|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe
Dobra martwej ręki: mniej znane dzieje Św.Majątków [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Ograniczenia swobody testowania
istniejące w prawie ziemskim nie występowały w prawie miejskim. Legaty na
cele pobożne mogły obejmować dobra dziedziczne, co w efekcie prowadziło do
powiększania nieruchomości miejskich w ręku kościoła, bez ograniczeń z jakimi musiał się borykać kler w prawie ziemskim. Do sprawy „dóbr martwej ręki"
powrócono w wieku kolejnym. Po pierwsze starano się odebrać sądom kościelnym
rozpatrywanie spraw w tym zakresie. W owym czasie ksiądz J. Kitowicz pisał
stropiony: „Ku końcu atoli panowania
Augusta III (...) konsystorzom sprawy o dziesięciny, o zapisy, o testamenta
odebrawszy i do świeckich sądów przeniósłszy — tym samym piorun klątwy kościelnej,
niegdyś straszny, z ręki wytrącili." [ 4 ] W 1764 r. obok istniejącego zakazu nabywania przez Kościół dóbr
ziemskich, ponowiono wcześniejszy zakaz nabywania nieruchomości miejskich. W 1768 r. sejm ponowił ograniczenia majątkowe instytucji kościelnych, w szczególności
zakaz nabywania dóbr szlacheckich poprzez testamenty i legaty (zapisy). W projekcie kodeksu („Zbiór praw sądowych…") Andrzeja Zamoyskiego z 1776
r. również przewidziano ograniczenie zapisów testamentowych na rzecz Kościoła.
„Sejm roku 1780 potępił i odrzucił Zbiór praw sądowych eks-kanclerza Andrzeja Zamoyskiego. Posłowie
rwali księgę, pluli między jej karty, deptali nieszczęsne strzępy. Niemal
nikt z potępiających kodeksu nie przeczytał. Ludzie działali na ślepo,
zostali bowiem zawczasu odpowiednio nastawieni, spreparowani propagandą. Batalią
pokierował, rozegrał ją nuncjusz papieski, Jan Andrzej Archetti. (...)
Przewidywano ograniczenia materialne, polegające na zakazie nabywania nowych dóbr i działalności zarobkowej, konkurencyjnej w stosunku do mieszczaństwa.
Jedynie proboszczowie, obarczeni obowiązkiem zakładania szkół, mogliby
nabywać ziemię. Majątki uzyskane nieprawnie, wbrew konstytucjom, powróciłyby
do skarbu państwa." [ 5 ]
W dobie Sejmu Czteroletniego,
przejęto na rzecz państwa, pomimo oporów, wielkie dobra biskupa krakowskiego,
który w zamian otrzymywać miał pensję.
Tym samym do ostatnich dni I Rzeczypospolitej zmagano się
zarówno z powstrzymaniem rozrostu „dóbr martwej ręki", jak i z ich
odzyskaniem dla państwa. Dziś dobra będące niegdyś owocem zapisów
testamentowych są przedmiotem nieustannej rewindykacji, a fakty przytoczone
powyżej w żadnej mierze nie przeszkadzają stronie kościelnej w gorliwej
rewindykacji, a stronę państwową — dziś — zapewne mało interesują.
Rewindykacje kościelne (II RP)
T. Włodarczyk pisze: „Bardzo
często spotykamy się w konkordatach nowożytnych z faktem rezygnacji przez Kościół z dóbr zajętych przez państwo" i podaje jako przykład art. 13 konkordatu
napoleońskiego z 1801 r., w którym Kościół zrezygnował z majątków, które w wyniku rewolucji znalazły się w rękach państwa lub osób prywatnych.
Polskie konkordaty jeszcze nie doczekały się precedensowego przejawu podobnego
gestu.
Ustęp 3 art. XXIV Konkordatu z 1925 r. mówił więc o reprywatyzacji kościelnej, tj. kwestii tych dóbr, których
Kościół Katolicki w Polsce został pozbawiony przez państwa zaborcze. W szczególności dotyczyło to konfiskat przeprowadzonych po powstaniu z 1863 r.
