Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.447.228 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"To, że jesteśmy krajem katolickim, nie znaczy, że nie możemy być państwem o standardzie demokratycznym z rozdziałem od Kościoła. Inaczej zostaniemy stłamszeni przez Kościół, który coraz więcej chce, chce i chce, i będzie bronił swoich przywilejów. (...) jak lewica rządzi, to Kościół najwięcej ciągnie."
 Kultura » Historia kultury

Feminizm II fali i jego polska recepcja [4]
Autor tekstu:

E. Adamiak, Kobiety w Biblii, Warszawa 2010.

E. Badinter, Fałszywa ścieżka, tłum. M. Kozłowska, Warszawa 2005.

M. Baer, E. Pakszys, Obszary kultur kobiecych w badaniach płci-rodzaju, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2003.

M. Baer, Pomiędzy kategoriami. Szlic na temat refleksji feministycznej w antropologii kulturowej, „Literatura Ludowa" 2003, nr 6, s. 3-17.

S. de Beauvoir, Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Kraków 1972.

M. Bogucka (red.), Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2006.

P. Bourdieu, Męska dominacja, tłum. L. Kopciewicz, Warszawa 2004.

J. Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, tłum. K. Krasuska, Warszawa 2008.

E. Dzikowska (red.), Zrozumieć płeć. Studia interdyscyplinarne II, Wrocław 2004.

H. Fisher, Pierwsza płeć. Jak wrodzone talenty kobiet zmienią nasz świat, tłum. P. Luboński, Warszawa 2003.

A. Graff, Świat bez kobiet, Warszawa 2001.

T. Hołówka (oprac.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa 1982.

R. Hryciuk, A. Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, t. I, Warszawa 2007.

E. Hyży, Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Kraków 2003.

I. Iwasiów, Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa 2004.

A. Kohli, Trzy kolory bogini, Kraków 2007.

K. Leszczyńska, A. Kościańska (red.), Kobiety i religie, Kraków 2006.

H. L. Moore, Płeć kulturowa i status — wyjaśnienie sytuacji kobiet, [w:] M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003, s. 309-340.

E. Pakszys (red.), Międzykulturowe i interdyscyplinarne badania feministyczne. Daleki — Bliski Wschód: współczesność i prehistoria, Poznań 2005.

R. Putmam Tong, Myśl feministyczna, tłum. J. Mikos, B. Umińska, Warszawa 2002.

C. M. Renzetti, D.J. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tłum. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2005.

A. Sobczyńska (red.), Humanistyka i płeć. Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś, Poznań 2007.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. XX wiek, Warszawa 2010


[1] Pierwszy Kongres feministyczny w USA odbył się w roku 1848; miało to związek z obecnością kobiet w ruchu abolicjonistycznym. Polityczne i społeczne zaangażowanie kobiet miało swoje przełożenie na walkę o ich własne prawa, dostrzegano bowiem dyskryminację mniejszości np. rasowych jako analogiczną w stosunku do dyskryminacji ze względu na płeć.

[2] Warto podać, że w latach 1912-1919 kobiety uzyskały prawa wyborcze w wielu krajach europejskich.

[3] Z racji osobistych zainteresowań antropologią kulturową chciałabym dodać, że w latach 30. i 40. XX w. ukazywało się sporo prac pisanych przez etnolożki (okres ten zwie się niekiedy „erą etnografii kobiet"), których cechą charakterystyczną było pisanie ich jako rodzaju opowieści o pojedynczych kobietach osadzonych w swoich kulturach. Warto też przytoczyć przynajmniej dwa ważne nazwiska: Ruth Benedict (której wkład może nie był tak istotny dla dalszej debaty feministycznej, jak kolejnej etnolożki M. Mead, ale jej spostrzeżenie, iż im bardziej jakaś kultura podkreśla podział na płcie (dychotomia), tym łatwiej kontroluje kobiety — stanie się osią „sporu o płeć" w późniejszym okresie) oraz Margaret Mead (której definicję temperamentu płci można uważać za odpowiednik późniejszej kategorii gender i której tekst pt. Płeć i charakter stał się niezwykle ważny dla feministek.

[4] B. Friedan, The Feminine Mystique, Dell, New York 1974. Pierwsze wydanie: 1963 r.

[5] Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej we Wrocławiu również prowadziła takie zajęcia, w których brałam udział i którym zawdzięczam wiele informacji zawartych w niniejszym szkicu. Przedmiot Antropologia płci i seksualności prowadziła dr Monika Baer.

