|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Etyczne spojrzenie na charakter człowieka jest bardzo jednostronne. To prawda, że takie cechy jak prawdomówność, odwaga, uczciwość, sprawiedliwość, życzliwość, skromność, pracowitość, wspaniałomyślność są godne podziwu, ale nie powinny one przesłaniać nam innych – również doniosłych – choć zazwyczaj nie włączanych do moralności cech osobowości ludzkiej takich jak umiłowanie muzyki,.. | |
| |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe
Dobra martwej ręki: mniej znane dzieje Św.Majątków [3] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Kontrowersje wzbudzał fakt, iż
kwestie te są regulowane w postępowaniu pozasądowym. Sąd rozpatruje daną
sprawę jedynie w razie jeśli uchyli się od niej Komisja Majątkowa. Tak było w przypadku roszczenia sióstr norbertanek, dotyczących gruntów przy al. Focha w Krakowie, na których obecnie mieści się stadion Cracovii i hotel oraz
planowa inwestycja w centrum handlowe firmy Ivaco (wartość szacunkowa: 25 mln
zł), a z których siostry norbertanki zostały wywłaszczone w latach 50. Przez
10 lat norbertanki usiłowały wydobyć te grunty od gminy Kraków na rzecz
swego klasztoru, czemu towarzyszyły demonstracje „podwawelskich szalikowców".
Norbertanki otrzymały dobra na mocy wyroku sądu krakowskiego z lutego 2002 r.
26 września 2001 r. rozpoczął się proces przed poznańskim Sądem Okręgowym w sprawie zwrotu części poznańskiego jeziora Malta oraz 2,5 mln zł
odszkodowania, czego domaga się od
miasta Poznań tamtejsza parafia św. Jana Jerozolimskiego za Murami. Orzeczenia, jakie zapadają w Komisji często były kontrowersyjne, przyznając Kościołowi np. budynki
zajmowane dotychczas przez szkoły, szpitale, instytucje kulturalne czy innego
rodzaju placówki, które niejednokrotnie wykładały duże sumy na ich remonty.
Wobec tego w 1997 r. Rzecznik Praw Obywatelskich, Adam Zieliński, wystąpił do
Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały wyjaśniającej, czy orzeczenie Komisji
Majątkowej o zwrocie Kościołowi nieruchomości wyłącza możliwość
dochodzenia przez nie dalszych roszczeń w sądzie.
Katalog dóbr mogących być
przedmiotem postępowania regulacyjnego jest bardzo szeroki, a szczególnie rażąca
jest pierwsza grupa: nieruchomości pozostałe po obrządku greckokatolickim, jeżeli w dniu wejścia ustawy nie znajdowały się we władaniu innych kościołów.
Dotyczyło to niektórych cerkwi wraz z budynkami towarzyszącymi. Logika
regulacji ustawy podpowiadała rozwiązanie tego na zasadzie status quo i przyznanie parafiom prawosławnym prawa własności w ustawie z 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego. Zablokowała to jednak Dama Zakonu Rycerskiego Grobu w Jerozolimie, Alicja Grześkowiak, pełniąca ówcześnie funkcje marszałka
Senatu. Dzięki temu zaczęły się kontrowersyjne roszczenia.
Czasami o majątki te toczą się wieloletnie boje kościelno-cerkiewne.
Przykładem takim jest np. sprawa cmentarza prawosławnego w Dobroczycach (Południowe
Podlasie). W 1992 r. o stwierdzenie własności na podstawie status quo wystąpiła
parafia prawosławna w Kobylanach, urządzająca tam pochówki. Trzy miesiące później
wojewoda bialskopodlaski wydał decyzję przyznającą własność cmentarza
prawosławnym. Ale oto w rok później Kościół katolicki uznał, że byłoby
pożądane uzyskać prawosławny cmentarz. I tak 5 marca 1993 r. o wznowienie
postępowania wystąpiła katolicka parafia pw. św. Trójcy z ...Terespola
(należąca do diecezji siedleckiej). W ten sposób rozpoczął się wielki i długi
spór, który zakończył się w 2001 r. Ostatecznie uznano bezzasadność żądania
strony katolickiej.
Sposób regulacji, który prawosławnych stawiał w nierównoprawnej
wobec Kościoła katolickiego pozycji, był poddawany ostrej krytyce, w szczególności
na posiedzeniach sejmowej podkomisji i komisji w latach 1996-97. Poseł Jacek
Kuroń mówił, iż zabieranie cerkwi prawosławnym byłoby „barbarzyństwem".
Do 1999 r. Kościół prawosławny oddał katolikom sześć spośród tych
cerkwi. O sporze tym Bogusław Skręta, wicedyrektor Departamentu Wyznań MSWiA,
mówił w 1998 r. w ten sposób: „Towarzyszą mu ogromne emocje. Tak więc
dzisiaj nie widzę żadnych realnych szans na rozwiązanie tego problemu." W związku z tym 15 stycznia 2003 r. Katolicka Agencja Informacyjna donosiła:
„Kryzys dialogu katolicko-prawosławnego w Polsce". Przedmiotem sporu jest
coraz więcej cerkwi. W 1998 mówiono o 20, w 1999 — 21, w 2003 — 23.
