|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia współczesna
Trzy filozofie XXI wieku [3] Autor tekstu: Olgierd Żmudzki
Istnieją czynniki wpływające na poważne różnice dzielące zwolenników
tradycyjnej filozofii od tych, którzy tworzą podwaliny dla jej kolejnych formuł:
drugiej i trzeciej. Dla uprawiania drugiej jej formuły podstawą będzie
posiadanie znacznej wiedzy językowej. Bez tego czy to rozwijanie elementów
zwrotu językowego, jak i pragmatyki językowej nie jest możliwe. Podstawą więc
działania na tym polu nie będzie wyłącznie znajomość poglądów filozofów z różnych okresów, choć i taką wiedzę filozof drugiego nurtu winien
posiadać. Problem posiadanej wiedzy staje się bardziej skomplikowany w przypadku
trzeciego z filozoficznych nurtów. Działanie na polu naukowym bardzo
Dawkinsowi pomogło w jego mających filozoficzne odniesienia poczynaniach przy
upowszechnianiu teorii ewolucji. Jednak jego wysiłków nie można oceniać, jako
tworzenie trzeciej filozofii. Nie wnosi on bowiem wiele przy podejmowaniu
problematyki językowej, która dla tej formuły filozoficznej jest niezwykle
istotna. A jej sednem jest podejmowanie analiz różnych filozoficznych twierdzeń w oparciu o rozszerzającą się wiedzę o mechanizmach działania ludzkiego mózgu. A więc do jej uprawiania należy mieć wiedzę językową, a także
neurobiologiczną. Posiadając ją, możemy weryfikować nasz sposób opisu i wyjaśniania świata, nie tworząc różnych konstruktów opartych na słowach
ogólnych (ogólnikowych), które możemy definiować w oparciu o inne równie
ogólne (i ogólnikowe), na czym polega cała tradycyjna filozoficzna tradycja,
której intelektualnym fundamentem jest rzymskie: ignotum per ignotum!
Możemy w tym momencie zrozumieć nie nazbyt życzliwe odnoszenie się przez
zwolenników tradycyjnie rozumianej filozofii do tych, którzy tworzą obecnie
jej drugą i trzecią formułę. Łatwiej studiować poglądy uznawanych filozofów,
niż obok studiowania tradycyjnych filozofów zdobywać dodatkowo wiedzę językową i neurobiologiczną. Krąg ludzi wyznających niemal jak religię tradycyjną
filozofię stanowi kadrę wydziałów uniwersyteckich i redakcji czasopism poświęconych
filozofii. Czy chętnie będzie ustępował stanowisk i miejsc zwolennikom
nowych filozoficznych formuł? To pytanie retoryczne...
1 2 3
« Filozofia współczesna (Publikacja: 10-01-2013 )
Olgierd ŻmudzkiMagister filologii polskiej. Pracował w przeszłości w Bielsku-Białej, m.in. w Beskidzkim Towarzystwie Społeczno-Kulturalnym, jako redaktor, a w byłym FSM-ie, jako kierownik rozgłośni zakładowej. Od 20-tu lat był pracownikiem Działu Zbiorów Specjalnych Książnicy Beskidzkiej (poprzednia nazwa: Wojewódzka Biblioteka Publiczna). W tym czasie prowadził działalność publicystyczną, w kraju m.in. z miesięcznikiem "Opcja na prawo". Za granicą, w Kanadzie, współpracował z "Gazetą", największym prywatnym dziennikiem polonijnym wychodzącym w Toronto (opublikowano tam ok. 200 jego artykułów). Na łamach tego pisma przedstawiono ponadto w odcinkach jego książkę pt. "Uniseks - tabu XXI wieku" - poruszającą problemy kryzysu współczesnej rodziny i różnych odmian feminizmu. Obok działalności pisarskiej jest także fotografikiem. Obecnie na emeryturze. Liczba tekstów na portalu: 18 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Tajniki kognitywistyki językowej | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8633 |
|