Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.017.174 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 16 głosów.
Bóg i kobieta. Historia przemocy, seksualizmu i religii
Dziedzina: Kobieta
Autor: Georg Baudler
Tłumacz: Antoni Baniukiewicz
Miejsce i rok wydania: Gdynia 1995
Wydawca: Uraeus
Liczba stron: 403
Wymiary: 14x22 cm
Okładka: Twarda+obwoluta
Ilustracje: Tak
Cena: 28,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisFragment: 4 Drogi wyjścia z domu niewoli 4.2 O miejscu kobiety w religiach pochodzących od Abrahama (judaizm, chrześcijaństwo, islam) Powody postępującej degradacji kobiety w judaizmie i islamie. Gniew na 'Wielką Nierządnicę' i aspekt dzikości boga El Odwrót od Wielkiej Matki (jako 'Wielkiej Nierządnicy') nie jest więc wyłącznie wydarzeniem leżącym u podstaw religii Abrahamowych, lecz postawą, w której - nawet kosztem wielkich wysiłków - należało wytrwać w całym procesie historycznym. Podczas tej nieustannej walki obronnej zagubiła się swoboda, z jaką początkowo traktowano kobietę i seksualizm. Ze względu na samą swą płeć kobieta wydawała się zbyt bliska owej 'Wielkiej Nierządnicy', czyniącej kraj nieczystym i zniewalającej ludzi. Zaczęto więc ponownie dopatrywać się w niej niebezpieczeństwa dla istnienia scementowanych religijnie, wolnych wspólnot ludzkich. Wprawdzie nie mogła ona teraz zagrozić męskiemu samowładztwu, jak działo się to - wskutek jej religijnego i politycznego znaczenia - w społeczeństwach przedabrahamowych oraz ościennych wobec Abrahamowego, była jednak w stanie umożliwić powrót tych form życia i władzy, które starano się porzucić uchodząc z domu niewoli. Dlatego wyeliminowano z kultu jako obrzydliwość elementy związane z kobiecością i seksualizmem, a samą kobietę zamknięto w haremie i w domu. Tu bowiem wyłączenie jej ze społecznego życia mogło mieć jeszcze ostrzejsze i bardziej drastyczne formy. Nie uchodziła ona, jak rzymska westalka, za nosicielkę religijnej i politycznej mocy (westalka musiała żyć w odosobnieniu, by moc ta wciąż pozostawała w dyspozycji władzy), należała już do kręgu profanum stanowiła jednak niebezpieczeństwo, bo za jej pośrednictwem mogła ponownie wtargnąć poprzednia zniewalająca ludzi religijność. Była, jak mówi cytowana powyżej hadita, 'paliwem i bramą piekła', czyli tego zła i obrzydliwości, przed którymi uciekała w swych początkach religia Abrahama. Przyczyn późniejszego, o wiele bardziej dokuczliwego ucisku kobiety w religiach Abrahamowych dopatrywać się, być może, należy przede wszystkim w gwałtowności i przemocy starego boga dzikiej natury, gromu, burzy i nieba - El, do którego zwrócono się znowu, wychodząc z domu niewoli. Dopiero człowiek pełen kornego oddania otrzymuje z nieskończonego bogactwa boga El dary jego dobrotliwości i błogosławieństwa, wyrażające jego macierzyńską troskliwość. Dzieje się to w przestrzeni pokoju i wolności, w której kobieta może rozwijać się względnie samodzielnie, a wobec boga zajmuje miejsce równorzędne z mężczyzną. Taką właśnie sytuację obserwujemy w opowieści o Abrahamie. Ale z istoty swojej El jest bogiem dzikiej natury. Symbolem jego jest byk, toteż mimo całej dobroci i miłosierdzia jego dzikość co jakiś czas daje znać o sobie. Jego gniew i złość kierują się szczególnie przeciw wrogom Izraela. A przy tym istotną jego cechą jest nieobliczalna dzikość: ryczy, tnie nożem, wznieca ogień, wypala, uderza, dławi, czai się jak pantera, atakuje znienacka jak niedźwiedzica, rozszarpuje jak lew rozłupuje ziemię, każe jej drżeć, straszy słońce i księżyc, aż skrywają się one przed jego obliczem razi gradem, depcze ludzi jak gliniane garnki, uciekających królów Sodomy i Gomory gubi w dołach pełnych