|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Czytelnia i książki » Recenzje i krytyki
Idea kobiety czy kobieta-idea? Stanisława Brzozowskiego "Płomienie" [3] Autor tekstu: Kamil Łuczaj
„odpowiedzialność jest cechą towarzyszącą każdej prawdziwie ludzkiej miłości.
Miłość osobowa jest bowiem szczególną relacją dwóch istot rozumnych, czyli
posiadających świadomość skutków swojego postępowania, i wolnych, czyli zdolnych
do podejmowania określonych czynności bez przymusu wewnętrznego i zewnętrznego.
Miłość odpowiedzialna w tym kontekście oznacza to samo, co miłość rozumna,
niewymuszona" [ 29 ].
Powyższa definicja wprowadza nas na kolejny ważny obszar. Tak rozumiana miłość
staje się bowiem uczciwa i niewinna
zarazem. Człowiek nie musi być rozumiany jako niewolnik swojej seksualności i popędliwości. Możemy jasno określić za co
kocha się drugą osobę.
Uczciwość zaś powinna implikować względną trwałość związku. Jego rozpad jest
możliwy z teoretycznego punktu widzenia w dwóch przypadkach. Po pierwsze
wówczas, gdy wstępne rozpoznanie okazało się fałszywe (a więc
de facto nie była to miłość) lub
kiedy zmieniają się zapatrywania którejś ze stron połączonych tą relacją (wtedy
zanika właściwy przedmiot miłości).
Wierzę również w walor eksplanacyjny zaproponowanego rozwiązania. Dzięki niemu
stajemy przed szansą wyjaśnienia dlaczego można kochać osobę, która — jak
mogłoby się zdawać — nie pociąga nas fizycznie. Tym samym dostajemy rozwiązanie
poważnego problemu kochania równocześnie i pod tym samym względem wielu osób.
Po wtóre, tak rozumiana miłość unika wieloznaczności, której problemy były dość
klarownie widoczne u Dostojewskiego. Oczywiście należy uczciwie przyznać, iż
skoro koncepcja ta dąży do uniwersalności, to musi mieć pewne trudności.
Wyjaśniliśmy bowiem miłość za pomocą jednego tylko czynnika. Jestem przekonany,
iż może to budzić zdecydowany sprzeciw, niemniej jednak wierzę, że wyżej
wymienione zalety rekompensują narażenie się na polemikę. Należy jednak
pamiętać, iż szkicowy charakter niniejszego artykułu pozostawia spore pole
niedookreśloności, które domaga się konkretyzacji.
Bibliografia:
Bataille Georges, Historia erotyzmu,
Kraków 1992.
Brzozowski Stanisław, Płomienie,
Warszawa 2007.
Dostojewski Fiodor, Biesy, Kraków
2007.
Dostojewski Fiodor, O miłości, Kraków
1988.
Janion Maria, Przybylski Ryszard, Sprawa
Stawrogina, Warszawa 1996.
Mackiewicz Witold, Brzozowski,
Warszawa 1983.
Ortega y Gasset José, Szkice o miłości,
Warszawa 1989.
Pyrkosz Aleksandra,
Biesy niszczą
bohaterom życie, „Dziennik Teatralny" 19 listopada 2007.
Słownik Małżeństwa i Rodziny,
E. Ozorowski (red.), Instytut Studiów nad Rodziną UKSW.
1 2 3
Przypisy: [ 29 ] Hasło „Miłość" [w:] Słownik
Małżeństwa i Rodziny, pod red. Edwarda Ozorowskiego, Instytut
Studiów nad Rodziną UKSW. « Recenzje i krytyki (Publikacja: 05-08-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2099 |
|