|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Protestantyzm » Arianie (socynianie)
Wspólnota Braci Polskich [2] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Po drugiej wojnie światowej badania nad obliczem ideowym
XVII-wiecznych Braci Polskich podjęło nowe pokolenie badaczy — profesorowie
filozofii Zbigniew Ogonowski i Lech Szczucki, oraz historycy, głównie Józef
Tazbir. Zaczęły ukazywać się studia o arianach — elicie intelektualnej, będącej w największym stopniu rzecznikiem pokoju i tolerancji religijnej — oraz o specyfice sytuacji w Rzeczypospolitej, w której przez ponad sto lat od momentu
zetknięcia się z prądami reformacji nie doszło do wewnętrznej wojny
religijnej. Pracom badaczy w Polsce Ludowej postanowili sprzeciwić się niektórzy
przedstawiciele emigracji londyńskiej. Z inspiracji przedstawicieli dawnej
endecji obciążono zarówno arian, jak i przebywających w Rzeczypospolitej
Braci Czeskich, winą za przedkładanie niechęci do katolicyzmu nad spoistością
państwową oraz oskarżano ich o przygotowywanie pierwszej próby rozbioru
Polski. Konferencja londyńska znalazła odzwierciedlenie w krajowym piśmiennictwie i niektórych dyskusjach, dotyczących arianizmu polskiego, toczonych przez
historyków pod koniec lat 60. i w latach 70. w PRL. [ 2 ] Badacze obcojęzyczni, cytując źródła, jak i poszczególne
prace swych poprzedników, dotyczące złożonego obrazu reformacji europejskiej
każdorazowo zaznaczali pozycję i nastawienie przywoływanego autora, np.
„autor pozytywnie nastawiony do arianizmu", „autor występujący z pozycji
sympatyzujących z obozem kontrreformacji". [ 3 ] Ponowne zbliżenie się zarówno do literatury ariańskiej,
jak i do świadectw epoki im poświęconych oraz do bogatego dorobku
historiografii winno wyjść poza skłonność do oceniania badanych zjawisk
poprzez nakładanie etykiet typu „zjawisko pozytywne"/ "zjawisko
negatywne", „dobre / złe". Konieczność uwolnienia narracji historycznej
od „białego" i „czarnego" mitu, dotyczącego skomplikowanego zjawiska
historyczno-religijnego, jakim był arianizm w XVI- i XVII-wiecznej Polsce,
staje się wymogiem o pierwszorzędnym znaczeniu. 3. Psychologia historyczna Perspektywa psychologii historycznej pozwala rozszerzyć
obraz losów i dorobku jednostek, jak i zbiorowości, nad którą pochyla się
badacz materiału historycznego. Nie ma powodu, dla którego nie należałoby założyć
szerszej perspektywy poznawczej, posiadanej przez psychologicznie zorientowanego
historyka, niż świadomość poddanych przez niego analizie bohaterów z odległej
przeszłości [ 4 ]. W przypadku, gdy zainteresowanie epok późniejszych wynika ze spuścizny piśmienniczej
wartej czytania lub dokonań wartych opisania, można zaproponować następującą
klasyfikację dostępnych świadectw historycznych. Poziom pierwszy — uwarunkowania życia codziennego,
troska o byt oraz spokojną i dostatnią egzystencję materialną. W przedziale
tym mieszczą się takie zjawiska, jak ewolucja zapatrywań członków Zboru
Mniejszego na problematykę własności, udziału w życiu publicznym,
dochodzeniu swych praw przed sądami. W tym przedziale znajdą swe miejsce
liczne świadectwa, dotyczące starania szlachty ariańskiej o pozyskiwanie i utrzymanie majątków, prowadzona działalność rolnicza w oparciu o system
folwarczno-pańszczyźniany, zgłaszanie się na służbę arystokracji w ramach
charakterystycznego dla ówczesnej Europy, w tym zwłaszcza dla
Rzeczypospolitej, systemów „klienteli" magnackich. [ 5 ] Poziom drugi — uwarunkowania kulturowe, odebrane
wychowanie, tradycje, z którymi stykał się lub do których sięgał
historyczny bohater. Większość arian wywodziła się najpierw ze szlachty
kalwińskiej oraz katolickiej. Z wyjątkiem świąt religijnych uczestniczyli
oni w życiu kulturalnym, brali udział w sejmikach szlacheckich i sejmach
elekcyjnych, czasem wypracowywali odrębne stanowisko w sprawach wewnętrznych
Rzeczypospolitej (np. gremialnie odmówili wzięcia udziału w rokoszu
Zebrzydowskiego). Jednoczenie, jako osobna grupa, prezentowali bezdyskusyjnie
stanowisko w kwestiach, które zaprzątały uwagę reformacji luterańskiej i kalwińskiej w okresie ich kształtowania się. Były to problemy A) wzajemny
stosunek nauki i wiary, B) stosunek władzy świeckiej do władzy religijnej i C) kwestia celibatu. Ad A. U arian postawa pro-empiryczna nie neguje metafizyki.
