|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Filozofia i metodologia nauki
Fundament nauki: metodologia Autor tekstu: Paweł Krukow
Znaczenie metodologii naukowej
Nauka jest nie tylko całością wiedzy uzyskanej przez człowieka w ciągu
trwania cywilizacji, ale także sposobem zdobywania tej wiedzy i opracowaniem
samego procesu poszerzania wiedzy, który musi spełniać określone warunki aby
można było określić go mianem „naukowego". To nie tylko przedmiot badań i jakość twierdzeń i teorii odróżnia naukę od innych grup założeń i wniosków (jak np. religia, czy quasi-naukowe teorie — w stylu astrologii),
ale przede wszystkim tenże właśnie proces, jego charakter i całość złożonych
przepisów i obwarowań, które muszą być spełnione w toku jego przebiegu, a nawet jeszcze przed nim samym. Tym właśnie zajmuje się metodologia naukowa — "traktująca o prawidłowościach rządzących procesem poznawczym wspólnych
dla wszystkich nauk (np. klasyfikowanie, definiowanie, wnioskowanie, wyjaśnianie
itd.)" (Ajdukiewicz, 1965).
Przeprowadzone w latach 90-tych badania studentów w USA dotyczące postawy naukowej ukazały zastraszający poziom świadomości
naukowej (oczywiście u nas jest gorzej). Okazało się, że wcale nie poziom
samej posiadanej wiedzy ma większy wpływ na uznawanie wielu zabobonów (wiara w horoskopy, wróżby, „pech" spowodowany przejściem czarnego kota
itp.). Odkryto natomiast, że większą odporność na tego rodzaju zabobony mają
osoby, które znają same zasady dochodzenia do prawdy naukowej. Świadomość
metodologiczna jest swego rodzaju gwarantem mniejszej naiwności osób
zorientowanych w prawidłach tego poznania. Trudno bowiem być przekonanym, co
do „słuszności" horoskopu, skoro wie się, że ten kto go stawia nie ma żadnych
podstaw, ani metod jego sprawdzenia, nie mówiąc już o jakichkolwiek dowodach.
Trudno też uwierzyć we wszelkiego rodzaju „rewelacje" Ericha von Daenikena,
jeżeli w jego książkach widzi się znaczny przerost spekulacji natomiast właściwie
nie ma w nich opisu sposobu empirycznego zbadania interpretowanych przez niego
zagadnień, interpretacja faktu nie jest samym faktem. Nauka ma także określony
zakres terminologiczny i wiadomo, że „badanie" pewnych spraw wcale nie jest
naukowe, ponieważ dane pojęcie nie występuje w żadnej z istniejących nauk
empirycznych. W nauce nie ma miejsca na naiwność, przyjmowanie czegokolwiek
„na słowo", każda treść zdania naukowego może zostać sprawdzona,
zweryfikowana, jeżeli zaś nie poddaje się takiej weryfikacji, nie jest to
zdanie teorii naukowej i jako takie wcale nie musi być badane. Światopogląd
naukowy (o ile można oczywiście o takowym mówić) nie przyjmuje więc żadnych
rozwiązań dotyczących natury otaczającej nas rzeczywistości jeżeli nie są
one wynikiem działań zgodnych z prawidłowościami badania naukowego, nie
znaczy wcale, że jest tylko sceptyczny, wręcz przeciwnie — właśnie świadomość
metod naukowych, natury poznania naukowego pozwala na określenie faktów, które
mogą nosić chlubne miano prawdy.
Metodologia nauk empirycznych
Metodologia jest z jednej strony narzędziem nauki (najważniejszym),
które pozwala nauce na odkrycie i weryfikowanie faktów naukowych, ale także
czymś w rodzaju metanauki, ponieważ w końcu to ona określa co uznaje się za
naukę, a co nie.
