|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Mity religijne ze względów zasadniczych nie mają dla mnie znaczenia, choćby dlatego, że mity różnych religii przeczą sobie wzajemnie. Jest przecież czystym przypadkiem, że urodziłem się tutaj, w Europie, a nie w Azji, a od tego przecież nie powinno zależeć, co jest prawdą, a więc i to, w co mam wierzyć. Mogę przecież wierzyć tylko w to, co jest prawdziwe." | |
| |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Ekonomia, gospodarka, biznes
Widmo wolności (gospodarczej) Autor tekstu: Jan M. Fijor
Na pański rozum
Do znudzenia
słyszymy głosy przedsiębiorców i biznesmenów domagających się
od państwa większej swobody gospodarowania. Mimo coraz to nowych ustaw o wolności gospodarowania, państwo, z jakichś tajemniczych przyczyn, wciąż
im tę wolność ogranicza. W systemie demokratycznym ograniczanie czyjejś
swobody jest karą za popełnione wykroczenie bądź przestępstwo.
Profilaktyczne wymierzanie kary uważane jest za bezprawną przemoc. Problem w tym, że ograniczanie swobody gospodarczej ma właśnie charakter
profilaktyczny. Wymierza się ją zanim przedsiębiorca zrobił coś złego. Załóżmy
jednak, że dla dobra ogólnego, społeczeństwo pozwala państwu na taką
bezprawną profilaktykę. Robi tak, ponieważ… No, właśnie, po co to robi? Bo
gdyby państwo nie ograniczyło wolności gospodarczej biznesu, to ten ostatni
rozwijałby się za szybko, ludzie za dużo by zarabiali, stawaliby się coraz
bogatsi, gospodarka zbyt szybko by się rozwijała, zatrudnienie by rosło,
bezrobocie spadało — słowem
katastrofa!
Trudno się więc
dziwić państwu, że w trosce o dobrze pojęty interes społeczny, krępuje
ruchy biznesu. Chroni nas w ten sposób przed katastrofą wywołaną nadmiarem dóbr i dobrobytem.
« Ekonomia, gospodarka, biznes (Publikacja: 02-09-2004 )
Jan M. Fijor Ekonomista; publicysta "Wprost", "Najwyższego Czasu", "Życia Warszawy", "Finansisty" i prasy polonijnej; wydawca (Fijorr Publishing). Były doradca finansowy Metropolitan Life Insurance Co. Ekspert w dziedzinie amerykańskich stosunków społeczno-politycznych. Autor dwóch książek: "Imperium absurdu" i "Metody zdobywania klienta, czyli jak osiągnąć sukces w sprzedaży". Liczba tekstów na portalu: 36 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Keynes i jego ludzie | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3596 |
|