|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Filozofia Złota Księga moich spotkań z filozofią Odrodzenia [3] Autor tekstu: Andrzej Rusław Nowicki
Moje — trwające
około 50 lat — studia nad Brunem, Vaninim i innymi filozofami okresu Odrodzenia
(ujmowanego szeroko od połowy XV
wieku do pierwszych dziesięcioleci XVII wieku) doprowadziły mnie do
przekonania, wypowiedzianego w pierwszym zdaniu mojej książki o Vaninim:
„Sercem renesansowej filozofii człowieka jest przekonanie, że najwyższą
wartością jest kultura i że jedyną racją istnienia ludzi na świecie jest
tworzenie przez nich wspaniałego świata dzieł ludzkich" („Centralne
kategorie filozofii Vaniniego", 1970, s. 11). Ten cudowny świat nazywam od
1979 roku "Republiką
Muz".
W moim „życiu z Vaninim" szczególne znaczenie miały następujące
daty:
4 października 1934, kiedy Vanini po raz pierwszy pojawił się w mojej
świadomości (dzięki książce
„Męczennicy myśli", którą napisał Jules Barni); tę obecność
Vaniniego umocnili we mnie w pierwszej połowie 1939 roku
Arthur Schopenhauer i Fritz Mauthner.
Włochy, w których przebywam w latach 1945-1947 są dla mnie — już wtedy — „krajem Bruna i Vaniniego".
Prof. Vittorio Enzo Alfieri zapamiętał, że w roku 1947 powiedziałem mu o swoim zamiarze podjęcia studiów nad Vaninim.
W roku 1955 zdobyłem
mikrofilm pierwszego wydania dzieł Vaniniego. W grudniu po raz pierwszy
przeczytałem w oryginale łacińskim „Amphitheatrum…" (1615), a od
grudnia 1955 do lutego 1956 przestudiowałem „De Admirandis…" (1616)
23 grudnia 1959 byłem po
raz pierwszy w Taurisano. Jedynym celem mojej wyprawy było obejrzenie domu, w którym urodził się w 1585 roku
Vanini. W latach 1957-1961 piszę pracę
habilitacyjną o filozofii Giordana Bruna, więc
zbieranie materiałów znajduje
się — z konieczności — na drugim
miejscu. Od połowy 1961 studia nad Vaninim wysuwają się u mnie na pierwszy
plan, a pierwsze liczące się prace drukuję w latach :
1964 — „Vanini o społecznych funkcjach religii",
1965 — „Rozważania Vaniniego o umieraniu religii",
1966 — „Scritti vaniniani in terra Polacca …"
1967 — 18 stycznia wygłaszam w Rzymie odczyt: „Giulio Cesare Vanini
(1585-1619), la sua filosofia dell’uomo e delle opere umane" (wydrukowany w 1968); ukazuje się moja „Ateistyczna perspektywa nieśmiertelności"
(praca będąca równocześnie rozdziałem pracy o Vaninim i „pierwszym rozdziałem" mojego własnego systemu.
Można powiedzieć , że w latach 1964-1967 wypracowałem i przedstawiłem w druku własna interpretację filozofii
Vaniniego. Napisanie książki "Centralne
kategorie filozofii Vaniniego" — przyjętej do druku w czerwcu 1969 (i wydrukowanej w 1970) było
pełnym rozwinięciem tej interpretacji.
Jak najkrócej ją streścić? Ujmę
to w kilku punktach:
— Vanini nie jest jednym z wielu ateistów, ale największym spośród
tych, którzy żyli w okresie między Lukrecjuszem a Feuerbachem; zasłużył więc w pełni na miano „orzeł ateistów" (Atheorum aquila); jest nie tylko
ateistą, ale także ateografem i ateoznawcą; dzieła jego są
bogatym źródłem informacji o poglądach ateistów starożytnych i renesansowych; na tym fundamencie Vanini buduje własną, rozwiniętą krytykę
wszystkich religii (także chrześcijaństwa),
— jego krytyka religii jest w istocie krytyką istniejącego społeczeństwa, w którym religia pełni funkcje narzędzia władców, opromieniając władzę
aureolą łaski Bożej i umacniając w ten sposób niewolę poddanych , — ateizm
Vaniniego nie sprowadza się do
krytyki religii, ale zawiera bogactwo pozytywnych treści, ponieważ
Vanini pokazuje ateistyczne
ekwiwalenty tych elementów, które zburzył swoją krytyką, na przykład:
miejsce Boga zajmuje u Vaniniego „Bogini Natura" (Natura Dea), która
jest „wewnętrznym źródłem ruchu" (principium motus); miejsce wymyślonych
diabłów zajmują w filozofii Vaniniego władcy,
którzy są prawdziwymi "diabłami";
miejsce „opatrzności Bożej" zajmuje ludzka przezorność; miejsce fałszywych
cudów zajmują prawdziwe cuda Przyrody i dzieła Artystów; miejsce wiary w nieśmiertelność
duszy zajmuje dążenie do
stworzenia dzieł zapewniających nieśmiertelną chwałę
imionom twórców,
— zadaniem filozofów jest badanie cudownych tajemnic Przyrody (admiranda
arcana Naturae investigare) oraz demaskowanie oszustw i kłamstw (figmentaw
patefacere, fraudes et imposturas detegere) — sens życia
polega na tym, żeby "żyć
wśród dzieł i dla dzieł", czyniąc
wszystko „dla dobra Republiki Uczonych" (pro litterariae
Reipublicae emolumento).
