|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
Strategie przetrwania oraz kwestia wiary religijnej w Auschwitz [4] Autor tekstu: Piotr Mirski
Michael Morgan, profesor filozofii i studiów żydowskich Indiana
University, w swoim eseju „Responses to Auschwitz and the Literary imagination"
[ 20 ]
celnie wskazuje, że Wiesel nie angażuje się tu w refleksję teologiczną -
co jest zresztą zgodne z samą intencją pisarza, wyrażaną wielokrotnie.
Zarejestrował jedynie na kartach swej noweli zdarzenie, reakcję obserwatorów
pytających o Boga, oraz swoją, złożoną odpowiedź na to pytanie. Nic więcej.
Bowiem cóż może znaczyć to, że Bóg wisi na szubienicy? Że w Auschwitz ciągle
istnieje (bądź istniało) dobro i zostało zamordowane wraz z chłopcem? Że
skoro niewinny chłopiec został powieszony, to Bóg wart jakiejkolwiek wiary
powinien zawisnąć na szubienicy wraz z nim? Że po ujrzeniu śmierci tego anioła
nie można już nigdy uwierzyć w boską moc czy zbawienie? Że nic już nie
jest takie jak kiedyś, a także, jeśli nie przede wszystkim, zmienia się
relacja między Bogiem a człowiekiem? Literacki obraz dostarczony przez Wiesela
wyraża to wszystko i jeszcze więcej. To obraz przepaści między przeszłością a przyszłością, dotychczasowym życiem, a życiem przyszłym. Jest to
prawdopodobnie najczęściej przypominany i cytowany epizod w całej literaturze
Zagłady, bowiem to z niego wyrasta idea, że obozy śmierci były radykalnym
wstrząsem i przełomem, zarówno w życiu, jak i ludzkim myśleniu, nie tylko
dla samych świadków, ale i dla nas wszystkich, i że życie dalej wymaga biegu
życia w zupełnie innym kierunku. *Tekst jest fragmentem przygotowywanej pracy doktorskiej.
1 2 3 4
Przypisy: [ 20 ] Michael L. Morgan, Beyond Auschwitz — Post-Holocaust Jewish
thought in America, Oxford University Press, Nowy Jork 2001, s. 33. « Historia (Publikacja: 03-10-2013 )
Piotr Mirski Absolwent The European Institute for Jewish Studies "Paideia" w Sztokholmie. Doktorant wydziału Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie. Pisze doktorat pod tytułem "Boskie wahadło historii", na temat Zagłady, jej ideologicznych i historycznych przyczyn, a w dalszej części na temat reakcji religijnej myśli żydowskiej na kwestię Szoa i udział/braku udziału/istnienia/nieistnienia Boga. Liczba tekstów na portalu: 3 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Obrazy rzeczywistości Auschwitz: Todeswelt i nieprzystawalność języka* | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9316 |
|