|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną
Posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej - 14 III 1995 [1]
Stenogram z 7. posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej do
rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu w sprawie przyjęcia
sprawozdania podkomisji ds. zbadania zgodności Konkordatu z Konstytucją RP i przyjęcia sprawozdania Komisji
(14 marca 1995 r., Warszawa)
Dnia
14 marca 1995 r. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską,
obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Siemiątkowskiego (SLD),
rozpatrywała:
-
sprawozdanie podkomisji ds. zbadania zgodności Konkordatu z Konstytucją RP
oraz przyjęła
-
sprawozdanie Komisji dotyczące oceny skutków prawnych, jakie nastąpią w przypadku uchwalenia ustawy ratyfikacyjnej w świetle obowiązujących przepisów
konstytucyjnych oraz innych ustaw. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych z podsekretarzem stanu Eugeniuszem Wyznerem, Urzędu Rady Ministrów z dyrektorem
generalnym Markiem Pernalem, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz eksperci.
Poseł
Zbigniew Siemiątkowski (SLD):
Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu
ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą
Polską.
Witam wszystkich państwa.
Prezydium Komisji zaproponowało w dzisiejszym porządku dziennym ustosunkowanie
się do sprawozdania podkomisji, która została powołana w dniu 17 stycznia, w celu zbadania zgodności Konkordatu z Konstytucją RP. Posiadamy odpowiedni druk
sprawozdania sygnowany przez przewodniczącą podkomisji panią poseł Izabellę
Sierakowską. Po przedyskutowaniu tego sprawozdania planujemy jego przyjęcie, bądź
odrzucenie. W odpowiednim czasie po dyskusji przedstawią państwo swój
stosunek do tego sprawozdania.
Następnie przyjęlibyśmy całe sprawozdanie Komisji dotyczące oceny skutków
prawnych, jakie nastąpią w przypadku uchwalenia ustawy ratyfikacyjnej w świetle
obowiązujących przepisów konstytucyjnych oraz innych ustaw.
Przypomnę, że pierwsza uchwała Sejmu z dnia 28 lipca 1994 r. dawała nam
termin do dnia 31 stycznia 1995 r. Ze względu na pewne opóźnienia na
poprzednim posiedzeniu Sejmu termin ten został przesunięty na dzień 15 marca
1995 r. Dzisiaj jest 14 marca. W związku z tym jest to ostatni moment, abyśmy
przyjęli sprawozdanie.
Chcę przypomnieć, że praktycznie mamy już sprawozdanie dotyczące oceny
zmian, jakie powinny nastąpić w ustawodawstwie zwykłym towarzyszącym
Konkordatowi i to, które jest tematem dzisiejszego posiedzenia — kwestia zgodności
Konkordatu z Konstytucją RP.
Czy są uwagi do tego porządku dziennego? Jeżeli nie, ja to rozumiem, że porządek
dzienny został przez państwa zaakceptowany.
Poproszę komentarz do sprawozdania przewodniczącej podkomisji pani poseł I.
Sierakowskiej. Wszyscy dysponujemy tekstem sprawozdania. Uważam, że głos
wprowadzający (komentarz) jest uzasadniony.
Poseł
Izabella Sierakowska (SLD): Zgodnie z decyzją Komisji Nadzwyczajnej do
rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską na poprzednim posiedzeniu powołana została
podkomisja, której skład przedstawiony został w sprawozdaniu. Podkomisja wystąpiła o dodatkowe opinie prawne do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Mówiłam o tym na poprzednim posiedzeniu Komisji. Poza tym otrzymaliśmy dodatkowe opinie
od prof. Sagana z Uniwersytetu Śląskiego i prof. Małajnego. Pojawiły się również
dodatkowe opinie napisane przez prof. Pietrzaka, prof. Wisłockiego i ks. prof.
Sobańskiego. Opinie te były prawomocne w pracy podkomisji.
Przedstawione sprawozdanie — jak zapewne państwo zauważyli składa się z 2 części.
Pragnę zaznaczyć, że w trakcie prac wykroczyliśmy poza zakres zadań
wyznaczonych nam przez Komisję. Pierwsza część sprawozdania zamieszczona na
stronie 1, 2 i 3 do przedostatniego akapitu kończącego się zdaniem: „Czy możliwe
jest utrzymanie takiej równości, jeżeli poprzez Konkordat do wewnętrznego
porządku prawnego…" itd., „...prawo kanoniczne?" stanowi zasadniczą, właściwą
część sprawozdania. Drugą część wyjaśnię po przedstawieniu
sprawozdania.