Byli skłonni twierdzić, że każde doświadczenie empiryczne wyrasta na założeniach
metafizycznych. Należy zatem w praktycznym wymiarze życia skończyć z alienacją pierwiastka metafizyczno-duchowego, a jedyną drogą, która to umożliwia
jest powrót do wspólnoty pierwszych chrześcijan naśladujących Chrystusa. Ad B. Władza świecka i duchowna winny być rozdzielone,
gdyż nawet w starożytnym Izraelu w czasach pokoju i stabilizacji istniał
osobny porządek kapłanów i władców. Zdaniem wspólnoty władza duchowa, która
zasłania się władzą świecką, traci na znaczeniu i wyrodnieje. Ad C. Namiętności i pożądanie towarzyszą młodemu człowiekowi,
ale mogą być zawieszone aktem świadomej woli, co powinno mieć miejsce w określonych
okolicznościach. Stanu kontroli nie należy jednak nadwerężać, dlatego
podobnie jak cała reformacja, arianie byli przeciwnikami celibatu. Poziom trzeci — tworzona i kreowana tożsamość:
wszystko to, co dzięki działaniom podejmowanym wspólnie z innymi lub
indywidualnie podmiot procesu historycznego utrwalił, a co znalazło oddźwięk u jego współczesnych lub potomnych. Tak kreowany dorobek zawsze odtwarza
wizerunek indywidualnego losu, jego istoty oraz tła otaczające wybitne
jednostki zbiorowości. Bracia Polscy uważali się za odrębną religię -
twierdzili, że ich tożsamość wykuwa zgodny z rozumem akt wiary. U arian akt
wiary czy nawrócenie był jedynie aktem woli człowieka, do którego nie jest
potrzebna ingerencja Boga. Wiara i fideizm ariański opierały swe podstawy, jak i punkt dojścia w aktywności intelektualnej człowieka. Zdaniem arian można i należy wspierać człowieka w jego poszukiwaniach drogi do Boga — właściwe
użycie rozumu na tej drodze będzie nagrodzone. Problem wyboru
intelektualno-religijnego i moralnego łączą się ze sobą i stają się
centralnym problemem ariańskiej etyki. Grzech w nauce Braci Polskich bierze się
przede wszystkim ze źle ukształtowanego umysłu, który zezwala na deprawację
woli. Zatem wniosek: rozum trzeba oświecać. Wyłączne podporządkowanie
woli samoistnemu rozumowi (zgodnie z wiernością wobec nauk Arystotelesa) oraz
odrzucenie tak katolickiej, jak i kalwińskiej nauki o łasce, ukształtowało
ariańską tożsamość i postawę wobec świata. Poziom czwarty — jest to poziom wszechstronnych,
„oceanicznych" możliwości, choć przeżywany jest jedynie w ulotnych
chwilach. Mieszczą się w nim zarówno akty heroizmu, najwyższej rangi
dokonania twórcze, doświadczenia mistyczne, szczytowe chwile charakterystyczne
dla biografii indywidualnych. Bracia Polscy nie byli mistykami i trudno w ich
dorobku szukać świadectw, np. aktów strzelistych czy uniesień religijnych,
choć, np. religijna poezja ariańska poddana sztywnym regułom epoki baroku (zwłaszcza
Zbigniewa Morsztyna) była świadectwem doświadczenia religijnego. Jednak
najbardziej zdumiewającym świadectwem intelektualnym Braci Polskich są
refleksje teologiczne Fausta Socyna i Szymona Budnego. Faust Socyn głosił
emanacyjną koncepcję Boga, nie będącego bytem wszechwiedzącym, ale zdobywającym
wiedzę razem z rozszerzaniem się wiedzy i doświadczeń dzieł stworzonych: człowieka i otaczającej go przyrody. Klasyczną tradycją w teologii było to, że Bóg
jest niezmienny. Socynianie powiedzieli zaś: „Nie, to nie prawda". W przeciwieństwie do większości teologów średniowiecznych i współczesnych,
socynianie wierzą, że Bóg zmienia
