zadaniem państwa jest zapewnienie całemu społeczeństwu
sprawiedliwości, równości i pokoju.
Po wystąpieniu Mahometa żyjący
na uboczu wielkiego świata pośród piasków pustyni naród arabski dokonał
ogromnego skoku cywilizacyjnego. Stworzył wielką kulturę, inspirującą się
najciekawszymi dokonaniami zarówno świata grecko-rzymskiego, jak Wschodu
(np. Indii). Z Bizancjum Arabowie przejęli styl budowania swoich świątyń
(meczetów) z charakterystycznymi kopułami oraz umiejętność dekorowania
ich mozaikami (ale pod wpływem Żydów zaniechali przedstawiania postaci
ludzkich). Przyswoili sobie filozofię starożytnej Grecji, przetłumaczyli
najważniejsze dzieła, więc — paradoksalnie — w średniowieczu Europejczycy
poznawali Arystotelesa za pośrednictwem Arabów.
W
ciągu kilku stuleci Arabowie opanowali cały Bliski Wschód (od Azji Mniejszej
po Egipt, w tym Palestynę), północną Afrykę, a nawet weszli do Europy i zajęli
Półwysep Iberyjski. W VIII wieku przedarli się przez Pireneje i zaistniała
możliwość zajęcia przez nich całej Europy. Jakkolwiek Frankowie wówczas zatrzymali
ich pochód, to przecież pamięć zagrożenia ze strony muzułmanów i pozostawanie w ich rękach Jerozolimy długo powodowały nieprzezwyciężony kompleks
Europejczyków i czytając „Pieśń o Rolandzie" trzeba o tym pamiętać
[ 10 ].
W podręczniku do pierwszej klasy
liceum/technikum zamieszczono informacje o reformacji oraz teksty inspirowane tym
nurtem chrześcijaństwa; przedstawiono główne idee zarówno luteranizmu jak
też kalwinizmu [ 11 ].
W
omawianym już rozdziale podręcznika
dla klasy I gimnazjum Spadkobiercy
teksty, rozmowy z uczniami i ćwiczenia koncentrują się wokół motywów:
*Księga. Problematyka,
którego obejmuje: znaczenie książki — „słowa pisanego" dla cywilizacyjnego i duchowego rozwoju europejskiej
formacji kulturowej; Biblia jako jednego z fundamentów kultury; znaczenie i sposoby lektury książek;
książka w świecie
cywilizacji obrazkowej. * Rycerztraktującego o narodzinach etosu rycerskiego, poczynając od Achillesa i Hektora z Iliady,
poprzez Rolanda po Michała Wołodyjowskiego. Motyw Kobieta traktuje o narodzinach
biblijnego i mitologicznego archetypu kobiety; kobiety starożytnej
Grecji; wizerunek średniowiecznej damy w kontekście
miłościrycerskiej;
stereotypów
kobiecości; kobiecie a kwestii mody; miejscu i roli
kobiety w kształtowaniu się
tradycji rodzinnej, ale także jest powodem do rozmów i ćwiczeń na temat:
kobiet współczesnych i ich ról w życiu; Czy
łatwo być kobietą? Czy łatwo być mężczyzną? Czy zgadzasz się z typowymi
opiniami na temat własnej płci? Jest to przykładem, że można w podręcznikach
przełamać stereotypy ujawnione w raporcie Wielka
nieobecna [ 12 ]
Temat
biblijnej Wieży Babel po analizie
cytatu z Księgi Rodzaju prowadzi do
rozmowy na temat tekstu Roberta Escarpita Antybabel.
Jeżeli ta pierwsza Wieża jest
symbolem ludzkiej pychy to gmach ONZ staje się symbolem pojednania i poszukiwania powszechnej zgody. Jednym z zadań jest: Przygotuj
przemówienie, będące zapisem wystąpienia w czasie posiedzenie ONZ. Możesz
poruszyć problem poszanowania języków narodowych lub konieczności szukania
wspólnego języka między ludźmi na Ziemi [ 13 ].