Odbyły się dwa posiedzenia podkomisji. Pierwsze w dniu 31 stycznia 1995 r. -
drugie w dniu 7 marca 1995 r. Jak państwo wiecie, mieliśmy bardzo mało czasu.
Dlatego pracowaliśmy w tempie błyskawicznym. Pomogły nam w pracy otrzymane
ekspertyzy. W wyniku prac, po przeanalizowaniu tych opinii, które mieliśmy stwierdziliśmy,
że Konkordat podpisany w dniu 28 lipca 1993 r. przez Stolicę Apostolską i rząd
Rzeczypospolitej jest niezgodny z aktualnie obowiązującą konstytucją. W pkt. 1 o art. 82 — o zasadzie rozdziału Kościoła od państwa. Mówimy o tym, że zmiany w konstytucji muszą być dokonywane większością 2/3 głosów, a nie jak inne ustawy zwykłą większością głosów. To jest pierwszy zarzut.
Drugi zarzut, jaki stawiamy, jest taki, że konstytucja nie zawiera upoważnienia
do zawarcia Konkordatu.
Zarzut trzeci mówi o organizowaniu przez szkoły publiczne nauki religii,
powierzaniu funkcji urzędnika stanu cywilnego duchownym oraz rezygnacji ze
sporządzania aktu zawierania małżeństwa cywilnego. Twierdzimy, że te sprawy
naruszają zasadę rozdziału Kościoła od państwa.
Dalej mówimy o naruszaniu gwarantowanej przez art. 67 ust. 2 Konstytucji zasady
równouprawnienia obywateli ze względu na wyznanie przez wprowadzenie kryteriów
wyznaniowych do prawa świeckiego.
Następnie mówimy o tym, że przepisy Konkordatu, a szczególnie art. 12 i art.
10 naruszają prawa do wolności sumienia i wyznania określone w konstytucji.
Art. 82 ust. 1 określa prawo do milczenia, z którego wynika zakaz zmuszania do
ujawniania swoich przekonań religijnych.
Następny zarzut dotyczy art. 8 Konkordatu mówiący o cmentarzach katolickich i pozbawiania prawa do pochówku na tych cmentarzach zwłok osób innego wyznania
niż katolickie i osób bezwyznaniowych.
Nie zwróciliśmy uwagi na jeszcze jedną sprawę, o której rozmawialiśmy w trakcie posiedzeń podkomisji. Mam tu na myśli Międzynarodowe Akta Praw człowieka
(pomyłka poseł I. Sierakowskiej. Powinno być: Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka) i Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Akta były podpisane w 1966 r., a Konwencja w 1950 r. Przypominamy Komisji, że Stolica Apostolska konwencji tych
nie przyjęła. Przypominamy także, że podstawową zasadą dotyczącą ochrony
praw człowieka jest zasada niedyskryminacji ze względu na wyznawaną religię.
Ta niedyskryminacja jest równoznaczna z równością wobec prawa.
Na zakończenie zadajemy Komisji pytanie: czy możliwe jest utrzymanie takiej równości,
jeżeli poprzez Konkordat zostaną wprowadzone do wewnętrznego porządku
prawnego przepisy prawa kanonicznego? Na tym sprawozdanie powinno się zakończyć.
Stawiamy wniosek o stwierdzenie przez Komisję niezgodności Konkordatu z Konstytucją obowiązującą obecnie w Rzeczypospolitej.
Zastanawialiśmy się, jak z tej niezwykle
trudnej sytuacji wyjść z twarzą. Znaleźliśmy „złoty środek".
Konkordat podpisał rząd Rzeczypospolitej. Kolejny rząd Rzeczypospolitej
skierował Konkordat do Sejmu z prośbą o jego ratyfikację. Wiemy doskonale,
jak reaguje opinia publiczna. Mówi się, że to lewica nie chce ratyfikacji
Konkordatu, że lewica walczy z Kościołem itd. Znacie to państwo doskonale.
