|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
To co polityczne, i to co narodowe w historii [3] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Bogactwo i wolność potrzebują
stałych intelektualnych źródeł inspiracji. Myślenie przepojone
gospodarczymi i liberalnymi treściami zaczerpniętymi ze skarbnicy filozofii
zachodniej winno prowadzić do nakreślonej wyraziście społecznej przemiany.
Znakomity przykład tego typu społecznej przemiany mogą stanowić losy dziewiętnastowiecznej
Belgii. Małe królestwo, które uzyskało niepodległość w 1830 r. obejmowało
dwie zantagonizowane ze sobą społeczności: Walończyków będących
katolikami i Flamandczyków — protestantów. Partie belgijskie w swoich nazwach i programach posługiwały się tymi różnicującymi kryteriami. Po dwóch
pokoleniach nastąpiło przekształcenie i partie polityczne zaczęły odwoływać
się do liberalizmu i idei socjaldemokratycznych, zaś w swych programach skupiły
się głównie na kwestiach ekonomicznych. Oczywiście, różnice kulturowe
zakorzenione w odmienności używanych języków pozostały, ale
dwudziestowieczni Belgowie stanowią w zasadzie jednolite społeczeństwo. Wielką
rolę w budowie tej jedności społecznej w Belgii odegrała edukacja i stwarzający
każdej jednostce równy start — elastyczny, proegalitarny system oświatowy. W dowód uznania dla budowy jednolitości wewnątrzpaństwowej Wspólnota
Europejska usytuowała swoją siedzibę w stolicy tego najmłodszego
europejskiego królestwa. Zdaniem europejskich i amerykańskich
filozofów polityki w ostatnich kilku dekadach XX w., jednym z przejawów
rozwoju demokratycznych społeczeństw jest proces polegający na wzajemnym zbliżaniu
się programów rywalizujących ze sobą stronnictw politycznych. Radykalna
prawica rezygnuje z haseł głoszących ksenofobię i nietolerancję, stając się
prawicą umiarkowaną, podobnie radykalna lewica odchodzi od
demagogii i pochwały działań destrukcyjnych. Dużą rolę w takich
procesach odgrywają otwartość i różnorodność dróg społecznego awansu.
Jeżeli dzieje się inaczej, oznacza to, że ekonomiczna i kulturowa kondycja
danego narodu jest słaba, a wówczas należy wzmocnić wszystkie działające w nim siły liberalne, które z kolei uruchomią dotychczas nieznane możliwości
wzrostu gospodarczo-społecznego. Uzyskana przez Polskę pełna
suwerenność, znaczący postęp w zakresie wolności gospodarowania nie są
dobrami danymi przez historię raz na zawsze. Wymagają permanentnej troski i kultywowania. Najlepszą drogą do ich kultywowania jest upowszechnianie
ideologii i postawy liberalnej. Jednak liberalizm to nie tylko obrana postawa,
ale nade wszystko trwała i porządna edukacja. Polega ona na poznaniu oraz
przyswojeniu tradycyjnej i współczesnej myśli europejskiej, a także na
zasymilowaniu, zgodnych z cywilizacyjnymi wyzwaniami, prokapitalistycznych szkół
myślenia: amerykańskiej i dalekowschodniej. Wymogiem
czasów jest, by nauka o państwie stała się częścią historii gospodarczej
Europy. Prawnicy uczyliby się historii gospodarczej państw. Ten ostatni
postulat pociągnąłby za sobą zmianę ideową i aksjologiczną w nauczaniu
tych, którzy swe spojrzenie powinni skierować ku XXI stuleciu. Trzeba podkreślić,
że postulowane zmiany w sposobie rozumienia i przedstawiania celów państwa
oraz wypełnienie nauczanych treści ideami liberalnymi uzasadniają to, by
wiedzę o państwie przekazywać w kontekście historii gospodarczej naszego
kontynentu (i świata, gdy chodzi o wiek dwudziesty). Ekonomiczna
perspektywa rozumienia państwa i jego instytucji lepiej pozwoli przyszłym
intelektualistom i politykom znaleźć wspólny język z mniej wykształconymi
masami społeczeństwa.
1 2 3
« Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 15-03-2006 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4652 |
|