Rozdział Wojna
zawierający niewiele tekstów: Stary człowiek
przy moście Ernesta Hemingwaya; Myśli o wojnie Bolesława Micińskiego zamknięta zdaniem: Bo
człowiek wbrew pozorom nie walczy ani o zboże, ani o naftę — właściwym
powodem wojen są źle wytyczone granice moralne; reprodukcja Guerniki
Pabla Picassa; dwa wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz wiersz Zbigniewa
Herberta Pan Cogito czyta gazetę
stanowią punkt wyjścia do paru lekcji poświęconej okrucieństwom wojny, różnym
postawom ludzkim w czasie wojny, ale przede wszystkim koncentrują się na
przemyśleniach, jak wojnie zapobiegać. Zachęcają
do przemyśleń, np. * Dlaczego już na
początku utworu (K. K Baczyńskiego *** Gdy
broń...) jego bohater zaznacza, iż
nie chce upamiętnienia i sławy?: ...niechaj
mi nie kładą gwiazd na skronie// i pomnik niech nie staje przy mnie.* Stary
człowiek przy moście jednym z największych oskarżeń skierowanych przeciw wojnie, jakie stworzyła
literatura światowa. Jakimi słowami mógłbyś potwierdzić tę opinię?* Jak
rozumiesz zdanie: „Oczyszczenie moralne wydaje się być warunkiem przyszłego
pokoju?" * Omów wybrane dzieło literacki lub filmowe, w którym w szczególnie
trafny sposób przedstawiona została problematyka ludzkiego współczucia i solidarności [ 14 ].
W Wielkiej
nieobecnej zwrócono uwagę, że zaskakująca
jest analiza obserwacji powiązanych ze słowem „etniczność" [ 15 ]. Pojawiło się ono
zaledwie dwukrotnie. Istotnie ponowne zbadanie występowania problematyki
etniczności i regionalności w większej grupie podręczników gimnazjalnych
niewiele zmieniło statystykę i nie wzbogaciło treści. Owszem w podręcznikach
dla szkół ponadgimnazjalnych , w treściach dotyczących twórczości Młodej
Polski jest wiele tekstów związanych z górami i Podhalem, ale niewiele
one wnoszą do kontekstu rozwiązywania problemów prawnych związanych z dbałością o mniejszości etniczne [ 16 ], co było przedmiotem
troski autorek/autorów wspomnianego Raportu. Stąd niemal czymś wyjątkowym i znaczącym jest
umieszczenie tych zagadnień w podręcznikach Do
Itaki a szczególnie W rodzinnej
Europie [ 17 ] do trzeciej klasy
gimnazjum, w którym wiele tekstów i rozmów z uczniami poświęcono Podhalu,
Śląskowi i Kaszëbom [ 18 ].
Problematyka regionalna obecna jest też w podręczniku do klasy 1 liceum/
technikum, w którym m. in. zamieszczono pytania do przemyślenia:
W
którym regionie Polski mieszkasz? Czy tam gdzie się urodziłaś
/urodziłeś? Czy stamtąd pochodzą Twoi rodzice i dziadkowie? Jeśli nie, to z którego regionu? Gdzie Ty sama /sam się wychowałaś/
wychowałeś? Czy dostrzegasz w swoim języku cechy któregoś z dialektów? Posłuchaj
uważnie języka swoich kolegów, a także osób starszych w Twojej miejscowości.
Czym różni się on od języka ogólnopolskiego? Wskaż jak najwięcej jego odrębnych
cech. Zapewne jeździsz sporo po Polsce — na wakacje, do rodziny lub
znajomych.
Wykaż,
że potrafisz zauważyć cechy charakterystyczne języka różnych części
Polski?
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 9 ] Krzysztof Biedrzycki, Dariusz Pasieka, Barbara Pędrecka, Opowieści o człowieku. Klasa I. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego,
liceum profilowanego i technikum. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym. ZNAK, Kraków 2003, s. 75-56 [ 11 ] K. Biedrzycki, D. Pasieka, B. Pędrecka, Opowieści o człowieku. Klasa I. Op., cit., s. 154 i następne. [ 12 ] Wielka nieobecna — o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji
formalnej w Polsce. Raport z badań pod redakcją Marty Abramowicz.
Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, s. 141 i następne [ 13 ] Tadeusz Garstka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska, Do
Itaki. Z Panem Cogito, op. cit., s. 31 [ 15 ] Wielka nieobecna. Op. cit., s. 126 -127 [ 17 ] Tadeusz Garsztka, Zuzanna Grabowska, Gabriela Olszowska, Do
Itaki. W rodzinnej Europie. kształcenie
literacko-kulturowe, 3 klasa gimnazjum. ZNAK
DLA SZKOŁY, Kraków 2001 « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 19-12-2012 )
Marian Dziwisz Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego" Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: W kręgu wartości katolicko-narodowych | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8582 |
|