|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Ponad uprzedzeniami i stereotypami [3] Autor tekstu: Marian Dziwisz
Na
podstawie wiedzy z lekcji historii przypomnij, jak wyglądał proces tworzenia się państwa
polskiego. Które wydarzenia dowodzą, że przez wiele stuleci istniało poczucie
odrębności regionalnych? Czy dziś też dostrzegasz takie poczucie? Jeśli
tak, w czym ono się
przejawia? [ 19 ]
W tym samym podręczniku znacząco, w stosunku do wyników badania w Wielkiej
nieobecnej, została odnotowana obecność ludności Afrykańskiej, chociaż w innych tej serii już się z nią spotkaliśmy. Tekstem wprowadzającym w życiu
Afrykańczyków jest W cieniu drzewa w Afryce Ryszarda Kapuścińskiego (fragmentu z książki Heban)
[ 20 ].
Pytaniami otwierającymi rozmowę są m.in.: Czego
dowiedziałeś się o mentalności ludzi Czarnego Lądu?; Czym jest historia dla
Europejczyków, a czym dla Afrykańczyków? Jak wygląda ich wspólna historia? [ 21 ]
Podręczniki Do
Itaki poza wymienionymi już treściami wyróżniają się spośród innych
metodyką pracy z uczennicami/uczniami. Jej
źródłami są: rozważania Kartezjusza O
metodzie, upowszechnienie postawy myślę,
więc jestem; majeutyczna metoda (dziś nazywana heurystyczną) wspólnego
poszukiwania prawdy; pedagogiczna zasada
krok za uczniem. W tej metodzie teksty,
ich autorzy, narratorzy, podmioty liryczne, dzieła filmowe i teatralne;
uczennice/ uczniowie; nauczycielki/nauczyciele są równorzędnymi partnerami
rozmowy. W jej rozpoczęciu pomagają sformułowane pytania i zadania. One też
dają możliwość kształtowania własnego warsztatu poprzez tworzenie różnych
form wypowiedzi zarówno ustnych jak też pisemnych. Pomagają w rozwijaniu
umiejętności wyrażania własnych sądów, opinii, stanowiska a także
argumentowania racji poprzez odwołanie się do tekstów, obserwacji, własnych
doświadczeń, dbając równocześnie o staranność i rzetelność przy odwołaniach.
Jako środowisko przyjazne uczennicom/uczniom jest traktowany Internet. Przy
wielu zadaniach są podane strony www., które mogą być pomocne w zdobyciu
informacji, lub zapoznaniu się z jakimś dziełem. Uczennice/uczniowie zachęcani
są także do tworzenia własnych stron, czy też uczestnictwa w dyskusji. W końcu
praca z podręcznikami do Itaki pomaga w rozwijaniu postawy empatii i tolerancji, czyli poszanowania wobec innych.
Nabywania kompetencji obywatelskich, niezbędnych w demokratycznym państwie
prawnym.
Niestety,
ale podręczniki z serii ZNAK DLA SZKOŁY przestano wydawać i upowszechniać.
Całość raportu można przeczytać na stronie Fundacji na Rzecz Różnorodności POLISTREFA
.
1 2 3
Przypisy: [ 19 ] K. Biedrzycki, D. Pasieka, B. Pędrecka, Opowieści o człowieku. Klasa I. Op. cit., s. 95 « Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 19-12-2012 )
Marian Dziwisz Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego" Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: W kręgu wartości katolicko-narodowych | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8582 |
|