|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » New Age
Seicho-No-Ie albo New Age po japońsku Autor tekstu: Mirosław Kropidłowski
Jest to religijna filozofia utworzona w 1930 r. w Japonii
przez Masaharu Taniguchi po tym, jak miał on otrzymać boże objawienie, że świat materialny
nie jest niczym innym, jak tylko iluzją. Kamieniem węgielnym było wydanie pierwszego
egzemplarza czasopisma „Seicho-No-Ie", który przyniósł podstawowe nauki Taniguchi. Doszło do
następnych jego wydań i do publikacji innych tytułów, jak również popularyzacji nowej
filozofii wśród części ludności Japonii. W 1941 r. ta nowa religia o filozoficznej treści
została uznana przez rząd. „Dla nas istnieje wyłącznie jeden Bóg stwórca, który
jest przedstawiany w najróżniejszy sposób w innych religiach", powiedział przewodniczący
Seicho-No-Ie w Brazylii, Yoshihico Iuassaca. Religia ta byłaby więc „wyższą doktryną", która
jest potencjalnie w stanie przyciągać wyznawców innych religii. „Taniguchi postawił
się jako supermesjasz, którego
zadaniem byłoby połączenie innych religii", stwierdziła socjolog Leila Marrach de
Albuquerque, autorka książki „Seicho-No-Ie z Brazylii". Sam
symbol kultu wskazuje już na pomieszanie trzech religii, którym w zakładaniu Seicho-No-Ie
inspirował się jego założyciel. Łączy chrześcijański krzyż, swastykę i księżyc (białe tło)
buddyzmu, a wszystko to otoczone słońcem, które przedstawia jedno z bóstw szyntoizmu.
Chrystus również jest dla tej religii odniesieniem: „Jezus jest specjalnym synem Boga,
doskonałym, jak my wszyscy, wybranym, aby zbawić ludzkość", powiada Iuassaca. Inną nauką,
którą Seicho-No-Ie przyjmuje, zwłaszcza w Brazylii, jest spirytyzm w wydaniu Allana Kardeca,
bowiem w religii tej również wierzy się w reinkarnację jako sposób na duchową ewolucję.
Kult w Seicho-No-Ie jest prosty. Poza wykładami, w których przywódcy przekazują naukę i własne doświadczenia, obecne na nich osoby deklamują pieśni i modlitwy, takie jak
„Shinsokan", medytacyjny tekst napisany przez Taniguchi´ego. Z ciałem pochylonym do przodu i ze złożonymi dłońmi, głosiciele czynią głęboki ukłon przed słuchającymi ich osobami i pewnemu wizerunkowi z japońskim napisem „Jisso", co oznacza „prawdziwy wizerunek".
Podziękowanie poprzez „bardzo dziękuję" jest podstawowym aspektem doktryny, często używanym
podczas kultów. Podziękować wszystkim, nawet przodkom, jest jednym ze sposobów, aby
zachowywać pozytywne myślenie i odsunąć problemy, które, zgodnie z Taniguchi, miałyby być
wyłącznie tworami ludzkiej myśli. Warto również wskazać na adaptacyjny potencjał tej
religijnej filozofii na przykładzie Brazylii. Pierwotnie, jeszcze w Japonii, Seicho-No-Ie
była skierowana ku kultowi zwróconemu ku zmarłym przodkom i zachowaniu rodzinnego dobytku i tradycyjnych wartości kulturalnych Japonii. Tymczasem, rozwijając się wśród Brazylijczyków,
kulty w nowym kraju zaczęły zajmować się bardziej poszukiwaniem rozwiązania dla problemów
finansowych, rodzinnych i zdrowotnych biorących w nich udział osób.
« New Age (Publikacja: 09-01-2005 )
Mirosław KropidłowskiUr. 1961. Przez wiele lat był misjonarzem katolickim w Afryce i w Ameryce Łacińskiej, od niedawna jest księdzem prawosławnym Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego - Patriarchatu Kijowskiego w w Brazylii. Współtworzy serwis Ekumenizm.pl. Pracuje jako zastępca dyrektora w biednej szkole publicznej na peryferiach miasta Senhor do Bonfim i pracuje społecznie wśród najuboższych dzieci swojej szkoły i regionu. Jest także inicjatorem Stowarzyszenia Misja Nadzieji i Miłości, do walki z biedą i jej konsekwencjami.Mirosław Kropidłowskli 3 października 2008 roku zmarł w Brazylii na zawał serca. Liczba tekstów na portalu: 19 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Voodoo: Zło, które działa dzięki wierze | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3876 |
|