Wyróżnia
się wiele typów metodologii:
1.
metodologia nauk empirycznych (np. fizyki, biologii, chemii,
psychologii),
2.
metodologię nauk formalnych — matematyki i logiki
Poza
tym, autorzy wyróżniają też:
·
metodologię
szczegółową — dotyczącą jednej dziedziny nauk, opisująca przebieg
charakterystycznego dla danej dziedziny procesu dochodzenia do wiedzy (np.
biologii),
·
metodologię
normatywną — zawierającą zasady najbardziej prawidłowego procesu
badawczego, wzorcowego.
W tym przypadku zajmiemy się metodologią nauk empirycznych, ponieważ ona dotyczy tego schematu
poznania naukowego, który najczęściej kojarzy się z samą nauką, poza tym
jej zasady najwyraźniej określają warunki jakie muszą być spełnione, aby
jakąkolwiek wiedzę określić jako naukową. Nauki empiryczne określają się
jako całość wiedzy, którą można sprawdzić odpowiednimi działaniami
naukowymi, przede wszystkim eksperymentalnie (choć nie tylko). Zasady
metodologiczne obecne są we wszystkich płaszczyznach refleksji i badań
naukowych, nie dotyczą tylko samego procesu takiego jak przeprowadzany
eksperyment. Dlatego można mówić o metodologicznych aspektach twierdzeń
naukowych, które spełniać muszą trzy podstawowe funkcje (są to funkcje
samej nauki):
-
deskrypcja (opisywanie zjawisk
językiem naukowym),
-
eksplanacja (wyjaśnianie
zjawisk tą rolę spełniają przede wszystkim teorie i koncepcje
naukowe),
-
predykcja (możliwość
przewidywania, prognostyka zjawisk, możliwe to jest dzięki teoriom naukowym — oczywiście o ile są one prawdziwe).
Celem prowadzonych badań
naukowych jest poznanie prawdy o jakimś wycinku rzeczywistości, jednakże ta
prawda także musi spełniać określone warunki:
·
ogólność -
twierdzenie naukowe (odkryta prawidłowość) powinno obejmować jednocześnie
jak największy zakres badanych zjawisk,
·
ścisłość,
·
jak najwyższa informatywna
zawartość — najważniejszy warunek, pozwala bowiem także najbardziej
precyzyjnie dobrać sposoby sprawdzenia danego twierdzenia, im bogatsza jest
dana hipoteza, tym więcej z niej można wysnuć bardziej szczegółowych wniosków,
·
pewność — określa
poziom potwierdzenia danego twierdzenia (hipotezy) w świetle uzyskanych danych
empirycznych,
·
prostota — chodzi o prostotę logiczną i matematyczną; im dana teoria zawiera mniej postulatów
(założeń wyjściowych), a im więcej przynosi zawartości informatycznej, tym
bardziej wysoka jest jej prostota logiczna, zaś odwrotnie, im więcej jest początkowych
postulatów tym większa jest prostota matematyczna. Oznacza to także, że wraz z rozwojem nauki, która dąży w kierunku jak największej prostoty logicznej — coraz mniej założeń wyjściowych — komplikują się metody
matematyczne, które muszą wchodzić na poziom coraz bardziej skomplikowanych
działań, widać to bardzo dobrze na podstawie współczesnego rozwoju fizyki,
której ciągle towarzyszy znaczny wzrost komplikacji pomocniczych metod
matematycznych.
Pamiętając, że nauka
jest także (a w zasadzie przede wszystkim) procesem zdobywania wiedzy, możemy
określić przebieg tego procesu, charakterystyczny tylko dla nauki, schemat
poznania naukowego (Such za: Brzeziński, 1999).
Zgodnie ze słowami samego Alberta Einsteina punktem wyjścia
każdej teorii naukowej muszą być fakty i one też muszą być punktem
docelowym. Nie ma nauk empirycznych bez faktów. Jak widać na powyższym
schemacie każdy naukowiec — badacz musi umieć poruszać się w dwu „światach" — jako teoretyk, znawca dorobku danej dziedziny z którego musi korzystać (i w związku z tym znać go) aby umieć sformułować założenia teoretyczne wyjaśniające
zaobserwowane fakty oraz jako „empiryk" — musi znać metody sprawdzania
wysnutych przez siebie hipotez i koncepcji wyjaśniających świat faktów.
