|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Koncepcja relacji Kościoła i państwa w nauczaniu społecznym Jana Pawła II [4] Autor tekstu: Paweł Borecki
Korelatem
niekompetencji państwa w sferze religijnej stało się uznanie przez Kościół
instytucjonalny swej niekompetencji w dziedzinie polityki, pojmowanej wszakże wąsko,
jako działalność mającą na celu zdobycie i sprawowanie władzy państwowej.
Stanowisko papieża wyraźnie potwierdziło rozróżnienie kompetencji duchowieństwa i wiernych świeckich w tej dziedzinie. Katechizm Kościoła Katolickiego
głosi, że do pasterzy Kościoła nie należy bezpośrednie
interweniowanie w układy polityczne i organizację życia społecznego.
Zadanie to wchodzi w zakres powołania wiernych świeckich, którzy działają z własnej inicjatywy wraz z innymi współobywatelami. Toteż według Jana
Pawła II Kapłan [...] powinien zrezygnować z włączania się w aktywne uprawianie polityki — zwłaszcza wtedy, gdy wyraża ona interesy
jednej grupy, co jest niemal nieuchronne[...]. Tym bardziej powinien
unikać ukazywania swego wyboru jako jedynie słusznego, a w obrębie wspólnoty
chrześcijańskiej powinien szanować dojrzałość ludzi świeckich, co więcej,
musi pomagać im w jej osiąganiu poprzez formacje sumień. W opinii papieża
[...] partii politycznej nie można nigdy utożsamiać z prawdą Ewangelii,
dlatego też żadna partia, w odróżnieniu od Ewangelii, nie może stać się
nigdy przedmiotem absolutnego wyboru.
[ 63 ]
Innymi słowy Kościół nie powinien i nie zamierza dać się wplątać w wybór jakiegokolwiek bloku politycznego czy partyjnego, jak zresztą nie wyraża
poparcia dla takiego czy innego rozwiązania instytucjonalnego czy
konstytucyjnego, byle szanowało ono prawdziwą demokrację.
[ 64 ]
Pod koniec swego życia Jan Paweł II nie stronił wszakże od formułowania nad
wyraz czytelnych dyrektyw w zakresie konkretnych wyborów politycznych, zwłaszcza
opowiadając się za członkostwem Polski w Unii Europejskiej i zachęcają do
pozytywnej w postawy w referendum akcesyjnym. Przytoczonym fragmentom papieskiej
katechezy przeczy także stanowisko Stolicy Apostolskiej w sprawie Traktatu
Ustanawiającego Konstytucję dla Europy. Kościół Katolicki zatem w praktyce
nie wyrzekł się całkowicie ingerencji w sferę bieżącej polityki.
Stolica
Apostolska w okresie minionego pontyfikatu uznała zasady odniesień między państwem
(wspólnotą polityczną) a Kościołem, określone w soborowej konstytucji Gaudium
et spes, tzn. zasady: autonomii i niezależności o siebie wymienionych
podmiotów w ich dziedzinach oraz zdrowej współpracy. Formalnym wyrazem owej
akceptacji stała się jurydyzacja wspomnianych dyrektyw w umowach
konkordatowych zawartych w omawianym okresie, w tym w Konkordacie z 1993 r. z Rzecząpospolitą Polską
[ 65 ]. W opinii Jana
Pawła II powyższe reguły stanowią treść, jaką Sobór Watykański II nadał
terminowi „rozdział Kościoła od państwa".
[ 66 ]
Papież nie zaakceptował zatem generalnie systemu rozdziału lecz jedynie jego
specyficzną, partykularną interpretację. Przeciwstawił jej wykładnię i praktykę wspomnianego systemu istniejące w ustrojach totalitarnych, zwłaszcza w komunistycznych, polegającej według Jana Pawła II na uznaniu monopolu państwa w sprawach doczesnych i ograniczeniu Kościoła do dziedziny duchowej,
transcendentalnej. Tymczasem Sobór nakreślił wizję Kościoła „w świecie".
[ 67 ] W tym kontekście zasadne jest stanowisko, że papież
negatywnie odnosił się także do rzeczywistości systemu rozdziału w szeregu
państw demokratycznych, a wyrażającej się w laicyzacji życia publicznego.
Pontyfikat
Jana Pawła II potwierdza całkowite zerwanie przez Kościół z koncepcją państwa
katolickiego, co znalazło wyraz zwłaszcza w uznaniu odrębności obu podmiotów
oraz z ideą nadrzędności Kościoła w stosunku do państwa. W żadnym
razie nie można usuwać różnicy między państwem a Kościołem,
pisze kardynał Joseph Ratzinger, Kościół nie może siebie podnosić do
rangi państwa ani działać w państwie czy ponad państwem jako organ władzy.
Wówczas bowiem sam siebie czyni państwem, tworząc tym sposobem państwo
absolutne, którego powstaniu właśnie Kościół ma zapobiegać. Przez mariaż z państwem Kościół zniszczyłby zarówno istotę państwa, jak i istotę samego siebie.
