|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Pseudonauka, paranauka
O psychobiznesie, tolerancji i odpowiedzialności [3] Autor tekstu: Tomasz Witkowski, Paweł Fortuna
Tekst w ocenie czytelników
Artykuł zamieszczony w Charakterach poddano wielowymiarowej
ocenie czytelników, której celem było określenie ich stosunku wobec
autora, tekstu oraz opisywanej terapii. Uznaliśmy, że zebranie tego typu danych jest niezbędne,
ponieważ o realnej sile oddziaływania artykułu można mówić wyłącznie w przypadku
pozytywnej ewaluacji wymienionych obszarów. Należy podkreślić, że przeprowadzone
badanie nie miało na celu weryfikacji hipotez. Chodziło raczej o określenie wiarygodności
tekstu i możliwego wpływu na zachowania odbiorców. Metoda Osoby badane. W
badaniach wzięły udział 172 osoby (N=172), 122 kobiety, 48 mężczyzn i 2 osoby, które nie określiły swojej płci, w wieku 17-55 lat. Badani rekrutowali się spośród studentów psychologii KUL JPII, studentów Akademii
Ekonomicznej w Krakowie oraz osób pracujących — uczestników kursów poświęconych
zarządzaniu ludźmi. Materiały. Na użytek
badań przygotowano metodę kwestionariuszową — zeszyt składający się z następujących części: (1) instrukcja, w której wyjaśniono, że celem badania jest zebranie opinii potencjalnych czytelników artykułów
popularnonaukowych na temat ich oczekiwań i aktualnej oferty; (2) tekst artykułu wydrukowany w formacie Word; (3) protokół myśli umożliwiający wynotowanie swobodnych refleksji pojawiających
się w umysłach czytelników w trakcie lektury artykułu; (4) kwestionariusz
oceny artykułu składający się z ośmiu 5-stopniowych dwubiegunowych skal przymiotnikowych -
ciekawy-nieciekawy, wartościowy-bez wartości, wiarygodny-niewiarygodny, dobry-zły,
mądry-głupi, pozytywny-negatywny, nieatrakcyjny-atrakcyjny, korzystny-szkodliwy (dla
kwestionariusza oszacowano wskaźnik rzetelności Alfa Cronbacha, który wynosił 0,86);
(5) kwestionariusz oceny autora artykułu składający się z czterech 5-stopniowych
dwubiegunowych skal przymiotnikowych — kompetentny-niekompetentny, niegodny zaufania-godny zaufania,
erudyta-mała wiedza (wskaźnik rzetelności Alfa Cronbacha dla kwestionariusza
wynosił 0,75); (6) kwestionariusz oceny terapii składający się z czterech 5-stopniowych
dwubiegunowych skal przymiotnikowych — dobra-zła, szkodliwa-korzystna, mądra-głupia,
negatywna-pozytywna (wskaźnik rzetelności Alfa Cronbacha dla kwestionariusza
wynosił 0,88) oraz (7) osiem pytań zamkniętych sondujących intencje zachowań, które mogą
pojawić się jako następstwo lektury tekstu: a. Chciał(a)bym poszerzyć wiedzę na temat opisywanej
terapii, b. Zapisał(a)bym się na kurs terapii, gdyby odbywał się w moim mieście, c. Polecił(a)bym
tę terapię osobie, która ma problemy, d. Polecił(a)bym ten artykuł znajomym, e. Chciał(a)bym
poznać autora artykułu, f. Kupił(a)bym książkę autora artykułu, g. Chciał(a)bym
stosować w praktyce tego typu terapię; zadaniem osoby badanej był wybór odpowiedzi
„Tak" lub „Nie". Wskaźnikiem oceny artykułu, autora i terapii były średnie
ocen dokonywanych na skalach odpowiednich kwestionariuszy. W każdym z kwestionariuszy badani mogli uzyskać wynik od 1 do 5. Procedura. Badania
przeprowadzono w listopadzie i grudniu 2007 roku we Wrocławiu, Krakowie i Lublinie. Badania miały charakter grupowy i anonimowy. Na wstępie uczestników informowano ogólnie o celu badań, a następnie
proszono o przeczytanie tekstu oraz o wypełnienie przekazanych zeszytów. Czas jednego badania
wynosił ok. 30 minut. W badaniach uczestniczyły wyłącznie osoby, które nie czytały
wcześniej tekstu i nie słyszały o prowokacji. Wyniki badań Do obliczeń zastosowano pakiet STATISTICA 6.0. PL. Statystyki
