|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Antropologia » Nauki o zachowaniu i mózgu » Psychologia i życie
Preferowane style myślenia – metaprogramy [6] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
NAZWA SCENARIUSZA |
ROZPOZNAWALNE ZWROTY |
SUGESTIE KOMUNIKACYJNE |
UWAGI O INTERFERENCJACH |
Unikanie |
Używają słów: uniknę,
trzymam się z daleka, pozbywam się, nie ma tematu, nie chcę, nie lubię;
chcę, żeby się nie stało; uniknę, pozbędę się.
|
Dyrektywy psychologiczne:
ustal, czego nie chcą, czego pragną uniknąć; podkreśl, że możesz
im pomóc uniknąć tego, czego nie chcą; uprzedzaj, przewiduj
potencjalne problemy; zapewnij, że potencjalne problemy mogą zostać
rozwiązane; pomóż im sprecyzować to, czego naprawdę chcą, pamiętając,
że jest to ich autentyczna trudność. |
Konieczność
Wewnętrzne
Reaktywne
|
Dążenie |
Używają słów: chcę,
osiągnę, zyskam; co posiadam, wokół siebie zgromadziłem,
wskazując na elitarność swego otoczenia. |
Mówiąc do takich osób,
podkreślaj ich cele i to, co chcą osiągnąć; podkreśl, że to, co
ty robisz, pomoże im wydatnie osiągnąć to, czego chcą; pamiętaj,
że mają tendencję do ignorowania potencjalnych problemów, a nawet
zrzucania ich na innych; przypisują winę innym za to, co nie wyszło. |
Proaktywność
Zewnętrzne
Możliwość
|
Wewnętrzne |
Używają słów: już
zdecydowałem, po prostu to wiem, czuję itp.
Powiedzą także: czuję,
że tak jest dobrze, czuję to w środku, to mnie satysfakcjonuje. |
Rozpoczynając przekonywanie
takich osób, powiedz im: ja nie mogę cię do niczego przekonać,
jesteś jedyną osobą, która może się do tego przekonać, tylko ty
podejmiesz najlepszą z decyzji dobrych dla ciebie, to, co zdecydujesz
zależy wyłącznie od ciebie. |
Unikanie |
Zewnętrzne |
Mówią, że wiedzą coś,
ponieważ ktoś im to powiedział. Słyszeli w mediach, przeczytali w książce lub gazecie, dlatego: ktoś musi mi powiedzieć, fakty
przemawiają za tym, naukowcy dowiedli, słyszałem o tym, jestem na bieżąco;
interesuję się, więc wiem; zostanę pochwalony, dostrzeżono mnie,
zwrócili na mnie uwagę, spodziewam się nagrody, tak po prostu jest. |
Rozpoczynając przekonywanie
takich osób, powiedz im Inni ludzie sądzą, że...
Przekonując ich, dostarcz
im liczb, faktów, danych naukowych, statystyk, powiedz np. fakty
pokazują. Dostarcz dużą liczbę pozytywnych informacji zwrotnych,
umiejętnie chwal je za to, że poświęciły ci uwagę. Informuj je na
bieżąco, jak im idzie. Zasugeruj, żeby twój partner porozmawiał z osobami, które już podjęły decyzję. |
Dążenie |
Podobieństwa |
Używają słów: takie
same, dokładnie jak, podobne do, podtrzymują swoje zdanie, bo... |
Mówiąc do myślących
wedle tych scenariuszy, należy podkreślać to, co wspólne,
koncentrować się na podobieństwach pomiędzy sytuacjami i dążeniami.
Należy pokazać im, że oboje macie takie same intencje, cele itp. |
Różnice |
Podobieństwa z różnicami w tle |
Używają słów: takie
same, ale..., lepiej, więcej, mniej, z wyjątkiem, stopniowo, jednak;
ale jest prawie takie samo; w zasadzie, z wyjątkiem; takie samo, tylko
że; jednak. |
Najpierw podkreśl podobieństwa,
potem zauważ zmiany przeszłe lub przyszłe. Zauważając różnice,
nadaj im postać ewolucyjną stopniową, najlepiej przenieś owe różnice
do zadań możliwych do wykonania w przyszłości. |
Różnice z podobieństwami w tle |
Różnice |
Używają słów i zwrotów
nastawionych na przeciwieństwa: dzień i noc, nowy/stary,
zmieniony, inny, rewolucyjny, unikatowy, radykalny. |
Mówiąc do takich osób,
podkreśl, w jaki sposób rzeczy się zasadniczo różnią. Należy im
przedstawiać sprawy jako: nowatorskie, rewolucyjne, niecodzienne,
niespotykane, radykalnie odmienne, inne niż... |
Podobieństwa |
Różnica z podobieństwami w tle |
Używają słów: w zasadzie, ale; zmieniło się, chociaż. |
Najpierw należy podkreślić
różnice, a następnie w sposób płynny skierować uwagę na podobieństwa i cechy wspólne. Należy się koncentrować na zmianie, nowych twórczych
rozwiązaniach, obiecując sukces na podstawie doświadczeń, które już
miały miejsce. |
Podobieństwa z różnicami w tle |
Ja |
Budują wypowiedź bardziej
lub mniej ukrywając słowa: co ja z tego mam, co mogę mieć. |
Podkreślaj potencjalnie
odniesione korzyści. Rozmawiaj z takimi ludźmi mając świadomość,
że ich „ja" jest „otchłanią". Pamiętaj, że możesz ich
chwalić i komplementować w większym stopniu niż innych. |
Dążenie
Różnice
Proaktywność
Możliwość
|
Inni |
Próbują u siebie
rekonstruować proces myślenia innej osoby, czasami go zniekształcając.
