|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Herezje i inne odłamy
Kataryzm – religia Dobrych Ludzi Autor tekstu: Aneta Średzińska
Czym był Kataryzm? Przede wszystkim było to późne odgałęzienie największej
sekty dualistycznej — manicheizmu, nazywani byli też Albigensami. Albigensi
byli konfederacją heretyków z XII w., złożoną z Katarów, Pertobruzjan, Henrycjan, Arnoldystów i Waldensów [ 1 ].
Nazwa ta pochodzi od głównego ośrodka tej herezji- miasta Albi w południowej
Francji swoim zasięgiem obejmował
Francję, Katalonię, Italię, Niemcy a nawet Anglię.
Największy ośrodek Katarów znajdował się w południowej Francji -
Langwedocji, gdzie katarzy znaleźli doskonałe warunki dla dalszego rozwoju
swojej działalności. Kraj ten posiadał wiele bogatych miast jak np. Narbonne,
Tuluza, Montpellier, Alres, Awionion, Marsylia i inne. Były to przede wszystkim
ośrodki handlowe, gdzie stykali się
ludzie z różnych stron Europy, tutaj właśnie panowała ogromna, zadziwiająca
ludzi Południa, tolerancja. Ta część
Francji była krajem niezależnym, chociaż pewne posiadłości mieli tu król
Aragonu, król Anglii, jednak największą władzę w tej części Francji
posiadali hrabiowie Tuluzy. Co takiego przyciągało ludzi, na czym
polegała siła fenomenu katarskiego? Herezja ta opierała się na dualizmie, na
manichejskiej teorii dwóch pierwiastków: Dobra i Zła, Światła i Ciemności,
Ducha i Materii. Najbardziej zaangażowani wyznawcy wyrzekali się aktywności seksualnej — zwłaszcza gdy
chodziło o prokreację, potępiali małżeństwo, praktykowali surowy
wegetarianizm i odmawiali spełniania takich świeckich obowiązków, które
wymagały składania przysiąg.
Dość osobliwa była ich wiara w wędrówkę dusz, uważali mianowicie, że
dusza po śmierci nie idzie na tamten świat i to nie tylko ludzkiego, lecz
udaje się do drugiego ciała . O tym do jakiego ciała trafi, decydują zasługi człowieka z życia doczesnego. [ 2 ]
Odrzucali też sakramenty, zwłaszcza chrzest i Eucharystię, oraz Kościół i kapłanów. Sami wiedli życie proste i pobożne,
dążąc do osobistego kontaktu z Bogiem, co ograniczało znaczenie
duchownych, kaznodziejów i nauczycieli. Katarów obowiązywał też zakaz kłamania,
przeklinania, zabijania, samotnego
podróżowania, sypiania bez ubrania, oddawania się prostytucji. Dzielili
wyznawców swoich na dwie kategorie: doskonałych(perfecti) i zwykłych wyznawców (credentes). Owi
„doskonali" stanowili elitę nadrzędną nad zwykłymi wierzącymi.
„Doskonali" sprawowali liturgię inicjacji — Consolamentum, która prowadziła do przejścia ze stanu wierzących do
stanu „doskonałych". Każdy kandydat musiał przysiąc posłuszeństwo wobec
zasad doktrynalnych. Jedyną
modlitwą zaakceptowaną i przejęta przez katarów
było Ojcze Nasz, ponadto
obowiązywała jeszcze jedna formuła odmawiana przez nich: Podajemy Ci tą
świętą modlitwę, abyś miał ją
od nas, Boga i Kościoła i abyś nigdy nie zjadł ani nie wypił niczego, nie
odmówiwszy jej pierwsze. Jeśli tego nie uczynisz, będziesz musiał odprawić
pokutę [ 3 ],
następnie Doskonali kładli
mu na głowę ręce (rytuał
podobny do manichejskiego tchnienia Ducha Świętego). Drugi
rytuał melioramentum, była to publiczna
spowiedź, podczas której zgromadzeni udzielali rozgrzeszenia. Każdy
„Doskonały" był odziany w habit pocieszonego, dopiero w okresie prześladowań
habit został zamieniony na sznur noszony przez mężczyzn na koszuli, a przez
kobiety bezpośrednio na ciele.