opisowe odnoszącesię do oceny artykułu, autora i terapii zamieszczono w Tabeli
1.1. Tab. 1. Wartości średnich (M) i odchyleń standardowych (SD)
dla oceny artykułu, autora i terapii. | N ważnych | Średnia M |
Odchylenia
standartowe (SD) | Ocena artykułu |
172 |
4,00 |
0,66 | Ocena autora |
172 |
3,87 |
0,66 | Ocena terapii |
172 |
3,70 |
0,73 |
Ze względu na to, że maksymalna, możliwa ocena artykułu,
autora i terapii mogła wynosić 5,0 uzyskane wyniki wskazują na pozytywne ewaluacje
wymienionych aspektów. Wskaźnik oceny artykułu wynosił 4,0, co oznacza, że
czytelnicy uznali, że tekst jest raczej ciekawy, wiarygodny i atrakcyjny. Potwierdzeniem tego są
refleksje czytelników notowane zaraz po przeczytaniu tekstu, np. „Ciekawy, interesujący,
nauka się rozwija.", „Dobre, interesujące przykłady", „Autorka rzetelnie przedstawiła
nową terapię. Nie tylko wiemy jakie korzyści nam ona przyniesie, ale także jak dalece jest ona
zaawansowana.", „Powoływanie się na autorytety wzmacnia wrażenie prawdziwości tez." Oprócz
pozytywnych refleksji pojawiały się również uwagi krytyczne. Większość z nich
dotyczyła objętości tekstu i specjalistycznego słownictwa, np. „Za dużo nazwisk, które
odrywały od treści.", „Język artykułu czasami niezbyt zrozumiały dla przeciętnego
czytelnika.". Sporadycznie pojawiały się również uwagi wyrażające powątpiewanie w rzetelność
artykułu, np. „Postawione hipotezy stanowią sporą atrakcję dla laików, którzy nie
rozumieją istoty psychoterapii, możliwość manipulowania czytelnikiem, który nie jest
kompetentny.", „Mało zarysowane ewentualne zagrożenia terapii.", „Przeładowany faktami,
terminami, jakby się chciało na siłę coś udowodnić." Należy stwierdzić, że autor publikacji został oceniony
raczej pozytywnie (M = 3,87). Czytelnicy uznali go za osobę raczej kompetentną, o dobrym piórze.
Analiza protokołów myśli ujawniła, że tylko jedna osoba badana bezpośrednio
odniosła się do autora i to w sposób pozytywny: „(artykuł) Napisany przez profesjonalistę,
ale nie tylko dla ludzi ze swego kręgu, również dla "zwykłych" czytelników." Można
przypuszczać, że na obniżenie oceny wpłynęły krytyczne opinie związane z trudnym językiem
artykułu. Najistotniejsza z punktu widzenia perswazyjnej siły tekstu jest
ewaluacja samej opisywanej terapii (M = 3,70). Podobnie, jak w przypadku tekstu i autora ocena ta jest raczej pozytywna. W tym miejscu również należy się odnieść do
refleksji wynotowanych przez czytelników. Zdecydowana większość z nich ma charakter
pozytywny, np. „Wcześniej o czymś takim nie słyszałem, to bardzo ciekawe.",
„Nowatorskie podejście.", „Moim zdaniem opisana w tym artykule metoda może "zrewolucjonizować"
podejście do terapii. Może się okazać, że nie trzeba już będzie spędzać wielu godzin
„na kozetce", a prostym rozwiązaniem naszych codziennych problemów będzie np. muzyka. Jeżeli tak
ma wyglądać terapia przyszłości to jestem za.", „Bardzo ciekawe zjawisko, o którym
nigdy wcześniej nie słyszałam; wyjaśniło mi moje zachowania; z każdą następną
stroną nabierałam przekonania, że takie zjawisko faktycznie jest możliwe i zapewne
istnieje." Oprócz pozytywnych refleksji czytelnicy, chociaż w zdecydowanej mniejszości, odnosili się
również krytycznie do opisywanej w artykule terapii, np. „Akapit dotyczący uczenia
się przez dzieci przypominał mi film dokumentalny poświęcony temu zagadnieniu. Terapia
przedstawiona w załączonym artykule była sprzeczna z tym co oglądałam.", „Artykuł
przedstawia ciekawe zagadnienia, jednak nie powinno się ich prezentować tak otwarcie dopóki
badania nie zostaną dokładnie zweryfikowane i udowodnione, na co pewnie trzeba jeszcze wielu
