|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia nowożytna
Rene Descartes (Kartezjusz) [3] Autor tekstu: Khamed
Więź z transcendencją została przerwana. Nie można
jednak z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że „nowa filozofia"
spowodowała sekularyzację i że walczyła z religią. Otóż wielu siedemnastowiecznych
augustynistów — choćby Arnauld, Nicole, La Forge — uważali, że Kartezjanizm
jest harmoniczny w stosunku do religii (a w zasadzie do augustyńskiej wersji
chrześcijaństwa). Podkreślali szczególnie kartezjańskie rozróżnienie na umysł
(duszę) i ciało. Znajdywano paralele pomiędzy twierdzeniami biskupa Hippony a Kartezjuszem. Takowych połączeń szukał na przykład Arnauld (dał im wyraz w swej pracy pt.: "Nouveaux Elémens de géométrie" z 1682r.).
Wykazuje, że Kartezjusz, podobnie jak Augustyn, wielką wagę przykładał do badań
matematycznych jako najlepszego sposobu oderwania człowieka od zmysłów. Filozofia
miała przygotować człowieka do poznania i przyjęcia prawd religii chrześcijańskiej.
Podobnie Nicole, który w przedmowie do piątego wydania swego dzieła "La
Logique" (1683) przypominał wszystkim, że badania matematyczne oraz
nauka posiadają wyższy cel i że bez niego są po prostu bezużyteczne. Szczególnie
wymowne jest jedno zdanie z tej pracy: "Człowiek nie rodzi się po to
by oświecać czas na mierzenie linii prostych, ustalanie relacji miedzy kątami,
czy rozważanie ruchów materii. Jego duch jest zbyt wielki, życie zbyt krótkie, a czas zbyt cenny na to, by zajmował się takimi drobiazgami". Jeszcze
dalej poszedł benedyktyn Robert Desgabets, który uparł się, aby z kartezjanizmu
uczynić podstawę katolickiej teologii. I chociaż — jak pokazałem -
siedemnastowieczni augustyniści przekonani byli o tym, że religia chrześcijańska
ma w filozofii Descartes'a sojusznika, to już kilkadziesiąt lat później
filozofia ta używana była do walki z religią przez ludzi, którzy naginali ją w ten właśnie sposób. Powstało wiele mutacji i odłamów kartezjanizmu (np.
spinozjanizm), które walczyły z religią. Uważano, że Kartezjusz bezsprzecznie
odrzucił prawdy Objawienia (dzisiaj można polemizować z tym stanowiskiem). Jednakże
tu można podnieść kontrargument, że zakładając, iż nowa filozofia nie odrzucała
Objawienia, w żadnym jednak miejscu nie nawoływała także do uznania wyższości
prawd religijnych nad filozoficznymi. Można za to odrzucić religię w imię racjonalności.
Skłaniałoby to jednak do dość niejednoznacznego postępowania. Otóż na podstawie
filozofii Kartezjusza nie dało się bezsprzecznie i racjonalnie wykazać prawdy
Objawienia, więc w tym wypadku wiara religijna musi polegać na arbitralnej decyzji,
nie umotywowanej w żaden sposób twierdzeniami filozoficznymi.
Tak jak napisałem, wcześniej, kłopoty z interpretacją
poglądów Kartezjusza wynikają stąd, że każdy interpretator nagina go do własnych
potrzeb. Można wręcz odnieść wrażenie, ze istnieje wielu Kartezjuszów, przy
czym każdy z nich pisał niby o tym samym, kłopot jednak w tym, że różnili się w szczegółach miedzy sobą. Logiczne jest więc i to, że także mój referat jest
pisany w pewien subiektywny sposób, ja starałem się jednak dotrzeć do możliwie
obiektywnych źródeł i przedstawić poglądy Kartezjusza jako odpowiedzi na pewne
odwieczne pytania. Chociaż większość z poglądów Kartezjusza i tak obalono, to
jednak spojrzenie teraźniejszych jest przez pryzmat nowoczesności. W zależności
od tego jak ustali się ramy czasowe nowożytności, można stwierdzić wszystko.