[ 68 ]
Zanegowane zostały
zatem zasadnicze elementy systemu powiązania Kościoła i państwa. Nie było
to jednak tożsame z akceptacją systemu rozdziału w interpretacji doktryny
liberalnej czy socjaldemokratycznej, mimo przyjęcia niektórych elementów tego
systemu, jak zasada neutralności ideologicznej państwa, czy zasada równouprawnienia
wyznań. Jest zarazem znamienne, że sam termin „rozdział Kościoła od państwa" w wypowiedziach Jana Pawła II występował nad wyraz rzadko,
Stanowisko
papieża w sprawie postulowanego modelu relacji państwo — Kościół okazało
się niejednoznaczne. W kontekście całego pontyfikatu, zasadna jest
konstatacja, że wizja odniesień wymienionych podmiotów znamionowała się
historycznym rozwojem, przy istnieniu elementów stałych, wyrażających się
szczególnie w zasadach relacji między Kościołem a wspólnotą polityczną
wskazanych przez Vaticanum II. Zarazem ujawniały się niekiedy napięcia
między założeniami teoretycznymi owej wizji a praktyką polityczną Stolicy
Apostolskiej. Odrzucając zasadę prywatnego charakteru religii Jan Paweł II
zdawał się opowiadać za wypracowaniem modelu pośredniego, gwarantującego
aktywną obecność Kościoła w życiu publicznym, postulując zwłaszcza w Polsce zastosowanie oryginalnych formuł prawnych odpowiadających realiom życia
społecznego i religijnego.
[ 69 ]
Przyjmując bowiem soborową zasadę autonomii i niezależności Kościoła oraz
państwa wykluczył jej interpretację jako separację, czy antagonistyczne
przeciwstawienie obu podmiotów. Celem ich wzajemnych odniesień według Jana
Pawła II miała rzeczywista współpraca koncentrująca się wokół wartości
ogólnoludzkich — osoby ludzkiej, jej dobra, obrony godności człowieka, należnych
mu praw, zabezpieczenia wolność oraz integralnego rozwoju jednostki.
[ 70 ]
Za optymalną formę prawną regulacji stosunków między Kościołem a państwem
zwłaszcza w krajach postkomunistycznych papież uznał umowę międzynarodową.
Wskazuje na to znacząca liczba tego rodzaju aktów zawartych podczas jego
pontyfikatu. Wypada zatem stwierdzić, że w nauczaniu społecznym Jana Pawła
II zagadnienie modelu relacji państwo — Kościół zostało podporządkowane
przede wszystkim problematyce praw człowieka, wśród których miejsce
centralne uzyskała wolność religijna. Podczas ostatnich lat pontyfikatu się
dał się zaobserwować jednak pewien ideowy regres w kontekście założeń
doktryny liberalnej w dziedzinie stosunków wyznaniowych oraz oczekiwań
rozbudzonych przez Sobór Watykański II. Regres ów wyrażał się zwłaszcza w akcentowaniu ekskluzywności doktryny religijnej Kościoła Katolickiego oraz w postulatach oddziaływania pierwiastka religijnego na życie publiczne, szczególnie
poprzez jego jurydyzację. To, czy sygnalizowany proces był zjawiskiem
charakterystycznym jedynie dla schyłkowego okresu długiego pontyfikatu, czy też
jest wyrazem pewnej trwałej tendencji w nauczaniu społecznym Kościoła
Katolickiego, wykaże następca Jana Pawła II — Benedykt XVI.
*
Artykuł ukaże się w miesięczniku Państwo i Prawo
1 2 3 4
Przypisy: [ 63 ] Jan Paweł II, Katecheza o Kościele, nr 67 [28.07.1993], [w:] Ojciec Święty Jan Paweł II. O polityce, oprac. P. Słabek, Kraków 2001, s. 56 — 58. Zgodnie ze stanowiskiem Synodu Biskupów w 1971 r. potwierdzonym następnie przez Jana Pawła II przejęcie przez Kościół „zastępstwa politycznego" jest dopuszczalne tylko w sytuacji wyższej konieczności, gdy instytucje publiczne są dysfunkcjonalne lub nie ukierunkowane i istnieje poważne zagrożenie dla sprawiedliwości, pokoju i zachowania praw człowieka. „Zastępstwo polityczne" Kościoła winno mieć zarazem charakter przejściowy i ograniczony w czasie. Szerzej na ten temat pisze m.in. B. Sorge w: Wykłady z katolickiej nauki społecznej, Kraków 2001, s. 252 i nast. [ 64 ] B. Sorge , op. cit., s. 234 [ 65 ] Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318 [ 66 ] Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 123. [ 68 ] J. Ratzinger, op. cit., s. 84 [ 69 ] Por. Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny..., op. cit., s. 598 — 599 [ 70 ] Zob. List Jana Pawła II do Uczestników VIII Międzynarodowego Kongresu Prawa Kanonicznego, „L'Osservatore Romano", 1993, nr 11, s. 57 a także J.-M. Lustiger, Wolność religijna i wolność duchowa, „L'Ossrevatore Romano", 1992, nr 1, s. 16 — 17 « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 12-05-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4136 |
|