Consolamentum pozwalało wyświęcanemu otrzymać Ducha Świętego, stać
się Doskonałym i dostąpić zbawienia już w życiu doczesnym. [ 4 ]
Obrzęd ten występował w dwóch kontekstach.
Konteksty te zostały dokładnie opisane przez Dobkowskiego Mariana: W
pierwszym przypadku był stosowany jako pocieszenie umierających i miał na
celu wyłącznie udzielenie zbawienia przez oczyszczenie się zesłanie Ducha Świętego i podjęcie trudu zachowania go. W przypadku pocieszenia umierających miał on
na celu wyłącznie udzielenie zbawienia przez oczyszczenie się zesłanie Ducha
Świętego i podjęcie trudu zachowania go. Natomiast Consolamentum doskonałych
oprócz łaski zbawienia umożliwiało nowo wyświęconemu również
przekazywanie tego ducha. [ 5 ] Jest to najlepszy moim zdaniemopis doktryny Katarskiej,
przedstawia bowiem jej wszystkie cechy charakterystyczne i porównuje je z doktryną kościoła katolickiego. Teologia katarska była pochodzenia
gnostyckiego i jak większość
gnostyków nie uznawała Starego Testamentu,
jej zdaniem relacjonował on czyny Szatana — władcy tego świata
(podobnych twierdzeń możemy doszukać się w dziele ruchu heretyckiego bogomilów [ 6 ],
znane jako Interrogatio Johannis-
Pytania Jana). Chrystusa uznawali ze względu na
to, że był Synem Bożym, że zstąpił na
ziemię żeby głosić chwałę Najwyższemu — czyli Bogu i że był starszym
bratem perfecti. Katarzy obchodzili święta religijne wraz z katolikami, ale świętom tym nadawali inną treść np. Zesłanie Ducha
Świętego oni nazywali rocznicą „nakładania rąk". Odprawiali
także comiesięczne modły (lo servisi w języku prowansalskim, a po łacinie
apparellamentum).
Kataryzm swoim zasięgiem objął feudalne i mieszczańskie społeczeństwo,
zubożałą szlachtę, rzemieślników i kupców. Przyjął się właśnie tam, gdzie najtrudniej było wprowadzić
jakiekolwiek zmiany. Katarscy duchowni podzielili społeczeństwo na trzy grupy:
oratores (ci, którzy się modlą), bellatores (ci, którzy walczą)
i laboratores(ci, którzy
pracują). [ 7 ]
Kataryzm przeciwstawiał się feudalizmowi z natury swoich wierzeń i teorii
moralnych, twierdził, że to szatan jest głową
hierarchii feudalnej.
Przypisy: [ 1 ] H. Masson , Słownik herezji w Kościele katolickim, Katowice 1993 s. 50, 166 [ 2 ] Więcej o reinkarnacji w R. Nelli, dz. cyt.,rozdz. I, s 13 — 14, oraz E. Potkowski, dz. cyt., s. 33 [ 3 ] H. Masson. dz. cyt, s. 168 [ 4 ] S. Runciman, dz. cyt. s. 123 oraz Niel F. dz. cyt., s.45 [ 5 ] M. Dobkowski, Czy consolamentum dawało zbawienie? Szkic z liturgii katarskiej, Gnosis, Nr 11, 1999, s. 28 — 35 [ 6 ] Herezja powstałaok. 930 r na Bałkanach, pierwszy powszechny ruch dualistyczny, doktryna Bogomilów ma swoje początki w manicheizmie [ 7 ] Doskonały opis społeczności katarskiej, stworzony na podstawie protokołów inkwizycyjnych znaleźć można w: Le Roy Ladurie, dz. cyt., Warszawa 1988 « Herezje i inne odłamy (Publikacja: 19-12-2002 Ostatnia zmiana: 27-02-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2120 |
|