|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Tematy różnorodne » Racjonalne gender studies
Dajcie mu Barbie [3] Autor tekstu: Magdalena Uzarewicz
Próbując tworzyć sztuczne wzory zachowań,
cech psychicznych i fizycznych powodujemy, że osoba, która do nich nie pasuje
staje się nieprzystosowana do społeczeństwa. Kobieta, która jest niezależna,
aktywna, skłonna do rywalizacji, dominacji i ryzyka, która wyglądem odbiega
od obrazu kruchej, drobnej, zadbanej kobietki, która ma predyspozycje do
wykonywania zawodów uznawanych za męskie, jak na przykład wymagających pracy
na wysokości lub poniżej poziomu gruntu, przy podwyższonym poziomie hałasu i drgań, nieprawidłowej postawie ciała i nadmiernym wysiłku fizycznym [ 37 ]
jest dyskryminowana lub utożsamiana z mężczyzną. Podobnie uznaje się za
kobiecych mężczyzn, którzy nie są skłonni do przywódczości, rywalizacji,
aktywności, którzy mają mniej pewności siebie, którzy charakteryzują się
wrażliwością i opiekuńczością i mają predyspozycje do wykonywania zawodów
uznawanych za kobiece, takich jak opiekun do dziecka. Wydaje mi się, że zamiast tego powinniśmy
zwracać uwagę na różnorodność, na to, że każda kobieta i każdy mężczyzna
mogą przejawiać różne cechy i formy aktywności. Dlatego właśnie uważam,
że w podręcznikach do nauczania początkowego nie powinno się powielać
stereotypów związanych z płcią. W książkach, z których uczy się dzieci
nadal znaleźć można takie opisy: „Ja jutro przygotuję obiad, a ty sprzątniesz
mieszkanie (...) — Ani mi się śni — odpowiada Adaś — Sprzątanie to
babska robota", „Chciałabym się wzorować na mojej mamusi. Chcę tak jak
mamusia gotować, tulić dzieci, zajmować się domem" lub „Kasia upierała
się, by Marcin bawił się z nią w rodzinę i woził jej lalki w wózeczku. Co
za pomysł? Tylko dziewczyna może coś takiego wymyślić" [ 38 ].
Czy nie warto zastanowić się nad treściami, jakie przekazuje się przyszłemu
pokoleniu? Uważam, że warto i dlatego zgadzam się z feministkami, które dążą
do rozbudzenia świadomości ludzi w tym kierunku.
*
Bibliografia:
-
Blum Deborah, Mozg i płeć. O biologicznych różnicach między kobietami a mężczyznami,
przeł. E. Kołodziej-Józefowicz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
-
Goldberg Herb, Wrażliwy
macho. Mężczyzna 2000, przeł. P. Kołyszko, Diogenes, Warszawa 2000.
-
Kaschack Ellyn, Nowa
psychologia kobiety: podejście feministyczne, przeł. J. Węgrodzka, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1996.
-
Mead Margaret, Trzy
studia, przeł. E. Życieńska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
1986.
-
Ostasz Lech, Ten
fascynujący byt. Wprowadzenie do ontologii, Adiaphora, Olsztyn 2002.
-
Russell Bertrand, Małżeństwo i moralność, przeł. H. Bołoz-Antoniewiczowa, Towarzystwo Wydawnicze Rój,
Warszawa 1931.
-
Zaworska-Nikoniuk Dorota, Drogi
modyfikowania socjalizacji i wychowania przez
feminizm, Epistheme, Olsztyn 2004.
1 2 3
Przypisy: [ 37 ] Są to zawody, których
wykonywanie jest zabronione wszystkim kobietom. Por. D. Zaworska-Nikoniuk, op.cit.,
s. 130. [ 38 ] D.
Zaworska-Nikoniuk, op.cit.,
s. 119. « Racjonalne gender studies (Publikacja: 06-09-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4346 |
|