W postępowaniach regulacyjnych Kościół wszedł w spór
m.in. z Uniwersytetem Jagiellońskim domagając się niektórych jego nieruchomości.
Uniwersytet stracił klasztor augustianów. Krakowscy augustianie przejęli też
zespół pałacowo-parkowy, który utracił mieszczący się tam dom dziecka. W miejscu tym zaplanowano bowiem liceum katolickie. Na rzecz jezuitów budynki
utraciły kliniki Toksykologii i Chirurgii Szczękowo Twarzowej w Krakowie
(jezuici zorganizowali tam własną wyższą uczelnię i centrum wydawnicze).
Krakowskie urszulanki odzyskały budynki zajmowane przez Akademię Muzyczną i Państwową Wyższą Szkołę Teatralną. Krakowscy bonifratrzy otrzymali
najstarszy krakowski szpital. Krakowscy dominikanie złożyli wniosek o odzyskanie ziemi na której obecnie mieszczą się ogródki działkowe. Parafia
Mariacka odzyskała w Rynku Głównym i jego najbliższej okolicy sześć
zabytkowych kamienic. Jedną z nich ksiądz infułat Bronisław Fidelus zamienił w ekskluzywny hotelik Wit Stwosz.
Ordynariusz legnicki Tadeusz Rybak (nomen omen) zażądał
nieodpłatnego przekazania mu olbrzymich stawów przemkowskich (ponad 900 ha).
Drugiego takiego kompleksu nie ma w całej Polsce, znajduje się tam rezerwat
ornitologiczny z ponad 200 gatunkami ptaków. Archidiecezja Poznańska otrzymała
12 maja 2000 r. w ramach rekompensaty za utracone nieruchomości udziały w 5 spółkach
giełdowych (Lubawa, Kopeks, Brok, Wólczanka i Bytom). Łączna wartość akcji
przekazanych archidiecezji wyniosła 2.175.000 zł, czyli więcej niż warta była
nieruchomość w Poznaniu przy ul. Kochanowskiego 2a za którą wypłacono
„rekompensatę". Parafie archidiecezji katowickiej otrzymały w ramach
rekompensaty ponad 900 ha popegeerowskich leżących na terenie Zabrza (Kościół
zgodził się odsprzedać miastu te tereny za 13 mln dolarów). W styczniu 2000
r. w Jastrzębu Zdroju Zgromadzenie Córek Bożej Miłości usunęło 55 upośledzonych
dzieci z przejętego przez nie Zakładu Lecznictwa Opiekuńczego (Angora,
3/2000).
W 1993 r. Jerzy Giedroyć pisał: „Nie można budować państwa
wyznaniowego! Irytuje również pazerność Kościoła, rewindykowanie dóbr z dalekiej często przeszłości kosztem obiektów użyteczności publicznej, jak
choćby sprawa budynków uniwersyteckich." W wymiarze symbolicznym jest to
najbardziej bulwersujący aspekt całego kościelnego rewindykacjonizmu. Ojcowie
misjonarze zażądali gmachu Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Uniwersytetu Warszawskiego, który utracili po powstaniu styczniowym.
Franciszkanie przypomnieli sobie o budynkach, które opuścili w ...XVI w., a które
od 1842 r. były placówką muzealną, obecnie Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Ojciec Kazimierz Badeni OP zgłosił pretensje do browaru żywieckiego, żądając
wpisania do księgi wieczystej swego rodzeństwa jako jedynych właścicieli
ziemi i budynków browaru oraz 700 mln zł tytułem odszkodowania. Badeni
domagając się zwrotu własności dawnym właścicielom, reprezentował
roszczenia Habsburgów [ 17 ].
Przeor klasztoru paulinów na Jasnej Górze zażądał działki parkingowej, do
czego podstawą prawną miał być akt nadania owego terenu przez króla Jagiełłę
600 lat temu. Miasto działkę „zwróciło".
W maju 1996 r. część posłów lewicy zaczęła się
domagać powołania komisji nadzwyczajnej, o uprawnieniach śledczych, do
zweryfikowania decyzji Komisji Majątkowej. Uznano bowiem, iż wiele decyzji
komisji było kontrowersyjnych, zaś Kościół z przejętych przez siebie
budynków wyrzucał dotychczasowych lokatorów.
Termin składania wniosków upłynął
31 grudnia 1992 r. Wpłynęło 3038 wniosków. Z załatwionych do marca 1995 r.
ok. 1050 postępowań, ok. 860 zakończyło się korzystnie dla Kościoła. Do
stycznia 1998 r. zakończono już ok. 1990 postępowań, z czego korzystnie dla
Kościoła — ok. 1600, z czego połowa to ugody, a połowa to orzeczenia. Do
listopada 1999 r. załatwionych było już ok. 2330 wniosków, z czego 1900
korzystnie dla Kościoła.
1 2 3
Przypisy: [ 17 ] K. Różycki, „Kto
nawarzył piwa", Angora, nr 29/2000. « Sprawy finansowe i majątkowe (Publikacja: 06-08-2003 Ostatnia zmiana: 06-08-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2587 |
|