|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Idee i ideologie
Czy oryginalny marksizm da się obronić? [1] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Zur Judenfrage Marksa, Magyarische Kampf Engelsa a Mein Kampf Hitlera
„Lewica Wolnościowa" ujmuje się za Engelsem, którego
dotknęła dekomunizacja. Zobaczcie — piszą — Engels był takim żarliwym
polonofilem i co mu z tego przyszło? Zdekomunizowali go niedobrzy Polacy.
Bakunin też był polonofilem, ale się z tego wyleczył. Historia pokazała, że to
Bakunin miał rację. Lewica dialektycznie udowodniła sobie, że nie warto szanować
Polski.
W istocie jednak Engels nie był żadnym polonofilem, był
natomiast ojcem zbrodniczej ideologii. Socjalizm naukowy jest krewniakiem
darwinizmu społecznego. Obie te ideologie stały się głównym źródłem
totalitaryzmów XX wieku. Wspólne korzenie obu tych ideologii, które rozwinęły
się w marksizm-leninizm oraz nazizm, są bliższe niż się wydaje. Podłoże
antysemityzmu, szowinistycznego rasizmu oraz usprawiedliwienia ludobójstwa
znajdujemy bowiem właśnie w pismach Marksa, ale przede wszystkim u Engelsa.
Zur Judenfrage Marksa
Teoria dotycząca Żydów zawarta w
Mein Kampf jest rozwinięciem i skonkretyzowaniem teorii zawartej w tekście „W kwestii żydowskiej" (Zur
Judenfrage; oryginał,
polskie tłumaczenie) z 1844 roku — pierwszego ważnego utworu Karola Marksa.
Często się dziś akcentuje, że marksizm został wymyślony przez Żyda Marksa. Ale w istocie Marks przede wszystkim stworzył całe teoretyczne podstawy antysemityzmu.
W części pierwszej tego tekstu Marks wskazuje, że rewolucja
francuska rozbiła wprawdzie dawne struktury feudalne, ale poprzez prawa
człowieka, które stanowią absolutny prymat egoistycznej jednostki oderwanej od
innych jednostek, blokowane jest przekształcenie tych zatomizowanych jednostek w naród. Państwo prawoczłowiekowe siłą rzeczy musi być państwem prawa, bo tylko
prawo określa relacje między tymi zatomizowanymi jednostkami. Prawa człowieka
były potrzebne, ale jako element rozkładu dawnych form państwowych, jako element
budowy bazy pod właściwy etap rewolucji: budowę państwa narodowego, gdzie
relacje między jednostkami określają relacje wspólnoty politycznej:
„Żadne więc z tak zwanych praw człowieka nie wykracza poza
człowieka egoistycznego, poza człowieka jako członka społeczeństwa
obywatelskiego, tj. jednostkę kierującą się wyłącznie sobą, swym prywatnym
interesem i swym widzimisię i odgrodzoną od wspólnoty. W owych prawach człowiek
bynajmniej nie jest traktowany jako istota gatunkowa, raczej samo życie
gatunkowe, społeczeństwo, stanowi tu zewnętrzne ramy dla jednostek, ograniczenie
ich pierwotnej samodzielności. Jedyną więzią, która je zespala, to przyrodzona
konieczność, potrzeba i interes prywatny, dążność do zachowania swej własności i swej egoistycznej osoby".
W części drugiej tekstu Marks wyjaśnia co jest barierą właściwej rewolucji:
Żydzi, to żydowska mentalność, która rozbiła dawne struktury, jednocześnie
blokuje budowę państwa politycznego. Marks nie jest antychrześcijański w tym
sensie, że potępia Ewangelie, sam bowiem przejmuje świecką treść Nowego
Testamentu. Marks jest antychrześcijański w tym sensie, że zarzuca
chrześcijaństwu, że stworzyło potęgę ekonomiczną „żydostwa". Podstawą zatem
rewolucji politycznej musi być wyzwolenie społeczeństwa od „żydostwa". Kultura
żydowska zatruła całą naszą współczesność, mówi Marks, dodając: „żydostwo" musi
ulec nieuchronnej likwidacji. Można się spierać, że słowa te nie oznaczają
fizycznej likwidacji Żydów, to prawda, ale
Mein Kampf nie mówi nic ponadto, też
przecież nie głosi konieczności fizycznej likwidacji Żydów, powtarza jedynie
Marksa. Poniższe kilka fragmentów nie pochodzi z
Mein Kampf, lecz z Marksa:
"Przypatrzmy się rzeczywistemu świeckiemu Żydowi, nie temu odświętnemu Żydowi
dnia sobotniego, jak to czyni Bauer, lecz Żydowi dnia powszedniego.