Ich działania nastawione są na osiągnięcie wewnętrznej satysfakcji
poprzez strategię działania na rzecz innych. Ponieważ reakcje innych
ludzi są dla nich ważne, skupiają uwagę na tym, aby przewidzieć
reakcje. Organizują sytuację, czasami w sposób sztuczny, aby sprawić
drugiej osobie przyjemność. |
Kontaktując się z takimi
osobami, należy często podkreślać, ile mamy przyjemności z tego, że
one istnieją, co one dla nas zrobiły, ile im zawdzięczamy, ile pożytku
przyniosło nam ich towarzystwo bądź konkretnie ich obecność, ich
starania i troski. |
Konieczność
Reaktywność
Podobieństwa
Unikanie
|
Konieczność |
Używają słów: muszę,
powinienem, wymagane jest, trzeba.
Używają zwrotów: po
prostu przydarzyło mi się, ktoś lub coś zmusza mnie do..., postąpiłem
tak bo musiałem. |
Można do takich osób mówić:
tak się zawsze, zazwyczaj postępuje.
Kluczowe słowa: procedura,
krok po kroku, sprawdzony sposób, znana metoda, właściwa droga.
|
Zewnętrzne (manipulowane z Wewnętrznym )
Inni
Różnice
|
Możliwość |
Używają słów: chcę,
wybieram, mam nadzieję, życzę sobie, mogę, potrafię, jest możliwe.
Używają słów w zwrotach
zorientowanych na działanie: robić, pomagać, przedsięwziąć,
poszukiwać. |
Kluczowe słowa: możliwości,
wybory, alternatywy, całościowy obraz, inne sposoby.
|
Podobieństwa
Ja
Zewnętrzne (manipulowane z Wewnętrznym)
|
Szczegółowe |
Rozpoznawanie poprzez
prezentacje treściowe.
Trudno podać zwroty
rozpoznawalne, gdyż o braku emfazy lub jej wyrażaniu decyduje kontekst
kulturowy.
|
Używaj słów: dokładnie,
konkretnie, liczebniki porządkowe, wyliczanie kroków, następnie, potem,
przedtem (z podkreśleniem), plan, rozkład, struktura. |
Inni
Konieczność
Unikanie
Reaktywność
|
Globalne |
Rozpoznawanie poprzez prezentacje treściowe.
Trudno podać zwroty rozpoznawalne, gdyż o braku emfazy
lub jej wyrażaniu decyduje kontekst kulturowy kontekst kulturowy.
|
Używaj słów: ogólnie, generalnie, w zasadzie, typowo,
ogląd, ramy, zarys, idee, koncepcje, generalna analiza, otwarte,
elastyczne, holistyczne, spontanicznie. |
Proaktywność
Dążenie
Możliwość
Ja
|
Proaktywne |
Używają słów: wybieram, decyduję, tworzę, mogę,
przyjrzyjmy się innym możliwościom, wpływam na bieg zdarzeń,
kontroluję (swoje uczucia). |
Sugestie komunikacyjne — patrz wyżej scenariusz globalności |
Dążenie
Możliwość
globalne
Podobieństwa
Zewnętrzne — Wewnętrzne
|
Reaktywne |
Używają słów: nie mogę, nie jestem w stanie, nic
nie mogę na to poradzić, on mną rządzi, on mnie złości, wyprowadza z równowagi, gdyby tylko, nie mam czasu, pieniędzy, zdolności. |
|
Wewnętrzne — Zewnętrzne
Różnice
Szczegółowe
Konieczność
Unikanie
|
W czasie |
- |
- |
Proaktywne — Reaktywne
|
Przez czas |
- |
- |
Proaktywne — Reaktywne
|
1 2 3 4 5 6
« Psychologia i życie (Publikacja: 04-02-2006 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4588 |
|