|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Katolicka Nauka Społeczna, socjalizm i kapitalizm [6] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Prawo własności w rozumieniu katolickiej nauki społecznej jest inaczej pojmowane niż w doktrynie
liberalnej. Wyjaśnia to m.in. Jan Paweł II w swojej encyklice Laborem
exercens, pisząc o prawie własności prywatnej zaznacza, żekoncepcja
kościelna "różni się (...) od programu kapitalizmu stosowanego w praktyce przez liberalizm i zbudowane na nim ustroje polityczne (...) różnica
polega na sposobie rozumienia samego prawa własności. Tradycja chrześcijańska
nigdy nie podtrzymywała tego prawa jako absolutnej i nienaruszalnej zasady.
Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa
wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: prawo osobistego
posiadania jako podporządkowane prawu powszechnego używania, uniwersalnemu
przeznaczeniu dóbr.". Precyzuje encyklika Quadragesimo anno: "W
rzeczy samej obowiązek, że w sprawie posiadania i używania własności ludzie
winni mieć na względzie nie tylko własną korzyść, ale i dobro ogółu,
wynika z indywidualnego i społecznego charakteru własności… Do kierowników
zaś państwa należy szczegółowe określenie tych obowiązków, ilekroć tego
wymaga konieczność, a prawo naturalne nie podaje wyraźnych w tym względzie
przepisów. A zatem mając na uwadze rzeczywistą konieczność dobra wspólnego
władza państwowa może, kierując się zawsze prawem naturalnym i Boskim, dokładniej
określić, co w zakresie używania własnych dóbr ich posiadaczom wolno, czego
zaś nie wolno." Co godne
uwagi, zaznacza, że "jest nadużyciem, jeżeli państwo naraża na ruinę
prywatne mienie obywateli przez nadmierne podatki i daniny" (49). Warto
przy tym zauważyć, iż w liberalizmie socjalnym, Leonard Hobhous (1861-1929),
sformułował tę myśl w swej książce Liberalism, która ukazała się w roku 1911 (choć odcinał się od jej pochodzenia prawnonaturalnego). Pisał
on m.in.: "Podstawowym problemem ekonomii jest nie zniszczenie własności,
lecz przywrócenie społecznego pojęcia własności na jego właściwe miejsce w warunkach odpowiadających nowoczesnym potrzebom".
W niełasce (Paweł VI)
Zasadniczym
wyjątkiem wśród nauczania papieży o własności, od Leona XIII do Jana Pawła
II, jest zapewne Paweł VI i jego Populorum Progressio. Podczas gdy inni
pisząc o prawie własności nieodmiennie podkreślali, że jest ono prawem
naturalnym, on z kolei nie wspomina o tym, akcentuje za to zgoła odmienną myśl:
"Wiadomo wszystkim, jak dobitnie przedstawiali Ojcowie Kościoła
obowiązki ludzi bogatych względem będących w potrzebie: Nie z twojego dajesz
ubogiemu — mówi święty Ambroży — ale oddajesz mu to, co jest jego. Sam używasz
tego, co jest wspólne, dane na użytek wszystkich. Ziemia należy do
wszystkich, nie do bogatych" (23). Trudno jest
sobie zdać sprawę z istoty różnicy powołania się przy prawie własności
nie na jej prawnonaturalną proweniencję, lecz na nauczanie Ojców Kościoła,
bez odwołania się do ich wypowiedzi w tej kwestii [ 54 ].
Tertulian (ok. 160 — po 220): "Tak więc,
skoro jesteśmy związani ze sobą głęboką więzią duchową, nie bronimy się
przed ewentualnością podzielenia się naszym majątkiem. Wszystko — oprócz
kobiet — jest u nas wspólne" [ 55 ].
Św. Bazyli Wielki (330-379): "Naśladujmy członków pierwszej gminy chrześcijańskiej,
którzy mieli wszystko wspólne", „Kto miłuje swego bliźniego jak
siebie samego, ten nie ma więcej niż jego bliźni".U św.
Jana Chryzostoma (350-407) wyrażone jest wprost, że własność prywatna nie
naturalną z uwagi na to, że wspólna nią jest: "Bóg nie stworzył na
początku jednego bogatym, a drugiego biednym. (...) Tak więc wspólnota dóbr
jest bardziej adekwatną formą naszego życia niż posiadanie prywatnej
własności, i to formą naturalną" [ 56 ].
Wprawdzie papież nie mógł wyrazić tego wprost, z uwagi na nauczanie poprzedników, jednakże widać u niego bliski temu zamysł (świadczy o tym m.in. to, że jedyne odwołania do prawa własności stanowią jej krytykę — p.23: prawo własności musi podlegać ograniczeniom; p.24: wspólne dobro wymaga niekiedy wywłaszczenia).
1 2 3 4 5 6
Przypisy: [ 54 ] Jakkolwiek Konstytucja
duszpasterska o Kościele Gaudium et Spes również powoływała się
na nauczanie Ojców Kościoła, przy opisywaniu własności (KDK 69), jednakże
dopiero u Pawła występuje to w kontekście krytycznym w odniesieniu do własności
prywatnej. [ 55 ] Obrona
chrześcijaństwa 39. [ 56 ] Jan Chryzostom, Homiliae
in epist. 1 ad Tim. 12,3-4. « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 01-07-2004 Ostatnia zmiana: 09-04-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3489 |
|