Nie szukajmy tajemnicy Żyda w jego religii, lecz szukajmy tajemnicy religii w rzeczywistym Żydzie.
Jaka jest świecka podstawa żydostwa?
[ 1 ] Praktyczna potrzeba, własna korzyść.
Jaki jest świecki kult Żyda? Handel. Jaki jest jego świecki bóg? Pieniądz. Otóż
właśnie! Emancypacja od handlu i od pieniądza, a zatem od praktycznego,
rzeczywistego żydostwa byłaby autoemancypacją naszych czasów.
Taka organizacja społeczeństwa, która by usunęła przesłanki handlu, a więc i samą możliwość handlu, uniemożliwiłaby istnienie Żyda. Jego świadomość religijna
rozwiałaby się jak mdłe opary w atmosferze prawdziwego życia społecznego.
Przez żydostwo rozumiemy więc pewien powszechny współczesny element
antyspołeczny, który osiągnął swą obecną skrajną postać przez rozwój
historyczny, do którego Żydzi, w tym sensie ujemnym, gorliwie się przyczynili; w tej obecnej zaś skrajnej postaci element ten musi nieuchronnie ulec likwidacji.
Emancypacja Żydów jest więc w swym ostatecznym znaczeniu emancypacją ludzkości
od żydostwa.
Żyd wyemancypował się już na sposób żydowski.
Żyd wyemancypował się na sposób żydowski, nie tylko dlatego, że zdobył sobie
siłę, jaką daje pieniądz, lecz i dlatego, że dzięki niemu, choć również i bez
niego pieniądz stał się potęgą światową, a praktyczny duch żydostwa stał się
praktycznym duchem narodów chrześcijańskich. Żydzi wyemancypowali się o tyle, o ile chrześcijanie stali się Żydami.
'Bogobojny i pod względem politycznym wolny mieszkaniec Nowej Anglii — opowiada
np. pułkownik Hamilton — jest swego rodzaju Laokoonem, który nie czyni
najmniejszego nawet wysiłku, aby oswobodzić się od oplatających go węży. Mamona
jest ich bożyszczem, wielbią go nie tylko ustami, lecz wszystkimi siłami swego
ciała i duszy. Ziemia jest w ich oczach tylko giełdą i są oni przekonani, że
jedynym ich zadaniem na tym padole jest stać się bogatszym od swych sąsiadów.
Handel opanował wszystkie ich myśli, a zmiana przedmiotów handlu stanowi jedyną
ich rozrywkę. W podróży noszą oni, rzec można, cały swój kram czy kontuar na
plecach i nie mówią o niczym innym jak o procentach i zyskach. A jeżeli na
chwilę tracą z oczu swoje interesy, to tylko po to, aby węszyć, jak idą interesy
innych'.
Żydostwo utrzymało się w samym społeczeństwie chrześcijańskim, a nawet doszło w nim do szczytu swego rozwoju. Żyd, będąc szczególnego rodzaju członkiem
społeczeństwa obywatelskiego, jest tylko szczególnego rodzaju przejawem
żydowskości społeczeństwa obywatelskiego.
Społeczeństwo obywatelskie z własnych trzewi rodzi Żyda wciąż na nowo.
Co było w istocie swej podłożem religii żydowskiej? Praktyczna potrzeba, egoizm.
Pieniądz jest tym żarliwym bogiem Izraela, wobec którego żaden inny bóg ostać
się nie może. Pieniądz poniża wszystkich bogów człowieka i zamienia ich w towar.
Pieniądz jest ogólną, samą w sobie ukonstytuowaną wartością wszystkich rzeczy.
Pozbawił on zatem cały świat — świat ludzi jak i przyrodę — jego właściwej
wartości. Pieniądz jest wyobcowaną od człowieka istotą jego pracy i jego bytu;
ta obca istota ma go w swej mocy, on zaś zanosi do niej modły.
Bóg żydowski stał się świeckim bogiem, stał się bogiem świata. Weksel jest
rzeczywistym bogiem żydowskim, bóg zaś — tylko iluzorycznym wekslem.
Pogląd na przyrodę, zrodzony pod panowaniem własności prywatnej i pieniądza — to
prawdziwa pogarda, faktyczne poniżenie przyrody, która wprawdzie istnieje w religii żydowskiej, ale tylko w urojeniu.
Taki sens mają słowa Tomasza Munzera, gdy stwierdza, że nie do zniesienia jest,
'iż wszystkie stworzenia stały się własnością: ryby w wodzie, ptaki w powietrzu,
rośliny na ziemi — że trzeba wyzwolić również i stworzenia'.