Przypominam, że występowałam z wnioskiem o utworzenie katalogu postulatów,
które doprowadziłyby do renegocjacji Konkordatu. Ponieważ Komisja nie
dyskutowała na ten temat na swoich posiedzeniach, w drugiej części
przedstawionego dokumentu zaproponowaliśmy renegocjację Konkordatu dla
zachowania powagi naszego państwa, powagi Sejmu i — powtórzę — wyjścia z twarzą z tej sytuacji. W kilkunastu punktach przedstawiliśmy wąski i rozszerzony katalog postulatów, które powinny być wzięte pod uwagę przy
renegocjacji zmian postanowień Konkordatu w celu umożliwienia jego
ratyfikacji. Jest to część druga, dodatkowa. Propozycja podkomisji sugeruje,
aby Komisja zechciała się zająć możliwością renegocjacji Konkordatu. W imieniu podkomisji stawiam wniosek o stwierdzenie, że Konkordat podpisany 28
lipca 1993 r. przez Stolicę Apostolską i rząd Rzeczypospolitej jest niezgodny z aktualnie obowiązującą Konstytucją RP.
Poseł
Zbigniew Siemiątkowski (SLD): Dziękuję.
Czy są pytania?
Poseł
Irena Lipowicz (UW): Skierowałam
do pani przewodniczącej pismo. Jestem bardzo zaskoczona treścią sprawozdania i niektórymi sformułowaniami, w tym używaniem liczby mnogiej (podkomisja
stwierdziła, stwierdziliśmy itp.). Chciałam zapytać, ile osób brało udział w poszczególnych posiedzeniach? Ja osobiście nie mogłam wziąć udziału w żadnym z posiedzeń podkomisji. Były one wyznaczane w takich terminach, w których z powodu innych obowiązków nie mogłam wziąć udziału, o czym zawiadamiałam
panią przewodniczącą. Były to dwa krótkie posiedzenia zwołane w krótkich
terminach. Jeżeli jest to prezentowane, to chciałabym powiedzieć, że rzadko
spotykam się ze sprawozdaniem, które w tak jednostronny sposób przytacza
argumenty tylko jednej strony w sporze, czy w dyskusji.
Określono ten dokument jako sprawozdanie podkomisji w sytuacji, gdy nie wszyscy
członkowie podkomisji mogli brać udział w jej pracach. Zobaczmy, czy zrobiła
to większość, czy też zrobiły to dwie lub trzy osoby. Druzgocząca treść
sprawozdania, z którą absolutnie się nie zgadzam sprawia, że chcę zapytać
panią przewodniczącą, czy możliwe jest złożenie odrębnego stanowiska w tej kwestii? Tym bardziej, że poziom merytoryczny tego sprawozdania uniemożliwia
potraktowanie go jako rezultatu prac podkomisji.
Chciałabym równocześnie zapytać, czy byłoby możliwe zwołanie posiedzenia
podkomisji w pełnym składzie?
Poseł
Jan Lityński (UW): Mam pytanie
uzupełniające. Jak przebiegało głosowanie nad przyjęciem sprawozdania?
Iloma głosami zostało ono przyjęte?
Ekspert,
profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ks. Józef Krukowski:
Chciałbym stwierdzić, że brałem udział tylko w jednym posiedzeniu tej
podkomisji w dniu 31 stycznia 1995 r. Na posiedzeniu tym spośród członków
podkomisji obecna była tylko pani poseł I. Sierakowska, która stwierdziła,
że jest kompetentna do wyciągania wniosków w imieniu całej podkomisji. Jest
to chyba ewidentny brak kworum.
Następne posiedzenie odbyło się w dniu 7 marca 1995 r. Jak ekspert otrzymałem
zaproszenie na godzinę 12. Przybyłem kilka minut później ze względu na
uczestnictwo w posiedzeniu Komisji Konstytucyjnej. Okazało się, że
posiedzenie już się odbyło. Na korytarzu spotkałem dwie panie (panią poseł
I. Sierakowską i panią poseł K. Łybacką). Nie było innych członków
podkomisji. Wydaje mi się, że z formalnego punktu widzenia jest to po raz
drugi ewidentny brak kworum.
Od strony merytorycznej wydaje mi się, że brak jest zgodności wniosku
przedstawionego w sprawozdaniu z opiniami ekspertów.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Prace nad ustawą ratyfikacyjną (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2976 |
|