Można jeszcze zastanawiać się co Kartezjusz odrzucił a co zachował z tradycyjnej
arystotelesowsko-scholastycznej koncepcji. Niektórzy uważali wręcz Kartezjusza
za metafizycznego amatora (np. Etienne Gilson, który na dobrą sprawę uznaje
wyłącznie św. Tomasza — bo jest mu tak wygodniej); nieco pochlebniej wypowiadał
się Alquié. Dla tego ostatniego metafizyka Kartezjusz jest zwierciadłem, w którym
człowiek widzi siebie oraz byt. Można także interpretować Kartezjanizm jako
epistemologiczny augustianizm. W XVII wieku augustynizm był bardzo rozpowszechniony
(Jean Dagens nazwał ten wiek "epoką św. Augustyna"). U Kartezjusza
można doszukać się nawiązań do teologicznych sporów z tamtego okresu, np. powstanie
ruchu oratoryjnego, bądź też jansenizmu.
Teza o augustynizmie Kartezjusza nie jest niczym
nowym. Po raz pierwszy sformułowana została przez Alfreda Espinasa (w książce
pt. "Descartes et la morale").
Podtrzymał ją także Etine Gilson w swej pracy "La liberté chez Descartes
et la théologie", a rozwinął Jean Laport w swym dziele "Le
rationalisme de descartes". Stephen Menn w 1998 roku w "Descartes
and Augustine" powrócił do sprawy. Gilson został jednakże szybko skrytykowany
(i to najbardziej przez swego własnego ucznia Gouhiera), więc zarzucił sporo
ze swoich tez. W miarę upływu czasu, teza o związkach Kartezjusza z augustynizmem
była coraz słabsza, w końcu zarzucono ją zupełnie. Problem uznano za nierozwiązywalny,
gdyż nigdy nie będzie się wiedziało do jakiego stopnia pozostawał Kartezjusz
pod wpływem Augustyna. Zresztą wydaje mi się, że jest to problem czysto historyczny,
który nie wydaje się możliwy do rozwiązania. Poza tym sądzę, że powinno się
postawić pytanie o cel takiego dociekania. Przecież cóż to zmieni? Poglądy Kartezjusza i tak były obalane, poza tym są na tyle jasne, że nie trzeba zastanawiać się,
na ile bazują na Augustynie, a na ile na rozumie Kartezjusza. Augustianizm (w
przeciwieństwie do tomizmu, z którego narodził się neotomizm) jest martwym poglądem i nie ma poważnych zwolenników, a w zasadzie stracił ich po upadku na początku
XVIII w. Swej ostatniej twierdzy — opactwa Port Royal. Można oczywiście
wykazać, że przeczytał jego dzieła i był pod ich wpływem, lecz nie wpłynie to w zasadniczy sposób na jego filozofię.
I ja spróbuję wykazać, ze Kartezjusz bazował na biskupie
Hippony. Moje — czysto prywatne i teoretyczne — rozważanie oparłem
na nieco innym podejściu do zagadnienia niż był prezentowany przez Gilsona.
On snuł paralele pomiędzy świętym, a filozofem, ja zaś podszedłem do tego nieco
inaczej. Otóż wydaje mi się, że nie w paralelach jest droga, tylko w tym, że
oni obaj mieli kilka wspólnych zasadniczych kwestii i byli co do nich zgodni.
Są to: kartezjańska doktryna prawd wiecznych (chodzi mi tu o wolność Boga),
koncepcja wolności ludzkiej, teoria bytu i skłonność woli do zła, na końcu opis
ludzkiej natury. Wszystkie te kwestie da się odnaleźć u świętego Augustyna.
Wręcz całą metafizykę, można porównywać pomiędzy jednym, a drugim myślicielem.
Nie twierdzę, że Kartezjusz wziął dosłownie myśl i z dzieł Augustyna, sądzę
tylko, że wszystko u nich jest wspólne w obrębie pewnych dziedzin. Poprę swe
rozumowanie dowodami. Wybrałem sobie w tym celu pięć pojęć i interpretacji wspólnych
dla ich obu. Po pierwsze Kartezjusz twierdził, że ciało jest rozciągłe, a dusza nie. Identycznie twierdził Augustyn. Po drugie, w drugiej "Medytacji"
napisał, że jestem nawet, jeśli coś mnie zwodzi. U Augustyna motyw „cogito"
także się znajduje (np. "De Trinitate",
"De Civitate Dei"). Po trzecie, Kartezjusz
twierdził ponadto, że jest w nim pewna słabość, która nie pozwala mu skupić
uwagi przez cały czas na jednym przedmiocie, a w konsekwencji, gdy wola staje
się niezdecydowana, to człowiek popełnia błędy i grzeszy. I święty Augustyn
w "Wyznaniach" poruszył ten temat i mówił o identycznej słabości,
zaś co do woli to jest ona źródłem grzechu, gdy odwraca się od prawdy, czyli
od Boga. Po czwarte: w pierwszej "Medytacji" stwierdził,
że wiedza matematyczna jest wiedzą pewną, niezależnie od tego czy się śni, czy
też nie. Augustyn oczywiście również stwierdził, że matematyka jest wiedzą pewną i niezależna od tego, czy człowiek znajduje się na jawie, czy też we śnie. ("Contra
Academios"). I ostatni, piąty przykład, choć można by z pewnością
znaleźć ich więcej. W "Medytacji" drugiej zadał pytanie:
kim jest „ego" i odpowiedział sobie, że jest osoba myślącą. Podobnie
święty, który po ustaleniu „cogita", także zadał sobie pytanie,
kim jest owe „ja", które opiera się sceptykom i doszedł do idealnego
wniosku jak Kartezjusz. Wykazałem więc na pięciu przykładach, że myśli obu tych
filozofów są identyczne (w pewnych obszarach), nawet przykłady są te same (np.