To, co w religii żydowskiej tkwi w formie abstrakcyjnej, pogarda dla teorii, dla
sztuki, dla historii, dla człowieka jako celu samego w sobie, to jest
rzeczywistym, świadomym punktem widzenia, cnotą człowieka pieniądza. Nawet
stosunki związane z przedłużeniem rodu, stosunki między mężczyzną a kobietą itd.
stają się przedmiotem handlu! Kobieta staje się przedmiotem handlu.
Chimeryczna narodowość Żyda to narodowość kupca, w ogóle człowieka pieniądza.
Chrystianizm jest to wysublimowana myśl żydostwa, żydostwo jest pospolitym
zastosowaniem chrystianizmu, lecz zastosowanie to wtedy dopiero mogło stać się
powszechne, gdy chrystianizm jako gotowa religia dokończył teoretycznie
autoalienacji człowieka od siebie samego i od natury.
Wtedy dopiero mogło żydostwo zapanować powszechnie i uczynić z wyobcowanego
człowieka i wyobcowanej przyrody rzecz zewnętrzną, przedmiot kupna i sprzedaży,
znajdujący się w niewoli egoistycznego interesu i handlu."
Tekst kończy się zdaniem: "Społeczna emancypacja Żydów jest
emancypacją społeczeństwa od żydostwa."
Zadajmy sobie teraz pytanie: czy
właściwym wdrożeniem tego teoretycznego marksizmu był leninowsko-stalinowski
bolszewizm czy raczej nazizm?
Nazizm nie dodał nic istotnego na
temat Żydów ponad marksizm.
Marks nie tylko czyni Żydów odpowiedzialnymi za całe zło współczesnego świata,
ale i głosi, że zniewolili zwierzęta i wyalienowali się od przyrody. Czy to
faktycznie bolszewizm lub jakiś inny socjalizm poszedł za naukami Marksa? Otóż
jedynie narodowy socjalizm wcielił to w życie. Systemy komunistyczne nie
przejmowały się ochroną przyrody oraz wyzwoleniem zwierząt, do czego właśnie
wzywał Marks. Nazizm tak mocno się w Marksa wczytał, że jego ekofilozofię potraktował priorytetowo (z czego nie należy wyciągać potępiających wniosków — chodzi o zależność idei).
Tuż po dojściu do władzy w styczniu 1933 partia nazistowska ustanowiła
najbardziej kompleksowy zbiór praw ochrony zwierząt w Europie. Ludzie jako
gatunek utracili swój nadrzędny status. Eksperymenty na zwierzętach postrzegano
jako element „żydowskiej nauki". Zgodnie z życzeniem Hitlera, w 1933 ustanowiono
ograniczony zakaz wiwisekcji. 24 listopada 1933 wprowadzono ustawę o ochronie
zwierząt — Tierschutzgesetz. Adolf Hitler zapowiedział kres okrucieństwu wobec
zwierząt: „Im neuen Reich darf es keine Tierquälerei mehr geben". („W nowej
Rzeszy nie będzie więcej dopuszczalne okrucieństwo wobec zwierząt"). Po niej
zostały uchwalone kolejne: 3 czerwca 1934 Reichsjagdgesetz zakazującą polowań; 1
czerwca 1935 Naturschutzgesetz, kompleksowo traktującą sprawy środowiska
naturalnego. 13 listopada 1937 wprowadzono prawo regulujące transport
samochodowy zwierząt, a 8 września 1938 podobne, dotyczące ich przewozu
kolejowego. Został określony najmniej bolesny sposób podkucia konia, a także
poprawna metoda przyrządzania homara, wykluczająca ugotowanie go żywcem.
Niektórzy wyżsi rangą naziści, w tym Hitler, Rudolf Hess, Joseph Goebbels i Heinrich Himmler, okresowo powstrzymywali się od spożywania mięsa.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Niniejsze tłumaczenie
zaczerpnięto ze strony marxists.org, które opiera się na wydaniu „Dzieła
Wszystkie" Marksa i Engelsa wydawnictwa Książka i Wiedza z roku 1962.
Słowo, które jest tutaj tłumaczone jako „żydostwo" w niemieckim
oryginale brzmi Judenthum, co dosłownie znaczy judaizm. Tłumaczenie nie
jest zatem literalne, choć jest uzasadnione, gdyż dziś judaizm rozumiemy
w sensie dość ściśle religijnym, właśnie jako wspomniany przez Marksa
„Żyd dnia sobotniego". Marks posługuje się tutaj słowem Judenthum w
sensie szerszym niż religijne, oznaczającym kulturę żydowską, sam
zresztą wskazuje, że przez Judenthum rozumie „czynnik antyspołeczny". « Idee i ideologie (Publikacja: 08-10-2017 Ostatnia zmiana: 09-10-2017)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10154 |
|