Teoria (hipoteza), która nie daje się sprawdzić empirycznie, nie można jej
poddać próbie falsyfikacji jest dla nauk empirycznych zupełnie bezużyteczna i jako taka nie jest naukowa.
Proponuje się poza tym następujący przebieg
procesu badawczego:
1.
Ujęcie problemu: przegląd faktów, ich selekcja, rozpoznanie co jest
problemem badawczym (problem ma charakter pytania), postawienie problemu
(pytania).
2.
Zbudowanie modelu teoretycznego: wysunięcie przypuszczeń co do
zmiennych potencjalnie istotnych, wysunięcie pomocniczych założeń i zasadniczych hipotez, przemianowanie problemu i hipotez na język matematyczny.
3.
Wyprowadzenie szczegółowych konsekwencji: uporządkowanie tego, co może
zostać zweryfikowane, postawienie ewentualnych prognoz („jeżeli tak, to
tak…").
4.
Sprawdzenie hipotez: zaplanowanie sposobu sprawdzenia, przeprowadzenie
sprawdzenia za pomocą metod naukowych (np. eksperymentu), systematyzacja
zebranych danych i wyników, eliminacja danych zbędnych, wyprowadzenie wniosków.
5.
Wprowadzenie do teorii wniosków z badań empirycznych: porównanie
zebranych danych (także wniosków) z wcześniejszymi prognozami, ewentualne
modyfikacje wcześniejszego, wyjściowego modelu, teorii.
Znaczna część procesów poznania naukowego ma
charakter poszukiwania wzajemnych zależności
pomiędzy dwoma czynnikami, tymi czynnikami są zmienne. Jedna zmienna ma charakter zmiennej niezależnej, druga zaś
jest zależna — zależna właśnie od zmiennej niezależnej. Problem badawczy może więc brzmieć: „Czy istnieje związek pomiędzy
płcią człowieka a specjalnymi zdolnościami intelektualnymi?". W tym
przypadku można postawić dwie hipotezy (które są odpowiedziami na pytanie
problemu):
1.
Tak, jest taki związek. (Tu może dalej nastąpić opis związku,
uszczegółowienie go)
2.
Nie, nie ma takiego związku.
Powyższe hipotezy poddaje
się weryfikacji empirycznej. Bardzo
ważna jest także poprawność językowa samej treści postawionego problemu i hipotez, chodzi naturalnie o język naukowy. Sam związek — taki jak ten przykładowy — może zakładać tylko współwystępowanie danych zjawisk, a może też
oznaczać zależność deterministyczną: A wpływa na B. W zależności od
natury danego związku buduje się odmienne modele weryfikacji empirycznej.
Przyjrzyjmy
się teraz jednemu z najwyżej cenionych sposobów weryfikacji hipotez, jakim
jest eksperyment naukowy.
„Przez
eksperyment rozumie się ten typ badania, w którym manipuluje się pewnymi
zmiennymi i obserwuje ich wpływ na inne zmienne". "W badaniu o charakterze
eksperymentalnym badacz musi (1) ustalić wartości albo kategorie zmiennej
(zmiennych) niezależnej, które mają być porównywane, (2) wyselekcjonować
osoby [lub przedmioty, obiekty itd.] do badań (3) zastosować procedury, na
mocy których badanym [obiektom] przydziela się poszczególne wartości lub
kategorie zmiennej niezależnej, (4) sprecyzować — jakiego typu obserwacji
czy pomiarów należy dokonać, odnośnie każdego badanego [obiektu]" (Brzeziński,
1999). Jest jeszcze wiele innych definicji eksperymentu, jednak wszystkie akcentują
następujące cechy, jakie musi spełnić dane badanie, aby uznać je za metodę
eksperymentalną:
1.
manipulatywność co najmniej jedną zmienną niezależną — niezależną
główną (korzystając z wcześniejszego przykładu problemu badawczego będzie
to płeć człowieka),
2.
kontrola zmiennych niezależnych ubocznych (np. wieku, poziomu
inteligencji, wykształcenia),
3.
obserwacja/pomiar zmienności zmiennej zależnej wywołanej zamierzonymi
przez badacza wpływami nią zmienną niezależnej-głównej.