Ziemie te i budynki znajdowały się czasowo w państwowym zarządzie, a częściowo
zostały darowane lub sprzedane osobom trzecim. Po odzyskaniu niepodległości
Kościół począł się domagać utraconych dóbr. Przedmiotem roszczeń było
kilkadziesiąt tysięcy hektarów ziemi, w znacznej części należącej do osób
trzecich. Pomijając kontrowersje prawne i moralne tego zagadnienia, warto
podkreślić aspekt ekonomiczny: gdyby młode państwo miało udźwignąć
dodatkowo taki ciężar (tj. nie tylko oddania posiadanych majątków, ale i spłaty
tego co znajdowało się u osób trzecich), byłoby to niezwykle szkodliwe dla słabej
jeszcze gospodarki polskiej. Oczywiście taka racja nie mogła mieć większego
znaczenia dla Kościoła.
Przez cały okres dwudziestolecia międzywojennego Kościół
zabiegał usilnie o przejęcie jak największej części świątyń i ziemi
prawosławnej, należącej dawniej do niego. Nasz Misjonarz z czerwca
1929 r. ponagla: "Rząd nasz nie pozwala na rewindykację 700 świątyń,
pozostających bezprawnie w posiadaniu duchowieństwa prawosławnego".
Sprawa zwrotu majątków pokościelnych ciągnęła się przez całe
dwudziestolecie i zakończyła się podpisaniem korzystnego dla Kościoła układu
polsko-watykańskiego 20 czerwca 1938 r. [ 6 ] Dotyczył on tzw. ziemi,
kościołów i kaplic pounickich, czyli takich obiektów i ziemi, znajdujących
się na obszarach archidiecezji wileńskiej oraz diecezji łomżyńskiej, pińskiej,
podlaskiej, lubelskiej i łuckiej, które zostały odebrane Kościołowi
rzymskokatolickiemu i przekazane w użytkowanie Cerkwi Prawosławnej, na
podstawie ukazu carskiego z 25 marca (6 kwietnia) 1839 r., decyzji Świątobliwego
Synodu z dnia 13/25 kwietnia 1875 r., zatwierdzonej przez cesarza rosyjskiego
dnia 1/13 maja 1875 r. i innych rozporządzeń rządu rosyjskiego. Stolica
Apostolska zrzekała się roszczeń do tych nieruchomości w zamian za
przekazanie przez Państwo Polskie na własność Kościoła 12 tys. hektarów
ziemi na wspomnianych obszarach, z tym że do tego wliczono te ziemie, które
aktualnie Kościół posiadał bez tytułów własności (ok. 9120 ha), zaś za
pozostały obszar państwo miało wypłacić ekwiwalent pieniężny w wysokości
2,5 mln zł w obligacjach „4% pożyczki konsolidacyjnej" nominalnej wartości.
W tym czasie nasileniu uległy w Polsce ekscesy antyprawosławne. W czerwcu przywieziono z Watykanu i przywitano z państwowymi honorami szczątki
nowego świętego jakiego papiestwo ustanowiło Polsce — Andrzeja Bobolę -
patrona krucjaty przeciw prawosławiu (zob. więcej: str. 2216). Wkrótce po podpisaniu układu o zwrocie
własności kościelnej skonfiskowanej od Kościoła w czasach carskich, tylko w lipcu i sierpniu w rejonie Chełma spalono 138 cerkwi prawosławnych. [ 7 ]
Upaństwowienie majątków kościelnych w okresie PRL
W roku 1944 Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego uchwalił
reformę rolną, która upaństwowieniem objęła kościelne lasy o powierzchni
większej niż 25 ha. 20 marca 1950 r. uchwalono ustawę o przejęciu przez państwo
dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego. [ 8 ]
Jak głosiła preambuła aktu — „celem usunięcia pozostałości przywilejów
obszarniczo-feudalnych w dobrach martwej ręki oraz celem materialnego
zabezpieczenia duchowieństwa." Upaństwowieniem bez odszkodowania objęto
wszystkie grunty rolne kościołów, bez względu na ich powierzchnię, z wyłączeniem
gospodarstw rolnych służących osobistym dochodom proboszczów, nie
przekraczających 50 ha (w województwach śląskim, poznańskim i pomorskim -
100 ha). Wyłączenia tego jednak często w praktyce nie respektowano.
