Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
207.624.077 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Trump wywoła kryzys ekonomiczny?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 37 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Tylko ludzie intelektualnie rozwinięci są wolni."
 Państwo i polityka » Ekonomia, gospodarka, biznes

PKP a DB: polsko–niemieckie koleje losu [2]
Autor tekstu:

Kilka dni później media już pastwiły się nad 'winnym': dyżurnym ruchu ze Starzyn. Nie nadawał się na przesłuchanie, gdyż psychika mu wysiadła i zamknięto go w zakładzie psychiatrycznym. Co szybko stało się dobrą okazją do żartów jak choćby tutaj jakiś niepożyteczny idiota niby ujmuje się za pracownikiem, choć skupia się, pomimo bladego pojęcia o tym, o czym pisze, na skompromitowaniu polskiej kolei: Dyspozytor ze Starzyn zwariował po tym jak dogonił Deutsche Bahn!

Jak by tego było mało, tuż przed rocznicą tragedii, zapewne w obawie, żeby nie wytworzył się wokół niej szum jak wokół smoleńskiej, dołożono starań, by skierować potencjalną złość na kolejarzy: władza ujawnia czarne skrzynki i ośmiesza pracowników, publikując ich "dialogi'. Media ochoczo włączają się w skandaliczną nagonkę, np. TOK FM: Rozmowa dyżurnych przed katastrofą pod Szczekocinami: „Strzałkę mam na popielato", „A ja mam k...a na czerwono", która wymierzona jest w osoby, które stały się kozłami ofiarnymi.

To co się dzieje od lat na kolei naprawdę nie można określić jako „niegospodarności" czy „zaniedbania". Miętek, który wzywał Nowaka do zapobiegnięcia tragedii, po którejś z kolejnych akcji ministra, mówił na specjalnie zwołanej konferencji prasowej:

"Nie boję się powiedzieć, że dzisiaj mamy sytuację, w której mamy do czynienia z gigantycznym sabotażem gospodarczym, w wykonaniu ministra transportu, z powołanym przez siebie zarządem PKP S.A. To gigantyczny sabotaż gospodarczy.

Konstytucyjny minister sam ogłasza strajk na kolei w okresie Świąt, po to, aby zdenerwować klientów kolejowych. To niebywała w skali europejskiej sytuacja, w której sam minister ogłasza strajk, aby ukryć swoisty skok na kasę w funkcjonowaniu zarządu PKP.

To również skok na system gospodarczy połączeń kolejowych. A także sabotaż związany z przez siebie zreformowanymi Przewozami Regionalnymi. Bo ojcem usamorządowienia PR jest rząd Polski. Rząd tak przygotował reformę, że po pół roku samorządy zastanawiały się, czy nie postawić spółki w stan upadłości. Dziś ze strony rządu jest jedyna alternatywa — ustawa o upadłości firm kolejowych.

W kwestii upadłości linii — najstarsi kolejarze pamiętają, jak po wojnie Sowieci rozbierali tory i wywozili je na wschód. Zdążyli zdemontować 300 km linii na Pomorzu a pan minister chce zlikwidować teraz aż 3 tys. km linii. Jeśli ktoś uważa, że jak się odetnie dostęp do centrów logistycznych, pozamyka okno na świat, dostęp do cywilizacji, i myśli się, że na liniach, które pozostaną wzrośnie efektywność, to jest w głębokim błędzie. Koszt transportu przedsiębiorstw wzrośnie gigantycznie, ze względu na samochody.

W Polsce przyjęło się, żeby szewc piekł chleb. Dlatego zatrudnia się na kolei bankowców a wcześniej ludzi z magistratów. Ile pociąg pojedzie, to nie jest ważne, bo z przewozów wycofano wszystkich członków ds. eksploatacji.

Cała Europa stawia na kolej. UE lepiej dba o kolej niż rząd Polski. Mamy infrastrukturę na poziomie trzeciego świata a stawki dostępu jedne z najwyższych w Europie. A UE przyjmuje dyrektywę, gdzie mówi się o zrównoważaniu transportu, o zwiększenie udziału państwa w wydatkach na transport kolejowy, aby mógł być konkurencyjny. A mógłby być konkurencyjny, ale u nas na zarządcę infrastruktury nakłada się koszty, w tym amortyzację torów na modernizowanych liniach."

O ile PKP jakoś sobie jeszcze radzi w zmaganiach z jednym rządem, to kiedy w 2016 dojdzie drugi, szybko padnie. BBC informuje, że DB testuje swoje nowe zabawki: drony do ochrony kolei...

*

Polecam też wywiad z prof. Witoldem Kieżunem, polskim ekonomistą i prakseologiem, uczniem Tadeusza Kotarbińskiego: Polska neokolonia.


1 2 
 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (16)..   


« Ekonomia, gospodarka, biznes   (Publikacja: 23-06-2013 Ostatnia zmiana: 06-08-2013)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 952  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 5  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: Oceanix. Koreańczycy chcą zbudować pierwsze pływające miasto
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 9056 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365