wosk). Zadaję więc sobie pytanie: czy lista rzeczy wspólnych i identycznych
jest tylko kwestią przypadku? Można dojść do „cogito" oraz do dualizmu
duszy i ciała niezależnie od siebie, lecz co z innymi przykładami? Kartezjusz
był uczniem jezuickiej szkoły w La Flèche w czasie, kiedy znajomość świętego
Augustyna nie była powszechna i nie była elementem wykształcenia. Z drugiej
strony, uczniem tej samej szkoły był Philippe Mencée, którego dzieło zatytułowane
"Disputationes theologicae in aliguod selectas D. Thomae quaestiones",
wykorzystywane było w pierwszej fazie walki jezuitów z augustianizmem. Tezy
zaproponowane przez Mencée'go przyjęte zostały wkrótce przez wszystkich
francuskich jezuitów, ustalały zarazem kierunek dysput teologicznych, których
punktem kulminacyjnym było potępienie Janseniusza. Stanowisko antyaugustiańskie,
które zaproponował Mencée, stało się bardzo popularne. Nie wiadomo jednak czy
Kartezjusz podczas swej nauki w szkole jezuickiej zetknął się z pracą wojującą z Augustynem. Jednakże poglądy zawarte tam podzielali na pewno nauczyciele w innych jezuickich kolegiach. Kartezjusz otrzymał więc scholastyczne wykształcenie,
pomimo że jego filozoficzny system nie pokrywa się z poglądami nauczycieli.
Jest wręcz zastanawiające, że uczeń jezuickiego kolegium zbudował augustiańską
metafizykę w relatywnie antyaugustiańskim środowisku. Ja natknąłem się tylko
jedno wyjaśnienie takiego postępowania. Mianowicie na pogląd, że Kartezjusz
zainteresował się pismami Augustyna dzięki znajomości z kardynałem Bérulle,
który rozpowszechniał te nauki wśród swych uczniów i przyjaciół. Należy w takim
razie przyjąć, że argumenty użyte przez Kartezjusza w „Medytacjach"
(I, II, IV, VI) nie pochodzą z tradycji scholastycznej, a z kolei całkowita
oryginalność zawartej tam metafizyki jest nie do wyobrażenia, toteż należy przyjąć,
że niektóre z uwag lub idei świętego Augustyna stały się dla Kartezjusza źródłem
inspiracji. A Descartes czytał prace biskupa z Hippony. Zresztą Kartezjusz odpowiadał
listownie na niektóre zarzuty o plagiat (szczególnie co do aksjomatu: "Myślę,
więc jestem"). Przykładem takiej korespondencji może być odpowiedź
na list protestanckiego duchownego — Calviusa — z listopada 1640 roku.
Zresztą w tamtych czasach spora liczba filozofów,
pisząc pracę na temat filozofii Kartezjusza starała się wykazać jego podobieństwo
do Augustyna. Tak uczynił na przykład Poisson w swym "Komentarzu do
rozprawy o metodzie". Jeśli nie byli wstanie wskazać konkretnych kwestii
filozoficznych, które Kartezjusz miał wspólne ze świętym, pisali wtedy o bliskości i wierności duchowej pomiędzy oboma mistrzami. Tak zrobili między innymi: Arnauld,
Martin alias d'Ambrosius. Arnauld (podobnie jak Nicole) jest przykładem
siedemnastowiecznego augustynisty, będącego zarazem propagatorem idei Kartezjusza.
Łączono także jansenistów z Kartezjuszem, usiłując wmówić wszystkim zbieżność
poglądów tych dwóch.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Filozofia nowożytna (Publikacja: 06-06-2002 Ostatnia zmiana: 12-08-2010)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 404 |
|