Kilkanaście dni później Kościół polski zdecydował się
na zawarcie precedensowego porozumienia — 14 kwietnia doszło do zawarcia
pierwszej umowy katolickiego Episkopatu z komunistycznym rządem, co
Watykan wprawiło w konsternację, ale dzięki temu Kościół polski
wynegocjował lepsze warunki upaństwowienia swych dóbr. Początkowo biskupi
wysunęli postulat, aby dodatkowo pozostawić im po 50 ha, tyleż samo dla
seminariów oraz 20 ha dla zakonów. Ostatecznie stanęło na 5 ha dla każdego
klasztoru oraz 50 ha dla biskupów diecezjalnych i seminariów duchownych. Tylko
jednak wyłączenia dla klasztorów zrealizowano w pełni, dla biskupów — częściowo.
Ogólną powierzchnię przejętych gruntów szacuje się na
ok. 90-100 tys. ha. [ 9 ]
Oprócz dóbr martwej ręki nacjonalizacja objęła również
inne majątki kleru. Nacjonalizacja podstawowych gałęzi gospodarki narodowej z 1946 r. objęła m.in. największe drukarnie kościelne — bazę przedwojennych
wydawnictw, szczególnie dotkliwa była utrata górnośląskiej kopalni węgla
kamiennego „Eminencja", fabryki wag w Lublinie należącej do michaelitów
oraz Banku Związku Spółek Zarobkowych w Poznaniu. Na podstawie ustawy z dnia
28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej
gospodarce w służbie zdrowia [ 10 ]
upaństwowiono wszystkie kościelne zakłady służby zdrowia (przed wojną Kościół
miał ok. 300 szpitali), co jednak nie dotyczyło nieruchomości gruntowych na
których znajdowały się te zakłady (pozostały przy Kościele). Była to więc,
jak ujęła to Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska, „niekonsekwentna
nacjonalizacja".
Prymas kardynał Stefan Wyszyński stwierdził po latach,
że upaństwowienie dóbr martwej ręki pozwoliło duchownym skupić się na ich
zadaniach duszpasterskich. Wkrótce jednak postanowiono zmącić tę pracę
ducha...
Rewindykacje kościelne (III RP)
Okoliczności przyjęcia zwrotu kościelnych majątków po
latach wspominał Jacek Kuroń: "W Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu
wszyscy poza mną byli katolikami. Ja jeden byłem chrześcijaninem, ale nie
należącym do żadnego Kościoła. W tym sensie ja jeden byłem niezależny. W każdej sprawie moi koledzy ministrowie oglądali się na mnie i — paradoksalnie — mój głos stał się decydujący, bo tylko ja mogłem biskupom powiedzieć nie!
Jeszcze jesienią bardzo szanowany przeze mnie biskup postawił ostro dwie
sprawy: zwrot kościelnego majątku i wprowadzenie religii do szkół. Już
zwrot majątku stanowił problem, bo wiele osób uważało, że reprywatyzacja
powinna dotyczyć wszystkich właścicieli na jednakowych zasadach. (...) może
jest pewna niezręczność w tym, że dla jednego właściciela robi się wyjątek,
może jest to niezręczne i dla samego Kościoła, ale trudno. Świat przez to
nie zginie, a ja nie mogę być rycerzem obrotowym wojującym ze wszystkimi o wszystko. I tak komisja przyjęła pełny zwrot kościelnego majątku."
Pierwszy etap kościelnej
rewindykacji znalazł swój wyraz prawny w ustawie uchwalonej u schyłku PRLu,
dnia 17 maja 1989 r. o stos. Państw. Kość., w której Dział IV Rozdział 1 pt.