Istotnym uzupełnieniem tej interpretacji był odczyt wygłoszony w Lecce
13 grudnia 1969 o „paradoksie
Empedoklesa". Za jedną z najcenniejszych myśli Vaniniego uznałem
odrzucenie arystotelesowskiego pojęcia „doskonałości" jako
„wykończenia" (kompletności) i zastąpienie go twierdzeniem, że
prawdziwie doskonałe są tylko dzieła „niedokończone", ponieważ
pobudzają odbiorcę do aktywności, polegającej na kontynuowaniu procesu twórczego,
doskonaleniu tego, co zostało stworzone. Dzieło całkowicie wykończone jest
nieruchome, martwe, natomiast dzieło niedokończone znajduje się w ruchu,
zmienia się, jest żywe, jest perfectum propter imperfectionem.
Ze względu na doniosłość tego uzupełnienia
wydrukowanego w 1970 po włosku i po polsku), włączyłem je do włoskiego
przekładu „Centralnych kategorii filozofii Vaniniego", który ukazał
się w 1975.
Drugim istotnym uzupełnieniem mojej interpretacji była w 1971 praca
„Problem książki w filozofii Vaniniego", w której rozszerzyłem pojęcie
„alimentum" — określanej przez Vaniniego jak „substantia
transmutabilis in substantiam corporis", uznając czytane książki za
„pokarm" przekształcany w substancję naszego umysłu.
W lipcu 1972 ukazała się moja praca „Vanini
nel Seicento e gli strumenti concettuali
per studiare la sua presenza nella cultura" — projekt zestawu narzędzi
pojęciowych do badania form pośmiertnej obecności myśliciela w kulturze.
Filozoficzną doniosłość tej pracy zauważył prof. Hubert Dethier i opublikował ją w przekładzie na język holenderski (1974). Najważniejsze myśli
tego tekstu włączyłem do książki "Człowiek w świecie dzieł (1974).
Oryginalny wkład Vaniniego do
estetyki przedstawiłem
już w „Studiach Estetycznych" (1969) pt.
„Uwagi Vaniniego o pięknie i niezwykłości" (przedruk w „Centralnych kategoriach …" 1970), ale dopiero w 1984
dokonałem rekonstrukcji jego „filozofii muzyki" („Studia
Filozoficzne" 1984, po włosku w 1987). Na estetykę Vaniniego nikt przede
mną nie zwrócił uwagi. Istotnym
wzbogaceniem interpretacji filozofii Vaniniego było pokazanie jego wkładu do filozofii spotkań. Odczyt na ten temat wygłosiłem na
Międzynarodowym Sympozjum w Lecce
w
1985, a
polski tekst opublikowałem w pracy „W 400-lecie urodzin Vaniniego"
(1985).
W 1996 w odczycie wygłoszonym w Casarano z okazji odsłonięcia
popiersia Vaniniego przedstawiłem
nową interpretację pośmiertnych sposobów istnienia myśliciela (druk pt
„Vivere per ile bene della Repubblica
letteraria", 1996). W 1998 ukazała się w języku francuskim moja
praca „Le mouvement vers l’oeuvre" („Kairos", wyd.
Uniwersytetu w Tuluzie, t.12, s.71-83), w którym przeprowadziłem gruntowną
analizę pojęcia „finis", interpretując zdanie Vaniniego „finis
est motus ad rem" jako myśl, że „zakończenie" jest zawsze początkiem,
zakończenie dzieła jest początkiem dziejów jego obecności w kulturze, jest
„ruchem w kierunku innych dzieł" a więc „ruchem ku Republice
Muz".
28 października 1999 wygłosiłem
na Międzynarodowym sympozjum w Taurisano referat „Vanini e il concetto di
ricreazione", w którym analizując wszystkie teksty, w których u Vaniniego pojawia się pojęcie „re-kreowania", wskazałem na -
niezauważane dotąd przez badaczy związki między Vaninim a starożytnym
epikureizmem, twierdząc, że występujące w dziełach Vaniniego — przeszło
240 razy — pojęcie „tchnień" (spiritus) to epikurejskie pneumata, a „Natura Dea" z tytułu jego dialogów to „Alma Venus"
Lukrecjusza. Vanini zauważył, że do życia (do re-kreowania „tchnień")
są nam potrzebne ogrody, świeże powietrze, zapach i barwy kwiatów, a także
śpiew ptaków.
19.7.2000.
1 2 3
« Filozofia (Publikacja: 29-04-2008 )
Andrzej Rusław NowickiUr. 1919. Filozof kultury, historyk filozofii i ateizmu, italianista, religioznawca, twórca ergantropijno-inkontrologicznego systemu „filozofii spotkań w rzeczach". Profesor emerytowany, związany dawniej z UW, UWr i UMCS. Współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Ateistów i Wolnomyślicieli oraz Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Założyciel i redaktor naczelny pisma "Euhemer". Następnie związany z wolnomularstwem (w latach 1997-2001 był Wielkim Mistrzem Wielkiego Wschodu Polski, obecnie Honorowy Wielki Mistrz). Jego prace obejmują ponad 1200 pozycji, w tym w języku polskim przeszło 1000, włoskim 142, reszta w 10 innych językach. Napisał ok. 50 książek. Specjalizacje: filozofia Bruna, Vaniniego i Trentowskiego; Witwicki oraz Łyszczyński. Zainteresowania: sny, Chiny, muzyka, portrety. Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 52 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: W chiński akwen... Wolność w Hongloumeng | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5856 |
|