się, uczy i rozwija w czasie, tak jak ludzie. W ten oto sposób socyniańska
koncepcja Boga oddziałała na myśl amerykańskiego filozofa i teologa Ch. Hartshorne’a, 1897-2000,
głównego obok A.N. Whiteheada przedstawiciela
filozofii procesu. Szymon Budny na podstawie gruntownych studiów Biblii,
zwłaszcza Starego Testamentu, zdołał odtworzyć koncepcję pierwotnych
wspólnot pierwszych chrześcijan, którzy zachowywali obyczajowość, sposób
świętowania i rytuały żydowskie. Studia te po dziś dzień imponują swą
wnikliwością a ówcześnie wywarły znaczący wpływ na oblicze tego ruchu
religijnego. Ani w okresie Średniowiecza, ani później nikt z taką żarliwością i znawstwem nie proponował powrotu do pierwowzoru pierwszych gmin chrześcijańskich. Zaproponowany podział piśmiennictwa ariańskiego ma
charakter umowny. W indywidualnej, jak i w grupowej biografii, fakty, o których
mówią świadectwa z jednego poziomu oddziałują na pozostałe. Czytelniejsza
klasyfikacja bogactwa różnorodnych świadectw: listów, kronik, prywatnych
zapisków, pamiętników, ogłoszonych drukiem traktatów na tematy teologiczne,
filozoficzne, czy społeczno-polityczne stanowi wartość samoistną. Jednocześnie psychologia historyczna, która wzrasta w okresie kultury, określanym mianem postmodernizmu, powinna przyswoić postulaty
tego nurtu kierowane w stronę historiografii. Nawołują one przede wszystkim do
pokory w stosunku do przedmiotu badań naukowych (okresu, zjawiska czy bohatera w przypadku pracy historyka) oraz do równomiernie rozłożonego krytycyzmu
skierowanego zarówno w stosunku do zastanych, jak i własnych ustaleń
badawczych. Z tego też powodu zorientowana dedukcyjnie metoda poznania, polegająca
na segregacji świadectw piśmiennictwa, winna zostać uzupełniona przez
zorientowaną indukcyjnie metodę analizującą historyczne konflikty związane z badanymi zjawiskami. Analizę taką można przeprowadzić, stawiając pytania,
które ukażą osie najważniejszych napięć, konfliktów i szerzej naświetlą
problemy w postrzeganiu wzajemnych zróżnicowań. Pytaniami tymi są: — jaki obszar zagadnień jest szczególnie gorliwie
przemilczany w piśmiennictwie badanej grupy (lub jednostki)? — jakiego typu problemów dotyczą największe
kontrowersje w zakresie piśmiennictwa pomiędzy świadectwami badanej grupy
(lub jednostki) a świadectwami pochodzącymi z jej otoczenia?
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 2 ] J. Giertych, U źródeł katastrofy dziejowej Polski. Jan Amos
Komeński, Londyn 1964; cyt. za W. Czapliński, Parę uwag o tolerancji w Polsce w okresie kontrreformacji [w:] zbiorze studiów
tego autora O Polsce siedemnastowiecznej, Warszawa 1966. [ 3 ] Postępuje tak np. francuski historyk J.
Lecler, autor Historii
tolerancji w dobie reformacji, Warszawa 1964. [ 4 ] Podzielam stanowisko polskiego teoretyka psychologii historycznej Macieja
Dymkowskiego, którego zdaniem przede wszystkim psychologia poznania może
odegrać znaczącą rolę w badaniach psychohistoryków. Por. M. Dymkowski, Wprowadzenie
do psychologii historycznej,Gdańsk 2003. [ 5 ] System klienteli znamy dosyć dobrze dzięki studiom J. Tazbira Bracia
Polscy w służbie u Radziwiłłów, [w:] tenże Reformacja w Polsce,
Warszawa 1980 oraz A. Mączaka, Klientela, Warszawa 1994. « Arianie (socynianie) (Publikacja: 16-11-2005 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4466 |
|