[6] J. Butler, Gender Truoble: Feminism and the Subvension of Identify, New York 1988, polskie wydanie pt. Uwikłani w płeć wydano staraniem Krytyki Politycznej w 2008 r., a Wstęp napisała znana polska pisarka Olga Tokarczuk.

7 Przegląd rozmaitych nurtów feminizmu i ich zaplecza światopoglądowego znajduje się m.in. w pracy R. Putman Tong Myśl feministyczna, tłum. J. Mikos, B. Umińska, Warszawa 2002.

8 Dane do tej części niniejszego szkicu czerpałam głównie z dwóch anglojęzycznych publikacji będących zbiorem tekstów pisanych przez przedstawicielki omawianego nurtu: C. Christ, J. Plaskow (red.), Womanspirit Rising. A feminist Reader in Religion, HarperSanFrancisko 1992 oraz C. Sprentak (red.), The Politics of Woman's Spirituality, New York London, Toronto, Sydney, Auckland 1982.

9 C. Sprentak, op, cit, s. 21 (w oryginale XXI).

10 K. Zappone, A Spirituality for Feminists, Twenty-Third Publications 1995, s. 3 i n.

11 U. King, Women and Spirituality, London 1993 Z Przedmowy do wydania II można dowiedzieć się, że pierwsza edycja książki King powstała z inspiracji wydawcy serii „Women in Society" — po usłyszeniu w radiu autorki, czytającej swój tekst pt. Voices of Protest, Voises of Promise — Spirituality for a New Age w radio BBC — co spotkało się z dużym odzewem słuchaczy. Potem, jak przyznaje King, nastąpiło jeszcze wiele lat badań, których plonem jest właśnie rzeczona książka. King przytacza też badania potwierdzające, iż nurt jest w dobie obecnej bardziej rozproszony (badania Bouchiera), w Wielkiej Brytanii istnieje ok. 300 ugrupowań i 10 000 aktywnych członkiń (U. King, op. cit., s. 16).

12 S. de Beauvoir, Druga płeć, tłum. G. Mycielska, M. Leśniewska, Kraków 1972.

13 J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. XX wiek, Warszawa 2010, s. 891.

14 Co nie znaczy, że w USA nie toczą się spory w kwestii aborcji — oczywiście toczą się i bywają bardzo ostre.

18 E. Adamiak, O co chodzi w teologii feministycznej, „Wieź" 1993, nr 3, s. 68-77; eadem, Kobiety w Biblii, Warszawa 2010.

19 http://www.dakini.org.pl/ (2. 05. 2012). Dakini to tybetański, żeński byt duchowy, personifikacja kobiecego oświecenia. http://sabatnik.pl/ (2. 05. 2012). Owe nurty często nawiązują do prac litewskiej archeolożki i badaczki kultury Mariji Gimbutas, twórczyni teorii Starej Europy, społeczeństw kobiecocentrycznych żyjących w Europie, zwłaszcza południowo-wschodniej, zanim na arenę dziejów wkroczyły patriarchalne społeczności indoeuropejskie.

20 A. Kohli, Trzy kolory bogini, Kraków 2007.

21 zob. np. http://www.wicca.pl/ (2. 05. 2012).

22 zob. np. M. Baer, E. Pakszys, Obszary kultur kobiecych w badaniach płci-rodzaju, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2003; M. Baer, Pomiędzy kategoriami. Szlic na temat refleksji feministycznej w antropologii kulturowej, „Literatura Ludowa" 2003, nr 6, s. 3-17; J. Mizielińska, Poza kategoriami… Kilka uwag na temat queer theory, [w:] Spotkania feministyczne 2 (Ośrodek Informacji Środowisk Kobiecych), Warszawa 2000.


1 2 3 4 5 Dalej..
 Zobacz komentarze (14)..   


« Historia kultury   (Publikacja: 31-12-2013 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Joanna Żak-Bucholc
Zajmuje się etnologią i religioznawstem. Publikowała m.in. w: 'ALBO albo Inspiracje Jungowskie'; 'Nie z tej ziemi'; 'Czwarty Wymiar'; 'Tytuł'.

 Liczba tekstów na portalu: 90  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Kilka uwag na marginesie poprawności politycznej oraz innych wkurzających rzeczy
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 9526 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365