smoły jest miażdżącą skałą, domaga się zagłady zdobytych miast i wygląda jak tłoczący wino, którego szaty splamione są krwią zmiażdżonych ludów [Iz 63, 2). Prorok Balaam tak określa izraelskiego boga Jahwe: 'Jest jak rogi bawolu. On wyniszczy narody, co go uciskają, zmiażdży ich kości, zdruzgoce swoimi strzałami' [Lb 24, 8]. I rzeczywiście ołtarze ofiarne Izraelitów opatrzone są rogami byków [por. Am 3, 14 Ps 118, 27) (stąd mówi się o 'rogach' ołtarzy). Niekiedy dzikość tę okazuje on nawet swemu ludowi, co więcej - nawet swym powiernikom całkiem bezpodstawnie uderza nocą Mojżesza, chcąc go zabić [Wj 4, 24) jako nocny demon napada u brodu na Jakuba, a sprawiedliwego Hioba oddaje (choćby tylko na pewien czas) mocy szatana. Jego czciciele prowadzą wojny w podobnie dziki sposób. Nie nadchodzą jak wojsko faraona czy króla Asyrii w szyku bojowym, by piędź po piędzi podbijać obcy kraj, brać łup i chwytać jeńca. Osiadli w Kanaanie ludzie Chapiru gromadzili się prawdopodobnie w stosunkowo nieliczne hordy, kolonizujące w pokojowy na ogół sposób niezamieszkałe jeszcze tereny. Ale w opowieściach o ich akcjach wojskowych odbija się gwałtowność ich boga. Etos wojenny, odmienny od etosu wojsk królewskich, zabrania im brać łup i jeńców. Zabijają przeciwników 'ostrzem miecza' [Lb 21, 24), palą zdobyte miasta i osiedla namiotów [Lb 31, 10], a wszystko, co w nich żyje, poświęcają 'dla Pana' [Joz 6, 17), to znaczy zabijają wszystkich - od starca po niemowlę, nieraz nawet i bydło. Pismo wielokrotnie powtarza: 'I zdobył go [Jozue] wraz z jego królem i wszystkimi przy ległymi doń miastami: pobili go ostrzem miecza i obłożyli klątwą wszystko, co w nim żyło, nie oszczędzając nikogo' [Joz 10, 39 podobnie Joz 10, 32 i 10, 35). Islamskie 'święte wojny' i chrześcijańskie średniowieczne krucjaty są późniejszymi formami tego rodzaju walk, prowadzonych w imię dzikiego boga. Opanowany patosem szalonego, przerażającego niszczenia znów powraca człowiek do krwawych działań imponujących, które u początków jego historii zrównały go w agresji z drapieżnymi zwierzętami. Oczywiście w tej, jak i w tamtej sytuacji kobieta i promieniujący z niej nadzwyczajny wymiar oraz anioły i bóstwa pośredniczące między matką a dzieckiem stają się prawie niedostrzegalne i nie mogą w żaden sposób okazać swej mocy. Przeciwnie - gdy tylko nadzwyczajny wymiar kobiety i jej seksualizmu objawi się w przestrzeni kultowej i sakralnej, ludzie Chapiru czują się szczególnie urażeni: wydaje im się, że Gorgona i Kali, przepaść, którą zostawili za sobą w ucieczce z domu niewoli znów pojawiają się pośród nich. Reagują na to wprost alergicznie ilekroć trafiają na coś ich zdaniem obrazoburczego, nat
Fragment lub streszczenieBaudler jest profesorem teologii, autorem znanych rozpraw z zakresu historii religii, teologii i pedagogiki. Książka ukazuje początki opartego na przemocy patriarchatu i skoncentrowane wokół pierwiastka męskiego wierzenia religijne w bożków, boginki i Boga. W tej historycznej podróży postępujemy śladami mitów, legend i symboli. Poznajemy drogi rozwoju kobiety i mężczyzny i mamy okazję zastanowić się nad możliwością zmiany w stosunkach między nimi.

Podziel się swoją opinią o tej książce..

Teksty Racjonalisty o pokrewnej tematyce:
Św. Paweł i kobiety
Bóg nie lubi kobiet
Kapłaństwo kobiet
Miejsce i wizerunek kobiety w chrześcijaństwie
Kobiety w sutannach
Szczęśliwa Kobieta
Konwencja w sprawie dyskryminacji kobiet
Obrzezanie kobiet

:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
3. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
4. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
5. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)