„Regulacja spraw majątkowych Kościoła" w art. 61 ustanowił szczególny
tryb postępowania w tych sprawach — tzw. postępowanie regulacyjne [ 11 ],
które stworzyło podstawy rewindykacyjne dla dóbr, które w różnych
okolicznościach i okresach [ 12 ]
Kościół utracił na rzecz państwa w sposób uznany w ustawie za bezprawny
lub niesłuszny (np. nieruchomości przejęte w drodze egzekucji zaległości
podatkowych; nieruchomości przejęte od zakonów bezhabitowych, które wcześniej
znalazły się w ich władaniu dzięki zakładaniu fikcyjnych stowarzyszeń
celem obejścia cesarskich przepisów antyzakonnych; mienie zniesionych fundacji
kościelnych; mienie utracone na skutek wywłaszczenia, w którym strona kościelna
nie przyjęła odszkodowania; mienie przejęte pierwotnie bez podstawy prawnej, a następnie konwalidowane prawnie). Postępowaniem regulacyjnym, do którego w dużym zakresie stosuje się przepisy o postępowaniu administracyjnym (KPA),
zajmuje się ustanowiona art. 62 Komisja Majątkowa, która działa przy
ministrze spraw wewnętrznych i administracji, w jej skład wchodzą po połowie
przedstawiciele rządu i episkopatu. [ 13 ]
Tzw. regulacja polega a) albo na przywróceniu kościelnym osobom prawnym własności
nieruchomości; b) albo na przyznaniu nieruchomości zamiennej, gdyby przywrócenie
własności było trudne w praktyce do wykonania; c) albo przyznaniu
odszkodowania wnioskodawcy, w wysokości odpowiadającej przepisom o wywłaszczeniu
nieruchomości (bez względu na to, czy nieruchomość ta została utracona w drodze wywłaszczenia, nacjonalizacji [ 14 ]
czy w inny sposób). [ 15 ]
Strony przed Komisją mogą zawrzeć ugodę. Od orzeczenia zespołu orzekającego
Komisji nie przysługuje odwołanie.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 4 ] J. Kitowicz, Opis
obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 1985. [ 5 ] P. Jasienica, Rzeczpospolita
Obojga Narodów. Dzieje agonii [ 6 ] Ratyfikowany 10 września
1938 r. (Dz. U. z 1939 r., Nr 39, poz. 222); tekst układu w: Włodarczyk, Konkordaty, t.2, s.538-540 [ 7 ] Hansjakob
Stehle, Tajna
dyplomacja Watykanu. Papiestwo wobec komunizmu. 1917-1991, Warszawa
1993, s.157 [ 8 ] Dz. U., Nr 9, poz. 87 i Nr
10, poz. 111. [ 9 ] M. Winiarczyk-Kossakowska, "Przejęcie przez państwo 'dóbr martwej ręki' (W pięćdziesiątą rocznicę)",
Państwo i Prawo, nr 12/2000,
s.60-61 [ 10 ] Dz. U., Nr 55, poz. 434. [ 11 ] Zob. Zarządzenie
Ministra-Szefa Urzędu RM z 8 lutego 1990 r. w sprawie szczegółowego trybu
postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia osobom prawnym Kościoła
Katolickiego własności nieruchomości lub ich części (M.P., z 1990 r.,
Nr 5, poz. 39; z 1993 r., Nr 20, poz. 195; z 1994 r., Nr 23, poz. 190). [ 12 ] Trybunał Konstytucyjny
uznał w roku 1992, iż rewindykacja może dotyczyć nie tylko PRL w odniesieniu do nieruchomości pozostałych po obrządku greckokatolickim,
nie znajdującym się w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu parafii
prawosławnych (art. 61 ust. 1 pkt 1) oraz w sprawach o przekazanie własności
nieruchomości celem przywrócenia w nich kultu religijnego lub określonej
działalności kościelnych osób prawnych (art. 61 ust. 2 pkt 1). [ 13 ] 14 członków Komisji
otrzymuje wysokie wynagrodzenia, wynoszące odpowiednio do pełnionej
funkcji 70% wysokości wynagrodzenia Prezesa, wiceprezesa lub sędziego NSA. [ 14 ] Należy odróżniać pojęcia
„wywłaszczenie" i „nacjonalizacja". Wywłaszczenie było
przeprowadzane na podstawie indywidualnej decyzji administracyjnej o charakterze konstytutywnym, nacjonalizacja zaś — z mocy samego aktu
normatywnego rangi ustawy (wydawane decyzje administracyjne miały wówczas
charakter tylko deklaratoryjny). [ 15 ] Zob. Rozporządzenie RM z 21 grudnia 1990 r. w sprawie wyłączania nieruchomości zamiennych lub nakładania
obowiązku zapłaty odszkodowania na rzecz kościelnych osób prawnych (Dz. U., z 1991, Nr 1, poz. 2). « Sprawy finansowe i majątkowe (Publikacja: 06-08-2003 Ostatnia zmiana: 06-08-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2587 |
|