Największą zaletą dobrze przeprowadzonego
eksperymentu jest fakt, iż można go powtórzyć — replikacja przynosząca
ten sam efekt potwierdza wyniki pierwszego eksperymentu, wpływ zmiennych na
zmienną zależną jest dokładnie mierzalny, co zwiększa precyzję pomiaru a także samej hipotezy wyjściowej. Poza tym, opracowywany związek pomiędzy
zmiennymi można określić z dużą dokładnością dzięki kontrolowaniu
zmiennych ubocznych, które w niekontrolowanych warunkach mogą mieć nawet większy
wpływ na zmienna zależną niż sama badana zmienna niezależna. Bardzo ważne
jest także, że dzięki metodzie eksperymentalnej możliwe
jest orzeczenie o kierunku wpływu jednej zmienną na drugą (A wywołuje B, ale
B nie wywołuje A), takiego kierunku nie można już określić posługując się
metodami korelacyjnymi. Sam plan eksperymentalny także zawsze jest obwarowany
pewnymi warunkami poprawności i określonymi wymogami. Musi on spełniać
kryterium odpowiedniej trafności. Jest to kwestia odpowiedzenia sobie na
pytanie, czy rzeczywiście dana zmienna niezależna wpłynęła na zmienną
zależną? Należy w takim przypadku wziąć pod uwagę czy dany plan (bo ich
typów jest bardzo wiele) odpowiada naturze problemu badawczego, hipotezie o jakości związku, czy kontrolowane były w pełni wszystkie zmienne uboczne
(tzw. szum eksperymentalny), plan ten musi po prostu być tak skonstruowany, aby
wyeliminować wszelkie potencjalne wpływy na zmienną zależną oprócz
zaplanowanej zmiennej niezależnej, a tym samym alternatywnych hipotez dotyczących
natury związku.
Oczywiście w praktyce badawczej w każdej
dziedzinie posługującej się metodami eksperymentalnymi, czy w ogóle
empirycznymi proces badawczy jest dużo bardziej skomplikowany i wielowarstwowy,
niż zostało to tu zaprezentowany, należy też dodać, że wyniki są
opracowywane złożonymi metodami matematycznymi i statystycznymi, które
ostatecznie opisują te wyniki i są często ich jednoznacznym weryfikatorem.
Ilościowe uchwycenie badanych zjawisk pozwala na zastosowanie czysto formalnych a zatem najbardziej precyzyjnych metod sprawdzania ich występowania i zmierzenia ich natężenia. Widać także, że proces poznania naukowego odbywa
się nie tylko w laboratorium badawczym (świat faktów empirycznych), ale też w umysłach samych badaczy (świat konstrukcji teoretycznych). Ma to istotne
następstwa: oznacza bowiem, że także treść i sposób myślenia badaczy jest
tak samo poddany (powinien być!) rygorom naukowym jak badanie laboratoryjne.
Dlatego język teorii naukowych nie jest językiem potocznym, musi w sobie
zawierać pojęcia ściśle zdefiniowane i określone, dlatego musi określać
dane zjawiska w sposób jednoznaczny (co nie znaczy tu, że prosty) przy pomocy
tychże pojęć, dlatego musi być tak skonstruowany, aby mógł pomieścić w sobie jak najwięcej zawartości informatywnej — język naukowy nie musi spełniać
roli komunikacyjnej…
LITERATURA:
1.
Ajdukiewicz K. (1965) Logika pragmatyczna. PWN Warszawa.
2.
Brzeziński J. (1999) Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa.
3.
Such J. (1973) Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Wyd. Nauk. UAM, Poznań.
4.
Townsend J. C. (1953) Introduction to experimental method. McGraw-Hill,
New York.
« Filozofia i metodologia nauki (Publikacja: 12-05-2003 Ostatnia zmiana: 01-06-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2432 |
|