lat.", „Uważam, że to nie jest prawda. Pamięć nie jest dziedziczona, ewentualnie odruchy
genetyczne, instynkty.". Jak łatwo dostrzec krytyczny stosunek do treści artykułu wynikał z wiedzy czytelników. Interesujących obserwacji dostarcza analiza intencji zachowań
czytelników pojawiających się po lekturze tekstu. Dane procentowe
zamieszczono w Tabeli 1.2. Tab. 2. Procent czytelników wybierających określone
odpowiedzi na pytania sondujące intencje zachowania. | Tak (%) | Nie (%) | Chciał(a)bym poszerzyć wiedzę na temat opisywanej terapii |
72,50 | 27,50 | Zapisał(a)bym się na kurs terapii, gdyby odbywał się w moim
mieście | 42,90 | 57,10 | Polecił(a)bym tę terapię osobie, która ma problemy | 61,00 | 39,00 | Polecił(a)bym ten artykuł znajomym | 76,92 | 23,08 | Chciał(a)bym poznać autora artykułu | 44,71 | 55,29 | Kupił(a)bym książkę autora artykułu | 44,12 | 55,88 | Chciał(a)bym stosować w praktyce tego typu terapię | 44,64 |
55,36 | Uzyskane dane uzupełniają poczynione do tej pory obserwacje.
Prawie 77% czytelników poleciłoby artykuł znajomym. Niemal połowa z nich (44,71%) chciałaby poznać autora artykułu i podobny odsetek (44,12%) kupiłby jego książkę.
Aż 72,50 % badanych wyraża chęć rozszerzenia wiedzy na temat opisywanej terapii.
Blisko połowa badanych zapisałaby się na kurs tej terapii (42,90%). Niemal dwie na
trzy osoby (61%) poleciłoby opisaną w artykule terapię osobie, która ma problemy. Osobnej uwagi wymaga pytanie o chęć stosowania terapii w praktyce. Taką chęć wyraziła blisko połowa badanych (44,64%). Jeśli jednak weźmiemy
pod uwagę, że pytanie było zasadne jedynie w odniesieniu do osób, które w jakikolwiek sposób biorą pod uwagę możliwość prowadzenia terapii, to należałoby analizę
ograniczyć do studentów psychologii (N=99). W tej grupie bardzo duża część osób badanych wyraziła
chęć stosowania terapii w praktyce (65,66%). Ten wynik jest szczególnie uderzający jeśli
weźmiemy pod uwagę, że tak wyodrębniona grupa powinna charakteryzować się większą od
przeciętnej wiedzą na temat opisywanych w artykule zjawisk, a co za tym idzie wykazywać się
większym niż przeciętnym krytycyzmem.
Reakcje środowiska psychologów na prowokację czyli
„strategie czystych uczonych"
Ponieważ do tej pory dyskusja nad prowokacją nie przybrała
formy publicznej, spostrzeżenia i wnioski zamieszczone w tej części artykułu
sformułowane zostały na podstawie korespondencji prywatnej, wpisów dokonywanych na
forach internetowych, rozmów prywatnych oraz zamkniętych spotkań w gronie naukowców.
Ze względu na charakter danych analiza ta daleka będzie od miana wyczerpującej i z konieczności będzie nosić znamiona subiektywności. Zachowamy również poufność
cytowanych wypowiedzi. Na początek warto dokonać rozróżnienia reakcji środowiska na
pochodzące od przedstawicieli innych niż psychologia dyscyplin wiedzy, psychoterapeutów oraz
psychologów akademickich.
1 2 3 4 5 6 Dalej..
« Pseudonauka, paranauka (Publikacja: 30-03-2008 )
Paweł Fortuna Doktor, asystent w Katedrze Psychologii Eksperymentalnej KUL. Realizuje badania eksperymentalne z zakresu procesów poznawczych leżących u podłoża obrony przed manipulacją i perswazji. Uczestniczy w projektach badawczych realizowanych w ramach Katedry i Ośrodka Psychologicznych Analiz Komunikowania Społecznego. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z psychologii zachowań konsumenckich, psychologii reklamy oraz psychologii komunikacji perswazyjnej. Zainteresowania naukowe: psychologia zmiany postaw, perswazja narracyjna, obrona przed manipulacją (bias correction), komunikacja audio-wizualna. |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5808 |
|